PDA

View Full Version : Toekomst vintage-hobby



Mr.Jay
8 juli 2006, 19:03
Heeft iemand al es stilgestaan bij de nw. wetgeving betreffende loodhoudende(-vrrije) stoffen ingegaan per 1 juli?
Ik heb b.v. vandaag het laatste rolletje soldeertin bij de lokale E-shop gekocht, op dus......komt alleen het nieuw loodvrije tin. Waarvoor nodig een andere soldeerbout, hetere temperaturen (wat gebeurt er dan met weerstanden/caps die TE veel hitte te voroduren krijgen tijdens solderen) en die tin mag niet gecombineerd wordne met de loodhoudende tin. Die oude tin schijnt nog wel voor vintage-apparatuur gebruikt te mogen worden maar is zometeen niet meer leverbaar.
Dan heb ik het nog niet over de buizenfabrikage...........

JaY

Antoon
9 juli 2006, 00:13
Anders gaan we het toch gewoon zelf maken van tinnen lepeltjes en ouwe lood accu's ;-)

Volgens mij blijf je "NOS" soldeertin nog tot in de 22ste eeuw tegenkomen..

Die nieuwe soldeer werkt niet fijn, ik heb er een rol van gekocht maar als het stolt vervormt het vaak. Het is wel harder dan de standaard 60/40

Mr.Jay
9 juli 2006, 00:15
Anders gaan we het toch gewoon zelf maken van tinnen lepeltjes en ouwe lood accu's ;-)
Volgens mij blijf je "NOS" soldeertin nog tot in de 22ste eeuw tegenkomen..
Die nieuwe soldeer werkt niet fijn, ik heb er een rol van gekocht maar als het stolt vervormt het vaak. Het is wel harder dan de standaard 60/40

ouwe tin zal dan wel tegenwoekerprijzen gaan, dus flink inslaan nog.....
JaY

Mr.Jay
9 juli 2006, 10:21
Effe bij mijn leveranciers gekeken. Spul is gewoon nog te krijgen hoor. En zij staan toch wel onder zware druk voor RoHS.

Zal ook best flinke voorraad zijn. Of het nog gemaakt gaat/mag worden is afwachten.

JaY

jacky
9 juli 2006, 13:13
Dit wordt gewoon een vervelend probleem voor ons oude versterkers zijn niet te betalen dus we maken ze zelf clupje.
Ik hoop dat er een soort ontheffing komt voor buizen amps want wat ik al had begrepen zijn ook de meeste parts niet ROHS compliant (hoe tad dan al die parts wel goedgekeurd krijgt is mij een raadsel).

Time wil tell en al die partijen (ik heb ze echt nog niet voorbij zie komen nico) maar opkopen en onder de vloer verstoppen tot het goud waard is :-)

Maak me wel zorgen .....

Dirk_Hendrik
9 juli 2006, 13:38
Heeft iemand al es stilgestaan bij de nw. wetgeving betreffende loodhoudende(-vrrije) stoffen ingegaan per 1 juli?

Ah,

Het thuisknutselfront is ook wakker!

jacky
9 juli 2006, 14:07
Ah,

Het thuisknutselfront is ook wakker!


?????? was toch ruim VOOR bedtijd en we zijn natuurlijk geen fulltime profs he :-) ....want die zijn al klaar voor deze nieuwe regelgeving met hun volledige lijn nieuwe amps en effects

Dirk_Hendrik
9 juli 2006, 14:12
Professionele bedrijven zijn daar inderdaad al veel langer mee bezig. De eerste opmerking over RoHS op dit forum is al van 18 juli 2005. Als je je dan nu pas gaat afvragen hoe dat zit met dat lood ben je, zeker voor een pretentieuze hobbyist, rijkelijk laat.

jacky
9 juli 2006, 14:20
Je hebt gelijk.

Zakelijk werk ik bij een vrij grote kopier firma in het zuid oosten van het land en zelfs die zit volgens mij met de handen in het haar om alles toch nog optijd (lees eigenlijk al te laat) Rohs compliant te krijgen.
De meeste hobbyisten zullen dan wel al helemaal gehad hebben van eerst maar eens kijken en dan handelen (als het al nodig is want een ampje voor je zelf in elkaar knutselen met soldeer zal niet afgestraft worden)

Greetz Jack

Mr.Jay
9 juli 2006, 14:27
Professionele bedrijven zijn daar inderdaad al veel langer mee bezig. De eerste opmerking over RoHS op dit forum is al van 18 juli 2005. Als je je dan nu pas gaat afvragen hoe dat zit met dat lood ben je, zeker voor een pretentieuze hobbyist, rijkelijk laat.

Ten eerste heb ik geen pretenties, ten tweede vraag ik mij dat nú niet persé af want ook ik weet al een hele tijd van dit probleem maar niemand heeft het er (meer) over, en ten 3e is er nog steeds geen absolute oplossing voor het blijven solderen (met oud spul uiteraard) aan ouwe amps in de toekomst. Vlg. mij een onderschat probleem.
Ik heb het dan ook niet over een ampje in elkaar zetten maar het werken aan vintage amps waarbij je dus omwille van zo min mogelijk veranderingen "ouwe" soldeer moet gebruiken

JaY

jacky
9 juli 2006, 14:36
Ten eerste heb ik geen pretenties, ten tweede vraag ik mij dat nú niet persé af want ook ik weet al een hele tijd van dit probleem maar niemand heeft het er (meer) over, en ten 3e is er nog steeds geen absolute oplossing voor het blijven solderen (met oud spul uiteraard) aan ouwe amps in de toekomst. Vlg. mij een onderschat probleem.
Ik heb het dan ook niet over een ampje in elkaar zetten maar het werken aan vintage amps waarbij je dus omwille van zo min mogelijk veranderingen "ouwe" soldeer moet gebruiken

JaY
Volgens mij is reparatie werk wel toegestaan ....

Negative K3 fan
9 juli 2006, 15:00
toen ik er destijds een keer naar vroeg bij een electronicazaak zeiden ze dat loodvrije tin onzin was, dat gold alleen voor bepaalde electronica (iets met lichamelijk contact enzo) en er werd mij ook verteld dat dat nog gewoon verkocht werd

Dirk_Hendrik
9 juli 2006, 16:01
Ten eerste heb ik geen pretenties, ten tweede vraag ik mij dat nú niet persé af want ook ik weet al een hele tijd van dit probleem maar niemand heeft het er (meer) over, en ten 3e is er nog steeds geen absolute oplossing voor het blijven solderen (met oud spul uiteraard) aan ouwe amps in de toekomst. Vlg. mij een onderschat probleem.
Ik heb het dan ook niet over een ampje in elkaar zetten maar het werken aan vintage amps waarbij je dus omwille van zo min mogelijk veranderingen "ouwe" soldeer moet gebruiken

JaY

Je moet niets. Klankmatig ga je heus niet merken dat er "oude sodeer gebruikt is.

offtopic,
Hij hapt!
Blij ook te lezen dat je ten eerste op je teentjes getrapt bent en ten tweede in staat blijkt ondubbelzinnig te reageren. Als je dat nu ook eens doet op de vraag die ik je op pagina 8 van deze thread stelde:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73306&page=8&pp=10&highlight=tenen
zal ik overwegen je tenen in de toekomst met rust te laten.

back ontopic

Mr.Jay
9 juli 2006, 16:15
Klankmatig ga je heus niet merken dat er "oude sodeer gebruikt is.
Dat bedoel ik ook niet. Ik heb ergens gelezen dat je de nw. tin niet bij de ouwe moet gebruiken, schijnt niet te "mengen" of zo. Dan zou je dus in ouwe amps eerst alle soldering moeten verwijderen. Maar ik zie dat NK3 ook weer allemaal onzin verkocht is geworden, dus hoop lulverhalen schijnbaar.


offtopic, Hij hapt!
o,dus dáár zit je de hele tijd op te azen. Fijn,slaap jij ook weer lekker.

JaY

Negative K3 fan
9 juli 2006, 17:05
Kijk en dit is nu echte onzin!!!.

ok 9 10 11

Robbert
9 juli 2006, 20:48
Anyway, iemand nog een rolletje half om half kopen, "vintage" prijsje :seriousf: