PDA

View Full Version : RAMP!!! Gitaar onzuiver (voor de kenners)



Rutger
22 november 2002, 08:39
Ik heb een GROOT probleem.

En iemand moet me helpen. :'(

Ik krijg mijn gitaar niet zuiver, en wel zo dat als ik een open G-accoord speel hij goed klinkt, maar bij een open A-accoord hij vreselijk vals is!

Ik dacht eerst dat m'n gitaar gewoon snel ontstemde, maar nadat ik de schroefjes op de stemsleutels strakker had aangedraaid hield ik het probleem.

Gisteravond ben ik mijn gitaar octaafzuiver gaan maken door de brugzadels te verstellen en met een chromatisch stemapparaat de zuiverheid op verschillende halsposities te controleren. Maar de B en de G krijg ik niet zuiver. De B is te overkomen, maar de G is een ramp.

Als ik de B snaar op de eerste 3 fretten zuiver heb, is hij niet meer octaafzuiver (flagiolet is goed, maar de ingedrukte 12de is iets te laag).
Iets dergelijks geld voor de G snaar. Alleen krijg ik hem eigenlijk nergens helemaal goed. Als ik de eerste 3 frets bij benadering goed heb staan, is de flagiolet te laag en de 12de goed. Maar zelfs dan klinkt een open A accoord vreselijk vals!

Ik kan beide snaren wel octaafzuiver krijgen, maar dan zijn ze op de eerste 3 fretten weer onzuiver.

HELP! Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Ik heb meer mensen gehoord die er mee te kampen hadden (bij een fender strat schijnt het veel voor te komen). Of moet ik er mee leren leven en een andere gitaar aanschaffen?

Raffel
22 november 2002, 08:44
ligt aan je snaren denk ik. Gebruik wat dikkere snaren, dan is het probleem weg. Als je hard duwt is een akkoord niet zuiver omdat het verschil tussen de spanning van open snaren en gefrette snaren dan de groot is bijvoorbeeld. En anders hebben ze de fretten de verkeerde breedte. (dan heb je dus een enorme prutsgitaar, maar dat lijkt me niet).

Mocht het dit niet zijn, laat er dan een 'expert' naar kijken, want dat is wel vreemd. Ik heb zelf wel gehad, dat met de snaren die ik gebruik, de zadels aan hun grens kwamen, en ik ze dus niet verder kon opschuiven en dus niet zuiver kon intoneren, maar dat probleem is opeens op wonderbaarlijke wijze verdwenen

guvnor
22 november 2002, 08:49
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Gitaar is goed gestemd en goed geintoneerd, maar open akkoorden (bijv E en A) zijn vals.

Let daarbij eens op de brug. Deze komt lichtelijk omhoog wanneer je een akkoord pakt. Bij een open akkord hoor je dat de snaren die je niet fret lager worden door de beweging van de brug. Dit gebeurd bij mijn Squier met Strat brug en ook op mijn Aria Pro met Floyd Rose...

Ik heb lichtere snaren erop gelegd (0.10 ipv 0.11) en dat scheelde een beetje.


edit: Raffel was me te snel af...en ja, ik heb dus prutsgitaren :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guvnor op 2002-11-22 08:51 ]</font>

michielv
22 november 2002, 08:50
Wat ook nog mee zou kunnen spelen is de hoogte van je snaren: als je snaren erg hoog staan moet je ze erg hard indrukken en is de gitaar onzuiver.

Een andere mogelijkheid is dat je hals iets te krom is. Dan is de snaarlengte eigenlijk niet meer de originele en kloppen de afstanden tussen de frets niet (meer).

Je kunt vrij simpel controleren of je hals recht/krom is: druk de snaar op de eerste en laatste fret in. Zit er dan heel veel ruimte tussen de snaar en fret (zou niet moeten :smile: ) dan moet je de hals bijstellen met de halspen. Doe dit wel stapsgewijs en een beetje rustig, anders kun je alsnog een nieuwe hals kopen :wink:.

Rutger
22 november 2002, 09:17
Als die jongens van Washburn me verkeerde fretten hebben gegeven :sad: @%$*@&amp; :sad:
Van een gitaar van bijna 600 euro mag je toch verwachten dat ie oke is? Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan! Ik check bij het uitproberen van een gitaar altijd of ie zuiver is op de open accoorden en octaven! "Doe mij toch maar die kleur", ik kocht een andere dan die ik uitgebreid had uitgetest. Deze heb ik ook nog getest voor k 'm kocht maar bouwde waarschijnlijk teveel op de ervaringen met het andere exemplaar. :sad:

Dat is een waarschuwing voor een ieder die een nieuwe aankoop wil gaan doen!

De hals zou idd krom kunnen zijn, daar heb ik nog niet naar durven kijken. Toen ik 'm kocht heeft die gozer mijn hals bijgesteld omdat de lage E aanliep. Hoe stel je dat af met je halspen (linksom betekent omhoog/omlaag?)? k Vind het wel wat om daar aan te beginnen.

k Gebruik nu 0.11 snaren... misschien moet ik eens een andere dikte proberen, maar ik vrees dat het niet DE oplossing is. Verder heb ik een vaste brug dus die kan niet meebuigen of naar achter gezet worden. Zou het helpen om hem hoger of lager te zetten?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-11-22 09:30 ]</font>

Marc Oblivian
22 november 2002, 09:18
Denk ook dat het met je aktie (snaarhoogte) te maken heeft...
Als 'ie goed geintonneerd is tenminste...en dat is 'ie volgens jou, dus daar kan het haast niet aan liggen.
Dat van je fretafstand (dat die niet goed is) klopt waarschijnlijk niet...dat had natuurlijk ook zo moeten zijn dat je je gitaar aanschafte (de frets gaan niet vanzelf verder/minder ver uit elkaar staan).
Wat inderdaad wel het geval kan zijn is dat je hals wat krommer is geworden... hierboven staat al goed uitgelegd hoe je dat kan uitvinden.
Succes ermee!!!

Raffel
22 november 2002, 09:25
het lijkt erop dat die kerel je nek dan ook maar een beetje in het wilde weg heeft aangedraaid. Ik denk nog altijd negatief over mensen die aan mijn gitaren klooien. 50% weet niet wat ie doet...

Ash ketchum
22 november 2002, 09:26
Nix snaardikte veranderen, laten intoneren bij een dichtbijzijnde gitaardealer!!! of leer het zelf via het i-net!!!!!
ps; intoneren is de snaarlengte aanpassen.
Het help ook je gitaar onder de correcte omstandigheden op te bergen (niet bij verwarming etc.)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ash ketchum op 2002-11-22 09:28 ]</font>

Rutger
22 november 2002, 09:33
eh Ash, ik heb gisteravond drie uur lang zitten intoneren...

sash
22 november 2002, 09:37
"Als ik de B snaar op de eerste 3 fretten zuiver heb, is hij niet meer octaafzuiver (flagiolet is goed, maar de ingedrukte 12de is iets te laag).
Iets dergelijks geld voor de G snaar. Alleen krijg ik hem eigenlijk nergens helemaal goed. Als ik de eerste 3 frets bij benadering goed heb staan, is de flagiolet te laag en de 12de goed"



Dat is juist de verneukte intonatie. Bij een goede intonatie moeten de flageolet op de 12e en de 12e fret hetzelfde klinken, dan doet de rest het ook. Niets aan je action veranderen en snaardikte al helemaal niet (je speelt al 0.11), gewoon goed intoneren.

Rutger
22 november 2002, 09:43
Ik heb ze eerst geintoneerd op de 12de en de flagiolet Sash, en dat lukt wel. Maar dat hielp niets voor de zuiverheid aan het begin van de hals. En omdat dat nu juist het grote probleem was heb ik geprobeerd hem zuiver te stellen op de eerste frets, maar dat lukt dus gewoon niet want dan is ie weer niet octaafzuiver. :sad:

Raffel
22 november 2002, 09:44
kijk naar de actie en laat het dan nog even weten zou ik zeggen

Bins
22 november 2002, 09:49
Breng em anders gewoon ff naar een pro. Kost 15 eur ofzo, ben je wel in een keer van je problemen af.
Je hebt trouwens wel gelijk dat een gitaar van 600 euro gewoon goed afgesteld moet zijn. Heb je hem al lang?

Rutger
22 november 2002, 10:24
Alvast ontzettend bedankt voor de tips jongens! Ik kijk vanmiddag naar de hals en dan horen jullie ervan.

Waar zit die ene gitaarbouwer/reparateur in Den Haag trouwens?
A-design heeft ie geloof ik, hij schijnt wel goed te zijn.

Bins
22 november 2002, 10:41
Ik weet alleen Heeres en Peer Dellen.

Ash ketchum
22 november 2002, 10:48
Kennelijk niet goed,
ik ben met een onzuivere gitaar binnen een half uurtje klaar!
Je moet ook niet te hard / zacht drukken bij de 12e fret. Net zo hard als een barre akkoord.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ash ketchum op 2002-11-22 10:49 ]</font>

FNaRK
22 november 2002, 11:19
A-Design zit op de Regentesselaan, maar volgens mij doet'ie alleen reparaties aan versterkers ? Ik heb mijn Marshall ooit eens laten nakijken / repareren door hem...

sleep_to_saturate
22 november 2002, 11:30
En Peer Dellen zit in zo'n steegje tegenover de Rockpalace. Hij is alleen op Dinsdags en Zaterdags open dacht ik, maar dat weet ik niet zeker meer.

Bins
22 november 2002, 11:56
Voor de volledigheid:
Heeres, Archimedesstraat. Hij is nu op vakantie alleen.
Heeft die A-design ergens een site? De Regentesselaan is hier nl vlakbij, is handig als ik een keer wat nodig heb :smile:

moretel
22 november 2002, 12:37
Rutger

zal ik hem vanavond meenemen en onderhanden nemen ? Ik sleutel zelf ook altijd aan mijn gitaren en wil er wel eens een blik op werpen.

Ik heb ook nog wel een gitaar te leen in de tussentijd.
Want als we gaan jammen moet het wel zuiver zijn he :smile:

Fenisi
22 november 2002, 13:16
Ga trug naar de winkel waar je em gehaald heb..

Rutger
22 november 2002, 14:22
kaarsrecht

De hals is gewoon hardstikke recht! Hm, dat had ik niet verwacht eigenlijk. Anders kon je er tenminste wat aan doen, nou weet ik het niet meer.

Nou Moretel, als het me niet lukt vanmiddag mag jij ernaar kijken!

A-design heeft geen site, ik heb er ook eens naar gezocht. Verder heb ik 'm bij rockpalace vandaan en ben niet zo te spreken over hun instelling, beetje te nonchalant naar mijn idee. Dus ga ik voor zoiets liever naar een ander.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-11-22 14:26 ]</font>

MegaDrive
22 november 2002, 14:28
inderdaad ik zou er gewoon mee teruggaan, het probleem voorleggen en ff checke of de gitaar waarop je hebt gespeeld hetzelfde probleem heeft. Het wil nog wel eens voorkomen dat je een maandagochtendgitaar in handen krijgt. Wanneer je torsie in je hals hebt krijg je overigens vergelijkbare symptomen dus daar zou ik ook even op letten. Je kunt dat enigszins zelf controleren door de gitaar op een tafel te leggen en te kijken of de bovenste en de onderste frets evenwijdig/parallel aan elkaar staan. Als dat niet het geval is zou ik er acuut mee teruggaan. Voordat je dat gaat doen kun je ook je snaarhoogte inderdaad aanpassen, hoewel het zaak is dat de winkel dat voor je regelt als je hem koopt.

Fenisi
22 november 2002, 14:38
ey.. als je hals te recht staat dus niet in de breedte maar in de lengte als jij dat bedoelt zal dat ook wel eens een probleem kunnen zijn lijkt mij.. dan staat je brug waarschijnlijk heel hoog omdat je anders hughe fretbuzz hebt..

ik heb dat ook maar niet zo erg moet gewoon afgesteld worden..

Rutger
22 november 2002, 14:49
Ja, ik vind 'm ook wel erg recht, meestal loopt ie ietsje op richting de kop. t Valt trouwens mee hoe hoog de brug staat, best laag eigenlijk. Maar het verklaart wel waarom hij al bijgesteld moest worden omdat de E aansloeg. Misschien is het dat!?

Op zich zou ik het op de garantie kunnen gooien als blijkt dat de gitaar gewoon niet deugt, dan kan ik er wel mee terug naar Rockpalace. Eerst maar eens kijken of het te verhelpen valt, ik ben nl wel een beetje aan m'n gitaartje gehecht. :smile:

Rutger
22 november 2002, 15:01
Jongens, je moet je halspen linksom draaien om ja hals holler te krijgen, klopt dat?

En is dat vanaf de kop richting de body gezien, of andersom? Mijn halspen is nl vanaf de kop bereikbaar.

moretel
22 november 2002, 15:16
Klopt, positie maakt niet uit.
Zit schroefdraad in.
Richting t.o.v de schroef aanhouden,
het is geen trapper van een fiets :smile:

guvnor
22 november 2002, 15:17
Linksom is losser, de kracht van de snaren zal de hals dus iets krommer trekken. In de hals zit een pen met schroefdraad. Draai je die strakker of vaster (rechtsom) dan is de hals stugger of starrer en door de snaren niet meer krom te trekken en is de hals dus kaarsrecht.

guvnor
22 november 2002, 15:19
Oh ja, en niet te veel draaien he!!! Soms is 1/8 al voldoende!!

Rutger
22 november 2002, 15:21
thanx!

Live klussen met Rutger van Weerd :razz:

tot nu toe alles onder controle

moretel
22 november 2002, 15:25
Pas je wel op voor het Robin Hood effect !
:smile:

Rutger
22 november 2002, 15:44
Hals is iets bijgesteld. Als ik een winkelhaak over de fretten leg zit er ongeveer een halve mm ruimte tussen de middelste fretten en de winkelhaak. Vergeleken met m'n acoustische lijkt me dat wel oke.

k Heb geintoneerd op de 12de en de flagiolet, die staan nu goed. Maar het valse A accoord bestaat nog steeds. :sad: snif

Kijken of het nu beter gaat met afstellen op de eerste fretten.

Fenisi
22 november 2002, 15:57
dat afstellen moeten ze ook gewoon voor je bij de winkel doen hoor waar je hem gekocht hebt.. scheelt je een boel tijd en angstzweet.. :grin:

Rutger
22 november 2002, 16:29
nou, ik geef het op. Hals heb ik bijgesteld, opnieuw geintoneerd. Het scheelt heeeeel iets maar je hoort het eigenlijk niet. :sad:

Moretel, tot vanavond. :smile:

Jullie horen het als ik de oplossing heb. En als iemand anders hem heeft hoor ik het nog steeds graag!

Anders Destium
22 november 2002, 17:09
Kan het niet zijn dat je fretten onevenredig zijn gesleten. Als het een redelijk nieuwe gitaar is mag je deze post beschouwen als lucht...

Rutger
28 november 2002, 17:23
Zeg Moretel, na een dagje sleutelen al resultaat geboekt? k Ben benieuwd!

Ik ben morgen niet in de Boer, k zit namelijk voor mijn werk in Hengelo en ga laat thuiskomen. :sad:

7th heaven
29 november 2002, 11:29
nieuwe snaren erop zetten kan een oplossing zijn. het kan ook zijn dat je fretten versleten zijn waardoor hij in sommige akkoorden wel zuiver is en in andere veel gebruikte akkoorden niet of gewoon slecht gefret.
tip: voor herfretten nils krook in amsterdam die is daar echt masterlijk in

vinni
30 november 2002, 19:28
Hoi,

Ik wil niet lullig doen....maar een gitaar is altijd vals!...als je'm spatzuiver op het G-akkoord stemt dan kan zal een ander akkoord enigzins vals klinken.

Kijk....je kan het vals zijn zoveel mogelijk verminderen....Goeie snaren, juiste intonatie is één....
Is je hals wel stijf genoeg? trek je'm niet wat naar acter als je speelt...kun je'm makkelijk naar beneden drukken?.....zit die strak in de body?....verlijmd, vierpunts bevestiging, setneck, neckthru oké?
Dan je kam....blijven je snaren niet haken?...zijn je mechnanieken wel goed?

En dan het stemmen zelf.....Als A=440 Hz dan is het oktaaf 880Hz...en alle tussen liggende noten zijn daar een rekenkundige afgeleide van....alleen hebben wij gewen rekenkundig gehoor. Daarom klinkt een gitaar die rekenkundig zuiver is niet prettig. Dat rekenkundige stemmen stamt al uit de middeleeuwen. Toendertijd paste men dat ook toe bij bijvoorbeeld de piano. Daar is men toen vanaf gestapt omdat het niet klonk. Buz Feiten heeft een tuningsysteem voor de gitaar dat een stuk beter klinkt. Dit is te bereiken door de kam van je gitaar aan te passen voor de B en G snaar. (Jawel!...jou snaren!) dit zijn met name de probleemsnaren.
Overigens is deze stemming ook te behalen met het DT-7 stemapparaat van Korg. Een aanpassing van de kam kan je niet zelf doen. Dat moet een reparateur doen. In Nederland is er niemand die dat mag/kan. In Duitsland wel. Een andere oplossing is het Fretwave pricipe met aangepaste frets op de B en G snaar op de tweede en derde positie. Yamaha gebruikt dat op een aantal gitaren. Wat ook helpt zijn de Peterson tuners die ook geharmoniseerde stemmingen hebben voor ons gitaristen. Ikzelf stem mijn gitaar op een huis-tuin en keuken tuner, vervolgens met flagioletten en test nog een aantal tweeklanken / powerchords. Meestal is mijn gitaar dan wel lekker gestemd. Maar dr blijft altyijd een beetje valsigheid.

Groet,
Vinni

moretel
30 november 2002, 22:59
De gitaar is ondertussen afgesteld.
Hals iets vlakker gezet en goed geintoneerd.
Klinkt weer zoals het hoort.
Op de kop staat Buzz Feiten gepatenteerd.
Nu weet ik dat dat een systeem is om juist die intonatie problemen bij open accoorden te verbeteren. Ik zie alleen geen verschil met mijn eigen gitaren.
Wie weet wat Buzz Feiten precies in houd ?

Rutger , dat gaatje in de body vlakbij het hals element hoe is dat erin gekomen ?

Rutger
1 december 2002, 00:26
He, Moretel. Tof dat het je gelukt is! Ik ben benieuwd! Het verschil van die stemsleutels zie ik idd ook niet, al schijnen ze wel goed te zijn.

Als je even verder kijkt zie je aan de onderkant van de body nog een schoefgaatje. Er zat een slagplaat op die ik eraf gehaald heb. Zo ziet ie er nl veel beter uit! :smile: Moet alleen de gaatjes nog dichtplamuren oid.

Ik had de oproep voor de jamsessie gezien en zat er al over te denken. Je moet alleen wel een leuke combootje kunnen neerzetten. k Weet niet of ik muzikanten ken die aan de huidige band kunnen tippen. Ken jij er een paar? we kunnen het ook samen doen, wat nummertjes uitzoeken enzo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-01 00:36 ]</font>

moretel
1 december 2002, 01:33
De drummer en de bassist waarmee ik in de weekends speel willen vast wel meedoen.
Ik wacht even de reactie van Floor af.