PDA

View Full Version : Conservatotium Jazz en Lichte Muziek BELGIË



datsun
6 juli 2006, 15:54
hello,

ik ben 15 jaar, en ik volg al sinds mn 7de gitaarles in de muziekacademie te Aalst. Nu, na mn eerste 4 jaar klassieke gitaar ben ik begonnen met elektrische gitaar (jazz en lichte muziek). Wanneer ik mn tweede jaar elektrische gitaar begon wilde ik bas erbij nemen, dus heb ik gedurende een jaar zowel gitaar als bas gevolgd. Het jaar daarop (begin van dit schooljaar) ben ik gestopt met gitaar en alleen nog bas verder gedaan. Thuis speelde ik echter meer gitaar dan ooit omdat ik sindsdien in een groep speel. En nu, typisch mezelf, ga ik terug elektrische gitaar volgen in dezelfde academie. Hier komt het dus op neer:

Ik ga naar H1 voor AMC, samenspel etc...
Ik ga naar M3 voor bas
Ik ga naar M3 voor gitaar

Ik heb wat zitten denken en ik zou zeer graag gitaar conservatorium jazz en lichte muziek gaan studeren. Aangezien alle topics gingen over Nederlandse conservatoria en ik een Belg ben, ben ik deze topic begonnen.

Ok en hier is uiteindelijk mn vraag:

ik zou me graag al wat voorbereiden op het toelatingsexamen voor een van de belgische conservatoria (waarschijnlijk Gent). Zou iemand me min of meer kunne zeggen wat ik hiervoor zoal kan doen? Ik kan het mn leraar gitaar niet vragen aangezien het nu zomervakantie is... Oh ja ik luister naar diverse muziekstijlen, ik ben tot ongeveer een jaar geleden zeer into punk geweest, ben nu vooral bezig met '70 Hard Rock, ben ook wat aan het experimenteren met jazz...

thanks

Alberto
8 juli 2006, 21:16
Hey! Ik zit ook aan de academie (in Koersel) en wat je theoretische kennis betreft moet je niveau normaal goed zijn.

http://www.conservatorium.be/Muziek/FrameSets/index0203.html

Hier vind je alvast de data voor toelatingsproeven in Antwerpen. Toch wel het meest bekende conservatorium in België denk ik...
Verwacht je aan gehoortesten en dergelijke. Dictees zoals je gewend bent van de notenleer maar dan een pak moeilijker. Oefeningen op intervallen (secunde, terts, enz.) en toonladders. Kunnen spelen met kruisen en mollen.
Delen van composities herschrijven in andere toonaarden en nog veel meer.
Verder moet je ook bewijzen dat je bepaalde muziekstukken kunt spelen denk ik...
Ik heb ooit eens een toelatingsexamen gezien maar weet niet meer waar :p
ik vond het zeer moeilijk moet ik zeggen maar voor specifieke info moet je eens contact opnemen met het conservatorium.

Veel succes ermee zou ik zeggen.

datsun
9 juli 2006, 18:53
ok alvast bedankt voor de link! Oh ja en bij ons komt er misschien een speciale lessenreeks op de academie die voorbereidt op conservatorium, o.a opfrissen van notenleer en dergelijke. Ik hoop dat die er komt, t zal me goed helpen denkik.

groeten

Wouter

dimitri
7 oktober 2006, 11:12
@ alberto,

Volg je in koersel soms les bij Hans Verrezen? dat is namelijk een zeer goede jazz leerkracht he...
ik zit daar ook op woensdag

groeten