PDA

View Full Version : Waardige opvolger voor mijn Steve Vai gitaar



tnijland
5 juli 2006, 21:45
Ik heb al 17 jaar een hele fijne Ibanez Steve Vai gitaar (JEM) waar ik altijd veel speelplezier van heb gehad (en nog heb). Toch wil ik een binnenkort een keer een nieuwe gitaar kopen die als belangrijkste eis heeft dat hij nog beter moet klinken. Verder zou ik graag dat hij er neutraal uitziet. Mijn voorkeur gaat wel weer uit naar een Fender stratocaster-achtig model.

Ik speel voornamelijk rock en blues speel als sound purist over goede buizen versterkers. Zelf zat ik te denken aan gitaarmerken zoals Suhr, Musicman o.i.d. Wel moet het een kwalitatief zeer goede gitaar en perfect afgewerkte gitaar zijn met minstens 1 humbucker (solo) en een vaste brug (geen floyd rose). Geen goedkope rommel....

Aangezien er heel veel gitaar puristen op dit forum rondzwerven ben ik benieuwd of er goede adviezen zijn om eerst uit te proberen. Dus heb je een aanbeveling voor een specifieke gitaar, laat het dan even horen.

Thanx
Theo

robert-gitarist
5 juli 2006, 21:59
Gibson Les Paul Custom :D
Maar goed zoals je al zei je wilt een Strat achtig iets hebben..
Ik zelf vind dat het heel persoonlijk allemaal is..ik denk ook dat het beste voor je is om gewoon zelf een aantal merken te gaan proberen.Iedereen heeft een andere menig ;)

Ritch
5 juli 2006, 22:06
Er zijn echt duizend en één mogelijkheden te noemen. Zal ik er eens een paar uit een blik trekken:

Als je vindt dat de JEM lekker speelt, ben je waarschijnlijk erg aan de platte brede nek van de JEM gewend geraakt. Zo krijg je optie één:

Ibanez Joe Satriani 6; vaste brug, 2 HB's en beide SC schakelbaar:

http://www.ibanezrules.com/images/used_index/js6/P1010013.JPG

Vrij zeldzaam; je zou hem 2ehands moeten opsnorren via eBay of ibanezrules.com.

Of je zou een custommade Fender/Suhr of gewoon een Nederlandse luthier gitaar moeten bestellen met een D-vormige nek. Ik vrees dat er niet heel veel Fender modellen met zo'n platte, brede nek in de omloop zijn. Musicman heeft over het algemeen vrij kleine nekjes, maar de afwerking/kwaliteit/sound is allemaal subliem. Veel succes met je zoektocht, it won't be easy. ;)

Orpheo
5 juli 2006, 23:51
Gibson Les Paul Custom :D



:seriousf: je haalt me de woorden uit de mond! :D

Wicked Willy
6 juli 2006, 00:04
PRS Custom 22 of 24, PRS Mccarty?

Alledrie super gitaren zeker in het genre waarin jij op zoek bent.........probeer ze in ieder geval ff, krijg je geen spijt van.

Jiboom
6 juli 2006, 00:05
Zoals Ritch aangeeft heeft een JEM inderdaad een erg snelle hals die veel andere superstrats wat minder hebben. Ik weet niet of je juist wel of niet meer zo'n hals wilt hebben. Daarnaast heeft een JEM elementen met vrij hoge tot erg hoge output (PAF Pro resp. Evolution.. ik weet niet welke JEM je precies hebt). Is wat minder geschikt voor blues naar mijn mening.

MusicMan lijkt me wel geschikt voor jou. Ik denk dat een Petrucci model nog het meest op je JEM lijkt, maar je kunt ook kijken naar een Silhouette of Luke. Je noemt een vaste brug, maar ik zou gitaren met een vintage tremelo niet uitsluiten (zoals op veel stratmodellen zitten) als ik jou was.

Andere merken die je kunt proberen: PRS (bijv. Custom 24, is misschien meer Gibson dan strat maar wel erg lekker) en Tom Anderson. Ik dacht ook nog aan een Jackson USA Soloist met vaste brug, maar die vind je wellicht niet neutraal genoeg qua uiterlijk.

Als alternatief voor die Ibanez JS6 (of JS6000 die er veel op lijkt, maar allebei niet te vinden in Nederland) kun je ook kijken naar een JS2000. Die heeft ook een vaste brug, maar wel met finetuners. Dat model is niet zo populair en is vaak voor relatief weinig nieuw te koop (daardoor erg goede prijs/kwaliteit verhouding).

Anders Destium
6 juli 2006, 00:10
Als je een vaste brug wilt valt een PRS custom 24 af. Een custom 22 of McCarty kun je dan nog wel overwegen (past precies bij de wensen van de topicstarter al ziet hij er niet uit als strat ;). Ik zou zelf als ik de topicstarter was zowel Fenders, Gibsons, PRSen en Musicmans overwegen. De kans is dan heel groot dat een gitaar die je bevalt beter klinkt dan de JEM die je hebt. Ik heb zelf meer dan 10 Ibanezen versleten, waaronder een JEM BFP. tom Anderson is een goede optie, maar zie er maar eentje uit te proberen in Nederland!

Ook een optie is deze (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=63847), geen Les Paul custom maar wel een Les Paul die bekend staat om de goede klank :)

dano
6 juli 2006, 00:24
Gibson Les Paul Custom :D
Maar goed zoals je al zei je wilt een Strat achtig iets hebben..
Ik zelf vind dat het heel persoonlijk allemaal is..ik denk ook dat het beste voor je is om gewoon zelf een aantal merken te gaan proberen.Iedereen heeft een andere menig ;)

+234325234326

Fumi SG
6 juli 2006, 00:52
Blade misschien?? Zijn erg mooie gitaren met een evenmooie sound. Een 'nadeel', er zit wel een trem op.;)

mm80
6 juli 2006, 07:33
Ik zou ook Ernie Ball/Musicman aanraden. Het zijn eigenlijk produktiegitaren op Customshop niveau. Afwerking, bespeelbaarheid is echt optimaal.

De halzen zijn niet klein maar vanwege de kortere kop van de gitaren lijkt dit zo. Ze hebben dezelfde mensuur als Fender.
Ik zou eens naar de Axis, Silhouette, Petrucci en Luke modellen kijken.
Zelfs de Albert Lee met 3 P90's zou een optie kunnen zijn, maar je moet ervan houden, google er maar eens naar:)
Het is wel een van de best klinkende P90 gitaren die ik ooit gehoord heb, perfect voor blues.

Vintage achtige tremolo's van fender zijn vaak niet zo best maar die van Musicman zijn echt geweldig, de gitaar blijft prima op stemming, zelfs bij redelijk tremelo geweld,

Succes!

ruezzz
6 juli 2006, 09:02
of: http://www.espguitars.com/guitars_h.html

jorrit
6 juli 2006, 14:09
en ik maar denken dat mensen met dure gitaren ook verstand van gitaren zouden hebben... :P

marc_o
6 juli 2006, 14:28
Persoonlijk zou ik zelfbouw overwegen, althans ...laten bouwen. Neem de houtsoorten van je geliefde gitaar en zoek het in die hoek. Er zijn zat bouwers die, wanneer jij je Jem meeneemt een wereldplank voor je kunnen bakken en braden. Ik heb het gedaan en het is de beste gitaar die ik heb.

imlikeajungle
6 juli 2006, 14:36
Als je PRS wil, en je wil een nek die in de lijn van je JEM ligt, moet je een Wide/thin nek van PRS nemen. Alleen te krijgen op 24 fret modellen, die dan weer altijd een tremolo hebben. Maar aangezien dat geen Floyd Rose is... Iig zijn ze enorm handig in gebruik en van een sublieme kwaliteit.

Verder kan ik idd ook Tom Anderson aanbevelen. Al heb ik er nog maar eentje bespeeld, het was een enorm fijne gitaar die érg goed klinkt.

Outrage
6 juli 2006, 18:51
Volgens mij kan je ook het beste naar een gitaarbouwer gaan.

Anders Destium
6 juli 2006, 19:18
Als je PRS wil, en je wil een nek die in de lijn van je JEM ligt, moet je een Wide/thin nek van PRS nemen. Alleen te krijgen op 24 fret modellen, die dan weer altijd een tremolo hebben. Maar aangezien dat geen Floyd Rose is... Iig zijn ze enorm handig in gebruik en van een sublieme kwaliteit.

Verder kan ik idd ook Tom Anderson aanbevelen. Al heb ik er nog maar eentje bespeeld, het was een enorm fijne gitaar die érg goed klinkt.

Ik heb zelf geen enkel probleem met de wide/fat hals van PRS, en ik kom zelf ook uit de Ibanez hoek :)

Het advies is denk ik vooral uitproberen van een aantal gitaren in een grote(re) winkel, dan merk je beter wat bij je past dan dat wij allemaal onze favoriete merken gaan noemen ;)

Zelfbouw is inderdaad ook een goede optie, al weet je dan vantevoren niet precies hoe het gaat klinken...

Punt
6 juli 2006, 19:52
Tja er gaat niets boven een Gibson Les Paul Customshop Historic maar da's geen Strat he...