PDA

View Full Version : MXR phase 90 True Bypass



fweijers
8 juli 2006, 22:14
Ik ben de laatste tijd lekker aan het knutselen geweest en heb een aantal van mijn pedalen "true bypass" gemaakt.
Een MXR phase 45, een Cry-Baby way, ik overweeg mn Bluesbraker ...

Als je dit ook wilt doen, ik heb veel info van deze site gehaald:
http://www.stinkfoot.se/andreas/
en ook deze site is interessant voor de doehetzelver:
http://www.generalguitargadgets.com/

...maar over de MXR Phase 90; van deze heb ik de R28 mod al gedaan en hij klinkt veel mooier, en geen distortion meer!
(http://www.erikhansen.net/diy/phase90.htm en
http://www.erikhansen.net/diy/phase90scriptmod.jpg)

MAAR: hoe maak ik de Phase 90 true bypass? Weet iemand een goede site met uitleg? :???:

robert-gitarist
8 juli 2006, 22:37
Ja dat heb ik met me Phase90 dat overdrive achtige iets erin..wil ik er uit hebben..das die R28 mod?
Zo ja heeft iemand voor mij een simpel(lees heel simpel,zo iets als kind kan de was doen) want ik ben een leek op gebied van printplaatjes etc.

fweijers
8 juli 2006, 22:45
Hoi Robert,

als je goed kijkt zie je de link in mijn eerste post staan ...
enne, het is echt makkelijk: 1 weerstand eruit en klaar.

Maar goed: het topic is True Bypass: ik hoop dat iemand een handleiding voor de phase 90 voor me heeft !

Dirk_Hendrik
9 juli 2006, 09:03
Welke versie is he phase90? Een oudere of een recente, of, anders gesteld, zit de schakelaar in jouw phase90 op de print gesoldeerd?

fweijers
9 juli 2006, 11:24
De schakelaar zit op de print gesoldeerd.
Dus ik moet waarschijnlijk een 3-polige (ik bedoel drie switches in 1)
installeren om true bypass te bereiken, en dat de led geschakeld kan worden.

Ik kan het allemaal uitzoeken op de print (effect in, effect uit, massa, input, output en de led op een nieuwe manier schakelen), maar ik zou graag een voorbeeldje zien, zoals in de links in mijn eerste post. Is veiliger :p

Dirk_Hendrik
9 juli 2006, 12:03
Grijns,
Ik was er al bang voor. Een 3-polige ga je dus niet tussen bovenkant van de print en behuizing krijgen.

Wat je moet doen, op eigen risico, is een manier vinden om die schakelaar van de print af te solderen, bij voorkeur zonder de soldeereilanden waarin het ding is gesoldeerd mee te nemen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het een rotklus is.

Vervolgens google je op RG Keen's Millennium Bypass. Past de manier waarop de schakelaar is aangesloten aan (en dat betekent printbaantjes doorfrezen ,let op dat er enkele aan massa hangen) en voegt, als je je led wilt blijven houden, het millennium circuitje toe.

Zonder een dito hoeveelheid soldeerervaring raad ik je sterk af aan het bovenstaande te beginnen. De kans op falen is behoorlijk.

fweijers
9 juli 2006, 12:11
RG Keen's Millennium Bypass.


Interessant! Heb je ervaring met deze true bypass? Ik zie nl. dat in bypass mode de input van de schakeling 'los zweeft'.

Ik heb daar ervaring mee, en dat veroorzaakt nogal veel bijgeluiden bij het schakelen.
Alhoewel ... in mijn ervaring was in de bypass mode zowel de in als uitgang van het effect 'los' aan het zweven. Dus veel atmosferische storing werd opgepikt, en op het moment dat je het effect inschakelde hoorde je 'plop!'. Dit heb ik opgelost door de input op de grond te leggen in bypass stand.
Hierdoor werkt dit schakelen feilloos.

Ik vraag me af of Millennium Bypass wel stil schakelt?

Dirk_Hendrik
9 juli 2006, 12:27
De millennium bypass is afgeleid van de bypass op bijvoorbeeld een RAT of een Bixonic Expandora. Het doel van de ontwikkeling van de Millennium bypass was juist het stiller/plopvrij schakelen.

Ja ik heb er ervaring mee en die was (en is) positief.

floyd
9 juli 2006, 15:22
Die r28 mod lijkt mij ook wel wat , is het gewoon een kwestie van weerstand eruit? Of moet die ook nog weer doorverbonden worden ?

Rik

edit: laat maar weerstandje is eruit. Het klinkt nu wat subtieler zonder die vervelende volumeboost/oversturing. :)

fweijers
10 juli 2006, 18:22
Gefeliciteerd, klinkt goed zo toch? :)

floyd
10 juli 2006, 18:29
Gefeliciteerd, klinkt goed zo toch? :)

prima!

10 tekens