PDA

View Full Version : Hoe en waar begin jij mee, met je mix..!!!!



TIMBER
6 juli 2006, 09:28
Heb dit al eens eerder ergens in een andere topic besproken maar mede door het onderwerp van dat topic is daar verder slechts zijdelings op gereageerd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de werkwijze van de vaste forumbezoekers nadat alles is opgenomen. Bedoel hoe zet je een mix op… hoe en waar begin je..!!!!

Zelf zoek ik altijd naar de beste sound van de basgitaar die bij de power van de slaggitaar past. Als ik die gevonden heb zet ik de slaggitaar (en al het andere) op mute en zoek een balans tussen basdrum en basgitaar.. daarna langzaam de highat erbij..!!! Pas als die drie in balans zijn draai ik de snare erbij die mag wel los staan van die balans al moet hij natuurlijk wel in het geheel passen. Persoonlijk vind ik omdat de snare één van de duidelijkst hoorbare items is in een nummer dat deze wel lekker vet mag klinken maar doordat het wel een repeterende factor is moet hij niet te hard staan en zeker niet gaan irriteren....!!! Daarna doe ik de rest van het drumstel en de gitaren…. zang….!!!

GunMetalBlue
6 juli 2006, 10:06
Je klinkt nogal

geïnspireerd!!!

wat veel... uitroeptekens!!! en... puntjes!!


Bij mij is het gewoon: eerst ritme, dan slaggitaar, dan solo, dan drum, en dan de bassgitaar, tja :)

das lekker simpel

TIMBER
6 juli 2006, 10:33
Je klinkt nogal

geïnspireerd!!!

wat veel... uitroeptekens!!! en... puntjes!!

Begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt..???



Bij mij is het gewoon: eerst ritme, dan slaggitaar, dan solo, dan drum, en dan de bassgitaar, tja :)

das lekker simpel

Simpel is niet verkeerd dunkt me... maar wat bedoel je met ritme..???
Als ik het goed begrijp doe je eerst de slag en solo gitaar en daar hang je de ritme-sectie aan op..???

Fumi SG
6 juli 2006, 10:47
Begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt..???


Hij bedoelt dit ...!!!!...!!!!!!....!!!

TIMBER
6 juli 2006, 11:02
Ach zo.... m.b.t. dit soort onderwerpen ben ik altijd zeer geïnspireerd..!!!

guhlenn
6 juli 2006, 11:13
drums omhoog, kick en bass matchen, gitaren erbij, vocals en extra's.

Beginnen met gitaar en bass lijkt mij erg gevaarlijk, je low-end word dan wel heel erg daar door bepaald, maar dat is niet gezegd dat het niet kan werekn. heb je een mp3 van een mix van je?

TIMBER
6 juli 2006, 11:23
heb je een mp3 van een mix van je?


http://www.ongekendtalent.nl/clubs/clubstek/clubstek.asp?clubid=21493

hidde630
6 juli 2006, 11:42
drums, bas, gitaar (slag), gitaar (solo's / accenten), zang

guhlenn
6 juli 2006, 13:32
klinkt lekker. de kick en snare doen een beetje vreemd imho. Waarmee neem je op?

TIMBER
7 juli 2006, 11:54
Als mengpaneel gebruik ik de Behringer Eurorack UB2442FX Pro. Weet dat veel mensen het niet in Behringer zien zitten maar ben zelf uitermate tevreden over het ding...!!! Als soundkaart heb ik de Terrartec EWS88 MT alleen de mics weet ik zo niet omdat ik die geleend heb..!!! Kan ik wel even uitzoeken.. is natuurlijk wel belangrijk. Via dat mengpaneel maak ik al vast een ruwe voormix en als alles opgenomen is doe ik de eind mix in Cubase SX..!!!

guhlenn
7 juli 2006, 11:59
Hoe bedoel je ruwe voormix? vanwege de 8-kanalen beperking ofzo?

Zit nu ook met ghet mic dillema trouwens, ergens lenen of cash springen en iets goeds huren. heb zelf wel een no-name crap setje.. maar ja, die dure mic's zien zo aantrekkelijk uit :)

guhlenn
7 juli 2006, 12:00
btw; ik hoorde hele goede dat je de verhouding bass en gitaar geod ebestudeerd. dat knalde ontzettend.

Ic3gl0vE
9 juli 2006, 01:09
Als mengpaneel gebruik ik de Behringer Eurorack UB2442FX Pro. Weet dat veel mensen het niet in Behringer zien zitten maar ben zelf uitermate tevreden over het ding...!!! Als soundkaart heb ik de Terrartec EWS88 MT alleen de mics weet ik zo niet omdat ik die geleend heb..!!! Kan ik wel even uitzoeken.. is natuurlijk wel belangrijk. Via dat mengpaneel maak ik al vast een ruwe voormix en als alles opgenomen is doe ik de eind mix in Cubase SX..!!!

ooit iets anders geprobeerd dan behringer dan? Je zult nog best wel eens versteld kunnen staan van het verschil, ook met tafels die niet eens veel duurder zijn.

Maar goed, eerst drums, dan bas, gitaar, vocals. Synths hangen af van het soort geluid (laag, hoog, soundscape of solo) wanneer dat gebeurt.

TIMBER
10 juli 2006, 11:31
Hoe bedoel je ruwe voormix? vanwege de 8-kanalen beperking ofzo?
Neen maar heb de 8 mics dus via het mengpaneel lopen en maak met dat mengpaneel een mix die zo dicht mogelijk bij het eindgeluid licht. Het mengpanel hangt met 8 uitgangen aan de 8 ingangen van mijn Terra zodat ik die 8 sporen afzonderlijk opneem. In Cubase zet ik dan de puntjes op de wel bekende I..!!!! Dit doe ik om het originele geluid zo natuurlijk mogelijk te registreren en mede om het kwaliteits verlies tijdens het digitaal mixen te beperken..!!!


Zit nu ook met ghet mic dillema trouwens, ergens lenen of cash springen en iets goeds huren. heb zelf wel een no-name crap setje.. maar ja, die dure mic's zien zo aantrekkelijk uit :)
Ja... en met een paar goede mics is er qua geluid zeker nog winst te boeken.


btw; ik hoorde hele goede dat je de verhouding bass en gitaar geod ebestudeerd. dat knalde ontzettend.
Thanks..!!!

TIMBER
10 juli 2006, 11:36
ooit iets anders geprobeerd dan behringer dan? Je zult nog best wel eens versteld kunnen staan van het verschil, ook met tafels die niet eens veel duurder zijn.

Heb nog een Soundcraft en een LEM staan en zo lang ik de digitale effecten processor van de Behringer niet gebruik valt het verschil nogal mee..!!! Maar zoals ik al schreef dat is mijn mening..!!!!

pronkie5
10 juli 2006, 15:33
Even een heel ander voorstel... (met veel puntjes) gooi alles eens tegelijk open (of zonder de zang)en begin met alles in de mix. Is een heel andere benadering maar wordt in studios ook heel vaak gebruikt. De mix van de instrumenten duwt je als het ware in een bepaalde richting. De opbouw van een mix drums-bas-gitaar-toetsen...etc kan ook maar geeft toch vaak een ander eindresultaat. Het een is ook niet beter dan het ander± het eindresultaat telt...

Han S
10 juli 2006, 16:13
Even een heel ander voorstel... (met veel puntjes) gooi alles eens tegelijk open (of zonder de zang)en begin met alles in de mix. Is een heel andere benadering maar wordt in studios ook heel vaak gebruikt. De mix van de instrumenten duwt je als het ware in een bepaalde richting. De opbouw van een mix drums-bas-gitaar-toetsen...etc kan ook maar geeft toch vaak een ander eindresultaat. Het een is ook niet beter dan het ander± het eindresultaat telt...

Even off topic als het mag:

Ha die Jan! Ik dacht al waar blijf je, alles goed man? Gezellig dat je er bij bent!

On topic: Ik ga uit van de drums, dat moet absoluut goed voor elkaar zijn. Dan maak ik het basgeluid er bij, de gitaren blijven nog even in de wachtkamer. Dan de eventuele toetsen, blazers, toeters en bellen, dat moet een goed klinkend geheel zijn wat goed in balans is. Dan de vocalen er bij, weer goed in balans met de rest.

Dan ga ik het gitaargeluid eventueel aanpassen wat inhoudt dat er meestal wat sublaag afgehaald wordt omdat het de bas en de kick in de weg zit.
Zorg dat het gitaargeluid helemaal te gek klinkt als je het solo hoort. Zorg dat de hele mix zonder gitaren ook helemaal te gek klinkt, met een goede balans, de Yamaha NS10 met een subje er bij kan hier van grote waarde zijn.

Voeg nu de gitaren toe aan die mix en wel zo hard mogelijk, zonder dat ze allerlei details verdoezelen. Dat lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk bizonder moeilijk. Als je uitgaat van de gitaren, wat voor een gitarist volkomen voor de hand ligt, kom je er nooit uit, de gitaar neemt namelijk nogal wat ruimte in beslag.

marc_olly
10 juli 2006, 16:21
Kun je ruwweg aangeven welk gebied je er bij de gitaren afhaalt ?

Het is inderdaad zo dat de gitaren vaak de kick en de bas in de wegzitten. Met als gevolg dat het of 1 brei wordt, of helemaal geen laag overblijft.

Ik snap dat er geen gouden regel is, maar een tipje zou wel lekker zijn.

Ok, nog 1 vraagje tussendoor...
Is het mogelijk om alle sporen in Cubase op DVD/CD te zetten en deze mee te nemen naar een profi mix room en daar met een engineer mee te kijken ? Gewoon, om eens te kijken en vooral te leren wat hij met je mix doet. Dus ik lever alles helemaal kaal aan, geen effecten of inserts. Hooguit een klein beetje compressie, maar daar ontkom je soms niet aan vanwege de enorme dynamiek bij sommige instrumenten of vocalen.

Natuurlijk kost het een paar centen, maar dit lijkt me een hele goede leerschool en leuk natuurlijk want je gaat weg met een mix zoals je deze waarschijnlijk zelf nooit gemaakt had.

Han S
10 juli 2006, 16:30
Het hangt van de muziek af, bij metal heb je wel die ooomph nodig, maar de gitaar zit globaal tussen 80hz en 13khz. Ik ga echt op gehoor en doe het niet met de toonregeling maar met een hi pass filter.

Het basgeluid en gitaargeluid samen moet het goed doen.

Je kunt je tracks als data op een DVD branden en die moet je in elke digitale studio kunnen inlezen, behalve bij mij want ik mix analoog. :D

marc_olly
10 juli 2006, 16:54
haha, shit... dat was namelijk mijn volgende vraag !

Ik zal even bellen met een vriend van mij, maar volgens mij gaat dat niet lukken. Hij werkt met Fairlight.

Nou ja, hij heeft vast wel iemand die me in een verloren uurtje kan helpen.
Het lijkt me gewoon wel eens lekker om met je eigen muziek, maar dan met andermans oren te mixen en te leren.

Thanks anyway :-)

Ic3gl0vE
10 juli 2006, 18:01
Heb nog een Soundcraft en een LEM staan en zo lang ik de digitale effecten processor van de Behringer niet gebruik valt het verschil nogal mee..!!! Maar zoals ik al schreef dat is mijn mening..!!!!


Tuurlijk, jij mag ook jouw mening hebben en het is natuurlijk alleen maar tof als je goed uit de voeten kan met voordelige spullen. Zelf vind ik vooral de EQ's van de behringer tafels onprettig. Ze werken wel, maar de klank bevalt me niet.