PDA

View Full Version : 6v6 pentode?



Vonk
5 juli 2006, 19:35
Goedendag
Ik heb in Jack Darr's Electric Guitar Amplifier Handbook een symbool gevonden van de 6v6 (fig. 1-10): de plate en cathode, en 3 onderbroken lijnen daartussenin. Nou dacht ik dat het dus een pentode moet zijn: 5 elementen.

Nou zag ik ergens anders dat het een tetrode is, en op 18watt.com geeft iemand een beam pentode op.

Wat is het verschil tussen een pentode en een beam pentode?

master99
5 juli 2006, 20:23
Een 6V6 is een pentode met 3 roosters, een anode en een kathode. Normaal wordt hij als een pentode geschakeld waardoor je een maximaal vermogen van ca. 6 Watt kan bereiken onder gunstige omstandigheden. Als triode levert hij een bescheiden vermogen van maximaal een watt of 2. Hij kan echter ook ook als een tetrode worden geschakeld maar dat kom je in de praktijk bijna niet tegen.

De toevoeging 'beam' heeft te maken met de vorm van de roosters en de anode. Een 'niet-beam' buis is van boven af gezien symetrisch opgebouwd; midden in de kathode met hierin de gloeidraad, hier in circels omheen de roosters, met het stuurrooster het dichtste bij de kathode. Buitenom zit de anode. Bij een beam power buis is vorm van de roosters en de anode afgeplat; hij is meer ovaalvormig. Ook is de anode onderborken op de 'scherpe punten' van de ovaal. Hierdoor heeft het stuurrooster op een andere manier invloed op de anodestroom. Dit type buis is meestal ook iets robuuster geconstrueerd waardoor hij meer geschikt is voor gitaarversterkers dan de gewone versie.

H.Manback
5 juli 2006, 20:35
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6V6

Beam pentode dus. Een beam pentode richt de electronen op de plaat. Komt er op neer dat de electronen die de plaat in knallen (met hoge snelheid), er zo hard aan komen dat er een electronen los worden geslagen en de plaat uit gaan. Deze worden dan door het positief geladen tweede rooster opgenomen, en zo wordt de electronen stroom verminderd. Bij een gewone pentode wordt dit probleem verholpen door een onderdrukkings rooster (de engelse naam is suppressor grid) die meestal aan aarde wordt verbonden. Deze zorgt er voor dat de losgeslagen electronen worden tegengehouden.

Nu is een beam power pentode een tetrode met extra platen die de electronen mikken, op zo een manier dat het los slaan van electronen wordt tegengehouden. Hoe dat precies werkt weet ik niet, volgens wikipedia mikt zo'n buis de electronen op bepaalde plaatsen op de plaat die tegen de hitte van de inslaande electronen kunnen.

Edit: volgende keer sneller typen

Vonk
5 juli 2006, 20:37
Machtig mooi verhaal, het is me helemaal duidelijk! Bedankt!