PDA

View Full Version : vervangen van buizen in fender deville 212



larsje
6 juli 2006, 21:09
hoi,

ik heb enige tijd geleden een deville 212 gekocht met volgens mij de originele buizen (uit 1998). Volgens mij is er nog niets mis met de buizen, maar kan iemand mij een tip geven als ik ze wil vervangen welke ik er het beste in kan laten zetten.

Ik speel blues/bluesrock; rory callagher, the free, bad company, john mayall, eric clapton, stevie ray vaughn, oude zz top, KWS, etc.

Ik speel eigenlijk alleen over het cleane kanaal van de versterker met een flink pedalboard ervoor dat bestaat uit...
Wah Wah (modded JD), Carl martin Boost Kick, TS808, fuzzdrive van everman en een tu2 van boss en in de loop een ad99 van ibanez, een Tremolo van ibanez en een rocky spinning wheel van danelectro(modded) en een eq van DOD (modded)

kan iemand mij helpen??
groetjes lars

Jerre
6 juli 2006, 22:35
Lees dit even snel door: Linkypooh (http://www.tonefactory.nl/shop/faq.htm)
Dan zijn voor alle zekerheid de meest voor de hand liggende vragen uit de weg.

En om dan concreet te antwoorden op je vraag: dit is al gedaan, en zeer goed ook, kijk maar Linkypooh (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75098)
Lees de posts van PeeVee maar eens. Ik kan het zelf niet beter uitleggen.

larsje
7 juli 2006, 12:56
thanks - het lukt me steeds niet om die eerdere posts te vinden; hoeveel ik ook zoek.

ik kom er niet helemaal uit - ik denk dat ik gewwon een copietje maak van die eerdere post en deze aan mijn ampdoctor geef.

Volgens mij moeten de pre-amps vervangen worden met andere modellen zoals peevee aangeeft evenals mijn eindbuizen. Het volume hoeft niet veel harder, hij begint echter te oversturen als ik hem op vier a vijf zet, dan wordt hij vervelend 'zwaar' en moet ik weer gaan draaien aan mijn pedalen om die oversturing eruit te halen.....ik wil dat de fender clean (en warm klinkt) zonder vroege oversturing....

eerst maar eens even tikken of ze nog oke zijn.

PeeVee
8 juli 2006, 13:00
Een 12AT7-tje hier en daar (i.p.v. 12AX7) kan dan al helpen, kun je gewoon kopen en zelf uitproberen, hoeft geen amp tech aan te pas te komen.

Hier is de link naar de topic over de Blues Deluxe. Die is vrijwel gelijk aan de Blues Deville:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75098

Blues Deluxe en Blues Deville blijven erg kunstmatig synthetisch clean, probeer los te komen van het idee dat een amp "dead clean" moet zijn, er bestaat vrijwel geen amp die zo is. Het is juist een feature dat versterker beetje meegaat met je spel; wanneer je lomp gaat spelen gaat amp ook lomp klinken, wanneer je rustig speelt klinkt de amp ook rustig (en clean); het is een soort derde dimensie die wordt toegevoegt aan de je setup. Je moet daar even mee leren omgaan maar is zeer de moeite waard. De boys die jij opnoemt speelden ook gewoon met amps hard aan en die waren echt niet dead clean. Gebruikten ook geen bataljon aan pedaaltjes etc. Je hebt als dat spul niet nodig als je op een goeie buizenamp speelt. Zet van die 808 de gain nou eens op 9 a 10 uur, tone een flink stuk dicht (9 uur) en volume helemaal open; pedaal geeft geen gain maar stuurt je amp lekker hard in; veel mooiere response dan "vervorming uit blik". Probeer maar eens... Wil je dead clean, dan kun je beter een silverface Twin Reverb gaan spelen, zelfs zo'n Blues Deville zal op hoger volume beetje opbreken (which is good!).

Rgrds, PV

Chris Winsemius
9 juli 2006, 17:45
hoi,

ik heb enige tijd geleden een deville 212 gekocht met volgens mij de originele buizen (uit 1998). Volgens mij is er nog niets mis met de buizen, maar kan iemand mij een tip geven als ik ze wil vervangen welke ik er het beste in kan laten zetten.

Ik speel blues/bluesrock; rory callagher, the free, bad company, john mayall, eric clapton, stevie ray vaughn, oude zz top, KWS, etc.

Ik speel eigenlijk alleen over het cleane kanaal van de versterker met een flink pedalboard ervoor dat bestaat uit...
Wah Wah (modded JD), Carl martin Boost Kick, TS808, fuzzdrive van everman en een tu2 van boss en in de loop een ad99 van ibanez, een Tremolo van ibanez en een rocky spinning wheel van danelectro(modded) en een eq van DOD (modded)

kan iemand mij helpen??
groetjes lars

De meeste mensen die met zo'n amp hier langs komen prefereren JJ buisjes voor wat meer warmte en sommige houden van Tungsols of TAD 7025HGs in de preamp voor meer definitie en helderheid.

Meestal staan die amps standaard vrij koud gebiased, als ze ietsje kouder dan normaal gebiased worden klinken ze vaak al 'n stuk beter en heb je wat meer sustain.

Voor wat minder gain zou je V1 kunnen vervangen door 'n 5751 of 12AY7. Bij het vervangen van eindbuizen moet de versterker ip. gebiased worden (door 'n tech).

Succes!

larsje
9 juli 2006, 19:46
ik ga er mee aan de slag (of beter mijn amp doctor) - ik heb hem reeds gemaild.

nb. peevee, Kk gebruik de ts808 om de fuzzdrive extra te 'voeden' (die staat namelijk altijd aan) met wat extra gain, zodat hij meer gaat oversturen. Dit bij de nummers die daar om vragen (zz-top/free). Als het richting clean moet draai ik de volume op mijn gitaar iets dicht en speel alleen met de fuzzdrive. De boost puur en alleen voor sologeluid. die andere pedalen zijn meer voor de fun... (je kent het wel..)

groetjes lars

larsje
9 juli 2006, 19:47
het is trouwens een hot rod deville 212....ipv een blues deville.

godman
19 september 2007, 00:23
Ik heb ook een hot rod deville , maar mijn reverb is ermee gestopt , kan dit ook aan de buizen liggen?

Chris Winsemius
19 september 2007, 00:25
Ik heb ook een hot rod deville , maar mijn reverb is ermee gestopt , kan dit ook aan de buizen liggen?

Nee, dat circuit is met opamps (chips), kan ook aan de tank of kabels liggen.

godman
19 september 2007, 00:29
kan me niet voorstellen dat het aan de kabels ligt want hij is niet oud ( 1,5 jaar ) . wat bedoel je precies met de tank ?

ik dacht zelf dat het mischien de spring veer is die kapot is gegaan met vervoeren of iets dergelijks.

Chris Winsemius
19 september 2007, 00:42
kan me niet voorstellen dat het aan de kabels ligt want hij is niet oud ( 1,5 jaar ) . wat bedoel je precies met de tank ?

ik dacht zelf dat het mischien de spring veer is die kapot is gegaan met vervoeren of iets dergelijks.

tank: galmveerbak in correct Nederlands.

Veren repareren in zo'n tank is zeer lastig/bewerkelijk.

Wat je zou kunnen doen (indien mogelijk): even de "tank" v/e BluesDeluxe/Deville of HotRodDeluxe/Deville op jouw amp aansluiten om te weten of het aan de tank ligt.