PDA

View Full Version : Leslie16 ('69)



Bouke
6 juli 2006, 10:47
Hehehe, ik had het mezelf een tijdje geleden eigenlijk al uit de kop gepraat, maar toen kwam er eentje voorbij die ik wèl kon betalen: een leslie 16 speakercab. Betaalbaar, wel even een paar uur in de snikhete auto, maar het reslutaat is er gelukkig wel naar. Nu heb ik dus zo'n dikke cab en het klinkt erg goed. Gisteravond mee gespeeld, met mijn Twin Amp als versterker ervoor. Mooi geluid zit er in. Ik heb ook een H&K Rotosphere, maar het is toch wel heel mooi om die sound ook vlak bij je in het echie de ruimte in te horen gaan, heel gaaf. Niet praktisch qua gesleep, maar wel mooi.

Volgens de stickers aan de binnenzijde een '69 leslie16 binnenwerk in een kast die bij Hohner in licentie is gebouwd (volgens een andere sticker op de buitenkant. Over deze constructie kan ik op het net niet veel vinden, maar het klinkt goed dus maakt me dat ook niet veel uit.

Toen ik hem ophaalde hoorde ik een mechanische 'tik' of 'rammel' enkel op hoge snelheid. Terplekke met de verkoper het ding opengeschroefd om te kijken of ik daar iets aan kan doen. Hier en daan zijn wat rubberringen van het frame waar de styrofoam rotor in hangt wat ehhh... oud :D en de aandrijfriem staat wat slapjes. Gelukkig kun je de hele motorunit als een soort spanner verstellen dus ook daar kan ik nog mee aan de gang. Gisteravond tijdens het spelen hoorde ik het niet eens, dus een probleem is het sowieso niet. Hooguit als ik er iets mee ga opnemen, dan mag dat wel even stiller zijn

Echt vaak zal ik het ding waarschijnlijk niet meenemen (de H&K ligt toch al op mijn pedalboard) ivm ruimtegebrek in de gemiddelde kroeg. En onze bandbus is meestal al tot de nok gevuld met band, dus ik moet die indeling nog maar eens even herzien :D

Nu nog een klein topje erbij en dan heb ik nog meer oude troep :D

Als er mensen zijn die meer weten over deze leslie16 in een hohner-licentie-cab, let me know. Ik volgende week nog wat foto's plaatsen.

Groets,

Bouke

paulusdeBKB
6 juli 2006, 11:17
Proficiat Bouke,

Het kopen van een Leslie is een mooi moment. Het moment waarop je tegen de rest van de wereld zegt: I'm Loud, Oud, but Proud! :)
Nogmaals gefeliciteerd met je leslie. Heb afgelopen zondag nog een neppert gehoord en dat was al helemaal fijn!

PeeVee
6 juli 2006, 11:36
Hoi Bouke,

Gefeliciteerd! Ik heb jaartje geleden m'n Vibratone verkocht want gebruikte 'm nooit maar eerlijk is eerljk, het effect is werkelijk te gek, met geen pen te beschrijven. M.b.t. de rammel het volgende:

Je moet een Leslie 16 mechnaniek van tijd tot tijd (geen geintje) doorsmeren! Ik heb een manual waarin staat beschreven hoe dat moet maar is volgens mij ook op een (dé) Leslie pagina. Ik heb ook het circuit van de crossover unit en/maar mijn ervaring is dat wanneer je met de Crossover werkt (b.v. i.c.m. Super Reverb), je een flinke dip in volume krijgt (deel van het vermogen gaat dan naar een enkele 10" i.p.v. naar 4 x 10"). Daarom beter om een ABY schakelaar te gebruiker en gewoon de Leslie aangestuurd door extra versterker bij te schakelen. Qua amp kan alles, hoeft eigenlijk geen 50W te zijn (is immers maar een enkele 10" die erin zit!), b.v. een Princeton (Reverb) oid is al prima; 20W is meer dan zat. Wanneer je geen crossover gebruikt, houd dan bass laag (0-2) en treble laag (0-3). Veel gebruikt zijn ook sf Bassman en Bandmaster toppies, oppassen voor de speaker natuurlijk.

SteavisSmokin
6 juli 2006, 12:30
hey bouke, gefeliciteerd man. Ik denk dat ik weet welke je gekocht hebt, ik had hem ook al zien staan (was niet duur!!) maar ik heb er momenteel geen geld voor, anders had ik hem voor je neus weggekaapt. :) Ik heb vroeger toen ik in the doubleshots speelde weleens een leslie gebruikt bij sommige nummers. Dikke vette shit hoor! zou nu eigenlijk niet goed weten waarvoor ik hem nodig zou hebben maar toch blijft het iets wat ik graag nog eens een keer zou willen hebben.

grtz,
Steven

Mr.Jay
6 juli 2006, 13:17
Ik heb ook een H&K Rotosphere, maar het is toch wel heel mooi om die sound ook vlak bij je in het echie de ruimte in te horen gaan, heel gaaf. Niet praktisch qua gesleep, maar wel mooi.

Hey Bouke, toffe kast ! niks boven het echte spul.
Maarre, die H&K, heb em vroeger ook es tijdje gehad, heb je die als pedaal tussen je gitaar en "hoofdamp" , of heb je die steeds op een 2e amp?
ik vond toenertijd het nadeel dat je hele sound dóór dat pedaal gaat zonder "mixpot" erop. Dus 2e amp is eigenlijk onmisbaar.
Daarbij vond ik em niet goed genoeg vóór de amp, wél in een effectloop ( was ie ook stil, anders heb je best een ruisbakje ), verder prima lesliepedaal.

JaY

Toaster
6 juli 2006, 15:38
Hey Bouke!

Gefeliciteerd! Ben ooit eens op pad geweest voor een Vibratone! gweledig ding alleen daar vroegen ze 3 x meer voor als voor die leslie van jouw. Mooi prijsje.

Viel me wel op dat er geen crossover bij zat.

En dat er maar één keuze is op het pedaal? Betekent dit dat je hem niet uit kan zetten????

Nou succes met stevie ray vaugh ;)

nielsduursma
6 juli 2006, 15:44
ik heb voor het eerst in het echie een leslie gehoord bij Han S. das toch wel ff anders dan zo'n slap namaak geluid uit een pedaaltje of plugin. ooit als ik wat ouder ben, en geld heb hoop ik er ook een te scoren. alleen is het probleem dat ze nu al moeilijk te vinden zijn.......

keef
6 juli 2006, 16:49
Ik zag die Leslie 16 plus de identieke Vibratone tegelijkertijd op marktplaats. Was zeer geinteresseerd tot ik over het gewicht van die dingen las...

Had ik een studio gehad, dan was ik met een rotgang in de auto gesprongen om een van die dingen te scoren. Zoveel geweldige 60s en 70s muziek is doordrenkt met die sound. Toch zeurt iedereen maar over SRV...