PDA

View Full Version : Hoe wordt je een goeie bassist?



DrLijpo
21 november 2002, 22:05
Ooit ben ik begonnen met gitaarspele met een goeie maat. Later wilde we in een band enzo, en er ware geen bassisten te vinden. Dus toen ben ik et gaan spelen en et was duizend keer zo gaaf als de gitaar. Het heeft ook nog geen vier maanden geduurd nadat ik mn bas had gekocht en ik stond op et podium. Het bassen heb ik geleerd puur aan de hand van nummers meespelen. En ik denk dat je daar erg veel van kan leren. Maar ik vraag me dus af hoe andere bassisten hun kunsten hebben geleerd en hoe er gedacht wordt over het jezelf aan leren van bassen.

AntY
21 november 2002, 22:17
ik leer t mezelf ook aan sinds een half jaar. t is goed te doen, maar je moet wel goed blijven letten op je techniek. als je iets verkeerd aanleerd leer je t heeeeeel mooeijlik af. wat theorieles van een ander instrument is ook heel nuttig. als je gitaar hebt gespeeld kan er weinig fout gaan denk ik, hoewel t toch een heel ander vak is.

DrLijpo
21 november 2002, 22:23
In gitaar heb ik ook niet echt les gehad... Maar iemand heeft me enorm goed geholpen ermee. Heb et in het begin ook met de bas geprobeerd bij hem, maar hij was een echte gitarist, en wat hij mij leerde kon ik zelf net zo goed. Maar nu leer ik nog steeds door maar gewoon alles wat cool klinkt na te spelen. Maar ik vraag me af of ik niet meer kan doen. Op les gaan heb ik weinig zin in. Zijn er online lessen ofzo?

AntY
21 november 2002, 23:17
kijk eens op activebass.com of zo en op de site van carol kaye heb ik gehoord.

Ron C
22 november 2002, 08:52
Waarom heb je weinig zin in les?, ik denk nl. dat je daar een totaal verkeerd beeld van hebt, als je een goede leraar hebt kan les echt heel leuk zijn en het is DE manier om tot een hoger niveau te komen!
Bij veel leraren kun je ook best met nummers aankomen die je graag wilt spelen.
Nummers na spelen is zowieso heel leerzaam, voor om je gehoor te trainen, en waar je ook erg veel van leert is samenspelem met andere muzikanten en dan het liefst muzikanten die op een hoger niveau zitten als jij zelf!

DrLijpo
22 november 2002, 09:04
Les zie ik niet zitten omdat het geld kost (wat ik niet heb) en ik heb zo'n idee dat het niet veel zal uithale. Als lesse op internet te vinden zijn, dan kan ik het mezelf toch net zo goed aanlere. Maar misschien moet ik et toch eens overwegen. Zijn er goeie bas leraren in Den Bosch?

Ron C
22 november 2002, 09:22
Oke, les kost geld maar je leert veel en veel meer met les van een leraar(liefst prive les) als van internet of uit een boekje!
Internet ziet niet hoe je techniek is, een leraar verbeterd je!, en doordat je les hebt "verplicht" je jezelf om je oefeningen te doen.

DrLijpo
22 november 2002, 09:27
Oefingen doe ik zat denk ik. Ik ben tijdelijk gestopt met school en sinds gistere ook nog werkeloos. Maar aangezien ik maar 1 pols kan gebruiken schiet et nie echt op... daarom ben ik trouwes ook ontslage. Verdomme. Door je werk loop je schade op, en vawege die schade flikkere ze je er dan ook nog uit :S Maarjah dus nu heb ik ook geen geld voor les. Maarjah ik heb toch nog geen geschikte leraar gevonden

AllodoX
22 november 2002, 12:05
de enige manier waarop je een goede bassist kunt worden is door bassist te zijn :wink: veel spelen dus..

basswasp
22 november 2002, 15:53
Op 2002-11-22 09:22, schreef Ron C:
Oke, les kost geld maar je leert veel en veel meer met les van een leraar(liefst prive les) als van internet of uit een boekje!
Internet ziet niet hoe je techniek is, een leraar verbeterd je!, en doordat je les hebt "verplicht" je jezelf om je oefeningen te doen.


Dat 'verplichte' kan ook vervelend zijn trouwens... M'n pianolessen waren op het laatst absoluut waardeloos omdat ik het puur deed omdat het moest. Daarna ook maar gestopt met lessen en ook bijna nooit meer pianogespeeld. Basgitaar is nu nog leuk, maar ik vraag me af of ik het met een leraar niet als verplichting ga zien. Maar lessen zijn wel handig... daarom toch maar eens kijken bij een muziekschool ofzo, proeflesje nemen :smile:

AntY
22 november 2002, 16:20
combinatie van les en band is goed, zeker in t begin kun je je leraar laten helpen met wat je in de band doet, en dan blift t leuk. ik heb 8 jaar keyboardles gehad, toen ik ook in een band ging kreeg t weer een nieuwe impuls zeg maar. nu speel ik nooit meer keyboard, ben gestopt met die band en met les al eerder :smile:

flearulez
22 november 2002, 16:51
damn me bas les is gewoonweg cool, ik leer ook kut oude dingen hoor. Maar me leraar si echt goed en kan vel van em leren. Vooral als je samen in een groove zit das echt cool.

flearulez
22 november 2002, 16:51
damn me bas les is gewoonweg cool, ik leer ook kut oude dingen hoor. Maar me leraar si echt goed en kan vel van em leren. Vooral als je samen in een groove zit das echt cool.

Laus
24 november 2002, 21:14
ik probeer al 6 jaar enigzins te spelen...


maar op zich zoek ik nog een betaalbare leeraar in Den Haag...

wie?

Ruud
26 november 2002, 20:06
nooit les gehad, gewoon veel op dit forum zitten, veel anklooien en kspeel natuurlijk in een fantastische band, das echt leerzaam.., vooral nu we 100% met eigen nummers bezig zijn.. en veel oefenen met slappe, oftewel gewoon bassist zijn.., a way of livin'

bj
27 november 2002, 15:39
Natuurlijk helpt les nemen en oefenen, maar wat toch ook echt belangrijk is is talent. Als je dat niet (of niet genoeg) hebt dan word je nooit echt goed. Hangt er ook vanaf wat je goed vindt denk ik.

Ic3gl0vE
27 november 2002, 17:37
tip van zo'n kerel van Fear Factory:
play play play eat sleep play play play play play, and oh yeah... PLAY!

DrLijpo
27 november 2002, 17:47
Da ga ik dan maar eens doen :smile:

Laus
2 december 2002, 17:30
met 2 uur per dag moet het lukken toch...

en in mijn geval is plezier zeker belangrijker dan talent. Maar in mijn band is dat toch niet zo belangrijk.

dbasemoine
3 december 2002, 12:52
Als je goed wil leren met Tabs, is de site http://www.mysongbook.com idiaal je download ff een programmaatje dat Guitar Pro heet, en je kan tabs downloaden en met dat programmaatje afspelen en ook instrumenten uitzetten inzetten of bijvoegen.

Ruud
3 december 2002, 19:45
maarja dan moetje natuurlijk wel tabs hebben die ritmisch gezien kloppen en duidelijk uitgeschreven zijn, en ook nog eens volgens een vaste wijze...
en aangezien het grootste deel van de tabs dat niet heeft...., ben je volgens mij sneller met de muziek en een basgitaar in je hand

Ic3gl0vE
7 december 2002, 17:18
dat is het leuke aan guitarpro, daar speel je de tabs af. Je kunt ze horen via je pc speakers of midi apparaat (keyboard/synth) en zo weet je dus meteen of een tab klopt of niet

guitar pro heerscht :smile:

bathmutz
7 december 2002, 17:54
hey Laus, als je een goede leraar hebt gevonden moet je het even zeggen, ik ben ook op zoek baar een goede leraar in Den Haag om dat ik daar doordeweeks altijd zit.

BathmutZ

TheCrow
8 december 2002, 18:12
Het meeste heb ik geleerd van een goede vriend van me. Die kocht een jaar of 10 geleden een basgitaar. Ik vond dat erg interessant en heb een jaar of wat later zelf ook een bas gekocht. Die vriend heeft me de basisprincipes van het bassen uitgelegd.
Daarnaast heb ik heel veel geleerd van het uitzoeken van liedjes. Goed luisteren is hierbij erg belangrijk. Ik heb ook in de afgelopen jaren 'leren luisteren', hoe gek dat ook klinkt. Gewoon een plaat opzetten en naar muziek luisteren is heel anders dan een plaat uitzoeken en analyseren.
Tot slot heb ik onwijs veel geleerd van m'n basgitaarleraar. Na een paar jaar op eigen houtje te hebben geoefend, heb ik les genomen. Dit heb ik twee jaar volgehouden en heeft me een goede theoretische basis gegeven waarmee ik zelf verder kan oefenen en mijn techniek kan uitbouwen. Hiermee wil ik onderstrepen dat les nemen wel degelijk zijn vruchten afwerpt. Van die twee jaar les heb ik meer geleerd dan ik mezelf in de aankomende 20 jaar ooit had kunnen aanleren.

Laus
9 december 2002, 12:54
tja... nu nog ff de financiele kant toelichten :/

Semafoor
21 december 2002, 14:55
Misschien een beetje laat maar toch...
Neem les en blijf daar zo lang mogelijk mee doorgaan! Zonder les kan je waarschijnlijk wel leuk wat leuke deuntjes meespelen en je kan wat ladders leren, maar daar blijft het waarschijnlijk bij.
Vooral voor het spelen van jazz en aanverwante muziekstijlen is een leraar een must. Een akkoordenschema volspelen lukt misschien zonder les nog wel, maar waarom een akkoordenschema er zo uit ziet en hoe je zelf een mooi akkoordenschema maakt dat leer je niet snel zelf.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je zelf wilt, als je voor de lol in een punkbandje speelt zou ik mijn geld ook ergens anders aan gaan besteden.
Uitgeleerd ben je trouwens nooit.