PDA

View Full Version : wat is eigenlijk een class A amp???



Nocki
21 november 2002, 08:33
hee wat is een class A amp
een class B amp en een Class A/B amp???

ik zou het niet weten eigenlijk...

Nocki

Epic
21 november 2002, 09:15
heeft iets te maken met het versterken van de positieve en negatieve kant van de (stroom) golf van je gitaar signaal, zeg maar de pieken en dalen in een sinusgolf.

http://www.aikenamps.com/ClassA.htm

http://www.texasbluesmusic.com/mt105.htm

http://www.svetlana.com/docs/tubeworks.html

probeer het maar niet te begrijpen... heb ik ook geprobeerd.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Epic op 2002-11-21 09:22 ]</font>

Lacrymosa
21 november 2002, 09:41
Ik weet niet of ik het goed heb hoor maar hier gaat ie dan.

Bij een class A amp versterkt 1 buis zowel de positieve als de negative delen.
En bij een A/B zijn er 2 buizen, 1 voor de het positieve deel en de ander voor het negatieve deel

CheerS!!

jpb
21 november 2002, 10:41
Op 2002-11-21 09:41, schreef Lacrymosa:
Ik weet niet of ik het goed heb hoor maar hier gaat ie dan.

Bij een class A amp versterkt 1 buis zowel de positieve als de negative delen.
En bij een A/B zijn er 2 buizen, 1 voor de het positieve deel en de ander voor het negatieve deel

CheerS!!


Klopt. Omdat class-A buizen (o.a. EL84) de hele tijd werken worden ze erg warm (o.a. slijtage). Het is ook nogal inefficient. Maar dit circuit levert volgens velen het mooiste geluid en met een mooie harmonische vervorming. (voorbeelden Vox AC15/30; Matchless), en natuurlijk alle versterkers met EEN eindbuis die per definitie class A zijn.

Omdat bij class AB de eindbuizen (bekendste:6V6/6L6/EL34)maar de helft van het signaal verwerken worden ze niet zo warm. Zijn ook efficienter (~2x voor wat betreft wattage). Nadeel is dat bij het overschakelen naar de andere buis (dmv een fase-draaier/phase inverter) zg crossover-vervorming kan ontstaan die, vinden velen, hard/niet mooi klinkt. De meeste versterkers (o.a. alle Fenders en ik dacht ook alle Marshalls) zijn class AB.

Epic
22 november 2002, 10:29
mijn Fender Blues Deluxe (nu opgevolgd door de HotRod Deluxe) is class A, en dat is idd te merken aan m'n stroomrekening.

maar het is een geweldig clean geluid!!

jpb
22 november 2002, 12:38
Op 2002-11-22 10:29, schreef Epic:
mijn Fender Blues Deluxe (nu opgevolgd door de HotRod Deluxe) is class A, .......


Dat verbaast me, maar mischien heb ik iets gemist.

jpb
22 november 2002, 12:41
Er zitten toch 6L6-jes in? Stroom verbruik zul je niet echt merken, tenzij hij de hele dag aanstaat. Het probleem is meer hitteontwikkeling, of beter: een goede afvoer daarvan..

Dirk_Hendrik
22 november 2002, 19:53
[rare QUOTE]
Klopt. Omdat class-A buizen (o.a. EL84) de hele tijd werken worden ze erg warm (o.a. slijtage). Het is ook nogal inefficient. Maar dit circuit levert volgens velen het mooiste geluid en met een mooie harmonische vervorming. (voorbeelden Vox AC15/30; Matchless), en natuurlijk alle versterkers met EEN eindbuis die per definitie class A zijn.

Omdat bij class AB de eindbuizen (bekendste:6V6/6L6/EL34)maar de helft van het signaal verwerken worden ze niet zo warm. Zijn ook efficienter (~2x voor wat betreft wattage). Nadeel is dat bij het overschakelen naar de andere buis (dmv een fase-draaier/phase inverter) zg crossover-vervorming kan ontstaan die, vinden velen, hard/niet mooi klinkt. De meeste versterkers (o.a. alle Fenders en ik dacht ook alle Marshalls) zijn class AB.
[/quote]


En dit verhaal raakt jammergenoeg kant noch wal.
Klasse A en Klasse AB buizen bestaan niet. Onzin en wartaal. Dat is niet mijn mening. Dat is een feit.

Klasse A vs AB vs B bestaan (in het perspectief van dit topic) alleen bij z.g.n. push pull balansverstekers, ongeacht of dit nou buizen of transistoren zijn.

Bij een balansversterker worden de 2 helften van een sinus door 2 elementen versterkt. Stel je even een wiskundige sinus voor die op de helft van de amplitude door 0 gaat. De bovenste helft wordt door het ene versterkerelement versterkt en de onderste door de andere. Een "moeilijk" gebiedje is dus het moment dat die sinus door 0 gaat. Welke van de twee versterkerelementen gaat het werk doen?. Bij een klasse B versterker gaat het ene moment pas "aan" (versterken dus) als de ander helemaal uit is. Bij een AB ligt dat aan/uit punt veel dichet bij elkaar. Bij een klasse A staan de twee de hele tijd aan en zijn wel/niet aktief aan het versterken. Wat is daarmee het verschil? Juist, dat middengebiedje waar even niets gebeurt bij een klasse B, en waar alles keurig werkt in een klasse A. Dat geeft dus vervorming (crossover vervorming). Een klasse A heeft daar dus geen last van.

De klasse waarin een versterker staat wordt bepaald door hoe "aktief" hij is wat wordt ingesteld met de z.g.n. ruststroom. Bij een klasse A wordt het versterkerelement dus ook als er geen ingangssignaal is al helemaal uitgestuurd. Vandaar dat klasse A versterkers meer vermogen trekken, namelijk constant vol vermogen.

En dus besluitend,i.v.m. het andere AC30 topic, een ander woord voor ruststroom is:Bias. Vandaar dat elke ((dito) versterker in klasse A gezet kan worden. Met buizenversterkers is dat wel veel gemakkelijker dan met transistorversterkers.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-11-22 19:54 ]</font>

P
23 november 2002, 17:48
En dat noem ik een duidelijke uitleg!

jpb
23 november 2002, 21:08
Op 2002-11-22 19:53, schreef Dirk_Hendrik:
En dit verhaal raakt jammergenoeg kant noch wal.
Klasse A en Klasse AB buizen bestaan niet. Onzin en wartaal. Dat is niet mijn mening. Dat is een feit.


Ik heb ook niet bedoeld dat er speciale class-A en AB buizen zijn. Mischien was dat niet duidelijk. Er is wel een duidelijke voorkeur voor bepaalde buizen in class-A of AB. De meeste (alle?) echte classe-A versterkers hebben EL84's omdat die o.a. juist de grotere stroom kunnen verwerken. Wanneer er andere buizen in zitten zijn ze vaak niet echt class-A, maar gewoon AB, maar wel met cathode-bias en zonder negatieve feedback, waardoor ze meer op echt class-A's lijken. Als je dat "Class-A" noemt, verkoopt het gewoon lekker.

Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je met b.v. 6V6's een class-A versterker maakt. 6V6's opereren bij hoge voltages en kunnen niet zoveel stroom verwerken als EL84's. Je ziet ze dan ook zelden/nooit in class-A toepassingen, omdat je ze dan kans loopt ze op te blazen?

Uit je duidelijke uitleg over class-A/AB/B leidt je af dat je van een AB een A kunt maken door je bias aan te passen. Nog afgezien van de extra kwaliteit die je componenten moeten hebben om de grotere warmteontwikkeling aan te kunnen, zul je ook je voedingstrafo en uitgangstrafo in de gaten moeten houden (en mischien wel vervangen) omdat ze meer stroom moeten trekken (PT) en te verwerken krijgen (OT) dan bij class-AB. Is dus niet zo makkelijk als het in theorie lijkt.

mathe
23 november 2002, 22:54
jpb: kijk eens naar het schema van een Fender Champ (jaren 50, 60 of 70). 6V6 eindbuis in klasse A ingesteld.

Kathode bias heeft niets te maken met de klasse instelling. Klasse A kan ook worden ingesteld met een vaste negatieve spanning op het stuurrooster van de eindbuis.
Het verschil in stroomverbruik van klasse A of AB is bij vol uitgangsvermogen te verwaarlozen. Dus een grotere voedingstrafo voor klasse AB is onzin. Bij geen uitgangsvermogen (in rust dus) verbruikt de klasse AB eindversterker zelfs minder stroom van de voeding.

Tussen een klasse A en AB eindversterker zitten simpel gesteld niet veel verschillen met uitzondering van het werkpunt van de eindbuizen en de primaire impedantie van de uitgangstrafo.

Oh ja, een Vox AC30 staat niet in klasse A maar in AB.

piezo
24 november 2002, 12:24
Inderdaad staat een AC30 in een klasse AB circuit, je kunt in echte klasse A met slechts twee eindbuizen namelijk onmogelijk 50 Watt clean uitgangsvermogen opwekken (is ca. 80 W voluit. Ik ben ook geen electrotechneut, maar het omstellen van klasse AB naar A door alleen de bias bij te stellen lijkt me onzin. In een klasse AB circuit staan de positieve en negatieve versterkers bij mijn weten namelijk ook rug-aan-rug qua electrische polariteit.

Voor degenen die nog minder weten dan ik: Je kunt je klasse A werking voorstellen als een golf die d.m.v. het erbij optellen van een gelijkstroom zover wordt "opgetild" dat de hele golf zich in het positieve deel van de grafiek (dus een eind boven de nullijn) bevindt. Daarna wordt de amplitude van die golf versterkt, dus hogere pieken en diepere dalen en na die versterking wordt de gelijkspanning er weer afgetrokken om de luidspreker een golf te voeren met een positief en een negatief deel. NB, dat gelijkstroomdeel is dus niet de gloeispanning, die nodig is om de kathode zo heet te maken dat de electronen er uit kunnen "verdampen".
Voordelen van klasse A zijn dat je met 1 buis toekunt, zonder crossoververvorming. Nadeel zijn vooral het beperkte vermogen en het begrensde inputvoltage. Voor dat laatste moet je denken aan een input die zo hoog is dat pieken bij versterking tot aan de nul volt lijn reiken en daar dus clipping ontstaat, ofwel een onderbreking van de golf op die nullijn.
Daarnaast wil ik nog opmerken dat crossoververvorming in een hifi systeem weliswaar uit den boze is maar lichte crossover in een gitaarversterker ook boventonen opwekt, waarvan de oneven harmonischen vervolgens door de eindtrafo worden onderdrukt. Hierdoor heb je een helderder "enhanced" geluid. Je kunt het effect van iets meer crossover vergelijken bij een versterker met pentode/triode schakeling, waarbij de pentodestand niet alleen luider is maar ook helderder.

Lang verhaal hè, voor iemand die er weinig ècht verstand van heeft?

Janneman
24 november 2002, 12:38
Echt waar, ik begrijp er allemaal niets van, maar dat maakt niet uit. :smile:

piezo
24 november 2002, 12:55
Hoeft niet, ik wou ook dat ik minder wist en meer kon!

jpb
28 november 2002, 11:48
Inderdaad, fender (vibro-)champs hebben een 6V6 en zijn dus per definitie classA, dus mijn verhaal gaat hier niet op.

Mijn theoretisch kennis gaat niet zo ver als die bij sommige anderen hier, maar ik blijf toch met vragen zitten:
- De voxjes zijn dus eigenlijk classAB. Kathode-bias heeft niets met A/AB te maken, maar omdat dit circuit (ook in tweed fenders) enigzins lijkt op classA wordt het ontercht toch zo genoemd (klopt?-ik heb overigens ook nooit gezegd dat cathode-bias iets te maken heeft met class A dan wel AB). Geldt dus ook voor andere "classA" versterkers (klopt?). Het ontbreken van een negatieve feedback bij VOx AC's (die de meeste fenders/marshalls WEL hebben), geeft ook een classA-suggestie in toon, terwijl het daar niets mee te maken heeft (klopt?). Conclusie: Ik ben er mooi ingetrapt, en met mij vele anderen, want dit topic zweft blijkbaar al jaren door versterker-land.
Wat is dan WEL een classA-push-pull versterker? Bestaan ze wel? Matchless, badcat, top-hat, bruno, etc.?????? of worden we gewoon verneukt?

Dat je met de aanpassing van de bias (bias-pot omlaag => volt. op eindbuizen omlaag => ruststroom/bias omhoog -klopt???) van classAB in classA kunt instellen, geloof ik onmiddelijk. Echter, zowel Randall Aiken (the truth about class-A), Dave Funk (tube amp workbook) en
Gerald Weber (Desktop ref.....) stellen dat bij AB>A instelling de uitgangstrafo teveel brom genereert en de voedingstrafo te veel stroom moet afleveren, dus raden aan te vervangen. Extra ventilatie is in ieder geval ook nodig. Als dit zo is, dan komt er meer kijken dan alleen de bias/ruststroom verhogen (klopt?), en ben ik het dus eens met piezo.

Ik zie nu dat het type buis niet noodzakelijkerwijs gekoppeld is aan classA dan wel AB operatie (dank voor de correctie).
Blijft mijn vraag of sommige buizen niet beter geschikt zijn voor een bepaalde toepassing. Behalve de single ended 6V6 versterkers weet ik niet van het bestaan van een push-pull 6V6 amp in classA, als dat klopt, waarom niet? Omdat 6V6-jes niet graag bij lagere voltages werken, of omdat ze juist hoge voltages aan kunnen?????
En waarom is de EL84 DE push-pull-classA buis bij uitstek (kan meer stroom hebben)??

Leerzame discussie overigens......

Ibanez RuleZ
28 november 2002, 12:39
inderdaad een leuke discussie, waarvan ik best wel wat opsteek! leuk. misschien is het wel een tip (om het ook voor leken begrijpelijk te maken) om eens wat meer dingen uit te leggen....

bijvoorbeeld, what the fuck is een kathodebias? als de mensen die reageren wat dingen zouden kunnen uitleggen, dan zou ik dat wel erg tof vinden!

dank

harrald

mathe
28 november 2002, 17:51
Inderdaad, fender (vibro-)champs hebben een 6V6 en zijn dus per definitie classA
Klopt, alle (geluids) eindversterkers met enkele eindbuis (single ended) zijn klasse A.


- De voxjes zijn dus eigenlijk classAB. Kathode-bias heeft niets met A/AB te maken, maar omdat dit circuit (ook in tweed fenders) enigzins lijkt op classA wordt het ontercht toch zo genoemd (klopt?-
Zonder uitgangssignaal lijkt de instelling dicht bij klasse A te komen maar zogauw er enkele Watten uitgangsvermogen uitkomt loopt de instelling weg naar klasse AB.
Een circuit kun je niet betitelen als klasse A, AB, B of C maar alleen puur de instelling van de eindbuis (of buizen).


Het ontbreken van een negatieve feedback bij VOx AC's (die de meeste fenders/marshalls WEL hebben), geeft ook een classA-suggestie in toon, terwijl het daar niets mee te maken heeft (klopt?).
Klopt, heeft er niets mee te maken. Ik weet niet wie die suggestie gemaakt heeft.
Wel (en de mate van) of geen negatieve terugkoppeling (NT) beinvloedt de mate en soort van vervorming van de eindversterker. Geen NT geeft een 'losser' en 'wilder' geluid.


Wat is dan WEL een classA-push-pull versterker? Bestaan ze wel? Matchless, badcat, top-hat, bruno, etc.??????
Een eindversterker waarbij de eindbuizen in klasse A staan ingesteld. Beide buizen (bij 1 push-pull paar) versterken hetzelfde deel van het ingangssignaal (vanuit de voorversterker) evenveel, echter in tegenfase van elkaar.


...stellen dat bij AB>A instelling de uitgangstrafo teveel brom genereert en de voedingstrafo te veel stroom moet afleveren, dus raden aan te vervangen. Extra ventilatie is in ieder geval ook nodig. Als dit zo is, dan komt er meer kijken dan alleen de bias/ruststroom verhogen (klopt?)
Extra ventilatie is inderdaad verstandig. In klasse A verstoken de eindbuizen zonder uitgangssignaal evenveel vermogen (en produceren dus ook evenveel warmte) als bij maximaal uitgangssignaal.
Een eindbuis in klasse A vraagt een meestal een andere primaire impedantie van de uitgangstrafo dan in klasse AB. Dat zou dus vervangen van de trafo rechtvaardigen...
Het extra genereren van brom kan ik even niet plaatsen...


Blijft mijn vraag of sommige buizen niet beter geschikt zijn voor een bepaalde toepassing. Behalve de single ended 6V6 versterkers weet ik niet van het bestaan van een push-pull 6V6 amp in classA, als dat klopt, waarom niet?
Waarschijnlijk omdat de klasse A instelling behoorlijk wat minder uitgangsvermogen afgeeft dan een klasse AB versterker. Het rendement van klasse A is dus aanzienlijk lager.


Omdat 6V6-jes niet graag bij lagere voltages werken, of omdat ze juist hoge voltages aan kunnen?????
Hoe kom je daarbij? De maximale anodespanning van EL84 en 6V6 verschilt slechts 15 Volt (resp. 300 en 315 Volt).

En waarom is de EL84 DE push-pull-classA buis bij uitstek (kan meer stroom hebben)??
[/Quote]
Dat is de EL84 niet. Zowel 6V6 als EL84 hebben een 12 Watt anodedisspatie. Eigenlijk zijn ze redelijk identiek aan elkaar. Je moet dan ook de verschillen zoeken in de klank van de buizen.

[Quote Ibanez Rulez] misschien is het wel een tip (om het ook voor leken begrijpelijk te maken) om eens wat meer dingen uit te leggen.... [/Quote Ibanez Rulez]
Sorry voor de stortvloed aan technische taal :smile: Ik zal proberen een linkje te vinden waar één en ander in lekentaal wordt uitgelegd.
Oh, en kathodebias is een methode van ruststroominstelling waarbij gebruik wordt gemaakt van een vaste weerstand in de kathodeleiding van de eindbuis. De spanning welke over deze weerstand valt zorgt voor de negatieve roosterspanning op het stuurrooster. Dit alles in tegenstelling tot de methode waarbij de nagatieve roosterspanning uit een aparte voeding wordt gehaald. (Volgens mij nog steeds veeeel te technisch...)
Bij een versterker met een kathodebias is het overigens niet nodig de versterker te 'biassen' na het vervangen van de eindbuizen. In alle andere gevallen wel (maar dat wist je waarschijnlijk wel).

Graag gedaan,
Marc