PDA

View Full Version : slagplaat vervangen



robin..
6 juli 2006, 21:41
hallo,

ik ga een london city spitfire II (strat) in sunburst met witte slagplaat kopen, Ik wil alleen de witte slagplaat vervangen voor een zwarte.

Ik heb verder geen ervaring en wil even weten of het moeilijk is om een slagplaat te vervangen, want de pickup's en de knoppen en switch zitten er aan vast, toch ??
Avast bedankt,

Robin

JulesKr
6 juli 2006, 21:47
Die kan je er makkelijk vanaf halen. Je hoeft alleen maar de slagplaat los te schroeven en dan de elementen eraf draaien en op de zwarte zetten.En de knoppen kan je er vanaf halen door er een lepeltje ofzo onder te zetten en dan de knop omhoog wippen. De switch kan je ook los schroeven. Het is een klusje van 10 minuten :).

robin..
6 juli 2006, 21:53
oke, bedankt :rockon:

maar als je op marktplaats kijkt zie je een heel apparaat onder de knoppen zitten, en dat lijkt wel vastgelijmd of zoiets??

En de snaren moeten er ook eerst af neem ik aan?

bat
6 juli 2006, 21:56
Gewoon die knoppen er voorzichtig aan de voorkant afwurmen, dan zie je een moer zitten die je los kunt draaien met een sleutel. Als je dat doet kun je de unit verder vanaf de achterkant eruit halen.

Als je die plastic knop eraf hebt gehaald aan de voorkant, krijg je vanzelf een aha-erlebnis.

iwamoto
6 juli 2006, 22:06
oke, bedankt :rockon:

maar als je op marktplaats kijkt zie je een heel apparaat onder de knoppen zitten, en dat lijkt wel vastgelijmd of zoiets??

En de snaren moeten er ook eerst af neem ik aan?
laat dan eens foto's zien mn beste jonge, dan kunnen we je toch beter helpen :)

Eko
6 juli 2006, 22:16
Robin,
Wees niet bang. Doe voorzichtig aan en kijk bij iedere stap even voor je begint te schroeven.
Haal je snaren er af. Verwijder de knopjes van de volume en toonknoppen. Draai de schroeven los van de slagplaat. Je kunt nu de slagplaat iets omhoog halen. Kijk even goed hoe alles zit of maak even met een digitale camera een opname.( voor je gemoedsrust.) Denk er om dat de elementen en knoppen nog wel verbonden zijn met de ingang van je gitaar! Je kunt dus niet mateloos trekken en sjorren. Eigenlijk is het een geval van een voor een de onderdelen losmaken en de schroeven met veren ( of elastieken) apart en op volgorde wegleggen. Doe dit ook met de zeskantmoeren van de potmeters. Slagplaat weghalen en de nieuwe op de plek schuiven. Het geheel in omgekeerde volgorde herhalen en klaar is kees.
Als je dit gedaan hebt , heb je gelijk een beter idee hoe je gitaar te verstellen is. Immers , de schroeven van je elementen zijn er niet alleen om ze vast te houden maar ook om ze in hoogte te verstellen.
Succes.

robin..
6 juli 2006, 22:23
oke harstikke bedankt :hippie:

Ik denk wel dat dit gaat lukken, (heb ook nog een oom die me evt. kan helpen)

robin..
14 juli 2006, 13:14
oke, het is gelukt!! :hippie:

Ik zit nu alleen wel met een ander probleem(pje). Ik heb namelijk een beetje last van fret buzz, alleen zitten de zadels(?) al op z'n hoogst.
ook als je met je vinger op de 12e fret gaat staan en je slaat hem aan de linker kant aan (op de toets dus) hoor je niets, alleen een buzzz.

Ik weet niet of dit erg/te verhelpen is. (is mijn hals nu al krom??)

iwamoto
14 juli 2006, 13:37
oke, het is gelukt!! :hippie:

Ik zit nu alleen wel met een ander probleem(pje). Ik heb namelijk een beetje last van fret buzz, alleen zitten de zadels(?) al op z'n hoogst.
ook als je met je vinger op de 12e fret gaat staan en je slaat hem aan de linker kant aan (op de toets dus) hoor je niets, alleen een buzzz.

Ik weet niet of dit erg/te verhelpen is. (is mijn hals nu al krom??)
mischien ffe langs een gitaarman gaan, maar voor de rest, ik ben trots op je :D

Eko
14 juli 2006, 13:46
Robin,
Een gitaar afstellen doe je niet maar 1 keer in je leven. een goed instrument is een bijna levend ding. Hij werkt en is beinvloedbaar door temperatuur en vochtigheid. Dat wil zeggen dat je hem meerdere malen in je leven zult moeten bijstellen. Veelal kun je daarvoor terecht bij je gitaroloog annex handelaar.
Als je goed op let zul je zien dat het niet echt bijster ingewikkeld is. Als je wat meer ervaren bent en het juiste gereedschap hebt ( Roadiewrench bv) kun je het ook zelf.
Gisteren heb ik m`n tele ( American Vintage `62 )volledig uit elkaar gehaald voor een afstelbeurt. Gewoon weten hoe het moet en op je gemak doen , kan er niets fout gaan.

robin..
14 juli 2006, 15:31
Nou, op naar de gitaar man dan maar :cooler:

als ik het goed begrijp is het dus niets ernstigs?

Orpheo
14 juli 2006, 16:00
waarschijnlijk is het niks ernstigs. zeer waarschijnlijk zelfs :P wellicht moet je je brug iets hoger zetten als dat bij die gitaar kan. kweenie welke gitaar het is. (heb niet alles zitten lezen nl). en anders kan t zijn dat je even goed moet stemmen, en dat t dan verholpen is. kan heel goed zelfs.

Jay75
14 juli 2006, 17:20
Hey weet iemand waar ze die RoadieWrech verkopen en versturen?
Leuk dingetje!

Eko
14 juli 2006, 17:38
Ik heb de mijne gekocht bij Feedback. Gewoon tijdens een uitverkoop. Volgens mij sturen ze ze ook op. Handig ding, altijd mee in de materiaalkoffer.