PDA

View Full Version : Ritchie Blackmore



sjoerd5
7 juli 2006, 10:46
hey wat vinden jullie van Ritchie Blackmore
in zijn tijd bij deep Purple???
Hij is mijn grote voorbeeld maar wat vinden JULLIE van hem???
kijk dit eens

http://www.youtube.com/watch?v=b0QSH4-8Uu0&search=deep%20purple

Dick Wolkendeck
7 juli 2006, 12:25
Altijd interessant om naar te luisteren. Bij DP was zijn riffing wat meer blues gericht, erg fijn, hoewel ik zijn Rainbow werk mooier vind. Gekke solo's heeft hij trouwens. Deels gecomponeerd, mooi en netjes gespeeld, sterk in melodie. En dan ineens het geïmproviseerde deel: wat krijgen we nou? Wat een chaos? Toch met veel gevoel, gemeen en boos. Echt geweldig spannend eigenlijk. Ik heb eens Deep Purple in Ahoy' gezien met Joe Lynn Turner op zang (1983? Slaves & Masters Tour). Ze begonnen met Burn, ik helemaal blij want dat is echt een geweldig nummer. Maar toen die solo... sprakeloos. Geïmproviseerd, maar dan zoals men dat met muziek van Bach dat zou doen (vgl. met pianist Glenn Gould). Geen chaos, maar shred zoals je er alleen maar van kan dromen. Mooi, goed in het ritme, spannende noten. Yngwie zou zich acuut een jaar opsluiten om te oefenen als hij dat hoorde. Blackmore is geweldig en spannend, want je weet nooit hoe zijn kop staat en wat je te horen krijgt. En dat geluid. Ik vind het prachtig, hoewel ik, als er zoiets uit mijnversterker zou komen, ik echt wel even aan de knoppen zou draaien. Maar goed, je hebt het geluid van je held en je eigen geluid. Trouwens, ik vind zelfs Blackmores Night geweldig.