PDA

View Full Version : Bruggen



Jerre
7 juli 2006, 01:38
Ik ben op zoek naar een nieuwe brug om mijn huidige te upgraden, deze rammelt wat en is niet echt zo goed van kwaliteit...

Gitaarwinkels zijn heel schaars hier, dus ik ben wat online aan het rondkijken.
Maar ik heb wat moeite met het vinden van een F-spaced Tune 'O Matic brug.

Op VoxHumana.nl kom ik het volgende tegen: Linkje (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_140_147_148&products_id=842)
De afmeting van de studs is juist -> 4mm, maar hoe weet ik of de brug zelf lang genoeg is ?? Ik dacht dat LP's kleiner waren van afmeting. (Ik heb trouwens een ES-model)
En die prijs, 16euro, is dat wel een upgrade ? Ik bedoel, het klinkt nogal weinig.

Zoals ik al zij, gitaarwinkels zijn er niet in mijn buurt, en ik heb ook niets om mijn gitaar in te vervoeren, moet dringend eens een koffer aanschaffen.
Iemand sugesties ? Want ik weet het niet meer.

B_2_the_a
7 juli 2006, 08:30
met die voxhumana bruggetjes is niks aan de hand hoor :)
gewoon goed spul

maar dat rammelen, ik denk dat je verder komt om het rammelen tegen te gaan door goed af te stellen... want dat scheelt heeeeeeeeeeeel veeel

Jerre
7 juli 2006, 10:25
Ok het is al een geruststelling dat er iemand is die ze goed vindt.
Mijn gitaar is goed afgestelt, actie is 3,5mm op de 12e fret, intonatie zo perfect mogelijk, nagenoeg geen frettbuzz, de neck een heel klein beetje concave. Ik weet heus wat ik aan het doen ben.

De brug irriteert mij omdat de schroeven van de zadels niet aan 2 kanten vast zitten en omdat deze dan wat op hun plaats worden gehouden door een paar domme veertjes. En dat rammelt en zoemt irritant tijdens het spelen. Verder ziet het er niet echt van hoge kwaliteit uit ...

Daarom wil ik upgraden, en misschien er graphtech zadeltjes in stoppen.
Maar dan moet ik wel eerst een brug vinden die past. Hoe weet ik dat nu als er nergens op heel die site afmetingen staan van hetgene ze verkopen ??

Ik ben dus op zoek naar een F-spaced Tune 'O Matic brug met studs van 4mm.
Waar vind ik die ?

B_2_the_a
7 juli 2006, 11:04
ik kan straks even voro je kijken
ga er toch langs vandaag...

nu ik je verhaal lees is het duidelijk dat het gaat buzzen :)
wat je ook kan doen is het staartstuk wat lager zetten zodat er meer snaarspanning op staat, misschien helpt dat ene beetje..


ik zal later op de dag wat maten geven

no 1 hops
7 juli 2006, 11:44
schroefjes een drupje witte houtlijm meegeven en rammelen is over.

B_2_the_a
7 juli 2006, 11:46
maar dan kan je niks meer intoneren :P

Jerre
7 juli 2006, 21:43
wat je ook kan doen is het staartstuk wat lager zetten zodat er meer snaarspanning op staat, misschien helpt dat ene beetje..
Dat is niet mogelijk want het staartstuk, of betergezegt stukken zitten helemaal tegen de body, kan ik niets aan aanpassen.
Maar met die uitleg snapt geen kat het, dus even een fotootje: Kleine Foto (http://www.yamaha-europe.com/picture_archiv/products/10_Musical_instruments/guitars_basses_amps/electric_guitars/SA500_medium_jpg.jpg), Grote Foto (http://www.yamaha-europe.com/picture_archiv/products/10_Musical_instruments/guitars_basses_amps/electric_guitars/SA500_high_jpg.jpg)

Zoals je ziet is het een Yamaha ES type gitaar, geen Gibson of Epi...

Lijmen is wel een goed alternatief, misschien tot ik een betere oplossing vind, maar ik wil er echt een andere brug in. Er is eigenlijk niets aan die brug wat echt vast zit, alles kan er zo af donderen, en zoiets komt naar verluid de sustain niet ten goede.

B_2_the_a, heb je iets gezien in de winkel ?

Dirk W
7 juli 2006, 21:53
Een tune o matic brug zit nooit vast als er geen snaren op zitten. De snaren houden hem als het ware op zijn plaats. Dat maakt het nog geen slechte brug.

Jerre
7 juli 2006, 22:00
Dat bedoelde ik niet, (hoewel er ook locking bruggen zijn die je met een schroef vast kan zetten), ik bedoel de zadels. Normaalgezien worden die aan de 2 kanten op hun plaats gehouden, wel bij deze niet. Dit heeft tot gevolg dat als ik nogal hard speel de zadels wat naar achteren kunnen schuiven en dus mijn intonatie ook niet meer klopt.

Ik hoop dat iedereen die dit leest het nu een beetje begint te snappen.
Ik wil echt van die handel af en ben op zoek naar een goede vervanger.

no 1 hops
7 juli 2006, 22:06
maar dan kan je niks meer intoneren :Peerst intoneren en dan een drupje houtlijm ertussen.

B_2_the_a
8 juli 2006, 10:24
jah maar hoe doe je dat dan als je hals krom is gaan trekken :P intoneren moet je bijhouden


ik heb niet meer gekeken in de winkel, had teveel haast(drukke dag gehad, naar sting geweest 8-))

maar nu je zegt dat het een yamaha is, grote kans dat het niet gaat passen omdat daar altijd eigen onderdelen voor gebruikt worden!

mail anders even naar voxhumana?

vosarnout
8 juli 2006, 11:23
http://www.tonepros.com/Products.htm

Ik heb geen idee of jou type brug er ook bij zit. Maar veel beter dan tone pros is er niet... Kijk even op de site zou ik zeggen.

B_2_the_a
8 juli 2006, 14:37
dat verhaal van tonepros is alleen handig voor snaren vervangne, je brug flikkert er dan niet af...

men zegt ook dat je iets meer sustain hebt maar daar heb ik zo m'n twijfels bij...

tip: meet jou brug na, en kijk wat het verschil met die van een gibson/epiphone, de bruggen die bij voxhumana liggen zijn op gibson maat... dus misschien heb je geluk..

en als je een tijdje wacht kan je nog een orginele yamaha brug bestellen ook :) yamaha gaat namelijk eindelijk losse onderdelen leveren

no 1 hops
8 juli 2006, 16:47
jah maar hoe doe je dat dan als je hals krom is gaan trekken :P intoneren moet je bijhouden


ik heb niet meer gekeken in de winkel, had teveel haast(drukke dag gehad, naar sting geweest 8-))

maar nu je zegt dat het een yamaha is, grote kans dat het niet gaat passen omdat daar altijd eigen onderdelen voor gebruikt worden!

mail anders even naar voxhumana?tja, ik stel de gitaar 1 keer af met de snaren die ik gebruiken wil qua dikte, dus 0.9 of 0.10 set en dan intoneer ik en blijf er verder af.
halsen buigen door warmte en vochtigheid maar je kan niet aan de gang blijven lijkt mij.
Het klopt, dan houden zo.
op zich een leuk topic idee.
hoe vaak intoneer je je gitaar?

B_2_the_a
8 juli 2006, 22:10
elke x als ik snaren vervang kijk ik naar de afstelling(wissel nog wle eens van merk snaren, en dat kan je afstelling ook aantasten) en ook gelijk de intonatie

meestal hoeft er niet veel te gebeuren maarjah, je weeet het nooit eh ;)

Noid
9 juli 2006, 09:11
elke x als ik snaren vervang kijk ik naar de afstelling(wissel nog wle eens van merk snaren, en dat kan je afstelling ook aantasten) en ook gelijk de intonatie

meestal hoeft er niet veel te gebeuren maarjah, je weeet het nooit eh ;)

@B_2_the_a: Hoi, dat doe ik ook: na het snaren vervangen (een dag) later even de intonatie controleren. Eerst mijn complimenten: wat een mooie gitaar zeg! Heb je hem ook in die kleur zwart? Heel stijlvol. M.b.t. je probleemje met de brug: heb je de Yamaha importeur, maar ook de Yamaha's customer service benadert met de vraag of er geen update voor dit ding is? Ik vind de brug trouwens mooi en goed bij de gitaar passend, omdat hij aan de bovenkant "dicht" is op de plek waar bij een tune o matic altijd die hoogte stelschroefjes er door komen. Ik zou dan ook proberen dat ding te behouden. Maar ik kan me je probleem wel indenken en ik zou daar zeker ook goed flauw van worden. M.b.t. die houtlijm: anders neem je wat Velpon of bisontix achtige lijm: dat zal voldoende hechten om de boel zeker wel te fixeren, maar is slap genoeg om te "breken" als je met de schroeven draaier kracht zet om te intoneren. Een andere optie is om de brug te doorboren aan de voorkant en schroefdraad te tappen, zodat je langere schroeven kunt gebruiken, die nu wel aan 2 kanten vastzitten om de zadels mee te verstellen. Succes.

Jerre
9 juli 2006, 13:34
Ik heb hem inderdaad in het zwart. Er is ook een sunburt versie maar dat vind ik echt geen mooie burst. Je kan het niet goed zien op de foto, maar rond de body loopt vanvoor en vanachter een creme kleurige binding, en rond de neck ook.
Was meteen verliefd toen ik deze zag. De neck speelt ook zeer fijn, ligt goed in da hand zeg maar, is wat dikker/ronder dan vb een fender.

Yamaha zelf heb ik nog niet gecontacteerd met dit probleempje, en ik denk niet dat ik dat ook van plan ben. Heb 2 jaar geleden eens een vervangschakelaar besteld voor mijn andere yamaha, het ging 2 weken duren zegden ze. Tot op vandaag nog niets van gehoord :-p
Dus tjah.

Jerre
11 juli 2006, 01:58
Ik heb even alles opgemeten en de afmetingen komen perfect overeen met deze:

http://www.stewmac.com/catalog/specs/0167-N_1spec.gif

Het enige verschil is dat mijn studs 2cm lang zijn ipv 3cm.

B_2_the_a
11 juli 2006, 10:48
dan is het te bestellen bij voxhumana :)

gewoon even mailen welke je precies moet hebben