PDA

View Full Version : Wat is voor jullie de reden om je sound online te zetten?



buuck
8 juli 2006, 16:39
Niet dat ik me er aan stoor ofzo, je hoort vaak wel de meest geniale dingen hier. MAAR...

Zijn jullie niet bang dat jullie sound/complete songs gejat worden?
Dat is de reden waarom ik niets online zet, heb een keer een liedje gehoord van een vriend van me, die door een andere band werd gespeelt. Dat kwam doordat het online stond, en jan en alleman het in kan studeren. Of ben ik hier eigenlijk veel te voorzichtig mee?

Jax
8 juli 2006, 17:21
Niet dat ik me er aan stoor ofzo, je hoort vaak wel de meest geniale dingen hier. MAAR...

Zijn jullie niet bang dat jullie sound/complete songs gejat worden?
Dat is de reden waarom ik niets online zet, heb een keer een liedje gehoord van een vriend van me, die door een andere band werd gespeelt. Dat kwam doordat het online stond, en jan en alleman het in kan studeren. Of ben ik hier eigenlijk veel te voorzichtig mee?

Yup, veel te voorzichtig. Niet om lullig te zijn ofzo, maar ik ga er even vanuit dat je muziek niet de kwaliteit heeft van Dream Theaters laatste album, om maar een voorbeeld te noemen. En met dat in je achterhoofd is het toch alleen maar leuk om je muziek te delen met mensen die het kunnen waarderen en je feedback kunnen geven?

Maxxas
8 juli 2006, 17:23
Zolang je niet professioneel bezig bent hoef je echt niet bang te zijn wat te verliezen lijkt me. Hoe wil je jezelf anders profileren?
Je kunt je muziek ook zo ingewikkeld maken dat een ander het niet kan spelen natuurlijk.

meul
8 juli 2006, 18:35
ik kan me herinneren dat in de jaren 80 alle hard rock uit europa kwam, toen kwamen de eerste tapejes uit amerika van metallica, iedereen rende naar de platenzaak maar er was geen langspeler. toen hebben ze als de zodemieter een stuk vinyl gefixt. m.e.a worden, ik sluit me aan bij Maxxas!

Anders Destium
8 juli 2006, 19:59
Puur narcisme natuurlijk. En waag het niet om kritiek te hebben op mijn gitaarspel en/of sound, want dat zul je berouwen :sneaky:

schizo910
8 juli 2006, 23:25
Puur narcisme natuurlijk. En waag het niet om kritiek te hebben op mijn gitaarspel en/of sound, want dat zul je berouwen :sneaky:

Dat geldt in jouw geval toch niet alleen voor je gitaarspel? :D :seriousf:

hendrix2
9 juli 2006, 00:31
mij maakt het geen moer uit dat ze liedjes zouden 'stelen' die ik geschreven heb. Ik ben zelf niet van plan er mijn boterham mee te verdienen.
ik voel me er eerder door vereerd. Er was onlangs iemand die me vroeg of hij een nummer van me mocht spelen en of ik het hem wou aanleren. Het streelt m'n ego moet ik zeggen (overigens een erg slecht nummer, en waarom hij het persé wou spelen blijft mij een raadsel, maar toch...)

benwave
9 juli 2006, 07:57
Daarbij is er ook nog zo iets als auteurs recht.
Als je hier een nummer plaats is het in feite een bewijs dat jij de eerste was die dat muziekje heeft gemaakt. ( de datums staan erbij )

En verder sowhat laat ze lekker stelen... is voor jou wel een bewijs dat je iets kan schrijven wat commercieel genoeg is om er geld aan te verdienen.

En mocht je toch heel bang er voor zijn dat iemand met een stukje muziek aan de haal gaat, registreer dan je muziek bij het belasting kantoor in Breda (afd Auteurs en successie rechten.) voor 5 of 6 euro per CD. Maak niet uit hoeveel nummer er dan opstaan.

Groeten Ben.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=239829

krizz
9 juli 2006, 17:54
Niet online zetten omdat het gejat wordt? Als je niet bij een platenlabel zit en verder toch niets met de muziek doet (ja misschien optreden dan)?

Wat een bullsh*t. Uiteindelijk heb je het altijd wel een keer van iemand gejat (ook al weet je dat niet), ja ik weet het dom argument maar zo is het wel. Denk je echt dat iemand van jou een nummer gaat jatten en dan een hit scoort?

Op internet geldt ook gewoon auteursrecht trouwens, dus alles wat je voor jezelf maakt (niet onder een platenlabel!) valt onder auteursrecht, en jij bent de auteur.

-=JEROEN=-
9 juli 2006, 18:42
ik heb een tijdje samengewerkt met een zangeres, die heel moeilijk liep te doen over 'haar' liedjes, die we overigens grotendeels samen hadden geschreven... toen bracht ze haar eerste cd-tje uit en stond er op de achterkant ergens een soort van "tnx jeroen, piet en kees", en dat vond ik zo ondankbaar, is 't nou echt zo'n moeite om even duidelijk te maken dat wij samen aan deze nummers hadden gewerkt?

toch zal ik mijn houding niet veranderen, ik zie alles wat ik schrijf, verzin, speel, enz, als een gift, als iets wat mij gegeven is (door god of hoe je 't ook wil noemen) en ik ben daar erg dankbaar voor... jammer alleen dat sommige mensen die dankbaarheid niet kennen

bobby
9 juli 2006, 18:43
Ik zet alles op soundclick neer, daarmee heb je automatisch een auteursrecht overeenkomst, heel handig...

Ik zet m'n nummers online neer waar ik maar kan, zoveel mogelijk eerlijke feedback is het belangrijkste vindt ik.. soms hoor je gewoon simpelweg niet de dingen die andere mensen wel horen omdat je het al zovaak hebt gehoord...

Feedback vindt ik het belangrijkste.