PDA

View Full Version : heb ik iets vreselijks gedaan?



monstertruckess
6 juli 2006, 10:06
um.. ik heb vorige week een 2e hands Epiphine SG gekocht. MAar omdat die zo ranzig was heb ik hem uitelkaar gedraaid (alles behalve de stemdinges). Nu hij weer IN ELKAAR staat lijkt er toch wat mis mee te zijn ..
Ik weet niet of het normaal is dat de snaren naar het midden toe meer dan 5mm van het fretboard afstaan, want het speelt nu echt moeilijk en 1 van de dikkere snaren raakt 1v an de 1e fretten en dat geeft een ijzerig geluid.
Dus ja, nu kan je zeggen dat het ontzettend dom was om een gitaar zelf los te draaien, maar de verkoper van mijn vroegere gitaarwinkel heeft ooit zelf gezegd dat ik dinges maar es zelf moest terug ineensteken. En daar heb ik toen verder geen probleem mee gehad.

Ik kan er wel mee naar de winkel, maar ik vond dat die vent vorige keer al genoeg aan me verdiend heeft, dus ik zou graag een beetje zicht op de mogelijkheden hebben eer ik hem binnenbreng.
Any advice?

Rick trodat
6 juli 2006, 10:13
Practice makes perfect. Probeer het gewoon nog een keer. Lukt het dan niet, dan moet je em maar wegbrengen. Het probleem ligt waarschijnlijk bij de brug zelf. Haal die eruit, zet em opnieuw erin en zet er nieuwe snaren erop. Daarna stel je em ff af. Dus brugzadeltjes hoger of lager. en strakker naar achteren. Gebruik ook wat dikkere snaren 0.10 of 0.11 dat voorkomt zoiezo veel frettbuzz, mits goed afgesteld. Maar ik had ff de spanning eerst van de brug afgehaald. Dan kan je beginnen met eruit halen of afstellen.

Rick trodat
6 juli 2006, 10:20
oh trouwens een sg heeft volgens mij ook een tune-o matic bridge net als een les paul. Dus je kan em heel makkelijk zelf afstellen en de brug hoger of lager draaien aan de draai mechanieken, net onder de brug. Brugzadeltjes goed zetten, nieuwe snaren erop en klaar. Wanneer het dan nog niet goed is dan ligt het probleem bij de nek en dan heb je wel een probleem, wat dat is voor een beginner niet te doen want dan moet je gaan kloten met de trussrod.

monstertruckess
6 juli 2006, 17:29
thanks
ik heb die euh.. *dingen* met schroefdraad onderaan al zo laag mogelijk gedraaid.
Lijkt me toch logisch dat de snaren dan ook op hun laagst mogelijke peil staan, maar nee. En ik heb echt niet zo'n dozijn doosjes met nieuwe snaren, kvond het al erg om er 3 nieuwe op te leggen na de aankoop. Maar ik denk ook dat het beter is om zonder snaren die nek terug te zetten.. kga het alleen niet proberen want er is al een barst in de vernis aan 2 kanten *sorry*..
Ik heb ondertussen een kennis die het ding gaat bekijken en die er gelukkig heel wat meer van wet (is gitaarbouwer *hehe*).
Maar ik zou idd wel eens graag weten waarom er allemaal van die dinges opzitten. (ja sorry , ken de naam niet :)) Je hebt op't eind van de snaren dat ijzeren staafding met 6 schroefjes, en als je daaraan draait gaat er een stukje vooruit of achteruit. Dient voor de toon, heb ik ergens gelezen, kan dat ??
Want als ik op een gitaarforum of dergelijke kom, daar beginnen ze meteen met namen te gooien en ik weet niet eens wat een brug is. KWeet alleen dat het op de body ergens staat :cheerup:

Kben nou mijn vorige gitaar aan't koesteren, omdat die wel nog in *originele en onaangetaste* staat is :noob:

marter544
6 juli 2006, 18:01
Ga gewoon naar een goede gitaar tech, en laat hem de gitaar in elkaar zetten en afstellen, want je komt op mij over alsof je er de kloten verstand van hebt, net zoals ik dus :dontgeti:

Ganjaman
6 juli 2006, 18:08
Maar ik denk ook dat het beter is om zonder snaren die nek terug te zetten.. kga het alleen niet proberen want er is al een barst in de vernis aan 2 kanten *sorry*..
hold the phone....jij heb je snaren er gewoon op laten zitten en die neck er weer opgeschroefd MET de snaren er nog op?
waar ben jij in godsnaam mee bezig man, breng dat ding aub naar iemand die weet hoe het hoort....

RvB
6 juli 2006, 18:19
thanks
ik heb die euh.. *dingen* met schroefdraad onderaan al zo laag mogelijk gedraaid.
Lijkt me toch logisch dat de snaren dan ook op hun laagst mogelijke peil staan, maar nee. En ik heb echt niet zo'n dozijn doosjes met nieuwe snaren, kvond het al erg om er 3 nieuwe op te leggen na de aankoop. Maar ik denk ook dat het beter is om zonder snaren die nek terug te zetten.. kga het alleen niet proberen want er is al een barst in de vernis aan 2 kanten *sorry*..


Dat je gaat experimenteren is prima, maar dan moet je wel IETS er van weten.

Snaren vervang ik om de maand; wat is er zo moeilijk om er een nieuw setje op te leggen? Bang dat deze snaren 20 jaar meegaan en dat je 7 euro moet uitgeven? Het is toch geen piano?

En idd, als je de hals eraf gaat halen met de spanning van de snaren erop (en vooral weer de hals terugplaatsen met die spanning!!!) gaat er een hoop mis. Ik denk dat je bonjour tegen je gitaar moet gaan zeggen...

Tupelo
6 juli 2006, 18:21
au revoir bedoel je. :sssh:

RvB
6 juli 2006, 18:33
au revoir bedoel je. :sssh:

nee, zoals de heer Teeuwen zo mooi zegt: "Uit het land bonjouren"







:D