PDA

View Full Version : klinken als Blackmore???



sjoerd5
7 juli 2006, 17:55
hey beetje rare vraag meschien maar ik wil graag een klein beetje klinken als Ritch Blackmore
maar wat ik ook probeer het lukt niet erg.
ik hoef niet precies hetzelfde te spelen maar als het een beetje
op blackmore lijkt.

kunnen jullie mij helpen?????

datsun
8 juli 2006, 16:36
ik snap je vraag niet zo goed, je hebt dus over de techniek van blackmore, niet over zijn materiaal ofzo?

Anyway, deze techniek gebruikt hij vaak:

Switchen van nek- naar brugelement: Blackmore gebruikt vaak de switch om eens op het brugelement, en dan op het nekelement te spelen. Er is een duidelijk verschil in klank, het brugelement klinkt veel scherper en kouder, terwijl het nekelement warmer en wat doffer klinkt.

luister bv eens maar de solo van Highway Star op Made In Japan, zeer duidelijk daar

sjoerd5
8 juli 2006, 18:15
ik heb het inderdaat over zijn techniek.
en ik ken heel made in japan uit mijn hoofd.

Funkicker
12 juli 2006, 13:32
Ik begrijp dus dat je blackmore's stijl van deep purple en rainbow bedoeld...
want zijn nieuwe band, blackmore's night is weer heel wat anders, mooi maar makkelijk. wat ik weet van zijn stijl, is dat hij het volume op zijn gitaar vaak half dicht draait, en dan gewoon iets dieper diggen, zoals hendrix deed, en in de solo's toch wel weer vol open draaiien en verder gebruikt hij veel dynamiek dus grote verschillen tussen hard en zacht aanslaan, nooit middle pickup gebruiken en verder ligt er een hoop aan je amp settings, soieso altijd zonder reverb, distortion 70% o.i.d. weinig effecten en equaliser heeft iig weinig middle, iets meer bas, en veel meer treble... lijkt mij...

vinni
17 juli 2006, 15:19
Nou ja....


De amp is duidelijk lijkt mij:
ENGL Ritchie Blackmore!

Vinni

alias
17 juli 2006, 21:39
Wat wel eens vergeten wordt, is dat Blackmore niet alleen Stratocasters bespeelde maar op sommige nummers zijn oude ES-335 gebruikte. Child in time, Wring that neck etc.

artnaz
16 september 2006, 17:54
Een scalloped fingerboard helpt ook wel een beetje denk ik. Ik heb er één. Ten eerste speelt het superfijn :D (wel wennen, maar daarna wil je nooit meer terug), ten tweede zijn mijn vibrato's wat meer op die Blackmore gaan lijken.

En Blackmore gebruikte een treble booster...

heavy-metal-thunder
16 september 2006, 18:38
Ten tijde van Deep Purple marshalls 200Watt die opgefokt zijn tot een 280W.

En alles op 10, naar het schijnt.