PDA

View Full Version : hoe bepalend voor je geluid is een gitaar ?!



Emocide
6 juli 2006, 13:57
ik vraag me nu al echt een tijdje af wat het verschil is in geluid tussen een gitaar van 1000 euro en 1 van 200, ik snap dat er meer deffenitie inzit, maar... ik heb een peavey 5150 wat voor een geluidverschil zou ik krijgen met een middelmatige gitaar en een hele dure ?

jorrit
6 juli 2006, 14:01
daar kan ik je wel antwoord op gaan geven maar dat lijkt me niet echt zinnig.
Ik zou zeggen, ga het zelf eens uittesten. Ik kan meer verschil horen tussen 2 gitaren als jou of andersom.. ligt maar net aan je gehoor. Ik denk dat veel mensen er amper verschillen uit kunnen halen. zeker als je met je 5150 staat te scheuren is er niet een verschrikelijk groot verschil tussen een gitaar van 600 en 1000 euro. (uitgaande van dezelfde elementen etc.)

Het grootst merkbare verschil zit hem meer in bespeelbaarheid denk ik.
Mensen met een verschrikkelijk goede techniek laten ene 200 euro gitaartje geweldig klinken. Het is alleen wat harder werken..

Veekeren
6 juli 2006, 14:03
Ik zag bij het forumoverzicht slechts "hoe bepalend voor je geluid is..." en dacht er zal toch niet gitaar volgen... Maar wel dus.

Ik neem aan dat je nog niet zo lang speelt, dan is de vraag ook te begrijpen. Het is simpelweg niet te zeggen wat het verschil is tussen EEN gitaar van 200 en EEN gitaar van 1000, het verschil in geluid is geen direct afgeleide van de prijs maar van de onderdelen. Maar dat er flink verschil is, o.a. inderdaad in de definitie, dat is zeker...

Emocide
6 juli 2006, 14:03
kijk :D dat dacht ik dus ook maar dus toch ene bevestigigng,
je ziet vaak gitaren met emg elementen erin, en je hebt die vanaf 600 en van 2000 euro *EXACT DEZELFDE ELEMENTEN* en tsja... ik hoorde er nooit zoveel verschil tussen... maar ook als ik mijn ibanez met mijn bc 7 snaar vergelijk ... ik hoor er niet een dramatisch verschil tussen

Emocide
6 juli 2006, 14:04
Ik zag bij het forumoverzicht slechts "hoe bepalend voor je geluid is..." en dacht er zal toch niet gitaar volgen... Maar wel dus.

Ik neem aan dat je nog niet zo lang speelt, dan is de vraag ook te begrijpen. Het is simpelweg niet te zeggen wat het verschil is tussen EEN gitaar van 200 en EEN gitaar van 1000, het verschil in geluid is geen direct afgeleide van de prijs maar van de onderdelen. Maar dat er flink verschil is, o.a. inderdaad in de definitie, dat is zeker...


eeehm speel nu bijna 3 jaar :satisfie:

LaurentB
6 juli 2006, 14:06
ik vraag me nu al echt een tijdje af wat het verschil is in geluid tussen een gitaar van 1000 euro en 1 van 200, ik snap dat er meer deffenitie inzit, maar... ik heb een peavey 5150 wat voor een geluidverschil zou ik krijgen met een middelmatige gitaar en een hele dure ?

Dat is een beetje lastig in woorden te vangen.

Een eerste ding dat opvalt is vaak de sustain. Duurdere/betere gitaren klinken i.h.a. beter door.
Verder is het geluid vaak 'evenwichtiger'. Geen hinderlijke onbalans in het laag of hoog (te dof of juist te schel).

Bijvoorbeeld: een goede Stratocaster-achtige gitaar klinkt helder maar niet koud of schril. Een goede Les Paul-achtige klinkt warm en toch niet dof.

Het is echter wel zo dat een goede gitaar ook een goede versterker nodig heeft om tot zijn recht te komen. De versterker is de bottleneck. Over een versterker van 100 euro zul je niet zoveel verschil horen.

Emocide
6 juli 2006, 14:09
okey en wat is dan bijvoorbeeld een goede 7 snaar die echt goed tot zijn recht komt op mijn 5150 cab en top :) ?

bass blom
6 juli 2006, 14:14
volgens mij is de bespeler de belangrijkste factor.
hoe je aanslaat, hoe je een toon vasthoudt.
betere gitaar is minder hard werken ja, dat klopt.
maar de man/vrouw maakt de toon, de rest is techniek.

LaurentB
6 juli 2006, 14:26
okey en wat is dan bijvoorbeeld een goede 7 snaar die echt goed tot zijn recht komt op mijn 5150 cab en top :) ?

Hmm, heb ik zelf geen ervaring mee, met 7-snarige gitaren. Ibanez was daar de eerste mee, toch?

Maar als jij al drie jaar speelt is het niet zo'n punt; je gaat gewoon diverse winkels af waar ze gitaren hebben die jou interesseren.

Gitaren hebben nauwelijks verborgen techniek, jij kunt zelf gewoon testen hoe je ze vindt spelen en hoe je ze vindt klinken (wel een goeie testversterker vragen in de winkel).
Het kan best dat een wat goedkopere gitaar gelijkwaardig is aan een wat duurdere, maar extreme prijsverschillen vertalen zich meestal ook echt wel in kwaliteitsverschil. En dat zul jij ook merken als je al een paar jaar speelt.
Probeer voor de lol ook een paar die ruim boven je budget liggen. Dan weet je wat je eventueel mist. Beetje frustrerend natuurlijk, maar het kan je ogen wel openen voor bepaalde kwaliteiten van een gitaar.

Swan
6 juli 2006, 14:47
ik heb 2 Jacksons; jap Kelly en usa Dinky, speel ook over n 5150(combo) en ik hoor zeer veel verschil in karakter tussen de 2 Jacksons, hoewel dit me nooit opviel bij m'n vorige amp (kleine peavey envoy), wat mij betreft maakt de amp (en eventuele pedaaltjes) nog wel t meeste uit van je sound maar gitaar speelt ook n grote rol...

hubert
6 juli 2006, 14:51
qua klank is er mijn inziens geen verschil tussen een gitaar van 300 euro of eentje van 3000, wanneer je veel gain gebruikt. Hoe meer gain, des te minder dynamiek je overhoudt....

anders gezegd. Het verschil begin je pas te merken wanneer je clean of met een heel licht randje gaat spelen.

bespeelbaarheid is een ander verhaal.....

Swan
6 juli 2006, 14:52
hangt er ook maar vanaf, dat van die gain... goeie high gain klinkt niet als 12 in n dozijn en met elke gitaar t zelfde

FruscianteFan
6 juli 2006, 14:53
Dat is een beetje lastig in woorden te vangen.

Een eerste ding dat opvalt is vaak de sustain. Duurdere/betere gitaren klinken i.h.a. beter door.
Verder is het geluid vaak 'evenwichtiger'. Geen hinderlijke onbalans in het laag of hoog (te dof of juist te schel).

Bijvoorbeeld: een goede Stratocaster-achtige gitaar klinkt helder maar niet koud of schril. Een goede Les Paul-achtige klinkt warm en toch niet dof.

Het is echter wel zo dat een goede gitaar ook een goede versterker nodig heeft om tot zijn recht te komen. De versterker is de bottleneck. Over een versterker van 100 euro zul je niet zoveel verschil horen.Ik zou eerder willen zeggen dat een versterker het verschil kan maken tussen 'warm' en 'dof' en tudden 'helder' en 'koud'. Ik hoorde met mijn oude versterker (10 watt, 80 euro ongeveer) duidelijk het verschil tussen Les Paul en Strat, maar ze kwamen allebei helemaal niet tot hun recht :D

hubert
6 juli 2006, 14:59
@ swan...dat is waar, maar daar zal dan ook uit blijken dat de versterker zijn aandeel heeft.
dus op de vraag hoeveel invloed een gitaar heeft op het geluid? antwoord: mwah...33 % als je pedalen en effecten gebruikt, 50 % als je rechtstreeks de versterker in gaat...

mayniac
6 juli 2006, 15:00
Laat ik het zo zeggen:

Een goedkope gitaar kan heel goed klinken op een een goede versterker. Andersom is dat niet het geval...

marter544
6 juli 2006, 15:01
hangt er ook maar vanaf, dat van die gain... goeie high gain klinkt niet als 12 in n dozijn en met elke gitaar t zelfde

Het spreekwoord is 13 in een dozijn :chicken: Tot zover mijn nuttige mededeling van vandaag.

Butger
6 juli 2006, 15:09
Bepalend de stijl muziek bepalend die je speelt is bepalend voor hoe bepalend je gitaar bepalend voor je geluid is bepalend

NL - de stijl muziek die je speelt is bepalend voor hoe bepalend je gitaar voor je geluid is

Emocide
6 juli 2006, 15:13
Bepalend de stijl muziek bepalend die je speelt is bepalend voor hoe bepalend je gitaar bepalend voor je geluid is bepalend

NL - de stijl muziek die je speelt is bepalend voor hoe bepalend je gitaar voor je geluid is

bepaald wie bepaald wat ?

Bins
6 juli 2006, 15:16
Ik merkte echt wel verschil tussen mijn collega's ibanez sa160--->5150 en zn ltd viper400-->5150 (dan praten we over een gitaar van 250,- t.o.v 1 van 695) Het is moeilijk te beschrijven, en zal vast voor een deel tussen de oren zitten, maar het klinkt gewoon "professioneler".

Maar prijs alleen zegt niet zoveel, mijn olp met emg's scheurt ook als een tiet, en doet kwa klank echt niet onder voor mn ec-400at, maar die speelt dan wel weer een stuk lekkerder, en is veel "luxer" zeg maar.

Balthazar
6 juli 2006, 16:28
ja maar dat slaat natuurlijk op de elementen. mijn ltd ex-400 met EMG's klinkt ook heeel anders, beter, strakker over mn 5150 dan mn epi sg. doch als ik emg';s in die epiphone had gezet was het geluid vrijwel identiek geweest. ( hoewel het nog niet helemaal hetzelfde zal zijn. ) waar er dan nog wel verschil zou zitten is de bespeelbaarheid, de looks, en de stemvastigheid. wat imo ook zeer belangrijk is.

Lune-a-tic
6 juli 2006, 16:31
Mensen met een verschrikkelijk goede techniek laten ene 200 euro gitaartje geweldig klinken. Het is alleen wat harder werken..
Mensen zonder techniek laten een 2000 € gitaar even slecht klinken als de goedkoopste plank uit Jakamakka. En daar moeten ze niet eens hun best voor doen.
Koop de gitaar aangepast aan het niveau waar je zit, zeg ik altijd. :hippie:

Emocide
6 juli 2006, 16:39
welke gitaar raden jullie mij aan dan :D ik wil heeel graag weer een 7 snaar en ik speel 3 jaar en volgens iedereen hier ben ik "de harry potter op gitaar" *ze vinden me goed :cheerup: :cheerup: * welke gitaar zouden jullie mij aanraden, ik heb een max budget van .... eeeh rond de 1200-1500 euro

LaurentB
6 juli 2006, 17:36
welke gitaar raden jullie mij aan dan :D ik wil heeel graag weer een 7 snaar en ik speel 3 jaar en volgens iedereen hier ben ik "de harry potter op gitaar" *ze vinden me goed :cheerup: :cheerup: * welke gitaar zouden jullie mij aanraden, ik heb een max budget van .... eeeh rond de 1200-1500 euro

Ik raad jou in dat geval één ding aan: ga een heerlijke zomer tegemoet van allemaal schitterende gitaren proberen in diverse muziekwinkels! Dat is een schitterend budget man!!
Probeer alle bekende merken, loop alle gitaarspeciaalzaken af. Voor dat geld is er zoveel moois...

Reel Big Fish
6 juli 2006, 18:39
volgens iedereen hier ben ik "de harry potter op gitaar" *ze vinden me goed *

Emo-praat :stop:

Sorry, ik kon het niet laten haha :p

Gewoon zoals LaurentB zegt, dingen gaan testen. ;)