PDA

View Full Version : afmixen via bus(sen)



meul
6 juli 2006, 10:34
Ik heb een vraag over het gebruik van de zogenaamde bussen voor het afmixen.

voor de duidelijkheid, ik doe alles softwarematig en gebruik vst plugins voor de fx en mix af in adobe audition.

hoe worden deze nu gebruikt?
ik heb er nooit mee gewerkt, naar wat ik er van begrijp is dat je een effect, b.v compressie aan een bus hangt en deze naar smaak bijmixed op b.v je drumtrack.

ik ben hiermee aan het stoeien alleen heb ik nu op de master 2 signalen. de bustrack met een gecompressede drumssound + de origenele droge track. m.a.w ik krijg het niet voor elkaar om ALLEEN de orinele track met bijgevoegde compressie naar de master te sturen. is dit normaal?

verder wil ik nog weten of het een GEBRUIKELIJKE methode is (dus ff los van artistieke vrijheden) dat je de bussen gebruikt als een soort tussenmixjes voor instrumenten die je met fx naar de master stuurt. b.v drums naar bus A, alle gitaren naar bus B, synths naar bus C, etc. ik mute dan de orininele tracks en stuur dus alleen de bussen naar de master, waar ik dan weer b.v een finalizer aanhang.

ik weet dat het te veel en te ingewikkeld is om hier ff helemaal uitgelegd te krijgen, maar wat tips en basis begrip zou erg welkom zijn.

gr,
jan

taylor
6 juli 2006, 10:51
bussen zijn eigenlijk doorlussen van je normale kanalen ipv directouts lees anders is de handleiding van je mixer daar moet wel het 1 of ander instaan.

compressie enzo sluit je aan op (main)insertpoints,effecten op de auxsends.

meul
6 juli 2006, 11:35
bussen zijn eigenlijk doorlussen van je normale kanalen ipv directouts lees anders is de handleiding van je mixer daar moet wel het 1 of ander instaan.

compressie enzo sluit je aan op (main)insertpoints,effecten op de auxsends.

Oeps, excuseer! ik doe alles softwarematig, geen tafels of externe fx apparatuur. heb dit ff aangepast in het topic. had ik even duidelijker in moeten zijn! de handleidingen gaan vooral over hoe je een bus aanmaakt maar gaan niet te veel in op het 'how to' verhaal.

taylor
6 juli 2006, 12:18
adobe daar weet ik niks van maar in principe werkt een softwarematige mixer net zo als een reallife mixer,alleen mix ik nooit met sofware dus misschien een ander?

erwin_ve
6 juli 2006, 14:15
Hoi Jan,

Je bedoelt dat je de instrumenten(kanalen) naar een aparte groep stuurt en de hele groep voorziet van effect, via een insert of een effect send-return?

meul
6 juli 2006, 23:38
Hoi Jan,

Je bedoelt dat je de instrumenten(kanalen) naar een aparte groep stuurt en de hele groep voorziet van effect, via een insert of een effect send-return?

@ taylor, bedankt voor je reaktie, misschien zijn er andere mensen met praktijk ervaring hier. overigens denk ik dat alle software mixers volgens het zelfde principe werken

Hoi Erwin,

Inderdaad, dus eigenlijk groepjes van instrumenten naar een bus stuur en op de insert van een bus een fx neerzet, b.v delay en stereo width op het gitaar groepje (bus a) compressie op de synth groep (bus b) enzovoort. maar volgens mij is dit helemaal niet de bedoeling? en daar ging mijn vraag over

groetjes,
jan

Jimi Hendrix
7 juli 2006, 07:27
Inderdaad, dus eigenlijk groepjes van instrumenten naar een bus stuur en op de insert van een bus een fx neerzet, b.v delay en stereo width op het gitaar groepje (bus a) compressie op de synth groep (bus b) enzovoort. maar volgens mij is dit helemaal niet de bedoeling? en daar ging mijn vraag over

groetjes,
jan

Kan juist heel goed werken, maar 't gaat erom of je de resultaten beter vindt klinken in de mix/voor 't liedje dan alles 'apart' compressen etc.
Drumsub-compressie, gitaarsub-compressie, backingsub-compressie zijn allemaal heel gangbaar, maar er zijn geen regels behalve wat jij goed vindt klinken.....

meul
7 juli 2006, 15:22
Kan juist heel goed werken, maar 't gaat erom of je de resultaten beter vindt klinken in de mix/voor 't liedje dan alles 'apart' compressen etc.
Drumsub-compressie, gitaarsub-compressie, backingsub-compressie zijn allemaal heel gangbaar, maar er zijn geen regels behalve wat jij goed vindt klinken.....

ik begrijp dat het resultaat het enige is dat telt, maar ik post hier natuurlijk wel met reden. als ik het allemaal al wist en tevreden zou zijn was deze post niet nodig, ik schreef ook eerder dat ik los van de artstike vrijheden gewoon ff wil weten hoe je met bussen werkt!

Jimi Hendrix
8 juli 2006, 04:02
volgens mij gaf ik antwoord op je vraag of het een gebruikelijke methode is... ja dus.