PDA

View Full Version : Valvestate 8100 als basamp



Han S
6 juli 2006, 19:40
Nou heb ik al 15 jaar zo'n 8100 staan en die wordt zelden gebruikt. Ik gebruik hem wel eens als preamp, ga dan met de line out naar een JCM800 of naar een andere vette buizenbak en dat klinkt lang niet verkeerd.

Ik gebruik hem ook wel voor een Rhodes piano, een beetje crunch is wel lekker. En ik gebruik hem wel eens tijdens de mix, dan stuur ik de leadvocals er doorheen en zet er een berg gain op, dat smerige randje dan toevoegen aan de zang kan heftig zijn.

Maar vanmiddag was ik ff een bassbin (zo'n 15" PA kast met een glijbaan) aan het proberen en die 8100 stond er naast, dus ik stop er een snoertje in en pak een bas. En weet je dat zo'n 8100 helemaal niet zo verkeerd klinkt als basamp? Je gebruikt het cleane kanaal en je hebt een berg laag waar je u tegen zegt, kan ook lekker helder en als je een vette distortion op je bas wilt trap je het pedaal in en hoppa.

100 watt is niet zo veel, maar met een goede 15" speaker gaat dat echt wel hard hoor, jezus, dat had ik nooit geprobeerd.

provisus
6 juli 2006, 20:03
Is dat niet ONWIJS slecht voor die versterker?
Ik heb altijd geleerd, geen basgitaar in een electrische gitaar versterker en wel een electrische gitaar in een basversteker

Han S
6 juli 2006, 20:34
Waarom? De lage E van een gitaar is ook 82hz en ik ken metalbands die de gitaar in B stemmen. En dat is 62hz.

En de lage E van de bas is 41.2 hz, volgens mij kan die amp het wel hebben en anders maar niet.

nielsduursma
6 juli 2006, 20:50
het is alleen slecht voor de speaker als je echt hard gaat volgens mij.

Han S
6 juli 2006, 21:11
Klopt Niels, maar ik zet er dan ook een baskast op en die kan er weer wel tegen.

nielsduursma
6 juli 2006, 21:54
Klopt Niels, maar ik zet er dan ook een baskast op en die kan er weer wel tegen.

dat begrijp ik, ik neem aan dat die marshall een top-versterker is? (in de zin van de behuizing.) ik heb eigenlijk alleen maar marshall tops zien staan bij jou in de studio volgens mij :???:

Han S
6 juli 2006, 21:58
Klopt, de 8100 is een losse 100 watt mono top met twee kanalen.


http://www.drtube.com/schematics/marshall/8100-pic.jpg

Joey Handsome
6 juli 2006, 22:31
het is alleen slecht voor de speaker als je echt hard gaat volgens mij.

In welk opzicht is dat dan precies slecht? Je kunt dus niet met een octaver een octaafje lager toevoegen en lekker hard spelen?

Han S
6 juli 2006, 22:59
In welk opzicht is dat dan precies slecht? Je kunt dus niet met een octaver een octaafje lager toevoegen en lekker hard spelen?

Ik denk dat het in de praktijk wel zal meevallen, een 4*12 kast kan aardig wat laag aan en hard. Bovendien spelen veel bassisten met een 4*10 en ik zie daar ook bepaald geen slappe conusranden zoals bij hi fi speakers.

Jerre
6 juli 2006, 23:07
Dit is een van die discussies waar niemand een sluitend antwoord op kan geven.
De ene zegt dat je je speakers opblaast, de andere zegt dat het geen probleem is, maar wie heeft nu gelijk ??

Mensen zeggen dat het niet goed is voor de speakers, maar waarom zijn er dan basskasten met 8x10" speakers ?? Zal toch niet zo'n kwaad kunnen dan.
Een typevoorbeeld is de Fender Bassman, origineel een basversterker die per toeval ook door gitaristen gebruikt werd.

Volgens mij zitten er menselijke fouten mee in het spel. Vb door de speakers verkeerd aan te sluiten (verkeerde impedantie enzo). Dan kunnen er altijd dingen stuk gaan. En als je dan er door gaat bassen zet je de boel wat harder want je wil die thump voelen, en dan gaat de boel de lucht in ...

Volgens mij als je alles echt juist aansluit en je speelt op normale volumes dan moet het geen probleem zijn.

Joey Handsome
6 juli 2006, 23:11
Ik zat er ook over te denken om een Fender Baritone Jaguar aan te schaffen en vroeg me af of ik die dan gewoon over mijn twin reverb kon gooien. Kan gewoon, want ik heb het mensen ook live zien doen, maar dat zou dus ook in strijd zijn met het verhaal dat je speakers er de geest van zouden geven. Het klinkt hoogstens wat modderig en op een wat hoger volume zal het er niet strakker op worden denk ik.

Han S
6 juli 2006, 23:17
Nah, ik heb wel eens een goedkope Laney 4*10 kast gezien waarvan bij twee speakers de conusranden waren ingescheurd. Ik neem aan dat Ampeg voor de 8*10 kast een wat betere speaker heeft gebruikt, maar je kunt alles wel kapot krijgen, gewoon eeh octaver op je bas en goed hard gaan met die 20hz toon.

Maar ik denk dat bij normaal gebruik een 4*12 kast met Celestions nog best veel laag aankan. Ik heb wel eens een Reggea band bas zien spelen tijdens een festival op een 4*12 London City kast en dat ging erg laag en erg hard.

En ik heb een 140 watt Hartke combo met zo'n aluminium 15" speaker, is nooit de studio uitgeweest en wordt nauwelijks gebruikt. Maar al heel snel was die speaker radiaal half doormidden gescheurd en die is dus nooit hard gegaan.
Uiteraard geen garantie want daar lullen ze zich altijd wel uit, dus heb ik er een JBL speaker in gezet en die blijft dus wel heel.

vasnd
7 juli 2006, 00:23
En ik heb een 140 watt Hartke combo met zo'n aluminium 15" speaker, is nooit de studio uitgeweest en wordt nauwelijks gebruikt. Maar al heel snel was die speaker radiaal half doormidden gescheurd en die is dus nooit hard gegaan.
Uiteraard geen garantie want daar lullen ze zich altijd wel uit, dus heb ik er een JBL speaker in gezet en die blijft dus wel heel.


ik heb meer verhalen daarover gehoord, en daaruit bleek dat die speakers gewoon niet goed waren

maar on-topic:

het kan er best tegen op lage volumes maar op hoge volumes heb je wel meer risico dat het fout kan gaan

Han S
7 juli 2006, 00:37
ik heb meer verhalen daarover gehoord, en daaruit bleek dat die speakers gewoon niet goed waren

maar on-topic:

het kan er best tegen op lage volumes maar op hoge volumes heb je wel meer risico dat het fout kan gaan

Op de amerikaanse forums was een vent die in een grote muziekzaak werkte. En die vertelde dat die aluminium speakers doffe ellende waren, er gingen er veel kapot.

En ik lig daar niet zo wakker van want mijn bedrijf betaalt een nieuwe, maar waar ik dus ongelooflijk pissed van word is het idee dat ze dat jochie van 16 die zo'n amp met zijn krantenwijkje heeft bij elkaar gespaard ook afschepen met een kulverhaal.

Ik stuurde die speaker dus op naar de importeur voor garantie, want hij was mechanisch kapot. Kreeg het verhaal te horen dat ik hem had 'opgeblazen'. Ik heb 10 jaar en PA bedrijf gehad en nooit een speaker weggeblazen forcryingoutloud!

Uiteraard nam ik daar geen genoegen mee en eiste die speaker terug, wat ook gebeurde. Ze hadden de gescheurde conus uit het chassis gesneden en aan de spreekspoel was duidelijk te zien dat hij niet was opgeblazen, die was helemaal in orde.

Maar er viel niet mee te lullen en ik heb toen een advertentie opgegeven aan Music Maker, om andere mensen op te roepen die dezelfde ervaring hadden en dan doel ik voornamelijk op die jochies met de spaarcentjes amp, om samen actie te kunnen ondernemen.

Maar die advertentie durfden ze niet te plaatsen. Voor de duidelijkheid: dit is een jaar of acht geleden, de huidige redactie van MM is minder bang uitgevallen.