PDA

View Full Version : John Frusciante



frenchie
6 juli 2006, 10:15
Weet iemand misschien welke pedaaltjes John Frusciante gebruikt om dat mooie dunne funky geluid te krijgen. Hij heeft duidelijk een voorkeur voor Fendergitaren en die hebben van zichzelf al een mooi helder geluid maar al speelt John de vetste solo's dan nog blijft zijn geluid dun klinken( misschien niet het goede woord maar beter kan ik het ook niet omschrijven).

paulusdeBKB
6 juli 2006, 11:12
Kijk hier maar eens, daar staan plaatjes van zijn pedalbord.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76745

Vonk
6 juli 2006, 11:15
http://www.johnfrusciante.com/music/californication.php

Of hier, alle gebruikte pedalen. Misschien een leuke chorus wat het geheel wat luchtiger maakt?

Mitch
6 juli 2006, 12:03
vooral elementen met een voor hedendaagse begrippen erg lage output. Dat soort dingen moet je niet in pedalen zoeken, meer in de gitaar zelf.

sonic_sam
30 oktober 2006, 21:47
john frusciante kan zijn solo's altijd zo laten 'kraken', nu vraag ik me af hoe hij dat doet, met een of ander effect of zit het in zijn vingers ( vb van kraakgeluid: solo in torture me, 2e en 3e solo in scar tissue (versie van live in hyde park))

drap
30 oktober 2006, 21:57
Weet iemand misschien welke pedaaltjes John Frusciante gebruikt om dat mooie dunne funky geluid te krijgen. Hij heeft duidelijk een voorkeur voor Fendergitaren en die hebben van zichzelf al een mooi helder geluid maar al speelt John de vetste solo's dan nog blijft zijn geluid dun klinken( misschien niet het goede woord maar beter kan ik het ook niet omschrijven).

Dunne???? Ik ervaar dat geluid als moddervet man! En vooral ook punchy. Het mag dan wel een bijna clean geluid zijn waar ie mee speelt, maar dun zou ik het toch niet willen noemen eigenlijk.

Het geheim zit 'm in een aantal facetten denk ik. Sowieso z'n Marshall Major met KT88 buizen. En natuurlijk z'n vintage Fenders. Door de loop der jaren zijn de elementen natuurlijk wat afgezwakt, waardoor hij een hele warme sound krijgt. Hij heeft z'n stratjes ook meestal op het nekelement, vandaar ook dat bekende warme geluid van hem. En ook niet onbelangrijk denk ik, is z'n vintage MXR Micro Amp, puur voor de clean boost.

Voor de solo's heeft ie in de loop der jaren al meerdere fuzz en distortionpedalen gebruikt, waaronder de Boss DS1 en 2 en een Big Muff.

Luke-wannabe
31 oktober 2006, 00:05
Ik weet al wat je bedoelt.
Dat doet -ie met zn wah. Hij speelt de solo van Torture Me ook met een wah. Maar bij de solo's van Scar Tissue laat ie z'n wah zeg maar helemaal open. Dan krijg je een vrij dun, maar wel schreeuwend geluid. Heel tof effect! Zou er zelf nooit op komen..!

fullorder
31 oktober 2006, 00:10
john frusciante kan zijn solo's altijd zo laten 'kraken', nu vraag ik me af hoe hij dat doet, met een of ander effect of zit het in zijn vingers ( vb van kraakgeluid: solo in torture me, 2e en 3e solo in scar tissue (versie van live in hyde park))

volgens mij zoek jij een goede fuzz.
oude afgeragde strat -> fijne fuzz -> dikke marshall en klaar is kees. oh ja, goed oefenen natuurlijk ook ;)

drap
31 oktober 2006, 09:58
Ik weet al wat je bedoelt.
Dat doet -ie met zn wah. Hij speelt de solo van Torture Me ook met een wah. Maar bij de solo's van Scar Tissue laat ie z'n wah zeg maar helemaal open. Dan krijg je een vrij dun, maar wel schreeuwend geluid. Heel tof effect! Zou er zelf nooit op komen..!

Dit betwijvel ik, maar dat truukje heeft ie wel gedaan op bijv. Otherside en voor slaggitaar op By The Way (het nummer). Misschien heb je wel gelijk hoor, maar de solo in Scar Tissue klinkt niet alsof er een wah het geluid wat afknijpt.

Hij doet z'n wah dan ook niet helemaal open trouwens hoor, juist ergens halverwege voor een ietswat geknepen sound. En die sound is sowieso al moeilijk te evenaren, gezien hij dat doet met een zeldzame vintage Ibanez wah. Dat gaat niet lukken met een Crybaby of Vox ofzo.

Mitch
31 oktober 2006, 11:31
Eeeeeh.... heb je die WH10 wel eens gehoord, dat je 'm zulke bijzondere kwaliteiten toedicht ? Zo bijzonder is dat ding niet hoor.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2006, 11:50
gehoord, Ja. Erg fijn en erg bruikbaar en persoonlijk vond ik em een stuk bruikbaarder dan de average huilbaby.

Zeldzame vintage wah... !!?
Niet bepaald. Problem van het ding is dat hij voornamelijk gehyped is door het gebruik door John Frusciante waardoor er teveel geld voor die dingen wordt betaald.

drap
31 oktober 2006, 12:00
@Mitch: Ik hemel dat ding ook niet op ofzo, het enige wat ik er van weet is dat Frusciante dat ding gebruikt en dat ie niet meer gemaakt wordt.

@Dirk Hendrik: Helaas ben ik er nog nooit eentje tegen gekomen en ik heb wel eens gelezen dat ie maar een beperkte periode gemaakt is door Ibanez en daarom toch redelijk zeldsaam. Dus mocht je er eentje kunnen regelen dan houd ik me aanbevolen! :) Krijg je d'r een Crybaby voor terug! :D

Zoals ie door Frusciante trouwens gebruikt wordt, vind ik 'm erg lekker klinken. Veel lekkerder dan een Crybaby. Van een Crybaby vind ik dat de sweep wat te extreem is en zoals ik het hoor bij die Ibanez is dat veel minder zo en tast ie ook veel minder je geluid aan.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2006, 12:25
Leren ebayen doet wonderen.
http://cgi.ebay.de/Ibanez-WH10-Wah-Pedal-Vintage-Klassiker_W0QQitemZ120045308388QQihZ002QQcategoryZ 46671QQrdZ1QQcmdZViewItem
bijvoorbeeld


Ik heb al 3 crybabies dus da's geen ruil ;)

By the way, over je sig, waarom noorden an het land?

drap
31 oktober 2006, 12:59
Leren ebayen doet wonderen.
http://cgi.ebay.de/Ibanez-WH10-Wah-Pedal-Vintage-Klassiker_W0QQitemZ120045308388QQihZ002QQcategoryZ 46671QQrdZ1QQcmdZViewItem
bijvoorbeeld


Ik heb al 3 crybabies dus da's geen ruil ;)

By the way, over je sig, waarom noorden an het land?

Ik snap inderdaad geen ruk van ebay en het lijkt me ook niet de meest betrouwbare vorm. Nou ben ik dan ook van nature redelijk wantrouwend op zakelijk gebied. Ik wil trouwens ook best betalen hoor, als je een Ibanez wah hebt liggen :)

Die sig, nou, ik wil 'm graag zelf bij de persoon langs kunnen brengen. Ik ben niet zo kapot van opsturen enzo. Maar je bent hier onder andere de revu al gepasseert hoor :D

Dirk_Hendrik
31 oktober 2006, 13:40
Ik snap inderdaad geen ruk van ebay en het lijkt me ook niet de meest betrouwbare vorm.

:D
Leuk hoe je jezelf hier tegenspreekt ;)

Ik zou je wel willen adviseren iets kritischer naar je eigen wantrouwen te kijken. Een gezonde portie kritisch kijken is prima maar jezelf beperken doordat je de post niet vertrouwd en dergelijke kan je ook een hoop geld schelen in negatieve zin.

savecracker85
31 oktober 2006, 13:43
op marktplaats kom je ze ook wel eens tegen..vaak kan je er voor 60 euro al een kopen

mayniac
31 oktober 2006, 17:35
op marktplaats kom je ze ook wel eens tegen..vaak kan je er voor 60 euro al een kopen

Idd. Zo zeldzaam zijn ze niet. Ik heb er zelf ook eentje op de kop weten te tikken.

Het probleem van deze wah is echter dat ie nogal kwetsbaar is. De behuizing is van redelijk slap plastic. Ik kan me best voorstellen dat deze nogal snel kapot gaat.
Daarbij komt verder nog dat 1 bepaalde versie van dit pedaal gebruikt maakt van een stereopotmeter van 2 verschillende waardes, iets wat je zo goed als nergens anders aan kunt komen. Vervangen van de potmeter wordt dan lastig...

drap
31 oktober 2006, 18:02
Het enige pedaal dat ik op marktplaats vaak tegenkom is de WF-10, niet de WH-10. Die WF10 staat nu ook weer op marktplaats en die is ook wel ff duurder dan die 60 euro.

vinni
31 oktober 2006, 18:11
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=148997&highlight=frusciante

Vinni

Luke-wannabe
31 oktober 2006, 21:45
Dit betwijFel ik, maar dat truukje heeft ie wel gedaan op bijv. Otherside en voor slaggitaar op By The Way (het nummer). Misschien heb je wel gelijk hoor, maar de solo in Scar Tissue klinkt niet alsof er een wah het geluid wat afknijpt.
Je weet wel dat ik het over de solos op live in Hyde Park heb, heh?
Daar weet ik 100% zeker dat ie dat doet wat ik zei. En je kunt dat echt wel met een Vox of Crybaby ofzo hoor. Het klinkt wel anders, maar je krijgt dat zelfde scherpe, schreeuwende geluid.

zoon van Piet
1 november 2006, 09:16
De WH-10 is een goed klinkende, maar niet echt hufterproof geconstrueerde wah. klankmatig zit hij in de buurt van bv oudere Ibanezwah's als de blubber en de nog oudere serie met de rubber noppen. En dat verschilt bepaald niet hemelsbreed van oude crybabies, voxen of JEN's. Ik kan me wel wat voorstellen bij de klacht dat een nwe crybaby dit soundje niet maken kan, maar ik denk dat er dan meer aan de hand is dan alleen the wrong wah.

Zoals alle Ibanez-effecten werd de wah elders gemaakt. En je kan exact hetzelfde printje tegenkomen in heel wat wah's van minder bekende en gewilde - lees: goedkopere- merken. Te beginnen met Aria, de Aw 5 ofzoiets...

Dirk_Hendrik
1 november 2006, 11:47
Ik moet je daar jammergenoeg tegenspreken.

Zowel de oude "rubber noppen Ibanez wah als de blubber wah zijn inductor wah's. Wahs met een spoel dus die qua techniek vaak dicht bij een Dunlop zitten. Datzelfde geld voor de OEM door PSK geprodudceerde Wah's de je tegenkomt in diverse merknamen waaromder Hohner en Aria.

De WH10 bestaat in 2 varianten waarvan de door JF gebruikte de meest bekende is. De eerste is de Hoshino versie, die dus rechtstreeks onder de moedermaatchappij van Ibanez is ontwikkeld. De andere is ontwikkeld door het Japanse YokoYama en dat is de versie die we allemaal kennen van JF.
Hoewel het 2 totaal verschillende wah's zijn hebben ze wél gemeen dat het circuits zijn die a) zonder spoel werken en b) niets met een crybaby vandoen hebben. Schakeltechnisch zit een WH10 meer in de buurt van een Morley Power Wah.

Voor de werkbankers:
WH10, Hoshino group versie:
http://8bitsindgenug.net/ibanez_wh10.png
WH10, YokoYama versie (en de versie die door JF gebruikt wordt)
http://www.dirk-hendrik.com/wh10dualpot.pdf

zoon van Piet
1 november 2006, 12:48
Au! I stand corrected!
het is ook moinstens een jaar of twaalf, dertien,veertien geleden dat ik de mijne weggeruild of -gegeven heb.
Pas later ontdekte ik dat wahwah-artikel op de site van analogman en leerde ik met mn a-technische ogen letten op spoelen en zo.

Toen was Frusciante een anonieme artistieke junk en die wah...eerlijk gezegd vond ik het drie keer niks....

Robbert
1 november 2006, 13:30
DH.. aangezien je die WH10 hebt kunnen backtracen heb je hem dus ook open kunnen krijgen... (hoe de fff krijg je dat printboard eruit?) :p

Luke-wannabe
1 november 2006, 14:41
Toen was Frusciante een anonieme artistieke junk en die wah...eerlijk gezegd vond ik het drie keer niks....
Niet geheel onbekend, hoor!

Dirk_Hendrik
1 november 2006, 16:19
DH.. aangezien je die WH10 hebt kunnen backtracen heb je hem dus ook open kunnen krijgen... (hoe de fff krijg je dat printboard eruit?) :p

http://img.alibaba.com/photo/50595871/Chainsaw.jpg








Zonder gein,
Door een aantal onderdelen zoals de pots en led los te solderen.

drap
1 november 2006, 16:25
Is trouwens die Ibanez WF10 in principe hetzelfde als de WH10, alleen dan met de fuzz als een extraatje? Oftewel, kan je die WF10 ook zonder fuzz gebruiken en klinkt ie dan in principe hetzelfde als de WH10?

Tering, wat heb ik altijd veel woorden nodig voor een simpele vraag... :dontgeti:

Robbert
1 november 2006, 18:01
Zonder gein,
Door een aantal onderdelen zoals de pots en led los te solderen.

Was ik al bang voor. Dan is dit de enige pedalen serie die ik ken, waar je het printboard niet uit kunt halen zonder soldeerbout :cheerup:

Ik heb ze beiden drap (hoewel ik niet weet wélke WH10) maar de verschillen: potmeter WH10: wah depth en bij WF10 hoeveelheid fuzz. WH10 schakelaar voor gitaar/bas, de WF10 voor fuzz on/off.

drap
1 november 2006, 18:26
Ik heb ze beiden drap (hoewel ik niet weet wélke WH10) maar de verschillen: potmeter WH10: wah depth en bij WF10 hoeveelheid fuzz. WH10 schakelaar voor gitaar/bas, de WF10 voor fuzz on/off.

Ah, okee, niks voor mij dus die WF10. Niet dat ik per direkt een Ibanez wah wil, maar mocht ik ooit tegen eentje aanlopen, dan ben ik wel geinteresseerd. Maar weer lekker afwachten op een WH10 dus. Die WF10 staat namelijk weers es op Marktplaats en ik had 'm opzich al vaker gezien. Vandaar de vraag dus.

Thanx voor het antwoord!

Robbert
1 november 2006, 19:53
Wat ik je niet kan zeggen is of het wah-gedeelte dezelfde is. Is best mogelijk hoor, en bovendien: ik vind de WF10 leuker dan de WH10 ;)

drap
1 november 2006, 19:56
Ja, nou laat je me weer doen twijvelen... :o

Wellicht dat Dirk Hendrik hier een antwoord op weet?

Dirk_Hendrik
1 november 2006, 20:28
Tot mijn grote spijt.... Nog nooit op de werkbank gehad.