PDA

View Full Version : Kapje?



Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 19:31
Ff een korte vraag.

Wat is het nut van zulke kapjes:

http://www.blackcreekguitars.com/00-Les-Paul-58-Black-001.jpg

En wat zit eronder als je de kapjes eraf haalt. Gewoon "normale" humbuckers?

Jerre
5 juli 2006, 19:36
Inderdaad.
Alleen zou ik ze er op laten omdat tussen het kapje en de humbucker waarschijnlijk een laag was zit die feedback tegenhoud.

Luigi
5 juli 2006, 19:41
Het kán zijn dat een humbucker gewaxed is maar dat is vaker niet het geval dan wel. Kapjes eraf halen vinden sommige mensen mooier. En er zijn ook weer mensen die zeggen dat je er wat meer "hoog" door krijgt.

Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 20:09
Het gaat in dit geval om dummy's in een Variax, dus van soundverschillen heb ik geen last. ;) Het is deze gitaar:

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/variax700occassion.jpg

Alleen nu is de vraag wat er onder de kapjes zit...

TMKXL
5 juli 2006, 20:16
Omdat het dummys zijn denk ik niet dat er nog humbuckers onder zitten, maar goed, je weet maar nooit.

drap
5 juli 2006, 20:19
Ik weet wel zeker dat er geen humbuckers onder zitten. Het is toch een digitale gitaar, dan heeft ie ook geen elementen. Ik zou ze dus gewoon laten zitten, hoewel het natuurlijk ook geen kwaad kan om es een kijkje te nemen als je nieuwsgierig bent. Maar die kapjes is puur cosmetisch denk ik

Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 20:21
Dus er zal ook wel geen gat in de body zitten of wel? Alleen gaatjes voor schroefjes ofzo?

Ik heb de gitaar (nog :D) niet, dus ik kan zelf niet kijken...

Jerre
5 juli 2006, 20:21
Ik dacht dat er wel degelijk elementen onder zaten. Ik meen mij te herinneren dat ik ooit een een filpje gezien heb waarin zo'n kerel zij dat je die als backup kon gebruiken voor als de electronica het liet afweten.
Enige manier om der achter te komen is zelf kijken.

Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 20:22
Ja maar dan is het geen dummy. Dat is hier wel het geval.

Jerre
5 juli 2006, 20:25
Zal misschien van het model afhangen, er zijn verschillende variaxen he.

Kaïn
5 juli 2006, 20:26
Er zijn een hoop mensen die de variax electronica in een gitaar met normale elementen flikkeren en een schakeling maken zodat ze de keuze hebben tussen beide. Erg tof. Ik denk dat je een filmpje van zo'n bouwer hebt gezien.
Een tijdje geleden was er een topic over een bouwer die dat dee. Die waren errggg mooi die gitaren. Zou ik geen nee tegen zeggen :\

Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 20:37
Zal misschien van het model afhangen, er zijn verschillende variaxen he.

Sterker nog, normaal zitten ze er niet in. Dit is dus een speciaal geval.

drap
5 juli 2006, 20:41
Naar mijn weten is er niet één Variax met elementen. Het geposte plaatje lijkt me een omgebouwde Variax. Zo niet dan heb ik het fout, maar dat kan niet want drap maakt nooit fouten :)

Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 20:45
En ook hier heb je t niet fout. Ik heb de eigenaar nu gemailt met de vraag wat er zich achter het luikje schuil houdt. Het zou wel gaar zijn als je dan ineens recht tegen het hout aan kijkt :P.

iwamoto
5 juli 2006, 21:11
En ook hier heb je t niet fout. Ik heb de eigenaar nu gemailt met de vraag wat er zich achter het luikje schuil houdt. Het zou wel gaar zijn als je dan ineens recht tegen het hout aan kijkt :P.
nou, deze is makkelijk, kijk eens goed, 1 5-way, en 3 knoppies, eentje voor volume, eentje voor tone, en eentje voor de variax modellen, dus hoe moet de beste man schakelen? het is denk ik vooral voor de versiering TENZIJ hij een push pull systeem heeft ingebouwd, maar dat is volgens mij heel moielijk :p

Jeanken
6 juli 2006, 10:51
Het ziet er wel meteen een heel stuk beter uit zo met pickups, dummy of niet.
Volgens mij zitten er wel degelijk pickups onder, want op een kapje zitten geen polepieces, en een los kapje is ook niet zo handig te monteren.
Terwijl je vor een los kapje iets van een 12EUR geeft zonder polepieces en nog niet as is te bevestoigen in een pickupring heb je voor hetzelfde geld wel een of andere waardeloze pickup met kapje al op.
Gezien je die pickups in de variax niet gebruikt maakt kwaliteit ook weinig uit..

Kim Wilson
6 juli 2006, 11:45
Zo vind ik een Variax wel mooi. Ik vind de standaard modellen erg lelijk. Foute slagplaat, blote-kontengezicht door het gebrek aan pickups. Maar deze is wel gaaf. :)

Koekjes zijn lekker
6 juli 2006, 12:51
Beste gertjan,

Er zitten onder de kapjes inderdaad geen elementen, je kijkt dus tegen de body aan. Je kan ze dus niet voor echte elementen vervangen tenzij je de hele gitaar aanpast.



Maar het maakt mij opzich niet veel uit. Hij is nu soieso al mooier. Reken maar dat deze over een paar weken bij mij in de kamer hangt. :D

iwamoto
6 juli 2006, 12:54
Reken maar dat deze over een paar weken bij mij in de kamer hangt. :D
reken dan ook maar dat je stevig foto's voor ons moet maken vrind

Koekjes zijn lekker
6 juli 2006, 12:55
Hehe :D. Komt voor mekaar.

Dirk W
6 juli 2006, 13:53
Hij heeft de standaard variax pots en switch. Dus tenzij een HEEL moeilijk systeem inbouwt (wat ik nog geen enkele particulier heb zien doen, en ik kijk erg veel op variax forums/fora, parker heeft het wel gemaakt) dan zijn het dummies.
Er zit dus niets onder. Hij heeft gewoon kapjes gekocht en de uitstekende delen eraf geslepen en de boel erop geplakt/gelijmd/geschroefd. Of hij heeft echt humbuckercavitys gemaakt en er nep elementen in gezet.
Ik heb mensen horen zeggen dat de sustain van de variax vergroot wordt omdat er geen magnetische "pull" is van de elementen. Als er dus echte elementen in zitten die niet aangesloten zijn zou dit de sustain kunnen beinvloeden.
Ik heb alleen nooit klachten gehoord van mensen die transplants gemaakt hebben dus het verschil zal wel minimaal zijn.