PDA

View Full Version : Een "Wietse" gitaartje



frekie
9 juli 2006, 10:05
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Takeharu4.jpg

De goedkoopste gitaar die ik ooit heb gekocht, drie (3) euro op de rommelmarkt. Takeharu made by Suzuki, jaren 70 Jap nylonsnaar. Het addertje onder het gras. De topkam is verbogen en de brug is aan het splijten onder de druk van de snaren. Daardoor is de actie te laag wat gerammel geeft. Oplossing lijkt simpel, nieuwe topkam erop en de brug lijmen. Welke lijm gebruiken? Hoe het zaakje vast te klemmen? Wie heeft hier ervaring mee?

Zie ook http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Takeharu.htm

ACSlater
9 juli 2006, 12:43
Tsjee ik hoop dat het "goedkoper dan goedkoop gitaarspelen" niet op mij overslaat. Ik woon volgens mij wel in het risicogebied (Fryslan) Hoewel het financieel z'n voordelen heeft natuurlijk :)

Javaca
9 juli 2006, 14:18
Ik gebruik er 3 lange klemsia's en titebond voor.
Brug positioneren mbv gaatjes en tandenstokers.
Onderblok wat over de balkjes past voor in de gitaar , wat frunnikken om hem op de goede plaats te krijgen, en de middelste klemsia (door het klankgat) er op. Dan de gitaar omkeren, brug er op, middelste klemsia voorzichtig omhoog, brug er op in de gaatjes, klemblok er bovenop, klemsia vast. Twee andere klemsia's er op en klaar.
Vrij druk fors werk, maar te doen. Als je het eng vindt door een gitaarbouwer laten doen. De plaatsing van de brug is essentieëel voor de klank van je gitaar.

Enra
10 juli 2006, 16:50
Je moet eerst de oude brug verwijderen. Dat lijkt moeilijker dan het is. Ik gebruik daar een paar dure (schilders)spatels voor, waarvan de hoeken afgerond zijn en die zo scherp zijn als een scalpel. Op het bovenblad heb ik dan een stuk plasticflolie liggen (kopieershop). Met de scherpe, veerkrachtige spatels - die ik vlak druk op het met folie beschermde bovenblad - steek ik dan rondom steeds dieper onder de brug.

Tien minuten werk. Doorsnee althans. Soms drie minuten en een enkele keer een half uur.

Let wel met triplex bovenbladen moet je absoluut in de gaten houden of je niet per ongeluk tussen de lagen werkt. Zo ja, dan zul je achteraf eerst de lagen triplex weer moeten verlijmen. Het grootste probleem is echter dat het zo gemakkelijk kan inscheuren.

Werk niet met verhitte spatels bij een brug, brandvlekken zijn op een gelakt bovenblad niet eenvoudig te herstellen.

Waar je bij het verlijmen van een nieuwe brug op moet letten is het volgende :
- Verwijder alle lak onder de positie van de brug. Veel fabrikanten frezen een strook lak weg, plaatsen een klodder montagekit en drukken de brug erop. Voor een nieuwe brug moet je echt alle overtollige lak weg werken.
- Verwijder alle lijmresten en zorg dat je een schoon en vlak houtoppervlak hebt.

Als lijmsoort zou ik Titebond gebruiken. Maar als je dat niet hebt, een goede witte PVA lijm is ook prima. Voor de rest Javaca's instructies volgen.

Enra
10 juli 2006, 19:36
Hé frekie,

Bij goed lezen realiseer ik me dat jij niet een nieuwe brug wilt plaatsten, maar de oude wilt repareren!!! Klopt dat?

frekie
11 juli 2006, 10:23
Ja klopt, als dat mogelijk is tenminste. Nieuwe brug kan altijd nog. Ik heb alleen gewone lijmklemmen, geen profi gitaarbouwers spullen.

Enra
11 juli 2006, 10:40
Het is te proberen. Succes is echter niet gegaranderd. Maar voor je eraan begint moet je zeker weten dat je met jouw middelen in staat bent deze brug - over dwars en van boven dus - te klemmen.

Ik zou voor een dergelijke reparatie werken met epoxy, maar pas na eerst droog geprobeerd te hebben. Klemmen van boven en van opzij. De houtnaad moet perfect pas verlijmd worden, anders is het vergeefse moeite. Splinters die perfecte passing blokkeren moet je of kan je verwijderen. Je lijmdruk hoeft niet erg hoog te zijn, bij epoxy gaat het vooral om het goed positioneren van de delen.

Schilders tape helpt soms om te verlijmen delen op zijn plaats te houden zodat je klemmen kan plaatsen, maar ontneemt ook zicht op de kwaliteit van de verbinding.

Misschien heb je hier wat aan.

Succes!!