PDA

View Full Version : Veelzijdig distortionpedaal en pitchshifter



Marc Oblivian
6 juli 2006, 09:35
In het najaar moet ik met 2 bands in Groot Brittanië spelen.
Geweldig uiteraard, maar ik sta nu voor wat praktische problemen.
Ten eerste neem ik mijn amp niet mee en moet ik mijn scheur/drive dus uit een pedaal halen.
Distortionpedaal heb ik niet (meer), dus ik ga er 1 kopen: ook in de toekomst zal ik hem wel vaker nodig hebben.
De twee bands waarin ik speel zijn ook nog behoorlijk verschillend: stevige (pop)rock en een extreme deathmetalband:-)
Ik heb zelf al wat gezocht en kwam op de MetalMuff en de MIAudio(?) Crunchbox als potentiële kandidaten. Zijn deze volgens jullie voor bovengenoemde muzieksoorten geschikt en hebben jullie evt. nog andere suggesties? Budget ligt rond de 100 euro (zeg max. 120).

Tweede probleempje: aangezien we waarschijnlijk met het vliegtuig gaan, ben ik een beetje huiverig om mijn Heritage Les Paul mee te nemen (beschadiging, zoekraken...je mag een gitaar geloof ik niet als handbagage meenemen).
Ik neem dus waarschijnlijk mijn Ibanez mee. Echter: de twee bands waarin ik speel, spelen in verschillende stemmingen (D en Es) en de Ibbie is door de aanwezigheid van een Floyd Rose nou niet echt geschikt om effe "om te stemmen".
Ik zat dus te denken aan een pedaal waarin de mogelijkheid zit om verschillende stemmingen "op te roepen"zonder dat ik daarvoor de gitaar hoef te stemmen (pitchshifter?). Weet iemand waar die dingen te koop zijn en wat je daar ongeveer voor moet betalen.

als dat laatste wat moeilijk is, kan ik toch ook de Floyd van de Ibbie vastzetten? Hoe gaat dat in zijn werk??

Heleboel vragen, maar goed, ik stel niet zo vaak vragen hier:-)

Lemme know....
Bedankt!!

Marc

B_2_the_a
6 juli 2006, 09:43
met pitchshifter is geen succes
dat klinkt niet lekker

mogelijkheid: bel van te voren naar de luchtvaartmaatschapij waarmee je vliegt om uit te vissen of je gitaar wel mee kan als handbage, ik heb het namelijk ook een x gedaan

andere mogelijkeden: met de boot gaan? kan je je amp en je gitaar wel meenemen

andere mogelijkheid: ibanez floyd vast laten zetten met een plaatje ofzo?



voor het pedaal: mesa boogie v-twin, 350 euro zo ongeveer maar tis gewoon buizen preamp, dus een van de beter klinkende :D

Marc Oblivian
6 juli 2006, 10:46
Hmmm...amp kan en mag niet mee: we spelen over de spullen die daar staan (er spelen meer bands..ombouwtijd enzo). Bovendien is GB geen 110 Volt?

Boot is ook niet echt een optie: tis in Liverpool, dus een behoorlijk end met de boot, anders voor het overblijvende stuk een auto huren in GB om nog een paar honderd km te rijden(ook geen succes).

Hoe gaat dat vastzetten van de floyd????

Twinpedaal is uiteraard veel te duur...

paulusdeBKB
6 juli 2006, 11:10
Je Gitaar kan gewoon mee als handbagage, maar zorg dat hij in een hoes zit ipv koffer. Dan snapt de grondstewardess ook wel dat die niet in handen van de sjouwers mag vallen.

Dat met die Pitchshifter kan je mooi vergeten!! Dat klinkt echt helemaal nergens naar, maar dan nog erger. Geen goede zet als je teruggevraagd wilt worden. Koop dan een Variax!

Ik had ook de V-Twin aangeraden, maar als je dat te duur vind... kweenie, ben niet zo thuis in scheurpedaaltjes.

edit: O, en ja, GB is NIET 110 volt maar gewoon 220.

Marc Oblivian
6 juli 2006, 11:55
Okee...zal eens navragen bij de luchtvaartmaatschappij.
Overigens: niemand ervaringen met de MIAudio Crunchbox en de Metalmuff, of het vastzetten van Floyd roses??

B_2_the_a
6 juli 2006, 12:02
vastzetten van floyd is niet zo heel moeilijk
dat zal varierend van waar je het laat doen zo'n 30 tot 50 euro kosten..

als in regio rijmond woont wil ik het wel doen..
er komt dan achterin een plaatje(dieje ook weer los kan schroeven) waardoor je je tremelo blokkeert naar achter te gaan.

hierdoor kan je nog wel dive bombs maken maar niet meer omhoog benden, en je kan in andere stemmingen spelen

B_2_the_a
6 juli 2006, 12:03
kijk voor pedalen ook eens naar proco(rat), of krank

peter_heijnen
6 juli 2006, 12:10
-Tweedehands visual sound Jeckyll&hyde voor overdrive en distortion moet binnen de 120 euro mogelijk zijn. Volgens mij moet je daar een heel end mee kunnen komen.

-In het duitse blad gitarre&bass van deze maand, juli dus, staat op blz 20 een tip van een lezer die met een eenvoudig systeem zijn tremolo in een paar tellen vastzet voor alternatieve stemmingen. Kosten: 1,48 euro.
Stuur een mail met de titel "svenbox" naar insider@gitarrebass.de en zij sturen jou twee foto's van het systeem.

daron_kurt
6 juli 2006, 13:14
Ik gebruik zelf alleen nog maar distortion uit een pedaal, de Vox Bulldog Distortion. Zit buis in, dus klinkt echt supervet. Heeft 2 verschillende distortions, kan van heel lichte crunch tot enorm heavy distortion....Zeker ook bruikbaar in metal! Ik heb hem uitgekozen op o.a. de hele vette/dikke sound en lange sustain en diepe gain. Licht alleen helaas wel boven je budget (200 euro), maar voor de lange termijn is het dat zeker waard en misschien moet je daar even over na denken, want je kunt hem thuis in Nederland ook gewoon weer gebruiken. Wat mij betreft een aanrader, maar het blijft je eigen keus :). Succes!

paulusdeBKB
6 juli 2006, 14:07
Ja, eigenlijk vind ik dat als je de kans krijgt om in Engeland te gaan spelen, je vooral niet moet zeuren! En vooral ervoor moet zorgen dat je je shit tot in de puntjes voor elkaar hebt! Maarja, dat ben ik...

edit: het staat hierboven vrij bot, zie ik als ik het teruglees. Zo bedoel ik het niet, maar ik ben wel serieus. 't is een mooie kans, maak er het beste van! (En laat je niet van de wijs brengen door een beperkt budget. Leen desnoods iets van een vriend)

brunodb
6 juli 2006, 14:30
+111111111111111111

the feable
6 juli 2006, 15:35
Ik zou ook gan voor een goede buizenpreamp! Desnoods verkoop je hem weer als je terug komt!
Mi audio Crunchbox Heb ik alleen maar positieve dingen over gehoord. Als een hele strakke sound wil is de Rat II geen optie als je een vieze sound wil (denk aan soundgarden ofzo) dan kom je met die rat een heel eind. Nadeel: Hij klinkt niet op alle verstekers even goed. Met name op transistor amps doet hij niet zoveel.

fullorder
6 juli 2006, 15:35
De boskabouter heeft wel een punt. Neem gewoon beide gitaren mee, maak er een mooi avontuur van!

Pitch shifter heb je niks aan, die verandert niet de stemming van je gitaar. De enige gitaar die ik ken die zomaar van stemming kan veranderen is inderdaad de Variax van Line6.

Wat betreft betaalbare scheurpedalen noem je zelf al twee goede opties: metal muff en crunch box. Heb geen van beide ooit geprobeerd, maar heb er inmiddels genoeg goede verhalen over gehoord. Of de pedalen goed werken hangt wel van je amp af, dus zorg dat je bijvoorbeeld een nette twin reverb huurt in de UK.

Voeding is geen probleem. De UK draait net als Nederland op 230V (vroeger was de UK 240 en Nederland 220), maar vergeet niet de stekkers wel anders zijn in de UK. Je hebt daar prima verloopstukjes voor bij de doe-het-ff-lekker-zelf boer.