PDA

View Full Version : G12H30 spoel kraakt



Unicron
7 juli 2006, 15:16
Heb voor weinig geld een kwartet, mijn 3e :-], G12H30 55hz kunnen kopen. En der speakers 'krast' een beetje als ik de conus handmatig beweeg, de andere drie doen dit niet. Bij het gitaarspelen hoor je het nauwelijks.

Is dit een euvel dat vanzelf weg kan gaan, dat de speaker weer even 'ingespeeld' moet worden? Het schijnt dat oude speakers iets 'uit het lood' kunnen raken als ze jaren lang in dezelfde positie in een box hangen?

Verder zien ze er alle heel netjes uit.

Mr.Jay
7 juli 2006, 17:20
Heb voor weinig geld een kwartet, mijn 3e :-], G12H30 55hz kunnen kopen. En der speakers 'krast' een beetje als ik de conus handmatig beweeg, de andere drie doen dit niet. Bij het gitaarspelen hoor je het nauwelijks.Is dit een euvel dat vanzelf weg kan gaan, dat de speaker weer even 'ingespeeld' moet worden? Het schijnt dat oude speakers iets 'uit het lood' kunnen raken als ze jaren lang in dezelfde positie in een box hangen?
Verder zien ze er alle heel netjes uit.

Andersom hangen wil ook wel es baten. Zo niet, kun je em opnieuw laten "richten".

JaY

Unicron
7 juli 2006, 17:57
Klinkt eerder als stof/vuil tussen de spoel en de magneet. Je zou het kunnen proberen met een beetje hogedruk lucht???

Vanaf waar zou ik die erin moet blazen, moet de stofkap er dan af?

Agent_Smith
7 juli 2006, 18:01
Als je een speaker hoort krassen, kan hij toch opgeblazen zijn? Dus de spreekspoel nog wel heel, maar te warm geworden en uitgezet?

jacky
7 juli 2006, 19:37
Als je een speaker hoort krassen, kan hij toch opgeblazen zijn? Dus de spreekspoel nog wel heel, maar te warm geworden en uitgezet?


Lijkt mij ook maar dan gekrompen

Al
13 juli 2006, 01:39
En der speakers 'krast' een beetje als ik de conus handmatig beweeg, de andere drie doen dit niet. Bij het gitaarspelen hoor je het nauwelijks.

Is dit een euvel dat vanzelf weg kan gaan, dat de speaker weer even 'ingespeeld' moet worden? Het schijnt dat oude speakers iets 'uit het lood' kunnen raken als ze jaren lang in dezelfde positie in een box hangen?

Verder zien ze er alle heel netjes uit.

geen goed teken, je speaker loopt aan. In de regel is het een kwestie van tijd dat het kapot gaat. Of de speaker moet opnieuw gecentreerd worden of de VC-former is vervormd. Het eerste kan met een goede kans op resultaat verholpen worden, het andere is wat lastiger. Er is een aceton truc van Weber die kans geeft op resultaat.

Al

Unicron
13 juli 2006, 13:39
Hey Al,

net als de rest, bedankt voor de reactie.

Dit centreren of aceton truc, houdt dit in dat ik hiervoor de conus van het frame los moet halen? Daar heb ik helaas totaal geen verstand van....

matto
13 juli 2006, 13:43
Ik zou eens even contact opnemen met total speaker repair in Groningen (Bedum).
Ik heb daar naar tevredenheid twee celestionspeakers laten repareren.

Unicron
13 juli 2006, 13:48
ik heb al eerder eens met hen contact gezocht voor reparatie van een 8 ohms G12H30 (misschien van jou gekocht?), maar ze hadden het te druk....

matto
13 juli 2006, 14:25
haha,nee ik heb nog nooit een G 12 -30 gehad :satisfie:

PeeVee
13 juli 2006, 15:51
Het schijnt dat oude speakers iets 'uit het lood' kunnen raken als ze jaren lang in dezelfde positie in een box hangen?
Kan ook zijn dat ze te vast op de baffle geschroefd zaten, of de baffle beetje is gaan trekken en de basket beetje ontzet is. Even terugzetten en zoeken naar de positie waarin ie het minst aanloopt, zoals Jay aangeeft wil "precies andersom" nog wel eens werken.

Mr.Jay
13 juli 2006, 17:47
Kan ook zijn dat ze te vast op de baffle geschroefd zaten, of de baffle beetje is gaan trekken en de basket beetje ontzet is. Even terugzetten en zoeken naar de positie waarin ie het minst aanloopt, zoals Jay aangeeft wil "precies andersom" nog wel eens werken.

De fanatieke hifi-jongens doen dit nog wel es jaarlijks

JaY

Unicron
14 juli 2006, 12:09
Nou, nu je het zegt, ik moest echt met enorme kracht de speakers van de baffle halen, zonder schroeven erin zaten ze nog steeds als gelijmd tegen het hout...gelukkig niet echt gelijmd, waar ik nog even bang voor was.....

Wou dat ik een foto had gemaakt van de positie van elke speaker voor ik ze eruit haalde..... Het blijken twee speakers te zijn die een beetje krassen, de andere twee lijken in orde. Laat er nu net twee ook enorm vast gezeten hebben.

Over een maandje of wat heb ik hopelijk mijn 4x12 opnieuw bekleed en zal ik het kwartet eens aan de tand voelen. Ik had er reeds twee te koop staan voor wat cash maar wil ze eerst eens laten blazen om te kijken wat ze doen.

Tot zover iig erg bedankt voor de reacties.