PDA

View Full Version : Eindbuisoversturing



Di Stefano
8 juli 2006, 15:43
Hoe kan men eindbuisoversturing krijgen op lagere volumes? Ik weet dat er zoiets bestaat als een power soak maar dat is nogal duur. Zijn er andere (goedkopere) manieren?

peter_heijnen
8 juli 2006, 15:47
Hoe kan men eindbuisoversturing krijgen op lagere volumes? Ik weet dat er zoiets bestaat als een power soak maar dat is nogal duur. Zijn er andere (goedkopere) manieren?

Zoekfunctie: "L-pads"

PeeVee
8 juli 2006, 18:41
Klein ampje kopen; b.v. single ended Champje met enkele 6V6 buis, liefst aan een 10" of 12", mooi man! Ik zou dan wel gaan voor een (tweed) Princeton circuit dus met volume én een toonregeling, maar meer heb je niet nodig!

Di Stefano
8 juli 2006, 22:00
Er werd mij in de winkel verteld van een triode van tonebone. Het schijnt iets te zijn dat je onder je buizen plaatst en dat die sneller gaan oversturen.

jacky
9 juli 2006, 13:18
En minder headroom dus sneller eindtrap oversturing...maar inderdaad een volledig ander geluid

Mitch
9 juli 2006, 14:25
Ik heb zelf een setje Yellow Jackets van THD aangeschaft voor dat idee. In de amp die ik toen gebruikte werkte dat prima. Sneller oversturing op een prettiger volume. EL84s hebben natuurlijk een stuk minder vermogen dan je uit EL34's of 6L6 kan peuren.

Di Stefano
9 juli 2006, 14:28
Mja de specifieke Marshall sound komt uit EL34 dus dat is geen optie.

Negative K3 fan
9 juli 2006, 14:41
Mja de specifieke Marshall sound komt uit EL34 dus dat is geen optie.

daar valt natuurlijk over te twisten, maar als je dat vindt dan valt voor jou de optie vanzelfsprekend al af.

jacky
9 juli 2006, 14:43
Zou zeggen el 34 en dan zon setje OK

Maar vanaf 6L6 naar een set el84 >>>>heel ander geluid

Di Stefano
9 juli 2006, 15:32
EL84 is meer de vox-sound en persoonlijk haat ik vox.

Di Stefano
9 juli 2006, 15:40
Ik zeg niet dat ik die goed vind. Ik heb op het internet gekeken voor die L-pads en het is een prima oplossing (en niet 300 eur zoals een power attentuator). Maar waar moet ik deze dan plaatsen? Moet dat tussen de head en cabinet of binnen in het cabinet?

Di Stefano
9 juli 2006, 17:09
En hoe werken die dan?

Mitch
9 juli 2006, 17:36
EL84 is meer de vox-sound en persoonlijk haat ik vox.

Flauwekul. Er zijn vééél meer factoren die de Vox sound bepalen dan het type eindbuis alleen. Toen ik mijn EL34 Rivera uitrustte met de Yellow Jackets had ik echt niet ineens een Vox. De bias is anders, het circuit is anders, de gelijkrichting is anders, de speakers zijn anders.....

En wat Nico zegt, de 1974 heeft EL84's in de eindtrap maar heeft toch echt wel de Marshall sound.

Chris Winsemius
9 juli 2006, 17:58
Eindbuizen-vervorming op lager volume: kleinere amp en/of minder efficiënte speakers.

LoadBoxes/Hotplates/etc. werken ok om het volume ietsje terug te dringen maar bij meer verzwaakking wordt de sound en feel behoorlijk aangetast.

'n L-pad is 'n betaalbare optie met 'n redelijk vergelijkbaar resultaat.

EL84s: niet alléén VOX hoor!
Marshall (18 en 20 Watters), eerste Tremolux top van Fender, bepaalde oude en nieuwe Gibsons, Koch, Peavey.

Di Stefano
10 juli 2006, 17:32
En is het geluid met een L-pad veel slechter dan met een power brake? En ik wil ook niet riskeren om iets in mijn versterker op te blazen.

Chris Winsemius
10 juli 2006, 17:37
En is het geluid met een L-pad veel slechter dan met een power brake? En ik wil ook niet riskeren om iets in mijn versterker op te blazen.

Ik vind het allemaal k*t :) GRAPJE!!!

Zonder grappen: de L-pad is te vergelijken met zgn. "resistive loads" (typo?) dus apparaten zonder spoelen en condensatoren om het volume te verzwakken. Koch loadbox is puur weerstanden voor de verzwakking en de Weber spullen zonder mini-mass zijn ook zo maar met (eventuele) schakelbare condensator voor meer bright op lagere volumes.

Op zeer lage volumes maakt het type weinig meer uit imho.

PeeVee
10 juli 2006, 18:27
De denkfout die vaak gemaakt wordt is dat het resultaat een "plexi op 10 maar dan zachter" is... Alsof je een plaatje van Hendrix draait op huiskamer niveau. Zo werkt het dus niet. Een plexi (of Super Reverb) op 10 klinkt zoals ie klinkt omdat ie op 10 staat en het volume is een wezenlijke factor in die sound. Je krijgt die sound / impact niet op laag volume, wat voor loadbox truuk je ook gebruikt. Wat er nog het dichts bij komt is gewoon een kleiner ampje wat je wat verder opendraait; dan zijn alle factoren toch wat beter op elkaar afgestemd.

Voorbeeldje; mijn Princeton Reverb doet ong. (iets meer) 1/4 van het SR vermogen, heeft ook maar 1/4 van de speaker config (qua miking gebruik je bij een SR toch ook maar vaak 1 mike voor 1 speaker). In de de oefenruimte naast een echte SR klinkt valt ie in het niet en klinkt ie ook maar als een 1/4 SR, maar in de huiskamer is het qua feel / volume / impact toch wel vergelijkbaar. Heb thuis ook nog een Gretsch 5150 (Valco Champ clone), 5E3 tweed Deluxe (clone), 6G3 brownface Deluxe, sf Princeton non Reverb omgebouwd tot single (normal) channel AB763 bf Deluxe (non reverb non tremolo), Ampeg Jet 12 etc. Allemaal ampjes die je wat makkelijker open kunt draaien waarmee je op acceptabel volume (afhankelijk van de situatie) lekker kunt knallen. Powersuk eigenlijk alleen bruikbaar wanneer je wat teveel headroom hebt en gewoon iets meer op de buizen wilt leunen; met meer over het breekpunt heen wilt komen. Om volume te verminderen vind ik het niks, je hebt dan gewoon de wrong amp for the job. Zie veel mannen een 100W amp kopen en zich vervolgens in alle bochten wringen om dat vermogen kwijt te raken, vaak geeft 2 buizen trekken nog niet voldoelde resultaat; waarom dan niet gewoon 18W combootje kopen / (laten) bouwen en daar lekker op rocken?

Mitch
10 juli 2006, 19:06
Zie veel mannen een 100W amp kopen en zich vervolgens in alle bochten wringen om dat vermogen kwijt te raken, vaak geeft 2 buizen trekken nog niet voldoelde resultaat; waarom dan niet gewoon 18W combootje kopen / (laten) bouwen en daar lekker op rocken?

Sja, verstand komt met de jaren hè ? :satisfie:
Zonder de vraagstelling van dit topic teniet te doen: dit is eigenlijk de echte oplossing. Amps met minder vermogen geven op een werkbaarder volume de sound die je zoekt. Ik ging zelf van 50 naar 100 naar 50 naar 15. En nu ben ik pas blij.

Toaster
10 juli 2006, 19:10
euhh
klinkt misschien wel heel stom in dit theoretische versus praktische geweld maar ik heb laatst een mastervolume laten inbouwen in mijn superlead en ben daar toch ook heel tevreden over.

Chris Winsemius
10 juli 2006, 20:12
euhh
klinkt misschien wel heel stom in dit theoretische versus praktische geweld maar ik heb laatst een mastervolume laten inbouwen in mijn superlead en ben daar toch ook heel tevreden over.

Hoi Niels

Je hebt (natuurlijk) volledig gelijk imho :) maar ik kan natuurlijk hier niet al te enthousiast posten over m'n eigen werk :D.
In 'n plexi/4-input-Marshall werkt 'n ok-je MV gewoon zeer goed en hoe beter de trafo's/etc. hoe overtuigender de sound op lagere volumes.

Thuis op tien scheuren zonder MV in 'n rijtjeshuis met reguliere gitaarspeaker: 50 mW eindtrap....
'n 5 Watt buizenversterkers thuis is meestal al te luid voor de buren (tenzij je 1959SLP-Ray bent, ha ha).

Vanmiddag m'n DeluxeReverb replica nog 'ns getest met MV: "behoorlijk ok" met usa std. strat PUs maar met 'n Jason Lollar P90 was het echt helemaal waanzinnig. Met twee jaren 50 LPs (+ originele PAFs) was dat 'n tijdje terug ook zo. Jammer dat die 50s LPs onbetaalbaar zijn....

Als elk of in ieder geval het gros v/d onderdelen/etc. in de hele keten goed is, is 'n goeie MV inderdaad de/een oplossing.

Ps Nog ok-je speakers/box gevonden?

Toaster
10 juli 2006, 20:51
nee eerst sparen :)

PeeVee
10 juli 2006, 20:55
ik heb laatst een mastervolume laten inbouwen in mijn superlead en ben daar toch ook heel tevreden over.
Kijk eens naar de titel van de topic; eindbuisvervorming! Zo'n post PI MV die Chris inbouwt daar is op zich helemaal niets mis mee, maar laat niet je eindbuizen clippen zoals dat bij een amp zonder MV wel gebeurd wanneer je 'm flink opendraait (vaak is het combinatie van clippende preamp en clippende eindbuizen; EL34's gaan al wat eerder opbreken). Da's toch wel een hele ander soort (of mag ik zeggen "klasse") vervorming dan distortion uit je preamp. Niet eens echt vervorming maar een soort zingende sustain; errug lekker, wanneer je dat eenmaal gewend bent dan wil je echt niet anders meer, vraag maar aan Mitch (ook CMW).

Ik heb zelf een eigenbouw single ended chassis-tje waar ik preamp buisjes op test (kan ook schakelen), daar zit ook een voetje voor een EF86 (ook wel in VOX gebruikt geloof ik). Is een pentode buisje (dus geen dubbel triode zoals 12AX7) met zeer hoge versterkingsfactor. Versterkt altijd voluit, de volume zit pas na het buisje; wanneer je volume terug draait wordt het geluid clean, de EF86 gaat dan echter niet harder of zachter versterken, de vervorming die je dan krijgt komt puur uit de eindbuis en is wezenlijk anders dan b.v. het normal Champ circuitje met twee triode gainstages; die begint nl. op hogere volume stand wel beetje te clippen in de preamp gelijktijdig met de eindbuis. Met zo'n EF86 stuur je eindbuis in met een knalhard dead-clean signaal en je hoort alleen de eindbuis zingen; is wel heel sjiek hoor!

PeeVee
10 juli 2006, 20:58
Als elk of in ieder geval het gros v/d onderdelen/etc. in de hele keten goed is, is 'n goeie MV inderdaad de/een oplossing.
Om je eindbuizen te laten vervormen? Daar ging het in deze topic toch over?

Chris Winsemius
10 juli 2006, 21:01
Kijk eens naar de titel van de topic; eindbuisvervorming! Zo'n post PI MV die Chris inbouwt daar is op zich helemaal niets mis mee, maar laat niet je eindbuizen clippen zoals dat bij een amp zonder MV wel gebeurd wanneer je 'm flink opendraait (vaak is het combinatie van clippende preamp en clippende eindbuizen; EL34's gaan al wat eerder opbreken). Da's toch wel een hele ander soort (of mag ik zeggen "klasse") vervorming dan distortion uit je preamp. Niet eens echt vervorming maar een soort zingende sustain; errug lekker, wanneer je dat eenmaal gewend bent dan wil je echt niet anders meer, vraag maar aan Mitch (ook CMW).

Ik heb zelf een eigenbouw single ended chassis-tje waar ik preamp buisjes op test (kan ook schakelen), daar zit ook een voetje voor een EF86 (ook wel in VOX gebruikt geloof ik). Is een pentode buisje (dus geen dubbel triode zoals 12AX7) met zeer hoge versterkingsfactor. Versterkt altijd voluit, de volume zit pas na het buisje; wanneer je volume terug draait wordt het geluid clean, de EF86 gaat dan echter niet harder of zachter versterken, de vervorming die je dan krijgt komt puur uit de eindbuis en is wezenlijk anders dan b.v. het normal Champ circuitje met twee triode gainstages; die begint nl. op hogere volume stand wel beetje te clippen in de preamp gelijktijdig met de eindbuis. Met zo'n EF86 stuur je eindbuis in met een knalhard dead-clean signaal en je hoort alleen de eindbuis zingen; is wel heel sjiek hoor!

Hoi Pleun

Kun jij dan vertellen wanneer eindbuizen gaan vervormen (welke volumestand op 'n goeie ouwe plexi als voorbeeld)?

Klasse A vervorming... vertel welke pp-amp dat biedt!

VOX AC4 achtig ontwerp: 1 mega-gainstage en dan de eindbuis, moet je wel wat boosters of trappen voorzetten voordat dat op lagere "mv"-standen ok gaat klinken.

Ps Het type mv wat ik gebruik verschilt per type versterker.

Chris Winsemius
10 juli 2006, 21:07
Om je eindbuizen te laten vervormen? Daar ging het in deze topic toch over?

Eindtrap of eindbuizen, that's the question :)

Ha ha.

Ik vermoed dat jij en ik hier niet uitkomen maar da's 'n beetje standaard op dit forum...HELAAS.

No hard feelings!

Chris Winsemius
10 juli 2006, 21:08
nee eerst sparen :)

Damned!

Mocht hier iemand langskomen met 'n toffe 2e hands cab dan laat ik je het in ieder geval even weten.

Fijne avond!

Toaster
10 juli 2006, 22:34
Damned!

Mocht hier iemand langskomen met 'n toffe 2e hands cab dan laat ik je het in ieder geval even weten.

Fijne avond!


Let me know!

Toaster
10 juli 2006, 22:39
Kijk eens naar de titel van de topic; eindbuisvervorming! Zo'n post PI MV die Chris inbouwt daar is op zich helemaal niets mis mee, maar laat niet je eindbuizen clippen zoals dat bij een amp zonder MV wel gebeurd wanneer je 'm flink opendraait (vaak is het combinatie van clippende preamp en clippende eindbuizen; EL34's gaan al wat eerder opbreken). Da's toch wel een hele ander soort (of mag ik zeggen "klasse") vervorming dan distortion uit je preamp. Niet eens echt vervorming maar een soort zingende sustain; errug lekker, wanneer je dat eenmaal gewend bent dan wil je echt niet anders meer, vraag maar aan Mitch (ook CMW).

Ik heb zelf een eigenbouw single ended chassis-tje waar ik preamp buisjes op test (kan ook schakelen), daar zit ook een voetje voor een EF86 (ook wel in VOX gebruikt geloof ik). Is een pentode buisje (dus geen dubbel triode zoals 12AX7) met zeer hoge versterkingsfactor. Versterkt altijd voluit, de volume zit pas na het buisje; wanneer je volume terug draait wordt het geluid clean, de EF86 gaat dan echter niet harder of zachter versterken, de vervorming die je dan krijgt komt puur uit de eindbuis en is wezenlijk anders dan b.v. het normal Champ circuitje met twee triode gainstages; die begint nl. op hogere volume stand wel beetje te clippen in de preamp gelijktijdig met de eindbuis. Met zo'n EF86 stuur je eindbuis in met een knalhard dead-clean signaal en je hoort alleen de eindbuis zingen; is wel heel sjiek hoor!

OK!

Vervelende is alleen dat ik niet direkt een amp of model weet op te noemen die ik zowel thuis als in de repetitie ruimte alswel op (verschillende) podia kan laten draaien met altijd dezelfde gewenste hoeveelheid gain van het type waarvan ik houden een variabel volume.

Dan vind ik zelf een MV praktischer dan een loadbox die ik mee moet nemen. En daar vroeg de topicstarter ook naar.

P.S. ik zit in niemand z'n clubje. Ik hoop wel dat ik in het www.gitaarnet.nl/forum clubje zit ;)

PeeVee
10 juli 2006, 22:44
Eindtrap of eindbuizen, that's the question :)Nee hoor, geen question, nogmaals, de titel van de topic is "eindbuisvervorming"


Ik vermoed dat jij en ik hier niet uitkomene maar da's 'n beetje standaard op dit forum...Ik zou niet weten waarom we hier niet uit zouden komen tenzij jij wilt beweren dat een post PI MV eindbuis vervorming ten gevolge heeft. De fasedraaier kun je gerust bij de "eindtrap" rekenen wat mij betreft, maar het blijft natuurlijk gewoon een preamp buisje dat de eindbuizen instuurt.

Met de eindtrap wordt doorgaans het gedeelte bedoelt waar het vermogen wordt gemaakt en een post PI MV heeft daar verder geen invloed op, sterker nog, het beperkt zelfs de insturing van de eindbuizen. Het effect dat je bereikt met een MV na de fasedraaier is in ieder geval wezenlijk anders dan het effect van eindbuizen die lekker staan te clippen (met post PI MV bereik je eerder het tegenovergestelde) en DAT is toch werkelijk een essentiele factor in het geluid van een "cranked amp". Niet gezegd dat een MV geen bruikbare functie is en/of niet lekker kan klinken, in tegendeel maar nogmaals, wezenlijk anders.

Het kwalificeren van een post PI MV als "eindtrap vervorming" dat vind ik eerlijk gezegd wat ver gaan aangezien de fasedraaier eigenlijk slechts het "verdelertje" is dat de eindbuizen aanstuurt en het gros van de mensen toch met "eindtrap" het deel van de versterker bedoelt waar daadwerklijk het vermogen wordt opgewekt.


No hard feelings!
Nee hier ook niet hoor, geen probleem

Chris Winsemius
10 juli 2006, 22:50
Nee hoor, geen question, nogmaals, de titel van de topic is "eindbuisvervorming"

Ik zou niet weten waarom we hier niet uit zouden komen tenzij jij wilt beweren dat een post PI MV eindbuis vervorming ten gevolge heeft. De fasedraaier kun je gerust bij de "eindtrap" rekenen wat mij betreft, maar het blijft natuurlijk gewoon een preamp buisje dat de eindbuizen instuurt.

Met de eindtrap wordt doorgaans het gedeelte bedoelt waar het vermogen wordt gemaakt en een post PI MV heeft daar verder geen invloed op, sterker nog, het beperkt zelfs de insturing van de eindbuizen. Het effect dat je bereikt met een MV na de fasedraaier is in ieder geval wezenlijk anders dan het effect van eindbuizen die lekker staan te clippen (met post PI MV bereik je eerder het tegenovergestelde) en DAT is toch werkelijk een essentiele factor in het geluid van een "cranked amp". Niet gezegd dat een MV geen bruikbare functie is en/of niet lekker kan klinken, in tegendeel maar nogmaals, wezenlijk anders.

Het kwalificeren van een post PI MV als "eindtrap vervorming" dat vind ik eerlijk gezegd wat ver gaan aangezien de fasedraaier eigenlijk slechts het "verdelertje" is dat de eindbuizen aanstuurt en het gros van de mensen toch met "eindtrap" het deel van de versterker bedoelt waar daadwerklijk het vermogen wordt opgewekt.


Nee hier ook niet hoor, geen probleem

Nogmaals de vraag:
wanneer gaan EL34s in 'n puike plexi (of andere eindbuizen in 't gros v/d zgn. vintage amps) clippen?
(simpel: op welke volume stand?).

Ben benieuwd...

Zowiezo: hoger totaal volume: andere perseptie door het menselijk gehoor.

2e edit (na spel faudt ckorrecktie :): in het algemeen wordt eindtrapvervorming met eindbuis-vervorming door elkaar gehaald, als je het op de letter/het woord wilt spelen dan heb je natuurlijk helemaal gelijk hoor!!!

PeeVee
10 juli 2006, 22:53
Dan vind ik zelf een MV praktischer dan een loadbox die ik mee moet nemen.
Dat is zondermeer zo, maar wat ik zeg is dat het wezenlijk anders is


En daar vroeg de topicstarter ook naar.
Nee daar vroeg ie niet naar:


Hoe kan men eindbuisoversturing krijgen op lagere volumes?Een post PI MV geeft geen eindbuisoversturing, sterker nog, het beperkt de insturing van je eindbuizen. Zoals Chris aangeeft kun je debatteren of je van eindtrapoversturing kunt spreken, strikt gesproken kun je de fasedraaier wel bij de eindtrap tellen, desondanks stelt die post PI MV je instaat om m.n. je preamp over de kling te jagen en juist niet, de eindbuizen terwijl dat imo toch een belangrijker deel is van de eindtrap dan het fasedraaiertje. Een long tailed pair geeft een beetje gain dus op hoge (preamp / gain) volume setting zal die PI ook nog wat gaan clippen maar het signaal dat naar je eindbuizen gaat beperkt je, die eindbuizen geven dus geen krimp, die staan feitenlijk met twee vingers in hun neus, ik vind het mooier om juist beetje op de eindpitten te leunen. Dat is de vraag van Di Stefano en of er ook goedkopere manieren zijn. Het antwoord is dus "nee", er is geen goedkopere manier, er is wel een alternatief waarmee je je amp op lager volume kunt laten grommen maar (ik verval een beetje in herhaling) toch wezenlijk anders dan clippende eindpitten.


P.S. ik zit in niemand z'n clubje.
Nee ik ook niet. Laat iedereen gewoon z'n zegje doen, share what you know, learn what you don't.

Chris Winsemius
10 juli 2006, 22:56
Dus 'n fasedraaier als de LTP heeft geen/amper gain??????????????????????????????????

Je qoute trouwens de verkeerde... :) (clubje/groepje)

Ik vermoed dat de topicstarter meer op eindtrap-oversturing doelde dan puur de vervorming v/d eindbuizen an sich maar ja.... ick hept cheen verstandt fan buisunfersterkurzzzz

:)

PeeVee
10 juli 2006, 22:58
Dus 'n fasedraaier als de LTP heeft geen gain??????????????????????????????????
Jawel, hoezo "dus"? (ik was nog aan het editen, je was net 2 minuutjes te vroeg Chris ;))

Anyway, met een post PI MV temper je het signaal dat uit de PI komt, je eindbuizen staan dus heel rustig te fluisteren. Zoals gezegd zou ik dat geen "eindtrapvervorming" willen noemen maar dat mag iedereen voor zich uitmaken wat mij betreft.

Negative K3 fan
10 juli 2006, 23:01
pfft gemierenneuk

op een plexi heeft een PPIMV gewoon nut, op fenders niet, conclusie: het hangt van de amp af en eindbuisoversturing is voor veel mensen niet wat het lijkt blablabla basta.

PeeVee
10 juli 2006, 23:04
pfft gemierenneukTja, als je bij iedere topic je eigen verhaaltje verzint dan kun je iedere discussie wel als "gemierenneuk" afdoen. Het gaat niet om "nut" of "geen nut", jammer dat je weer zo kort door de bocht gaat. Lees ff goed wat er staat voordat je iets in de microfoon roept.


op een plexi heeft een PPIMV gewoon nut, op fenders nietAh de expert spreekt, hoeveel Plexis en Fenders had je ook alweer thuis staan?


conclusie: het hangt van de amp af en eindbuisoversturing is voor veel mensen niet wat het lijkt blablabla bastaHet heeft weer lekker veel diepgang vanavond, laat me eens raden :hippie:

Negative K3 fan
10 juli 2006, 23:05
ok, dan niet :)

ik VIND het gemiereneuk omdat jullie allebei precies weten wat de ander bedoelt en daarom is het nu puur haantjesgedrag en daar heeft niemand baat bij

Chris Winsemius
10 juli 2006, 23:06
pfft gemierenneuk

op een plexi heeft een PPIMV gewoon nut, op fenders niet, conclusie: het hangt van de amp af en eindbuisoversturing is voor veel mensen niet wat het lijkt blablabla basta.

Kan ook op andere amps maar 'n plexi vergt minder andere ingrepen (even afgezien van trafo-vervangingen) om echt overtuigend goed te klinken op lagere volumes.

Zoals reeds eerder gemeld: ppimv op puike bf Fender met zeer puike elementen: no problem :)

Chris Winsemius
10 juli 2006, 23:13
Ah de expert spreekt, hoeveel Plexis en Fenders had je ook alweer thuis staan?


Dus als je 1000000000000000000000 amps thuis hebt staan ben je 'n echte expert?
En als je nou 300 Fender Stage 112s thuis hebt staan en 200 plexi reïssues???

Ici gewoon 'n paar en de rest van kl*nten en veel amps beluisteren/servicen/modden :)

mvg, amp-haantje :D

PeeVee
10 juli 2006, 23:22
Dus als je 1000000000000000000000 amps thuis hebt staan ben je 'n echte expert?Nee dat zijn jouw woorden, zeker niet de mijne. Als je echter 0 plexis en 0 Fenders in huis hebt staan dan weet ik echter niet of je wel zo oordeelkundig bent.


Ici gewoon 'n paar en de rest van kl*nten en veel amps beluisteren/servicen/modden :)Ik had het niet over jou Chris... Het kipje gaat hier trouwens op stok dus deze haan gaat ook maar eens mee ;)

Chris Winsemius
10 juli 2006, 23:24
Nee dat zijn jouw woorden, zeker niet de mijne. Als je echter 0 plexis en 0 Fenders in huis hebt staan dan weet ik echter niet of je wel zo oordeelkundig bent.

Ik had het niet over jou Chris... Het kipje gaat hier trouwens op stok dus deze haan gaat ook maar eens mee ;)

Nope, ha ha:
"Origineel gepost door PeeVee
Ah de expert spreekt, hoeveel Plexis en Fenders had je ook alweer thuis staan?"

Hier reageerde ik op. En tellen Voxen, HiWatts, Soundcities, Gibsons, Selmers, etc. niet mee?

Wel te rusten :)

PeeVee
10 juli 2006, 23:29
ik VIND het gemiereneuk omdat jullie allebei precies weten wat de ander bedoelt en daarom is het nu puur haantjesgedrag en daar heeft niemand baat bijIk vind onze bijdragen desondanks toch wat dieper gaan de de jouwe NK3. Als je problemen hebt met de inhoud, meldt het dat gewoon via PM bij de moderators en laat hen actie ondernemen als ze dat nodig vinden. Als je verder inhoudelijk niets te melden hebt, doe het dan vooral niet hoor. Het gaat niet om "niet begrijpen" en heeft niets te maken met puberaal haantjesgedrag waar je in jouw kringen wellicht wat meer te maken mee krijgt. Het gaat om een relevant en interessant nuance; het (wezenlijke) verschil tussen eindBUIZENverming en eindTRAPvervorming (volgens Chris' definitie). Totaal geen sprake van waarde oordeel, nogmaals lees eens wat er staat, niets mis met een post PI MV (zoals Chris aangeeft ook prima op een AB763 circuit vermits met mate) maar anders dan clippende eindbuizen waar de vraag van de topic starter over ging.

PeeVee
10 juli 2006, 23:34
Hier reageerde ik op. En tellen Voxen, HiWatts, Soundcities, Gibsons, Selmers, etc. niet mee?:) :) Volgens mij zitten we echt langs elkaar heen te lullen nou Chris, ik begrijp dat je daar op reageerde, natuurlijk tellen die mee. Ik had het over NK3 (0 plexis, 0 Fenders), niet over jou. Over kipjes gesproken, ik heb nog wel een kaal Bassman chassis staan, iets voor jou NK3 voor een poging tot Fender? (met post PI MV?). Morgen weer verder, ik zie geen ruk meer (zit buiten: lang leve de man die het draadloos internet uitvond!). Het is weer mooi geweest voor vanavond!

Chris Winsemius
10 juli 2006, 23:51
Ok Pleun!!!

Ook maar 'ns tijd om van m'n Weller en PC te geraken en even in de tuin te gaan zitten!

Amp-Rooster Chris :)

Mitch
10 juli 2006, 23:52
NK3 heeft wel een tikkie gelijk als hij zegt dat jullie in de discussie eigenlijk wel weten wat de ander bedoelt ;)
Anyway, het blijft een interessant gebeuren en misschien wel een beetje een mythe, of beter: overgewaardeerde kwaliteit. Kijk, wat pre amp oversturing is da's duidelijk, maar op welk moment je nou pre amp en op welk moment je nou precies power amp oversturing hoort...sja.... en vinden we dat niet soms mooier omdat zoveel kenners zeggen dat het mooier is ?
Listig hoor...
In ieder geval merk ik zelf dat mijn huidige laagvermogende amp met ook wat lagere porrie pre amp (12AY7 i.t.t. tot PeeVees EF86) een totaal ander karakter heeft en vooral anders reageert op boosts/comps dan al mijn vorige amps en dan een hoop andere amps die ik eerder bespeeld heb.

De PPIMV die bij ons in de AC30 is gegaan werkt trouwens prima om op redelijk volume een lekkerdere sound te creëren. Op huiskamerniveau is het gewoon net zo slap als iedere afgeknepen amp, maar de amp klonk pas lekker op volumes die normaal gesproken te hard waren voor de oefenruimte of te hard om makkelijk uitversterkt te worden. Mét de PPI mastervolume ligt dat punt nét effe lager. Dan zitten we dus theoretisch naar meer pre amp drive te luisteren, maar da's in bescheiden mate echt niet lelijk !

Maar om weer even helemaal back on topic te gaan:


Hoe kan men eindbuisoversturing krijgen op lagere volumes? Ik weet dat er zoiets bestaat als een power soak maar dat is nogal duur. Zijn er andere (goedkopere) manieren?

Echt goedkope manieren zijn er wel, die zijn al beschreven. De kans is echter groot dat die niet het door jou gewenste geluid gaan opleveren. Daar heb je eigenlijk een andere amp voor nodig. En eigenlijk is de boodschap: ben je specifiek op zoek naar eindbuisoversturing of zoek je gewoon een iets andere sound ?

PeeVee
11 juli 2006, 00:16
Kijk Mitch... daar hebben we wat aan. Daar zit 'm de kneep, zoekt Di Stefano inderdaad eindbuizenvervorming (zoals hij aangeeft) of gewoon wat crunch op wat lager volume. Da's toch een wezenlijk verschil. Mocht het dat laatste zijn, dan een is een post PI MV zeker een optie (Mitch, had je er al eens aan gedacht de "pre" ook met een "P" begint en dat PPI dus zowel pre PI als post PI kan zijn ;)). Zoals Mitch aangeeft is het prima om wat headroom kwijt te raken, maar wanneer je je amp er echt zacht mee wilt zetten dan kom je bedrogen uit; dat klinkt als een natte krant. Dan beter een klein single ended ampie over de kling jagen (zoals Mitch dus ook doet).

Mijn EF86 (enkele pentode) geeft in minder gain dan een 12AX7 dubbeltriode (ik denk zelfs nog wel iets minder dan een 12AY7 dubbeltriode) waarvan de triodes achter elkaar komen maar het effect van een 12AY7 i.p.v. een 12AX7 zal inderdaad in de buurt komen. Een 12AY7 is ook een typische driver die een stevig signaal kan geven maar met wat minder versterking. Je gaat dus vrij clean en stevig je eindbuis in, en het is vrijwel alleen je eindbuis die je hoort clippen, dat is wel een heel ander soundje dan een preamp die over de zeik gaat.

PeeVee
11 juli 2006, 00:22
maar op welk moment je nou pre amp en op welk moment je nou precies power amp oversturing hoort...Dat kan ik je vrij gemakkelijk laten zien op een scope hoor. In vermoed dat dat in jouw low-power double loaded tweedy twin (oid) ook het geval is, zeker als je daar een 12AY7 in V1 hebt zitten.


sja.... en vinden we dat niet soms mooier omdat zoveel kenners zeggen dat het mooier is ?Ik kan je hier het verschil wel laten horen, maar volgens mij heb je het zelf al in huis. Het is overigens de combi die ook niet verkeerd klinkt, b.v. wel eens bekeken in een Pro Reverb; zo niet midden in het breekpunt begint en de preamp wat te clippen en/maar ook de eindbuizen; blijkbaar is het effect meer dan de som der delen. Dat het een essentiële factor is in de "cranked amp beleving" dat staat buiten kijf maar dat moet je gewoon zelf ervaren. Chris kan het je vrij gemakkelijk laten zien op de scopen wanneer het nu precies waar begint te clippen. Het is leuk om daar mee te experimenteren; helemaal in het begin al vast laten lopen en daarna braaf "versterken" of juist rustig opbouwen, overal beetje laten clippen (is beetje de dumble truuk met 4 gain stages) of juist voorin rustig houden en de eindbuizen flink insturen, moet je wel wat harder (of kleinere amp) maar ook weer wezenlijk ander effect. Wat "mooi" is of niet, da's persoonlijk, anders is het zeker.

Kukelekuuuuu.... :)

jacky
11 juli 2006, 00:23
Kijk Mitch... daar hebben we wat aan. Daar zit 'm de kneep, zoekt Di Stefano inderdaad eindbuizenvervorming (zoals hij aangeeft) of gewoon wat crunch op wat lager volume. Da's toch een wezenlijk verschil. Mocht het dat laatste zijn, dan een is een post PI MV zeker een optie (Mitch, had je er al eens aan gedacht de "pre" ook met een "P" begint en dat PPI dus zowel pre PI als post PI kan zijn ;)). Zoals Mitch aangeeft is het prima om wat headroom kwijt te raken, maar wanneer je je amp er echt zacht mee wilt zetten dan kom je bedrogen uit; dat klinkt als een natte krant. Dan beter een klein single ended ampie over de kling jagen (zoals Mitch dus ook doet).

Mijn EF86 (enkele pentode) geeft in minder gain dan een 12AX7 dubbeltriode (ik denk zelfs nog wel iets minder dan een 12AY7 dubbeltriode) waarvan de triodes achter elkaar komen maar het effect van een 12AY7 i.p.v. een 12AX7 zal inderdaad in de buurt komen. Een 12AY7 is ook een typische driver die een stevig signaal kan geven maar met wat minder versterking. Je gaat dus vrij clean en stevig je eindbuis in, en het is vrijwel alleen je eindbuis die je hoort clippen, dat is wel een heel ander soundje dan een preamp die over de zeik gaat.

Ging jij niet op stok ?

Mitch
11 juli 2006, 09:32
Dat kan ik je vrij gemakkelijk laten zien op een scope hoor. In vermoed dat dat in jouw low-power double loaded tweedy twin (oid) ook het geval is, zeker als je daar een 12AY7 in V1 hebt zitten.


Ik ken de truuk met de scoop ;) , ik bedoelde het ook meer in het algemeen: als gitaristen praten over eidnbuisoversturing, weten ze dan ook wel precies wat ze bedoelen qua sound ? Ik krijg wel eens het gevoel dat ze dan meer een mening achterna lopen. Niet ten nadele van DiStefano hoor, maar dat idee heb ik wel vaker en kwam ook nu weer bij me op.

Zou wel geweldig zijn trouwens, om eens een testje te doen met scoop en dan clips te maken van pre amp/beide/power amp oversturing... :satisfie:
Die mag dan meteen in een sticky
:D

PeeVee
11 juli 2006, 10:11
Ging jij niet op stok ?
Haha... Ik zat inmiddels binnen achter de vaste PC, moest nog wat dingetjes doen, ben daarna de hen achterna gegaan hoor ;)

Chris Winsemius
11 juli 2006, 10:13
Kijk Mitch... daar hebben we wat aan. Daar zit 'm de kneep, zoekt Di Stefano inderdaad eindbuizenvervorming (zoals hij aangeeft) of gewoon wat crunch op wat lager volume. Da's toch een wezenlijk verschil. Mocht het dat laatste zijn, dan een is een post PI MV zeker een optie (Mitch, had je er al eens aan gedacht de "pre" ook met een "P" begint en dat PPI dus zowel pre PI als post PI kan zijn ;)). Zoals Mitch aangeeft is het prima om wat headroom kwijt te raken, maar wanneer je je amp er echt zacht mee wilt zetten dan kom je bedrogen uit; dat klinkt als een natte krant. Dan beter een klein single ended ampie over de kling jagen (zoals Mitch dus ook doet).

Mijn EF86 (enkele pentode) geeft in minder gain dan een 12AX7 dubbeltriode (ik denk zelfs nog wel iets minder dan een 12AY7 dubbeltriode) waarvan de triodes achter elkaar komen maar het effect van een 12AY7 i.p.v. een 12AX7 zal inderdaad in de buurt komen. Een 12AY7 is ook een typische driver die een stevig signaal kan geven maar met wat minder versterking. Je gaat dus vrij clean en stevig je eindbuis in, en het is vrijwel alleen je eindbuis die je hoort clippen, dat is wel een heel ander soundje dan een preamp die over de zeik gaat.

?

De "TweedyTwinChamp" van Mitch heeft 'n 12AY7 als pre, 12AX7 als fasedraaier en 2 x 6V6 push-pull als eindtrap... geen single ended dus (ondanks het Champ kastje :)). In de versterker van Mitch klipt de 12AX7 al behoorlijk voordat de 6V6s over de rooie gaan.

'n 12AX7 met 2 trapjes in serie geeft (meestal) meer gain dan 'n enkele EF86. Ik heb zelf nog nooit 'n 12AY7 als driver gezien (buis die de eindtrap aanstuurt)...

Even totaal on-topic:
Wat bedoelt Di Stefano precies? Meeste mensen die ik meemaak en zoiets vragen/wensen hebben het eigenlijk over eindTRAPvervorming.

Mr.Jay
11 juli 2006, 11:23
Ik heb sinds een korte tijd een WEBER MASS ( met ingebuwde speakerdriver )die ik mooi kan gebruiken thuis om es te horen wat pre-ampoversturing nou doet en hoe het klinkt met MV en eindbuizenoversturing.
Je hoort dus wel degelijk een heel andere ( en lees hier "mooiere, vettere, dikkere, sustainrijke" ) oversturing als je de eindversterker kunt opendraaien dan wanneer je de MASS bypast en gewoon je MV gebruikt ( di.v typen ook geprobeerd ).
En uiteraard is in sommige "noodgevallen" de MV bruikbaar, zeker in een 5F6Fender (de AB763's vind ik hierin duidelijk onbruikbaarder klinken), daar had ik em ook voor ingebouwd, maar met zo'n MASS ( en waarschijnlijk dus ook met andere powersoaks) vind ik het ietwat omlaag geduwde volume véél natuurlijker klinken.

JaY

PeeVee
11 juli 2006, 13:33
'n 12AX7 met 2 trapjes in serie geeft (meestal) meer gain dan 'n enkele EF86.Dat schreef ik ook al toch?


Ik heb zelf nog nooit 'n 12AY7 als driver gezien (buis die de eindtrap aanstuurt)...Onder "driver" verstaat men doorgaans een buis(je) dat met een geringe / matige versterking (spanning) maar die een steviger signaal (stroom) afgeeft. Kijk maar eens in de spec sheet, net als een 12AT7 is een 12AY7 of 12AU7 een prima "driver", je komt ze vaak tegen in die rol, ik spreek niet alleen over gitaarversterkers, is nog wel maar buizenelectronica op de wereld natuurlijk. 12AY7 is prima stuurbuis b.v. als reverb driver (zelfs een mooie upgrade, probeer maar eens) maar ook in o.a. HF toepassingen.


Wat bedoelt Di Stefano precies? Meeste mensen die ik meemaak en zoiets vragen/wensen hebben het eigenlijk over eindTRAPvervorming.
Volgens mij is dat geen vraag maar een weet; laten we ons gewoon beperken tot wat er geschreven staat; eindBUISvervorming. Een goedkope manier om dat te krijgen is er niet echt, maar een MV kan best een alternatief zijn, beetje af hankelijk want wat hij wil; je krijgt dan wat crunch op lager volume, als dat is wat ie zoekt dan ben je snel klaar, dat klusje is vrij snel gepiept en kost vrijwel niets aan materiaal. Desondanks stuur je daarmee je eindbuizen zachter in, de vraag is of je dat mooi vindt (ik in ieder geval niet) maar da's persoonlijk. Ik vind het beetje de omgedraaide wereld; waarom een eindtrap met stevige eindpitten kopen wanneer je die niet gaat insturen. Beter om dan net als Mitch stapje terug te doen in power.

Ondanks dat de fasedraaier formeel wel deel uitmaakt van de eindtrap vind ik het zoals gezegd wat ver gaan om te spreken van "eindtrapvervorming", voor mij zijn die twee dus synonym; bij eindTRAPvervorming denk ik eerlijk gezegd ook aan clippende eindbuizen maar daar kun je over debatteren. Fasedraaier bestaat uit twee preamp gainstages met gedeelde ingang en twee uit-fase uitgangen. Die heb je natuurlijk nodig voor een push-pull eindtrap maargoed, je kunt ook een trafootje gebruiken of een torretje.

Zoals mijn vriendje (;)) Jay aangeeft is een MV in de praktijk soms best handig en bruikbaar, maar beetje een noodzakelijk kwaad soms (net als negative feedback loop) c.q. een compromis. Ook bevestigt Jay wat ik al schreef (maarja, wij zijn niet voor niets vriendjes natuurlijk); dat een clippende eindbuis in ieder geval wezenlijk anders dan een clippend preamp buisje (12AX7 / 12AT7 etc.) ongeacht z'n functie (gain stage, fasedraaier, cathode volger, whatever). Niet alleen de klank maar ook de response / feel is wezenlijk anders.

Ik denk dat Mitch een punt heeft; het hele fenomeen "eindbuis/eindtrap" vervormingn is redelijk overhyped, ik zie er veel mensen over praten maar vraag me of of die mensen ook daadwerkelijk weten waar ze het over hebben. Ik vond vroeger een Deluxe Reverb (II?) van kennis van me al zinderend hard gaan, nooi geweten dat die kon vervormen. Nu kom ik met een gezonde Super Reverb vaak nog te kort (en is de NFB dus echt een must om het nog een beetje strak te houden). Het is een soort drempel waar je overheen moet en vereist ook wel een beetje andere manier van spelen (en harde drummer hihi).

Unicron
11 juli 2006, 15:35
welke (if any) rol speelt de biasinstelling in dit verhaal?

Dirk_Hendrik
11 juli 2006, 18:38
welke (if any) rol speelt de biasinstelling in dit verhaal?
Een hoop. Met een lekker heet gestelde bias krijg je die dingen veel vroeger aan het kraken..... als je daar ook het budget voor hebt. Je buizen gaan een behoorlijk stuk korter mee. Als je naam "van Halen" is is dat een leuke optie.

Di Stefano
11 juli 2006, 23:53
NK3 heeft wel een tikkie gelijk als hij zegt dat jullie in de discussie eigenlijk wel weten wat de ander bedoelt ;)
Anyway, het blijft een interessant gebeuren en misschien wel een beetje een mythe, of beter: overgewaardeerde kwaliteit. Kijk, wat pre amp oversturing is da's duidelijk, maar op welk moment je nou pre amp en op welk moment je nou precies power amp oversturing hoort...sja.... en vinden we dat niet soms mooier omdat zoveel kenners zeggen dat het mooier is ?
Listig hoor...
In ieder geval merk ik zelf dat mijn huidige laagvermogende amp met ook wat lagere porrie pre amp (12AY7 i.t.t. tot PeeVees EF86) een totaal ander karakter heeft en vooral anders reageert op boosts/comps dan al mijn vorige amps en dan een hoop andere amps die ik eerder bespeeld heb.

De PPIMV die bij ons in de AC30 is gegaan werkt trouwens prima om op redelijk volume een lekkerdere sound te creëren. Op huiskamerniveau is het gewoon net zo slap als iedere afgeknepen amp, maar de amp klonk pas lekker op volumes die normaal gesproken te hard waren voor de oefenruimte of te hard om makkelijk uitversterkt te worden. Mét de PPI mastervolume ligt dat punt nét effe lager. Dan zitten we dus theoretisch naar meer pre amp drive te luisteren, maar da's in bescheiden mate echt niet lelijk !

Maar om weer even helemaal back on topic te gaan:



Echt goedkope manieren zijn er wel, die zijn al beschreven. De kans is echter groot dat die niet het door jou gewenste geluid gaan opleveren. Daar heb je eigenlijk een andere amp voor nodig. En eigenlijk is de boodschap: ben je specifiek op zoek naar eindbuisoversturing of zoek je gewoon een iets andere sound ?

Ik zoek een 70ies overdrive klank met heel lange sustain (zonder te veel compressie). Er werd mij al verteld dat de lange sustain komt door een versterker die tot het uiterste wordt gedreven.

Di Stefano
11 juli 2006, 23:59
Dus gewoon te krijgen uit een marshall die op 10 staat en nog geboost wordt met een overdrive pedaal. Van Halen werd al genoemd, dit is juist wat ik wil.
Het is ook niet zo dat ik tot diep in de nacht muisstil wil spelen. In mijn band zet ik mijn versterker op 5 a 6. Ik wil hem dus op 10 kunnen zetten en hetzelfde volume hebben als op 5.

Don Olivier
12 juli 2006, 01:00
Koch Loadbox LB120 kopen en hupakee klaar ben je

Di Stefano
12 juli 2006, 17:54
Wel duur, maar als het goed werkt... Is het goed materiaal?

Mr.Jay
12 juli 2006, 17:59
Wel duur, maar als het goed werkt... Is het goed materiaal?

ja, ik denk ijzer.

JaY

Di Stefano
12 juli 2006, 18:23
ja, ik denk ijzer.

JaY

Dat bedoel ik niet echt. Goed qua kwaliteit van het geluid?

Xeno
12 juli 2006, 18:56
Eindbuis oversturing is het moment waarop eindbuizen gaan clippen. M.a.w. het moment dat de voeding niet meer toereikend is om nog een zuiver signaal door te geven. Dus als je dit punt wil bereiken bij een lagere volume, dan moet de voeding naar beneden.

London Power uit Canada heeft iets dergelijks ontwikkeld waardoor de voeding alsmede de BIAS geleik aangepast worden. In NL heb ik er nog niet van gehoord dat iemand dit ingebouwd heeft.


Jammer dat dit London Power verhaal verder helemaal genegeerd is. Heb dit op hun website bekeken en lijkt erg interessant. Weet iemand hier meer van, met name hoe het klinkt?

Chris Winsemius
12 juli 2006, 21:31
Citaat:
Origineel gepost door nicoverduin
Eindbuis oversturing is het moment waarop eindbuizen gaan clippen. M.a.w. het moment dat de voeding niet meer toereikend is om nog een zuiver signaal door te geven. Dus als je dit punt wil bereiken bij een lagere volume, dan moet de voeding naar beneden.

London Power uit Canada heeft iets dergelijks ontwikkeld waardoor de voeding alsmede de BIAS geleik aangepast worden. In NL heb ik er nog niet van gehoord dat iemand dit ingebouwd heeft.
--------------------------------------------------------------------------
Jammer dat dit London Power verhaal verder helemaal genegeerd is. Heb dit op hun website bekeken en lijkt erg interessant. Weet iemand hier meer van, met name hoe het klinkt?

EindBUISvervorming ontstaat als de eindbuis het ingangssignaal niet meer onvervormd kan weergeven en is niet (per sé) afhankelijk v/d voedingsspanning.
Echter!
Als de voedingsspanning (voor de eindbuizen) flink lager wordt gemaakt gaan de eindbuizen eerder clippen.

Ik zal 'n maat even vragen omtrent die LP kit. Kit is ook niet gratis en installatie kost behoorlijk wat tijd.

Chris Winsemius
12 juli 2006, 23:13
Ik heb inmiddels begrepen dat ze als een module worden geleverd. Grote probleem met dit soort toepassingen is dat je veeeeeel volts en een bepaalde stroom in de vorm van warmte moet wegwerken.

Die kits of modules worden al meerdere jaren door KOC verkocht hoor.
Zo'n hoeveelheid vermogen (warmte) zal waarschijnlijk wel door 'n koellichaam verwerkt worden.

Morgen hopelijk wat meer nieuws hier over.

Al
13 juli 2006, 02:36
Ik heb zelf een setje Yellow Jackets van THD aangeschaft voor dat idee. In de amp die ik toen gebruikte werkte dat prima. Sneller oversturing op een prettiger volume. EL84s hebben natuurlijk een stuk minder vermogen dan je uit EL34's of 6L6 kan peuren.

welke amp was dat?

Al

Al
13 juli 2006, 02:41
LoadBoxes/Hotplates/etc. werken ok om het volume ietsje terug te dringen maar bij meer verzwaakking wordt de sound en feel behoorlijk aangetast.

Op wat voor manier? negatief/positief/hoe?


'n L-pad is 'n betaalbare optie met 'n redelijk vergelijkbaar resultaat.

Wat is het verschil?

Al

Al
13 juli 2006, 02:49
Zonder grappen: de L-pad is te vergelijken met zgn. (typo?) dus apparaten zonder spoelen en condensatoren om het volume te verzwakken.

ok. dus??


Koch loadbox is puur weerstanden voor de verzwakking

Dat is dus een zoals je zegt "resistive load" , geen onderscheid?


en de Weber spullen zonder mini-mass zijn ook zo maar met (eventuele) schakelbare condensator voor meer bright op lagere volumes.

??? Wat is Weberspul zonder mini-mass? Weber maakt speaker sims met een speaker motor --> reactieve load.... hallo!

Al

Al
13 juli 2006, 03:00
Hoi Niels

Je hebt (natuurlijk) volledig gelijk imho :) maar ik kan natuurlijk hier niet al te enthousiast posten over m'n eigen werk :D.

Waarom niet? Goed solderen is prima. Met plagiaat applaus vragen valt in muzikantenkringen in het algemeen niet zo goed.

Al

Al
13 juli 2006, 03:12
Hoi Pleun

Kun jij dan vertellen wanneer eindbuizen gaan vervormen (welke volumestand op 'n goeie ouwe plexi als voorbeeld)?

Ja... als je maar één gitaar hebt en denkt dat de rest van de wereld dezelfde heeft dan zou mogelijk iemand die vraag kunnen beantwoorden daargelaten zijn speelstijl, dit laatste om het makkelijker te maken ..... (oei oei)


Klasse A vervorming... vertel welke pp-amp dat biedt!

Interessant --> Wat is klasse A vervorming?


Het type mv wat ik gebruik verschilt per type versterker.

Wat dan ? VOX AC30 vs Fender AB763 zum beispiel?

Al

Al
13 juli 2006, 03:32
'n plexi vergt minder andere ingrepen (even afgezien van trafo-vervangingen) om echt overtuigend goed te klinken op lagere volumes.

Daar staat --> plexi's klinken met minder ingrepen (ging over MV) overtuigend goed op lagere volumes, dit AFGEZIEN VAN TRAFO VERVANGINGEN. Kortom MEDE je trafo vervangen om overtuigend op lagere volumes te klinken.

Lijkt me, sterker nog, dit is een volkomen geschift statement.

Al

Mitch
13 juli 2006, 12:10
welke amp was dat?


Die ik spam in mijn sig.
De YJ's zijn erg aardig als je lichte klankverandering en iets meer crunch op lagere volumes wil. Het haalt niet echt je volume naar beneden (ietsje wel), maar haalt je break-up point naar beneden. In het geval van deze amp was dat absoluut een voordeel.
Voor hetgeen de topic starter zoekt is het dus denk ik een mogelijke oplossing. M.u.v. die sustain natuurlijk, daar zijn weer andere mogelijkheden voor.

Ik zie trouwens door de quotes de thread niet meer, volgens mij heb je zojuist Scali overtroffen :o

Franc
13 juli 2006, 13:08
Het ziet eruit als mijn proefwerken als ik ze terugkreeg van de leraar.
Bij elke zin een "want? waarom? wanneer?"

1959SLP
13 juli 2006, 14:46
Thuis op tien scheuren zonder MV in 'n rijtjeshuis met reguliere gitaarspeaker: 50 mW eindtrap....
'n 5 Watt buizenversterkers thuis is meestal al te luid voor de buren (tenzij je 1959SLP-Ray bent, ha ha).

Waar wonen jullie in godsnaam? :D :blast:

PeeVee
13 juli 2006, 15:44
Het ziet eruit als mijn proefwerken als ik ze terugkreeg van de leraar.Wat voor cijfer had je dan voor zo'n proefwerk? ;) Als dat lager was dan een vijf dan had de leraar misschien toch wel een puntje. Mijn natuurkundeleraar schreef altijd "motiveer je antwoord!" en gaf standaard 0/10 punten voor alleen een uitkomst, zelfs wanneer die correct was! Wat heb je aan een antwoord zonder dat het inzichtelijk is vanuit welke context er wordt gedacht? Welke aannames worden gedaan? Op welke wet / theorie men zich baseert? Welke evt. andere factoren (buizen, speakers, gitaar etc.) een rol zouden kunnen spelen? etc. etc. Als je een cijfer zou moeten geven voor berichten die dit soort vragen oproepen, wat zou dat dan worden? Ik denk dat dat het punt is dat Al wil maken.

Mitch
13 juli 2006, 17:35
Dat -ie een punt wil maken is duidelijk. Subtiel is anders. Dit is meer 'op het matje roepen' dan oproepen tot discussie.
Het kost al zoveel moeite om de boel een beetje opener en vriendelijker te krijgen en als er dan 'achterstallig onderhoud' kannonade losbarst. Sja...
Afijn, ik ga vrolijk verder en laat dit topic verder wel liggen.

@ Al: als je je ergert aan iemands postings kun je diegene ook op de Negeerlijst zetten. Werkt prima, heb je een relaxed leesbaar forum.

Negative K3 fan
13 juli 2006, 18:13
gebruikersnaam copy-pasten naar de negeerlijst te vinden bij je gebruikers cp

tmcm
14 juli 2006, 02:34
Klein ampje kopen; b.v. single ended Champje met enkele 6V6 buis, liefst aan een 10" of 12", mooi man! Ik zou dan wel gaan voor een (tweed) Princeton circuit dus met volume én een toonregeling, maar meer heb je niet nodig!

I am with that.
Ik experimenteerde al met powersoaks voordat ze er waren. Bij wijze van dan. Grote potmeter in keramiek. Werd loeiheet, dat wel. We spreken hier over 1979. Of je Marshall kast afdekken met een schuimrubber deksel, gaatje voor de microfoon. Grote versterkers klinken pas als ze wat power mogen geven maar rond die tijd krijg je al drumstokken naar je oren geslingerd. Enniewee. Simpele oplossing: kleinere versterkers. Het duurt een tijdje dat afbouwen (concert/vibrolux/deluxe reverb) en uiteindelijk op de magische 18 watt belandt. Vox in mijn geval maar dat had net zo goed Marshall, DR Z of whatever kunnen zijn. Waarom harder? Voor kleine zaaltjes is het genoeg, voor grotere gigs speel je toch over een PA.
Ik weet wel, zijn ook de looks. Niet onbelangrijk.

Voor thuis heb ik een serie low wattage tube amps. De epiphone jr geeft een goed voxie geluid, de H & K cream machine een plexi, de H & K crunchmaster is niet te onderscheiden van een twin, tis alleen 3 watt dus dat kan flink opengedraaid worden. Hoge fun factor. Dat gekloot met powersoaks, yellow jackets en master volumes.. een dure amp met veel vermogen kopen en dan willen datie als een kleine versterker klinkt... Raar genoeg vindt iedereen het normaal dat wanneer je een LP hebt en een strat geluid wil je dan gewoon een strat koopt.

matto
14 juli 2006, 09:15
I am with that.
Ik experimenteerde al met powersoaks voordat ze er waren. Bij wijze van dan. Grote potmeter in keramiek. Werd loeiheet, dat wel. We spreken hier over 1979. Of je Marshall kast afdekken met een schuimrubber deksel, gaatje voor de microfoon. Grote versterkers klinken pas als ze wat power mogen geven maar rond die tijd krijg je al drumstokken naar je oren geslingerd. Enniewee. Simpele oplossing: kleinere versterkers. Het duurt een tijdje dat afbouwen (concert/vibrolux/deluxe reverb) en uiteindelijk op de magische 18 watt belandt. Vox in mijn geval maar dat had net zo goed Marshall, DR Z of whatever kunnen zijn. Waarom harder? Voor kleine zaaltjes is het genoeg, voor grotere gigs speel je toch over een PA.
Ik weet wel, zijn ook de looks. Niet onbelangrijk.

Voor thuis heb ik een serie low wattage tube amps. De epiphone jr geeft een goed voxie geluid, de H & K cream machine een plexi, de H & K crunchmaster is niet te onderscheiden van een twin, tis alleen 3 watt dus dat kan flink opengedraaid worden. Hoge fun factor. Dat gekloot met powersoaks, yellow jackets en master volumes.. een dure amp met veel vermogen kopen en dan willen datie als een kleine versterker klinkt... Raar genoeg vindt iedereen het normaal dat wanneer je een LP hebt en een strat geluid wil je dan gewoon een strat koopt.

Ja, dat is voor de sound inderdaad het beste

Don Olivier
14 juli 2006, 22:40
Dat bedoel ik niet echt. Goed qua kwaliteit van het geluid?


Die Koch Loadboxes zijn beter dan die THD en zeker beter dan de Marshall Powerbreaks!

Mr.Jay
15 juli 2006, 00:21
Die Koch Loadboxes zijn beter dan die THD en zeker beter dan de Marshall Powerbreaks!

En waar valt de WEBER MASS tussen denk je?
Die kost vlg. mij het minst en schijnt best goed ( het is de enige vlg. mij met een echte speaker-driver erin)te zijn. En 2-4-8-16 ohm in 1 apparaat. Ik heb em zelf sinds kort, maar kan niet oordelen over die anderen want ik ken die niet.

Jay

Al
15 juli 2006, 02:42
De YJ's zijn erg aardig als je lichte klankverandering en iets meer crunch op lagere volumes wil.

Als jij inleveren van laag en punch (midlaag) een lichte klankverandering vindt ben ik het met je eens.

Nou is het vreemde dat meeste gitaristen dat nou net niet bedoelen, ze willen druk op lager volume.


Het haalt niet echt je volume naar beneden (ietsje wel)

mee eens zo lang het thuis is, op het podium wordt het kritiek


maar haalt je break-up point naar beneden

Gaat in live situaties zwaar ten koste van je druk lees dynamiek.


In het geval van deze amp was dat absoluut een voordeel.
Voor hetgeen de topic starter zoekt is het dus denk ik een mogelijke oplossing. M.u.v. die sustain natuurlijk, daar zijn weer andere mogelijkheden voor.

Het eerste is subjectief en het verwijzen naar sustain slaat m.i. nergens op, leg even uit als je wilt.


volgens mij heb je zojuist Scali overtroffen

Ik schat Scali een stuk hoger dan jou in.

Al

Al
15 juli 2006, 03:04
Dat -ie een punt wil maken is duidelijk. Subtiel is anders.

Subtiel?? Dat is precies waar ik op reageer. Wat er gekakeld wordt is zo ongenuanceerd en niet onderbouwd dat een reactie daarop meer dan terecht is. Dit is een publiekelijk forum en als mensen mij ongeloofwaardig vinden mag dat, het is ter beoordeling van ieder voor zich.


@ Al: als je je ergert aan iemands postings kun je diegene ook op de Negeerlijst zetten. Werkt prima, heb je een relaxed leesbaar forum.

Een negeerlijst werkt misschien voor pubers....

Al

Mitch
15 juli 2006, 11:47
Als je het niet erg vindt ga ik niet zoals jij elke regel quoten, ontleden en tegenwerpen, ik licht er even twee dingen uit.

De werking van de Yellow Jackets t.o.v. de EL34's heb ik uitgebreid op meerdere podia in verschillende bandsamenstellingen kunnen ondervinden. In je reacties doe je net of ik dat alleen thuis heb geprobeerd, maar dat is niet zo. De enige keer dat ik volume tekort kwam was toen ik tegen de afspraak in een buitenoptreden moest doen zonder uitversterkt te worden. Het verlies van druk of dynamiek herken ik niet, blijkbaar heb jij andere ervaringen.

Mijn referentie naar sustain is een item waar de topicstarter naar zocht. Ik weet dat de YJ's je dat niet extra gaan geven. Ik bleef daar dus on-topic, kan me voorstellen dat je dat even miste.

LordRiffenstein
15 juli 2006, 13:20
Heren, kunnen we het alstublieft een beetje beschaafd en minder aanvallend houden en vooral ON TOPIC??

Don Olivier
16 juli 2006, 01:24
En waar valt de WEBER MASS tussen denk je?
Die kost vlg. mij het minst en schijnt best goed ( het is de enige vlg. mij met een echte speaker-driver erin)te zijn. En 2-4-8-16 ohm in 1 apparaat. Ik heb em zelf sinds kort, maar kan niet oordelen over die anderen want ik ken die niet.

Jay

Volgens mij is die Weber Mass evengoed als de Koch. Ik dacht juist dat die Weber duurder was....Heb je em uit Amerika besteld?

Op www.legendarytones.com staat een mooie recensie over de Weber en ook over de THD.

Al
16 juli 2006, 02:37
Als je het niet erg vindt ga ik niet zoals jij elke regel quoten, ontleden en tegenwerpen, ik licht er even twee dingen uit.

De werking van de Yellow Jackets t.o.v. de EL34's heb ik uitgebreid op meerdere podia in verschillende bandsamenstellingen kunnen ondervinden. In je reacties doe je net of ik dat alleen thuis heb geprobeerd, maar dat is niet zo. De enige keer dat ik volume tekort kwam was toen ik tegen de afspraak in een buitenoptreden moest doen zonder uitversterkt te worden. Het verlies van druk of dynamiek herken ik niet, blijkbaar heb jij andere ervaringen.

Mijn referentie naar sustain is een item waar de topicstarter naar zocht. Ik weet dat de YJ's je dat niet extra gaan geven. Ik bleef daar dus on-topic, kan me voorstellen dat je dat even miste.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76447

Bij sommige mensen heb ik wel eens vraagtekens of ze weten waar ze over praten. That's all.

Al

Mr.Jay
16 juli 2006, 10:32
Volgens mij is die Weber Mass evengoed als de Koch. Ik dacht juist dat die Weber duurder was....Heb je em uit Amerika besteld?


160dlr. kost de Weber 50W /2-4-8-16ohm met enorm veel regelmogelijkheden.
je kan Weber alleen maar rechtstreeks in de US bestellen.

edit:
jouw link even gelezen, leuk. Op moderate levels is de Weber (die dus véél goedkoper is en véél uitgebreider + dé 4 impedanties aankan !) net zo goed als de THD en much better dan de Marshall powerbreak.

JaY

jacky
16 juli 2006, 12:17
@Jay
Heb je ook al gekeken wat er in dat ding zit ?

Mr.Jay
16 juli 2006, 13:46
@Jay
Heb je ook al gekeken wat er in dat ding zit ?
Foto's zijn tijdje geleden algepost door mij hier ergens

JaY

jacky
16 juli 2006, 13:52
Foto's zijn tijdje geleden algepost door mij hier ergens

JaY
weet je toevallig nog welk topic want als ik zoek op minimass kom ik weinig tegen

PeeVee
16 juli 2006, 20:34
weet je toevallig nog welk topic want als ik zoek op minimass kom ik weinig tegen

Ik had de foto's voor Jay gepost, het is deze thread:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74505

Ik heb trouwens zelfs een Koch LB-120 (8 Ohm), handig om klussen / reparaties / zelfbouw mee te testen 's-avonds. Ik heb 'm in repetitieruimte effe geprobeerd met een Twin Reverb maar vond er niks aan, toch liever 2 eindbuizen c.q. 40 - 50 Watt dan een 100 Watter met een dummy load d'rbij.

LordRiffenstein
16 juli 2006, 23:34
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76447

Bij sommige mensen heb ik wel eens vraagtekens of ze weten waar ze over praten. That's all.

Al

Al, ik ga je er nog 1 keertje aan herinneren om de juiste paden van het fatsoen te blijven bewandelen. Er is hier geen behoefte om het 'tussen-de-regels'-spel te gaan spelen, oude koeien horen trouwens IN de sloot.

PeeVee
17 juli 2006, 21:37
Nou vooruit, op veler verzoek (en bovendien on topic [grin]) nog één keertje (met dank aan Jay)... de Weber Mass. Spoel + magneet maar toch ook de blijkbaar onvermijdelijke powerweerstanden:

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(1).jpg

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(2).jpg

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(3).jpg

Agent_Smith
17 juli 2006, 22:07
Nou vooruit, op veler verzoek (en bovendien on topic [grin]) nog één keertje (met dank aan Jay)... de Weber Mass. Spoel + magneet maar toch ook de blijkbaar onvermijdelijke powerweerstanden:

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(1).jpg

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(2).jpg

http://www.tonevision.com/public/500_webermass(3).jpg

Tering! Lekker heavy spul!

Toaster
17 juli 2006, 22:19
Als ik dit zo zie snap ik niet hoe de dummyload van mijn Radial Headbone werkt.

Diet moet namelijk ook één versterker niet laten opbranden. ?????

Toaster
17 juli 2006, 22:21
ff schem erbij gepakt:

http://www.tonebone.com/images/headbone-vt-block-dgm-clr.jpg

Antoon
17 juli 2006, 22:25
Nu we het toch over dat ding hebben.. Ik heb een 1 modelletje eerdere Mass (zo'n schoenendoos). De mijne kan ook 4 impedanties aan terwijl de motor unit natuurlijk een vaste impedantie heeft. Heeft iemand wel eens uitgevogeld hoe de andere 3 impedanties gemaakt worden (door power weerstanden in serie of parallel te zetten? moet haast wel)?

Toaster
17 juli 2006, 22:28
Wat ben je nu aan het vergelijken?

Als je het tegen mij hebt?

Ik bedoel hoe de "load" wordt verwerkt door zon weber. Dat ziet er zeg maar indrukwekkend uit.

De headbone is eigenlijk niet zo robuust

Toaster
17 juli 2006, 22:47
En bij de Headbone?

Al
17 juli 2006, 22:49
Nu we het toch over dat ding hebben.. Ik heb een 1 modelletje eerdere Mass (zo'n schoenendoos). De mijne kan ook 4 impedanties aan terwijl de motor unit natuurlijk een vaste impedantie heeft. Heeft iemand wel eens uitgevogeld hoe de andere 3 impedanties gemaakt worden (door power weerstanden in serie of parallel te zetten? moet haast wel)?

Klopt, zijn weerstanden, ik heb ergens een met de hand uitgetekend schema vd mass. Hoop dat ik het nog kan vinden. Die weerstanden zijn m.i. wel tegenstrijdig met het concept.

Al

Al
18 juli 2006, 20:43
Denk dat als die spoel 80% van het vermogen moet dissiperen het wat te gek wordt. Weinig koeling tenslotte.

Valt waarschijnlijk mee, heeft tenslotte wat meer lucht om zich heen als in een speaker.

Al

Al
19 juli 2006, 00:20
Maar waarom zou je dan een groot deel van het vermogen via die weerstanden verstoken?

Dat vroeg ik me ook af, maar dan wel gerelateerd aan het het concept. Met het concept bedoel ik speakermotor. De toegevoegde opties voor veelzijdigheid wat betreft impedantie zie ik als een commerciele overweging waarbij het oorspronkelijke concept om een reactieve load te bewerkstelligen enig geweld wordt aangedaan. Gerald Weber had het idee al eerder naar buiten gebracht maar Ted heeft het commercieel geëffectueerd (.!.). Er wordt gemakkelijk en veel geleend van elkaar.

Al

Unicron
21 juli 2006, 14:07
Dat vroeg ik me ook af, maar dan wel gerelateerd aan het het concept. Met het concept bedoel ik speakermotor. De toegevoegde opties voor veelzijdigheid wat betreft impedantie zie ik als een commerciele overweging waarbij het oorspronkelijke concept om een reactieve load te bewerkstelligen enig geweld wordt aangedaan.
Al

Is er niet 1 stand op dat apparaat die alleen de motor aanspreekt, ik bedoel: dat ding heeft toch een weerstand van zichzelf, die je moet kunnen aanspreken zonder extra weerstanden in de keten op te nemen? Die stand zou dan beter moeten klinken toch?

Chris Winsemius
22 juli 2006, 12:58
Is er niet 1 stand op dat apparaat die alleen de motor aanspreekt, ik bedoel: dat ding heeft toch een weerstand van zichzelf, die je moet kunnen aanspreken zonder extra weerstanden in de keten op te nemen? Die stand zou dan beter moeten klinken toch?

Als budget en fysiek formaat geen probleem zij zou zoiets te mogelijk zijn met alléén maar Mini-Massa's :)
Met 2 Mini-Massa's :) (met specifieke impedanties en vermogen-ratings) zou al 'n volume-beperkende werking met puur die Mini-Massa's mogelijk zijn.

diengeman
22 juli 2006, 18:07
Bij mijn Weber werkt de treble boost niet. Ik hoor iig geen verschil is dit bij jullie ook zo?

De high/low-range is het verschil ook niet duidelijk hoorbaar. Dit was beiden al meteen toen ik hem nieuw binnenkreeg.
Hoe is dit bij jullie?

Ik zie dat er bij mij ook andere kleuren en diktes van de bedrading is gebruikt en de witte blokjes anders liggen. dus niet 3 en 2 maar 4 en 1.