PDA

View Full Version : snarenwinder



ashwin
7 juli 2006, 09:44
Ik gebruik een snarenwinder van hard plastic. Destijds gekocht omdat ze niets anders hadden. Goedkoop dat wel maar dan heb je ook niks.
Op de handel zelf zat al vanaf het begin iets speling. Dat is in de loop der tijd alleen maar erger geworden. Aan de kopse kant kan dat ding ook gebruikt worden om de pinnen mee op te wippen waardoor de snaren verwijderd kunnen worden. Ik vertrouw dat ding niet meer omdat ik bang ben dat bij gebruik er iets afknapt en ik uitroetsj over het bovenblad van mijn gitaar.
Vraag: Weet iemand van jullie of er wat professionelere exemplaren te krijgen zijn en waar? Bij mij in de buurt in ieder geval niet. Ja weer zo'n ding van plastic.
Kost niks maar dan heb je ook niks.

JulesKr
7 juli 2006, 09:58
Bij stewmac (http://www.stewmac.com/shop/Accessories/Stringwinders/Turbo_Tune_Stringwinder.html) hebben ze wat betere snarenwinders.

johantipker
7 juli 2006, 10:00
die dingen zijn allemaal flut, je moet er een aantal kopen, kijken of ze ergens in de aanbieding zijn..... enzo....heb je altijd eentje bij de hand en eentje die het doet...

ik heb er eentje al 18 jaar, hij flikkert al 18 jaar tijdens gebruik uit elkaar en ik schuif 'm dan maar weer in elkaar... maar ik kan 'm ook niet weggooien...

oh ja,ik heb er eentje met een schroefje erin, die heeftdat euvel niet...

die pennen, haal ik altijd heel heel voorzichtig los met een klein tangetje.....

Don Capo
7 juli 2006, 10:17
Raar, heb al jaren dezelfde en nog nooit problemen mee gehad. Dit is nog steeds mijn eerste.

Enra
7 juli 2006, 10:38
Ook ik heb nog steeds mijn eerste. Al ruim twintig jaar!!! Maar goed ik heb er meer, een stuk of zes a zeven. Zelf een van hout.

De beste zijn ongetwijfeld de stringwinders van "Heriba" en "Planet Waves". De laatste is wat duurder. De eerste kan je ook aandraaien als het handvat wat los gaat zitten.

Om brugpennen te verwijderen gebruik ik ze per definitie niet. Voor dat doel functioneren ze slecht. Daarvoor gebruik ik een aangepaste 'nagelwipper', een stuk gereedschap waarmee kleine spijkertjes uit bv houten vloeren gewipt worden. Het sleufje voor de spijkers heb ik met een ronde vijl verbreedt zodat het om een brugpen heen past. 'Clean' en veilig!!! Wel - voor sporadisch gebruik - als investering misschien aan de hoge kant.

gertdm
7 juli 2006, 11:51
Een snarenwinder is een van de weinige gitaar-attributen die ik nooit heb gehad. Het is ook nergens voor nodig....
De snaar flink aantrekken en zorgen dat hij minimaal 2 x om het stemmechaniek kan...dan hoef je ook niet veel te draaien.
Wel een goed knippertje aanschaffen om het uiteinde van de snaar af te knippen. Ik heb nog nooit problemen met ontstemmen gehad met deze methode en ik loop al heel wat gitaarsetjes mee :)

Don Capo
7 juli 2006, 11:57
Heb ik ook een tijdje gedaan, maar noem me een zeikerd, ik vind het gewoon mooi als ik mijn snaren mooi opgerold om de stempennen heb liggen, allemaal in dezelfde strakke lijnen. Vind het er gewoon mooi uitzien. Heeft verder geen enkele toegevoegde waarde deze post...

gertdm
7 juli 2006, 12:14
Heb ik ook een tijdje gedaan, maar noem me een zeikerd, ik vind het gewoon mooi als ik mijn snaren mooi opgerold om de stempennen heb liggen, allemaal in dezelfde strakke lijnen. Vind het er gewoon mooi uitzien. Heeft verder geen enkele toegevoegde waarde deze post...


Toch wel hoor....het esthetische kan ook een factor zijn en in dat kader kan ik het begrijpen :)
Maar ik ben als het op gitaren en banjo's aankomt altijd al een pragmaat geweest....niet voor niets heb ik zelfs visdraad op mijn 5string banjo gehad...en klonk nog leuk ook....(echt waar)

Vonk
7 juli 2006, 12:51
Ik heb een Planet Waves, ik wilde ook eens ruig geld neertellen voor een duur apparaat :) Perfect ding! En stevig. Bij Lord of the Strings te krijgen. En er zit ook een licht gebolde klauw in het handvat om je snaren over de hele lengte op te rekken. En als het erop zit dan gebruik ik het ook!

Nou heb ik inderdaad ook de dwangneurose om de snaren zo min mogelijk om de pen te draaien, en ze keurig naast elkaar te leggen. Stoor me niet als het niet goed gaat, dat wil je dan niet meemaken :seriousf:

Eko
7 juli 2006, 14:38
Ik steek m`n snaren er maar kort in, zodat ze slechts hooguit 2 windingen hebben. Kost niet veel tijd.
Je zou zelf een vorkje kunnen maken voor op de boormachine. Doen meer mensen en gaat lekker snel.
Voor het uithalen van de endpins zijn speciale stukken gereedschap verkrijgbaar bij de vakhandelaar.

Don Capo
7 juli 2006, 14:42
Je zou zelf een vorkje kunnen maken voor op de boormachine. Doen meer mensen en gaat lekker snel.


Daarvoor zijn mijn stemmechanieken net iets te kostbaar :o

DsNL
7 juli 2006, 16:10
Daarvoor zijn mijn stemmechanieken net iets te kostbaar :o

je kunt gewoon een bitje op je boormachine zetten, beschadigd de stemmechanieken niet en werkt helemaal perfect (doen ze ook bij guitarcentre in Wierden) Nog nooit beschadigingen gehad! :rockon:

Don Capo
7 juli 2006, 16:22
je kunt gewoon een bitje op je boormachine zetten, beschadigd de stemmechanieken niet en werkt helemaal perfect (doen ze ook bij guitarcentre in Wierden) Nog nooit beschadigingen gehad! :rockon:


Dat geloof ik graag, ik zeg ook niet dat het systeem werkt, ik ben zelf geboren met twee linkerhanden op technisch vlak. :D Vertrouw mezelf gewoon niet hiermee

ashwin
8 juli 2006, 21:07
Hoi bedankt voor jullie reacties tot zover.
Main thing voor mij is dat ik het "geval" dus ook gebruik voor het opwippen van de endpins.
Daar bestaat dus een apart "ding" voor begrijp ik uit een van de reacties?
Waar kan ik zoiets kopen? Dat snaren opwinden doe ik dan wel zonder "winder".
Enne....wie heeft er een plaatje van zoiets (tool om de endpins te verwijderen)
Dan zou ik dat uit kunnen printen en ermee op sjouw gaan.

SGS
10 juli 2006, 22:30
Misschien kan dit iets zijn... Zag ze onlangs liggen aan 8.40 euro

http://www.shubb.com/GIF/winder_8a.jpg
http://www.shubb.com/GIF/winders2.gif
Ergonomic, attractive, and efficient. This new string winder feels good in your hand, and operates smoothly. It resembles a nice chess piece, and its mechanical advantage is shown below.

Includes a bridge pin puller.

ashwin
13 juli 2006, 20:33
Dat ziet er tenminste stevig uit
BEDANKT!!
Waar heb je ze zien liggen voor dat geld dan?

sembo
13 juli 2006, 22:42
bij feedback hebben ze ook goeden

SGS
14 juli 2006, 19:57
Dat ziet er tenminste stevig uit
BEDANKT!!
Waar heb je ze zien liggen voor dat geld dan?

Ik heb de mijne in België gekocht, maar normaal moet je deze ook wel in Nederland vinden. Zeer goed en stevig, en zeker niet "te duur".

Als je niet ver van Antwerpen woont, als ik me niet vergis verkoopt Strings & Things in Antwerpen deze ook.

elie
16 juli 2006, 16:30
de mijne komt uit de key music in roeselare heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad maarja ik speel dan ook nog maar 2 jaar...

Linda
17 juli 2006, 19:19
Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt. Mijn leraar had er wel een. Als je een goedkope neemt, kun je steeds een nieuwe kopen als hij kapot gaat.