PDA

View Full Version : Hoe lang doe je eingelijk met 1 gitaar



metaldome
7 juli 2006, 12:31
Ik heb sinds 1 jaar een Ibanez GIO. Ik speel er ongeveer een half uur per dag op. Dan speel ik veel Metallica en dat soort dingen. Ik speel nu 1 jaar bij een muziekschool
Hoe lang doe ik dan met die gitaar??

Bluesbreaker
7 juli 2006, 12:35
Onzinvraag, slotje!!!!

Bijl
7 juli 2006, 12:37
Ja, moeilijk om daar een zinnig antwoord op te geven, maar een GIO is nou niet bepaald een instrument voor het leven. Ik geeffd hem een jaartje of vijf voordat die gitaar uit elkaar begint te vallen, hahaha

Emocide
7 juli 2006, 12:43
ach helemaal niet

ik heb zelf ook 1
als je gewoon netjes bijhoud gewoon heel je leven
volgens mij is dat zo met elke gitaar
maar na 30 jaar begint die er wel wat gerelict uit te zien
maar dingen als "uit elkaar vallen" zal je niet snel meemaken *tenzij je een dikke onbenul bent*

Vonk
7 juli 2006, 12:46
Alleen onderdelen die slijtage ondervinden moeten wel eens vervangen worden, zoals fretten. Als je net als ik ben, dan gaat de rest een heel leven mee. Het is echt niet dat een gitaar uit elkaar kan vallen omdat ie al zo oud is, het ligt dan compleet aan jou.

Wel inderdaad een loos topic hehe ;)

Reel Big Fish
7 juli 2006, 12:48
Wat een vraag man! Wil je een andere gitaar ofzo? Geef je Ibanez maar aan mij dan, krijg je van mij een kusje :)

Bluesbreaker
7 juli 2006, 12:49
ach helemaal niet

ik heb zelf ook 1
als je gewoon netjes bijhoud gewoon heel je leven
volgens mij is dat zo met elke gitaar
maar na 30 jaar begint die er wel wat gerelict uit te zien
maar dingen als "uit elkaar vallen" zal je niet snel meemaken *tenzij je een dikke onbenul bent*

Ik ben geen dikke onbenul, maar ik ben ooit ook begonnen op die gitaar, heeft het inderdaad ongeveer 5 jaar volgehouden en is gewoon echt versleten....

Bluesbreaker
7 juli 2006, 12:50
Wat een vraag man! Wil je een andere gitaar ofzo? Geef je Ibanez maar aan mij dan, krijg je van mij een kusje :)

Hiermee verdoe je je status van stoere bikkel wel snel hoor....

Mr.Bluesbreaker
7 juli 2006, 12:52
Op zich is het helemaal geen domme vraag, wellicht een die wat raar is gesteld. Je zou de topicstarter heel goed wat info kunnen geven welke onderdelen aan zo'n GIO slijtagegevoelig zijn. (behlave frets wat op elke gitaar zo is, ohnee fretless gitaren niet..)

Ik ken de Ibanez GIO niet, maar misschien dat er een el cheapo floyd op ligt.
Daar zou je misschien mee moeten uitkijken, die willen nogal 'moe' raken na ene jaar of 2 weet ik uit ervaring.

sjoerd5
7 juli 2006, 13:12
Ik denk toch zo 30 jaar en anders je hele leven

iwamoto
7 juli 2006, 13:15
mijn RG is nu 15, maar ziet eruit alsof ie hooguit 2-3 jaar oud is, mijn mooie RG :) maare, ja een gio, geeft het idd 5-10 jaar en je gaat het merken

Bluesbreaker
7 juli 2006, 13:22
Ik denk toch zo 30 jaar en anders je hele leven

Hahaha, dit bewijst wel weer hoe onbruikbaar een forum is door de mensen die slechte antwoorden geven en er nog van overtuigd zijn dat ze kloppen ook. De gitaar waar het hier over gaat is een absolute beginnersgitaar, die van mij heeft het 5 jaar vol gehouden, eerste 3 jaar heb ik er bijzonder weinig op gespeeld, laatste 2 jaar wel echt vaak. Gemiddeld genomen gewoon gemiddeld gebruik dus...

Mithrandir
7 juli 2006, 13:27
Ja, maar met goed onderhoud gaat hij in principe toch gewoon je hele leven mee er moet met een gitaar wel heel veel gebeuren wil je hem echt af kunnen schrijven.

Dat je naar verloop van tijd nou steeds kritischer word wat betreft geluid, bespeelbaarheid, looks etc. en gewoon met een jaar of twee niet meer tevreden bent over de gitaar is een heel andere kwestie.

Wat Mr. bluesbreaker zegt, het is handig om aan te geven wat je moet doen om de levensduur van de gitaar te vergroten.

Anders Destium
7 juli 2006, 13:41
Welkom op gitaarnet :)

Een gitaar heeft een tweeledige levensduur:
- gitaar gaat zelf kapot
- gitaar limiteert je in je mogelijkheden

Ik ben zelf op een Squier begonnen, en binnen het jaar was ik "toe" aan een nieuwe gitaar omdat die Squier niet goed te stemmen was, niet fijn speelde, niet mooi klonk enz. Het is dus niet zozeer de technische levensduur maar de gebruikswaarde van de gitaar waar het om gaat als je wilt weten hoe lang je er mee kunt doen.

arjanb01
7 juli 2006, 13:41
Welkom op gitaarnet :)

Een gitaar heeft een tweeledige levensduur:
- gitaar gaat zelf kapot
- gitaar limiteert je in je mogelijkheden

Ik ben zelf op een Squier begonnen, en binnen het jaar was ik "toe" aan een nieuwe gitaar omdat die Squier niet goed te stemmen was, niet fijn speelde, niet mooi klonk enz. Het is dus niet zozeer de technische levensduur maar de gebruikswaarde van de gitaar waar het om gaat als je wilt weten hoe lang je er mee kunt doen.

qua materiaal KAN een gitaar je hele leven meegaan.

Gho$t
7 juli 2006, 13:42
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel hij gekost heeft, niet zozeer om de kwaliteit maar meer omdat restaureren anders duurder is dan de gitaar ooit gekost heeft.
In princiepe kun je je gitaar natuurlijk eeuwig blijven restaureren

Anders Destium
7 juli 2006, 13:44
We hebben het hier over een beginnersgitaar, en die gaan NIET je hele leven lang mee hoe graag je je dat ook kunt willen. Er is een verschil tussen beginnersgitaren en gitaren die er op zijn gebouwd om lang mee te gaan.

Als je je hele leven op een échte beginnersgitaar blijft spelen (of kunt blijven spelen) vind ik dat heel knap. Vroeg of laat wil je een fatsoenlijke gitaar.

FruscianteFan
7 juli 2006, 13:57
Dat kan wel kloppen, maar door de waarde die ik zelf hecht aan mijn (flink ge-upgradede) zal ik niet snel een duurdere Stratocaster willen. Ik speel er nog steeds bijna elke dag op, en ik kan niet zeggen dat mijn Les Paul voor mij een favorietere gitaar is.

Anders Destium
7 juli 2006, 14:01
Dank je voor het bewijzen van wat ik bedoel: als je een beginnersgitaar gaat upgraden (betere hardware bijvoorbeeld) dan kun je er inderdaad langer mee doen. Maar waarom heb je hem ge-upgrade? Omdat je merkte dat hij niet meer aan je eisen voldeed of dat hij van zichzelf niet duurzaam genoeg (meer) was, waar of niet ;)

FruscianteFan
7 juli 2006, 14:07
Daar zit wel wat in ja :)

Hector_Tsolodimos
7 juli 2006, 19:41
ik zie wel vaker héle domme vragen, zoals:
wat is fijner, maple of rosewood (als je vraagt wat het verschil is kan ik nog wel begrijpen)

maar deze vraag is pas écht dom
sorry

nja, antwoord:

je doet er zo lang mee als je wilt

Tupelo
7 juli 2006, 19:44
Als je je hele leven op een échte beginnersgitaar blijft spelen (of kunt blijven spelen) vind ik dat heel knap. Vroeg of laat wil je een fatsoenlijke gitaar.

Vorige week met een erg goede jazzgitarist gejamd die al een jaar of 20 speelt.
Zijn gear wat electrische gitaren betreft een Stagg strat, heus waar & een aria uit ergens '80.
Hiermee gaat en ging 'ie dus ook de bühne op! :seriousf:

vulvasonic
7 juli 2006, 19:48
Mijn eerste gitaar was na 1 jaar al echt hoognodig aan vervanging toe. Maar dat was in een tijd dat bodies nog wel eens gemaakt werden van geperst hout (van een bedenkelijke kwaliteit). Het ding was niet eens slecht voor de rest, maar door de body en de scheuren die ontstonden bij de hals/body-verbinding kon de gitaar NIET MEER gestemd worden. Was onmogelijk. En dan heb je toch echt een probleem.

Heb je een body van hardhout, zoals verreweg de meeste gitaren tegenwoordig, dan kan je gitaar met gemak 100 jaar mee.

hendrix2
7 juli 2006, 22:54
je doet zolang met een gitaar als je zelf wil
ik heb nog steeds mijn eerste klassieke gitaartje, een goedkoop alhambratje, deze gaat ondertussen reeds 12 jaar mee, en waarschijnlijk zal ze nog wel lang meegaan. draag zorg van je materiaal en het blijft meegaan

FruscianteFan
7 juli 2006, 23:04
ik zie wel vaker héle domme vragen, zoals:
wat is fijner, maple of rosewood (als je vraagt wat het verschil is kan ik nog wel begrijpen)

maar deze vraag is pas écht dom
sorry

nja, antwoord:

je doet er zo lang mee als je wiltIk vind het eigenlijk allebei geen domme vragen. Als je het niet weet.. ik bedoel, telefoons en auto's e.d. gaan ook niet oneindig lang mee.

Vonk
8 juli 2006, 00:02
Ik vind het eigenlijk allebei geen domme vragen. Als je het niet weet.. ik bedoel, telefoons en auto's e.d. gaan ook niet oneindig lang mee.

Maar wat wil je met het antwoord doen? Opgeven bij de belasting? Alle antwoorden hier zijn wel aardig, maar niemand heeft er ene reet aan ;)

Oh wacht, hij wil weten hoe lang hij ongeveer de tijd heeft om voor een nieuwe gitaar te sparen, als deze kapot gaat......

...

denk ik hoor...

Anders Destium
8 juli 2006, 00:15
Misschien is zijn gitaar al kapot en vraagt hij vooral of het normaal is dat zijn beginnersgitaar na verloop van tijd kuren begint te vertonen ;)


Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden/mensen wel.

CG_JOE
8 juli 2006, 01:20
Als die jongen daar nou naar benieuwd is...


Natuurlijk slijt een gitaar. En de topicstarter wil vast en zeker weten hoe lang het duurt voordat je beter een nieuwe gitaar kan kopen ervanuit gaande dat hij geen honderden euro's gaat besteden om de frets er opnieuw op te laten zetten.

Richwoodje
8 juli 2006, 02:01
ik hoop trouwens dat mijn begingitaar, een Richwood Strat, het nog een tijd volhoudt. En ik heb toch echt al een hoop 'echte' strats bespeeld :D

Johannes
8 juli 2006, 02:16
Als na een jaar de stemmechaniekjes van je stagg het begeven, is dan je gitaar stuk?? Of als na 5 jaar de potmeters van je PRS gaan kraken.......??? Wanneer is je gitaar "op"? Gebruiksvoorwepen zijn, naar mijn idee, altijd aan slijtage onderhevig, als een onderdeel versleten is, vervang je het. Mensen die denken dat hun fiets kapot is als er een remkabeltje breekt, zijn niet van deze wereld.

Bluesbreaker
8 juli 2006, 06:44
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden/mensen wel.

Ben jij kleuterjuf ofzo?

Neals
8 juli 2006, 09:58
Mijn 1e gitaar heeft het een jaar uitgehouden, toen begon de electronica te bitchen. Vond het gitaartje het niet waard om alles te laten vervangen (was duurder dan hele gitaar) dus dan issie voor mij total loss.

Anders Destium
8 juli 2006, 12:12
Ben jij kleuterjuf ofzo?

Ik ben van mening dat je op een gitaarforum vragen over gitaren moet kunnen stellen zonder daarom gelijk afgebrand te worden. Kennelijk een hele maffe instelling voor de gemiddelde gitaarnetter :roll:

Janne
8 juli 2006, 14:21
+1, ik dacht dat er opmerkingen zouden komen over kromme halzen ofzo, dat n gitaar gewoon niet meer bespeelbaar is, maar iedereen begint m meteen af te zeiken.
Hier n gerusstelling van mij, voordat je gitaar "op" is wil je alweer een nieuwe.

(en die domme vragen/domme antwoorden opmerking maakt mn vader ook de hele tijd en die geeft frans op een middelbare school ja :p).

schizo910
8 juli 2006, 14:41
Deze Gio doet het inmiddels al ruim 30 jaar goed... :satisfie:

vulvasonic
8 juli 2006, 15:09
Deze Gio doet het inmiddels al ruim 30 jaar goed... :satisfie:

Ik moest er ook al aan denken. Maar eerlijk is eerlijk Gio, de jaren beginnen nu wel te tellen hè?
Hee, maar tellen of niet, in jouw geval wordt je er alleen maar beter op, toch?
VRIEND!!!!!! :D

Hector_Tsolodimos
8 juli 2006, 15:12
Ik vind het eigenlijk allebei geen domme vragen. Als je het niet weet.. ik bedoel, telefoons en auto's e.d. gaan ook niet oneindig lang mee.
hmm, daar zit wel wat in
we bekijken het alsof je ermee geboren bent (iets van gitaren af weten)

schizo910
8 juli 2006, 16:23
Ik moest er ook al aan denken. Maar eerlijk is eerlijk Gio, de jaren beginnen nu wel te tellen hè?
Hee, maar tellen of niet, in jouw geval wordt je er alleen maar beter op, toch?
VRIEND!!!!!! :D

You know it!!!

Kim Wilson
8 juli 2006, 17:25
Deze Gio doet het inmiddels al ruim 30 jaar goed... :satisfie:
Eén ding is zeker, jij gaat je leven lang mee. :)

Alberto
8 juli 2006, 18:41
Een gitaar gaat zo lang mee als je zelf wil denk ik :)
Als er slijtage is vervang je het betreffende onderdeel en voor de rest onderhoud je het ding gewoon...
Wat ik wil zeggen is dat er niet bepaald een leeftijd op staat.

Anders Destium
8 juli 2006, 19:57
Dat zou ik best cool vinden, gitaren met een THT datum erop :seriousf:

frekie
9 juli 2006, 10:47
Voordat een electrische plank echt onbruikbaar geworden is moet er heel wat gebeuren. Misschien een hals die getordeerd is of een gebroken trekstang i.c.m. een kromme hals. Ik heb ooit een GLP gehad met gebroken trekstang maar de hals bleef kaarsrecht! Akoestische en archtop gitaren zijn kwetsbaarder voor vocht en temperatuurverschillen.
Je hebt wel zoiets als "economische" levensduur. Met een cheapo gitaartje ga je niet naar een gitaarbouwer om er nieuwe frets op te doen, is relatief veel te duur. En als je het zelf niet kan dan houdt het op. Maar een Gibson met een gebroken kop laten repareren heeft natuurlijk wel nut. Ik baal er nu nog van dat ik ooit een Ibanez Artist uit de 70s ben misgelopen op een rommelmarkt, zag eruit of er een tank overheen was gereden maar was volgens mij nog wel bespeelbaar te maken.
Ander aspect is idd dat je DENKT dat je te goed bent geworden voor je gitaar :seriousf:

Anders Destium
9 juli 2006, 12:54
Dat is toch juist mooi? Ik had dat heel duidelijk, speelde ik een keer de gitaar van iemand anders en dat speelde zoveel fijner, klonk zoveel beter dat ik zoiets had van "kan dat ook?". En die gitaar bleef ook gewoon gestemd, ik wist niet wat ik meemaakte ;)

vasnd
9 juli 2006, 18:36
Een gitaar gaat zo lang mee als je zelf wil denk ik :)
Als er slijtage is vervang je het betreffende onderdeel en voor de rest onderhoud je het ding gewoon...
Wat ik wil zeggen is dat er niet bepaald een leeftijd op staat.

klopt niet helemaal, als ik wil dat mijn gitaar altijd meegaat dan zal een erge vorm van slijtage mij ooit ongelijk geven ( heel erg ruime tijd genomen dan )


maar je moet niet alvast gaan plannen wanneer je een nieuwe gitaar moet kopen omdat ie dan 'op' zou zijn. Je merkt het vanzelf wel. Anders leef je er alleen maar naartoe en dat schiet ook niet op.

JeroenZ
9 juli 2006, 19:01
mijn gitaren heb ik voor het leven :P

tabmaniac
9 juli 2006, 19:54
idd.. ik hoop dat die van mij ook nog een tijdje meegaan:D
en als je je er echt zo zorgen over maakt dan zorg je gewoo dat je ALTIJD geld achter de hand hebt voor een nieuwe fijne en volgens jou langlevende gitaar...
maarja dan moet je dan ook weer geld achter de hand hebben,, en dan en dan:D