PDA

View Full Version : fender bassman 70 ohm-issues



bertrandovic
5 juli 2006, 16:21
Ik ben in het bezit van een fender bassman 70 en ik wil die samen met mijn Marshall JCM 800 A/B-en op een Marshall Cabinet. Het is een standaard 1960-cabinet met de mogelijkheid om stereo aan te sluiten.

Nu, in stereo vereist mijn cabinet 8 ohm, terwijl mijn bassman 4 ohm vraagt. Wat zijn de oplossingen? Of kan dit geen kwaad?

Nog een extra vraag: Ik speelde onlangs op de bassman met een equaliser ervoor, waarvan ik de master boost. Geeft een leuk randje aan mijn bassman, maar ik kan die bijna niet meer openzetten (zodat ik de amp kan laten meeoversturen), want die gaat dan veel te hard.


Kan een tubescreamer soulaas bregen?

Bert

matto
5 juli 2006, 19:19
Een Bassman draait ook prima op 8 ohm.

PeeVee
5 juli 2006, 21:13
Een Bassman draait ook prima op 8 ohm.

Zie deze link voor meer info
Ohm topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76371)

Unicron
6 juli 2006, 01:27
ik vind Bassman lelijk klinken bij een te hoog ohmage, het kan misschien geen kwaad, maar een Fender klinkt op 4 ohm het best. Als ik m'n Bassman 100 op 8 ohm draai, is de diepe bas weg en klinkt het al gauw overstuurd.

Mr.Jay
6 juli 2006, 10:33
ik vind Bassman lelijk klinken bij een te hoog ohmage, het kan misschien geen kwaad, maar een Fender klinkt op 4 ohm het best

Mijn Bassman klinkt het best op 2 ohm.

JaY

bertrandovic
6 juli 2006, 10:39
ok, merci

Ik vind hem super klinken op 8 ohm, dus dat is geen probleem. Iemand een idee hoe ik een plexi-randje kan krijgen? Als ik boost met een EQ ben ik er bijna, maar ik heb dat net iets meer nodig. Met EQ gaat hij wel erg luid. (iets te om eerlijk te zijn) Ik spreek dus over gitaar voor alle duidelijkheid.

PeeVee
6 juli 2006, 11:56
Iemand een idee hoe ik een plexi-randje kan krijgen?EL34's erin (laten) zetten? Bass kanaal om (laten) bouwen naar plexi achtig circuit? Ultralineaire taps los (laten) koppelen? Choke d'rin (laten) zetten? Wat stevigere plexi filtering (laten) monteren?

Ik denk dat m.n. die eerste twee opties al een heel eind de goede kant uitgaan. Buizen vervangen betaal je setje buizen (30 - 40 Euro) en ong. een uur werk voor aanpassing van bias circuit en opnieuw biassen. Ombouw van het bass kanaal naar plexi achtig circuit zal bij elkaar een uur of twee zijn (ruim genomen). Dan heb je toch echt al een hele ruige amp.

Er bestaat een interessante ombouw van Bassman naar "Bluesmaker" door John McIntyre. Ik heb die ombouw een keertje letterlijk uitgevoerd gewoon om eens te horen wat het was. Ik had de push-pull features (bass boost, mid boost, treble boost) weggelaten. Het resultaat vond ik wat erg wild, heb dus hier en daar wat gain verlaagd e.d. en ook weer teruggegaan naar 6L6 eindbuizen (was met EL34's); toen ging het erg richting JTM45.

Anyway, de "Bluesmaker" heeft een cleaner kanaal wat je kunt mixen met een wat wilder kanaal. Het is een typisch Marshall achtig circuit met kathode volger, 3 delige toneregeling, een mastervolume en EL34's. Een Bassman 70 zit wat hoog in spanning maar voor EL34's is dat geen probleem. Die ombouw zal wel aanzienlijk meer tijd kosten omdat je feitenlijk het hele originele component board moet strippen en weer opnieuw op moet gaan bouwen. Tel maar gerust 10 uur tijd.

Chris Winsemius van CMW Amps (www.cmwamps.com) is the man to see when it comes to modificeren van amps richting "plexiachtigen". Hij kan je vast verder helpen mocht je daar interesse in hebben.

bertrandovic
6 juli 2006, 12:53
Merci,

Dit is heel nuttige info! Amai... Je bent pro of wat?

Die omschakeling naar EL 34 buizen en dan het basskanaal naar plexi: Wat levert dit concreet op? Ga ik meer oversturing kunnen bekomen op lager niveau? Moet ik dan op het basskanaal spelen en ab-en tss bass en gitaarkanaal? Ik vind die bassman super klinken, enkel mis ik wat drive.

Zou jij dat zien zitten om die ombouw eventueel voor mij te doen? Hoeveel zou dat ongeveer all in kunnen kosten?

Wat is het verschil tss bvb tubescreamer ervoor en die mod?

Unicron
6 juli 2006, 16:38
Als je alleen wat drive mist, kan je voor het geld dat die modifcaties je gaan kosten ook een powerbreak aanschaffen, de Weber Mass schijnt een erg goed apparaat te zijn.

PeeVee
6 juli 2006, 16:58
Dit is heel nuttige info! Amai... Je bent pro of wat? Dat ligt er maar aan wat je daar onder verstaat, ik doe het in ieder geval niet fulltime da's een ding dat zeker is. Ik pak overigens ook geen klussen aan tegen betaling ofzo. Het is meer een uit de hand gelopen hobby, soort noodzakelijk kwaad omdat niet tevreden was over m'n sound (bekende gitaristenfobie volgens mij). Ik bouw / werk uitsluitend (aan) mijn eigen amps en heb zelfs daar de laatste tijd weinig tijd meer voor.


Die omschakeling naar EL 34 buizen en dan het basskanaal naar plexi: Wat levert dit concreet op? Ga ik meer oversturing kunnen bekomen op lager niveau?EL34's breken zowieso wat eerder op en/maar trekken vanaf dat punt nog wat langer door in power / volume. 6L6 buizen (zeker op die spanning) blijven langer clean en/maar wanneer ze gaan opbreken is het qua volume/power eigenlijk ook gelijk afgelopen. Voor de goede orde; de eindbuizen zitten in de eindtrap en beinvloeden dus de sound voor BEIDE kanalen.


Moet ik dan op het basskanaal spelen en ab-en tss bass en gitaarkanaal? Ik vind die bassman super klinken, enkel mis ik wat drive.Het is een hele goede optie om het "normal" kanaal gewoon stock Fender te laten en het bass kanaal (heeft al een extra gainstage) om te bouwen naar JTM / plexi achtig circuit. Ik heb het zelf wel eens omgebouwd naar tweed Bassman circuit (wat weer vrijwel gelijk is aan JTM45 circuit maar met andere parts). Zo'n kanaal is wat strakker, je kunt er evt. zelfs nog een extra gainstage inzetten (totaal 3 gainstages én nog een kathode volger). Je kunt een MV (master volume) na de fasedraaier ("verdeeld" a.h.w. het geluid over de twee buizen en verdraaid de fase 180 graden van één van de twee uitgangen; het principe van een push-pull / duw-trek versterker, zie het maar als een 4-wheel drive die meer grip heeft dan 2-wheel drive met zelfde vermogen) laten maken; die werkt dan weer op beide kanalen. Je zou ook kunnen overwegen om alleen een MV op het "gain" kanaal te laten maken. Het één sluit het ander overigens niet uit maar dan kom je wat gaten tekort voor potjes en/maar moet je b.v. achterop je extra speaker uitgang en je aardeschakelaar (dient nergens voor) opgeven en komen die dus aan de achterkant, wat moeilijker bereikbaar.


Zou jij dat zien zitten om die ombouw eventueel voor mij te doen?Neen, te druk met eigen projecten, bandjes, gezinnetje etc. Chris (zie boven) heeft veel ervaring met hotrodden / modificeren van amps naar plexi achtige specs en vind dat volgens mij ook leuk om te doen. In België zit nog Yves Pexter (Tube Amp Service Tongeren) die dat soort dingen wel zou kunnen maar ik denk bij het lezen van jouw vraag moest ik meteen aan CMW dingen, dat is kaasje voor hem en ik denk dat hij je best van dienst kan/wil zijn. Ik zou starten met EL34's en "opleuken" van het basskanaal, evt. een MV erbij (op de plek van aardeschakelaar kan prima), dat komt een heel eind richting wat jij wil en is, mocht het niet bevallen, ook vrij eenvoudig weer ongedaan te maken. Met een aanpassing aan het bias circuit voor EL34 buizen (moet lager in spanning c.q. meer negatief) kun je overigens later altijd nog weer 6L6 buizen laten plaatsen, dat hoeft dus niet ongedaan gemaakt te worden; puur kwestie van 6L6 buizen terug plaatsen en even opnieuw afstellen.


Hoeveel zou dat ongeveer all in kunnen kosten? Geen idee, informeer gewoon eens vrijblijvend. Bedenk je ook dat bedrijven een winkel / demo ruimte hebben, ook wat uren kwijt zijn aan advies, demonstratie van het werk, "after sales" (advies e.d.) en geven b.v. ook garantie etc. etc. Urenindicatie heb ik hierboven gegeven maar dat is maar een schot in de lucht en afhankelijk van hoe ver je gaat m.b.t. het circuit bouwen; wil je ook echt alle parts vervangen (pots, weerstanden, caps) door plexi achtige parts, hoever ga je in het aanpassingen van spanningen in de preamp etc. etc. Wat ik een "normaal" uurtarief vindt dat doet verder niet zo ter zake, dat moet je gewoon voor jezelf bepalen. Ik vergelijk het vaak met "goede vakman"; loodgieter, schilder, installateur, monteur etc. Werkplaatstarief ligt vaak rond de 40 - 50 Euro per uur. Vraag wel een gespecificeerde "fixed price" offerte, paar maanden garantie op de modificaties en originele onderdelen retour maar dat is bij veel bedrijven standaard voor zover ik weet.


Wat is het verschil tss bvb tubescreamer ervoor en die mod?Tubescreamer zit aan de "voorkant" en verandert het signaal dat je in je versterker stopt. Deze mods veranderen de versterker zelf; geven de versterker een wezenlijk ander karakter, zorgt voor een werkelijk andere response etc. Succes en laat eens horen wat het geworden is!

PeeVee
6 juli 2006, 16:59
Als je alleen wat drive mist, kan je voor het geld dat die modifcaties je gaan kosten ook een powerbreak aanschaffen, de Weber Mass schijnt een erg goed apparaat te zijn.Maar dan klinkt het nog steeds als een Bassman die hard staat, en da's toch een wezenlijk ander randje dan een "plexi randje".

bertrandovic
7 juli 2006, 15:09
Super info, dank u...

Ik heb cmw gecontacteerd. Hij sprak enkel over basskanaal modden naar JTM/tweed. Dat zou dan 250/300 euro kosten.

Nu heb ik hem gevraagd wat jij me vertelde, dat zag er beter uit. Dus: EL34's, apparte MV, extra gainstage en JTM/plexi- mod.

Ik heb wat sound-samples beluisterd en ik zou een mix willen bekomen van JTM/tweed en JMP 800 2203. Zou dat lukken met die extra gainstage? Hoe kan ik dan juist die extra gainstage bedienen? Was dat via die push/pull-knop?

Nogmaals bedankt!

Bert

Mr.Jay
7 juli 2006, 17:22
Super info, dank u...
Ik heb cmw gecontacteerd. Hij sprak enkel over basskanaal modden naar JTM/tweed. Dat zou dan 250/300 euro kosten.
Nu heb ik hem gevraagd wat jij me vertelde, dat zag er beter uit. Dus: EL34's, apparte MV, extra gainstage en JTM/plexi- mod.
Ik heb wat sound-samples beluisterd en ik zou een mix willen bekomen van JTM/tweed en JMP 800 2203. Zou dat lukken met die extra gainstage? Hoe kan ik dan juist die extra gainstage bedienen? Was dat via die push/pull-knop?

Kun je niet beter meteen een Marshall kopen?

JaY

Unicron
7 juli 2006, 18:12
Het lijkt mij ook zonde zo'n Bassman totaal te verbouwen als het geluid dat je zoekt ook in een andere amp te krijgen is... Bovendien, als je toch ook al een JCM800 hebt, is het voor de breedte van je geluid waarschijnlijk ook mooier om die Bassman origineel te laten en niet twee ongeveer gelijk klinkende amps te nemen. Je kan ook de line-out van je 800 naar de Bassman zenden, en in die lijn eventueel wat overdrive/chorus etc. bakjes doen.

Ik vind overigens de Bassman 50/100 serie een stuk fijner en warmer klinken dan de 70/135, helemaal als het op oversturing aankomt, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Om ook nog even terug te komen op je oorspronkelijke plan, het A/B-en van beide amps: op één enkele box, met dus 1 klankruimte lijkt me dat (tenzij je bij repetities ook de box mic-ed een beetje zinloos. Dan kan je beter op zoek naar een tweede box en die enkele meters verderop met 1 van beide amps aansluiten.

Ik zou werkelijk die Bassman 70 origineel laten (helemaal omdat die dingen ook erg vet voor basgitaar zijn en je door al die mods die optie misschien elimineert) en gewoon experimenteren met een tweede box en het al dan niet doorsturen van de JCM800 naar je Fender, of andersom [je kan elke tweede input op de bassman als link gebruiken, hoewel je daarmee waarschijnlijk niet de voortrap van de Fender naar de Marshall stuurt] en anders kan je altijd het signaal vóór de amps al splitten en kijken wat voor geluiden je met diverse stompboxes kan creëren. Je kan, met enig puzzelwerk zelfs je gitaar eerst in de bass input van de Bassman stoppen, die naar de jcm800 zenden, en dan via de 800 weer terug in de gitaar input van de bassman, eventuele aardebrom is door bij één input de aarde uit een stekkerverdeeldoos te knippen zo verholpen.

Ook met het oog op eventueel ooit doorverkopen van je amp is modificeren niet aan te raden, het maakt mij niet uit wie de modificatie heeft gedaan, ik prefeer altijd de originele versterker boven een Fender-2203 'frankenstein'.

PeeVee
8 juli 2006, 11:54
Hoi Bert


Ik heb cmw gecontacteerd. Hij sprak enkel over basskanaal modden naar JTM/tweed. Dat zou dan 250/300 euro kosten. Nu heb ik hem gevraagd wat jij me vertelde, dat zag er beter uit. Dus: EL34's, apparte MV, extra gainstage en JTM/plexi- mod. OK, is niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan dat die 300 Euro de quote was de mods incl. setje EL34 buizen right? Ik denk dat dat een redelijke prijs is.


Ik heb wat sound-samples beluisterd en ik zou een mix willen bekomen van JTM/tweed en JMP 800 2203. Zou dat lukken met die extra gainstage? Hoe kan ik dan juist die extra gainstage bedienen? Was dat via die push/pull-knop?
Neeneenee, je draaft beetje door. Het wordt geen semi 2-channel boost kanaal ofzo. Gewoon het preamp circuit van een plexi of JTM in de bassman. Hoe bedien je dat? Gewoon door 'm HARD te zetten. Niks push-pull, gewoon blazen met dat ding. JMP 800 ken ik trouwens niet (wel JCM 800) maar ik vermoed dat dat toch wat meer richting hi-gain amp gaat, dan rijst bij mij toch ook wel de vraag "heb je wel de juiste amp gekocht". Lijkt dan voor de hand liggender om de Bassman te verkopen en gewoon een Marshall te kopen zoals Jay opmerkt.


Het lijkt mij ook zonde zo'n Bassman totaal te verbouwen als het geluid dat je zoekt ook in een andere amp te krijgen is...
Is geen sprake van "totale verbouwing", je kent blijkbaar het circuit niet maar met wat kleine aanpassingen (die ook weer vrij eenvoudig ongedaan te maken zijn) kun je van het Bass kanaal een JTM / tweed Bassman achtig circuit maken en latere plexi preamp lijkt daar ook weer heel erg op. Is nog geen twee uur werk volgens mij en zoals gezegd vrij gemakkelijk weer in ere te herstellen. Na aanpassen van bias circuit en aanpassinkje op de buisvoeten (Fender gebruikt ongebruikte pinnen van 6L6 als montage steun) kun je zowel EL34's als 6L6 buizen gebruiken; ook dat is een fluitje van een cent. Alles bij elkaar zo'n 3 - 4 uur werk op z'n hoogst. Ongedaan maken van mods (je kunt dan weer het originele circuit aanhouden) ik denk een uurtje, 6L6'en terugplaatsen is kwestie van ff biassen (de 1k schermrooster weerstanden zou ik lekker laten zitten, bij mij stock ook voor 6L6'en).


Ook met het oog op eventueel ooit doorverkopen van je amp is modificeren niet aan te raden, het maakt mij niet uit wie de modificatie heeft gedaan, ik prefeer altijd de originele versterker boven een Fender-2203 'frankenstein'.
Een Bassman 70 zit kraak nog smaak aan voor gitaar en is verder ook niet collectible / geld waard. Zijn amp leent zich echter uitstekend voor dit soort modificaties. Je hebt dan een point to point handwired versterker met EL34's en een wat ruiger preamp circuit (normal channel blijft gewoon origineel), wanneer iemand dat niet wil dan laat je 'm weer even terugbouwen, geen probleem. Absoluut geen sprake van "Frankenstein", je hebt denk ik een hele verkeerde voorstelling van hetgeen wordt voorgesteld.

Wat ik wel met je eens ben is dat wanneer iemand gewoon een Marshall wil, ie gewoon beter een Marshall kan kopen. Ik kan je verzekeren dat een Bassman 70 met EL34's en een plexi achtige preamp ZEER imposant klinkt. Marshall reissue modellen kunnen daar niet aan tippen laat staan stock bass channel van de BM70. Als dat het soundje is wat je zoekt, dan is dat werkelijk een zeer goede optie. Net als bij auto's krijg je bij evt. verkoop de investering niet meer terug, sterker nog, misschien moet je zelfs kosten maken om e.e.a. ongedaan te laten maken dus bezint eer ge begint.

bertrandovic
10 juli 2006, 11:05
OK,

Ik zou het basskanaal willen laten omvormen naar een JTM 45/plexi kanaal.
Maar... Ik zie het niet zitten om daar 300 euro vr te betalen (nog zwijgen over 2 keer heen en weer rijden naar nederland). Ik denk immers dat ik dat zelf zou kunnen, mits goeie lijdraad.

Kan er mij iemand uit de doeken doen wat de stappen zijn? Peevee?

Bert

Mr.Jay
10 juli 2006, 13:23
OK,
Ik zou het basskanaal willen laten omvormen naar een JTM 45/plexi kanaal.
Maar... Ik zie het niet zitten om daar 300 euro vr te betalen (nog zwijgen over 2 keer heen en weer rijden naar nederland). Ik denk immers dat ik dat zelf zou kunnen, mits goeie lijdraad.
Kan er mij iemand uit de doeken doen wat de stappen zijn? Peevee?
Bert

liefst met bijbehorende videobeelden

JaY

bertrandovic
10 juli 2006, 14:11
Ik respecteer zeker dat mensen daarvoor tijd geinvesteerd hebben... Zeker en vast. Ik wou gewoon polsen of er iemand was die deze mod reeds gedaan heeft. Mss heeft die persoon dat nog de nodige info liggen die ik zou kunnen gebruiken.

Maar zoals ik hoor is het allemaal niet zo simpel...

Zal dan toch een afspraak maken bij Chris zeker? Peevee: Die 300 euro was enkel vr modificatie van het basskanaal. Ik denk dat het duurder gaat uitvallen dan die 300 euro, omdat hij ook een ander buizentype moet installeren.

Nu, ik pols en hou jullie op de hoogte.

Bert

PeeVee
10 juli 2006, 14:43
Bert, de circuits zijn gewoon te krijgen op internet, point to point board spreekt voor zich, verder komt het aan op kennis en kunde. Er is geen "recept" (laat staan een kookboek) voor dit soort mods. Het is gewoon een idee wat iemand met ervaring en verstand van zake vrij gemakkelijk uit kan voeren op basis van de bestaande circuits, evt. nog aangevuld met wat eigen inzichten / tricks en nog beetje op smaak gemaakt mocht het resultaat nog niet optimaal zijn.

Een deel van die 300 Euro betaal je dus ook voor investering in dat stukje R&D (kennis en kunde). Zelfdoen lijkt (en is) leuk, maar met een stap-voor-stap modificatie beschrijving kom je er niet zowieso niet. Wat te doen als het niet klinkt? Als het niet werk? Als de boel uitfikt? Heb je zelf de kennis en ervaring om evt. problemen op te lossen en e.e.a. evt. nog naar smaak bij te tunen? Zoals Nico terecht opmerkt; als je zelf geen idee hebt van de stappen die je moet ondernemen, dan zou ik er zeker niet zelf aan beginnen en gewoon overlaten aan iemand met verstand van zake. Ga je eerst verdiepen in de materie; de theorie, circuits, materialen etc. en ga dan voorzichtig beginnen met je eigen mod(jes), van daaruit verder, misschien een eenvoudig versterktje zelfbouwen (Champig iets of AX84) etc. etc. Ik pak geen klussen aan voor anderen, gewoon geen tijd voor (en geen zin in), handen vol aan m'n eigen spul.

Je kunt je afvragen of je 300 Euro (of meer) wilt investeren in een Bassman 70. Het lijkt voor de hand liggender om het apparaat gewoon voor 400 - 500 te verkopen en even door te sparen voor een JTM (achtige) en/of misschien een Marshall 18W kit te (laten) bouwen? Zoiets? Bedenk je dat dit soort investeringen vrijwel geheel verloren gaan bij verkoop (behalve wanneer je 'm bij meneer Dumble of Weber brengt), kan zelfs de prijs verlagen.

Al
13 juli 2006, 01:58
ik vind Bassman lelijk klinken bij een te hoog ohmage

Ik ken een nederlandse ampbouwer/tech die dat juist mooi vond. Meningen verschillen en die dingen blijven subjectief. Heb zelf een tijd lang 8 in 4 gespeeld, beviel me goed. Kan me voorstellen dat je 4 in 8 niet prefereert.

Al

Al
13 juli 2006, 02:12
Zal dan toch een afspraak maken bij Chris zeker? Peevee: Die 300 euro was enkel vr modificatie van het basskanaal. Ik denk dat het duurder gaat uitvallen dan die 300 euro, omdat hij ook een ander buizentype moet installeren.

Nu, ik pols en hou jullie op de hoogte.

Bert

Ik begrijp dat je dat kanaal naar plexi wil modificeren, geen andere buizen. Dat is dan erg veel geld. Ik kan je aanraden zelf eens in die materie te duiken en voorzichtig begint wat ervaring op te doen met eenvoudige modjes die overal op het net te vinden zijn. Wellicht kan je groeien naar een punt dat je je eigen amps mod en tweakt. Ik kan iedereen dat aanraden. Tweaken is persoonlijk en zou je eigenlijk zelf moeten kunnen.

Al

Al
13 juli 2006, 02:35
Een deel van die 300 Euro betaal je dus ook voor investering in dat stukje R&D (kennis en kunde). Zelfdoen lijkt (en is) leuk, maar met een stap-voor-stap modificatie beschrijving kom je er niet zowieso niet.

Moet je de tijd voor nemen. Is te doen en amps zijn niet zo moeilijk, pas op wat betreft veiligheid. Er zijn er genoeg hier die door dit forum een opstapje gekregen hebben en daardoor zelf hun amps doen. Op hun beurt geven zij het forum weer input. Ik denk dat oudgedienden op veel gestelde vragen niet moeten reageren met "daar is al zoveel over geschreven" maar beter dan de vraag wat vermijden. Kan een beetje dooddoenerig en remmend werken als het gaat over het inspringen van de meer 'coming members'.

Al

bertrandovic
13 juli 2006, 07:42
idd, ik heb al eens op het net gekeken hoe ik eraan zou moeten beginnen, maar kan niets nuttigs vinden.

Mss heb jij een goed adres? Ik zou dat eens willen proberen.

Bert

Al
15 juli 2006, 02:10
idd, ik heb al eens op het net gekeken hoe ik eraan zou moeten beginnen, maar kan niets nuttigs vinden.

Mss heb jij een goed adres? Ik zou dat eens willen proberen.

Bert

Kan je schema's/layouts lezen?

http://www.schematicheaven.com/index_HTML.htm

Hier kan je alles vinden wat je nodig hebt.

Meer into de mods die je zoekt:

http://blueguitar.org/

Weet van mogelijke gevaren omtrent hoogspanning!

Al