PDA

View Full Version : oude buizenradio fifties Grundig 2050



d'oh
7 juli 2006, 20:48
Beste medegitaristen,

Dit is natuurlijk niet echt een stuk gitaargear, maar ik zou geen ander forum weten waar ik dit kan plaatsen.

ik heb van mijn opa en oma een mooie ouderwetse buizenradio gekregen. Een grundig 2050. Erg mooi apparaat om te zien, en hij werkt ook nog, maar klinkt erg flubberig om hoog volume.

Nu heb ik even bekeken welke buizen gloeiden en welke een rare kleur geven.
Nu zitten er in totaal 6 buizen in waarvan 1 EL84, 1 ECC83 en 1 EL81, deze branden goed.
De EF89 en de EABC geven een heel klein beetje licht (oranje) en de EM85 brandt groen.

Nu is mijn vraag aan jullie klopt dit of is er iets fout? En is dit zelf te reparen of moet hij hiervoor naar een speciale technicus? En is dit erg duur?

groeten
roel

jacky
7 juli 2006, 22:38
Kijk wel leuk zon stuk nostalgie

Zon radio was toen niet gemaakt om hard te spelen.

Het woord strak zat toen ook nog niet in het woorden boek van de electronicus

Het kan wel zijn dat de elcotjes op zijn en de speaker aan het einde van zijn latijn is

Ik zou zeggen zoek een radio monteur en laat je voorlichten

Dit zijn leuke linkjes van liefhebbers:

http://www.radioverzameling.nl

http://www.hupse.nl/radio/frameset.htm?&ContentFrame

Succes

d'oh
8 juli 2006, 10:34
dankjewel,
ik ben al naar de lokale radiomonteur geweest, maar die had geen verstand van buizenradio's die zo oud zijn.
Speaker heb ik al getest op mijn hifi-set en die was nog goed. Elco's kan ik zelf niet testen. dus ik zal binnenkort maar eens de auto pakken om naar een ervaren technicus op dit gebied te crossen

de websites zijn een shot in de roos, want op radioverzameling.nl kan ik oude typen buizen bestellen!

groet roel

terrasbeest
8 juli 2006, 10:40
Nooit wegdoen dat ding.........;
FOTO's?

Mr.Jay
8 juli 2006, 10:46
Nooit wegdoen dat ding.........;
FOTO's?

Die radio's koop je habbekrats per kilo, totaal niks bijzonders.
Ben er zelf ( en met mij vele anderen ) wel ooit op begonnen gitaar te spelen, zelfs toen in de 60's kocht je deze voor een appel en een ei omdat iedereen die dingen verving door het nieuwe "stereo" meubel.
Je speelde poosje volgas gitaar erop totdat ze afbrandden en huppakee, de volgende.

JaY

terrasbeest
8 juli 2006, 10:52
Die radio's koop je habbekrats per kilo, totaal niks bijzonders.
Ben er zelf ( en met mij vele anderen ) wel ooit op begonnen gitaar te spelen, zelfs toen in de 60's kocht je deze voor een appel en een ei omdat iedereen die dingen verving door het nieuwe "stereo" meubel.
Je speelde poosje volgas gitaar erop totdat ze afbrandden en huppakee, de volgende.

JaY

heb dat idd ook nog als ' versterker' gehad, maar geen idee dat dat nog te vinden was, laat staan goedkoop te vinden;

hadv
8 juli 2006, 11:49
ben ook begonnen op de philips stereo buizen radio
werkte prima, en nog behoorlijk hard ook (vonden mijn ouders in ieder geval...)

voor dit soort spul moet je naar marktplaats\audio, tv en video\ buizenversterkers

veel plezier durmee

Mr.Jay
8 juli 2006, 13:19
heb dat idd ook nog als ' versterker' gehad, maar geen idee dat dat nog te vinden was, laat staan goedkoop te vinden;

Ze gooien je dood met die dingen.....juiste plekken zoeken
JaY

jacky
8 juli 2006, 13:38
Ze gooien je dood met die dingen.....juiste plekken zoeken
JaY

Tis alleen jammer dat ze allemaal denken dat ze op goud zitten terwijl er meer verkocht zijn dan senseo apparaten.

Maar inderdaad marktplaats en dan oude radios geeft een schat aan oude spullen voor leuke en minder leuke prijzen.

Succes