PDA

View Full Version : Metalen plaat achter de kop



G.G.
5 juli 2006, 10:51
Een jaar of 10 / 15 geleden zag ik nog weleens van die bronskleurige metalen platen in de vorm van een fenderkop. Die kon je achter je kop schroeven en daar weer je stemmechanieken overheen. De theorie was geloof ik dat dat de sustain zou verhogen.

Weet iemand hier meer van? Werkt het? Waar te verkrijgen tegenwoordig? Kom ze namelijk nergens tegen.

fred dons
5 juli 2006, 10:58
dat is de fathead dis is vvan massief messing, die is tegenwoordig vervangen voor de fatfinger en daar is fender tegenwoordig de distributeur van (en ik heb nooit enig verschil gemerkt maar er zijn mensen die er bij zweren)

G.G.
5 juli 2006, 11:19
Hey Fred, bedankt, dat helpt me verder.

Dit is dus die Fathead:

http://i22.ebayimg.com/05/i/06/de/62/e0_12.JPG

Ik ga ff verder speuren.

robert-gitarist
5 juli 2006, 18:04
stond tijdje terug op marktplaats z'n een.Een echte oude maar weet niet of ie er nog op staat?Of het helpt,geen idee maar goed..

Marcel2
6 juli 2006, 08:14
dat is de fathead dis is vvan massief messing, die is tegenwoordig vervangen voor de fatfinger en daar is fender tegenwoordig de distributeur van (en ik heb nooit enig verschil gemerkt maar er zijn mensen die er bij zweren)

Er zijn ook hele volksstammen die in de bovennatuurlijke krachten van Jomanda geloven.

fred dons
6 juli 2006, 08:24
ja maar jomanda is echt

(als in echt de weg kwijt) :seriousf:

G.G.
6 juli 2006, 10:01
ja maar jomanda is echt

(als in echt de weg kwijt) :seriousf:

De info die ik kan vinden zegt ook niet heel veel concreets behalve dat iets meer massa aan de kop de sustain zou bevorderen. Je zou dus ook gewoon de kop iets dikker kunnen laten en alleen langs de achterkant bij de mechanieken de boel op de juiste dikte kunne fresen.

Als het echt zoveel verschl zou maken hadden meer gitaren standaard metaal / messing in de kop zitten.

fred dons
6 juli 2006, 10:26
het grappige is dat iemand als PRS bijvoorbeeld lowmass tuners heeft om de massa lager te krijgen aan de kopkant en dus precies andersom redeneert

G.G.
6 juli 2006, 10:32
het grappige is dat iemand als PRS bijvoorbeeld lowmass tuners heeft om de massa lager te krijgen aan de kopkant en dus precies andersom redeneert

Ik hou het wel bij een gewone stratkop zonder messing erachter.


wordt wel linkshandig, want de extra lengte van de bassnaren zou het geluid ten goede komen (waarschijnlijk ook zo'n bullshit-theorie, maar ik vind het mooier en gemakkelijker stemmen)

fred dons
6 juli 2006, 10:52
ik heb ook veel linkshandige koppen en de bassnaren zijn wat soepeler dus die theorie klopt mijn inziens wel

paulusdeBKB
6 juli 2006, 11:03
Idd, laatste theorie klopt wel.

Ik vraag me ook al jaren af hoe dat met die Fatfinger nou zit.

Overigens, refererend aan de topictitel: ik heb mijn plaat meestal voor mijn kop.

G.G.
6 juli 2006, 12:25
Idd, laatste theorie klopt wel.


Ik heb 1 linkshandige hals op een van mijn stratjes zitten, en die speelt inderdaad heerlijk op de bassnaren, ook klinkt ie daar erg lekker. Is ook onder andere de reden dat op mijn nieuwe zelfbouwstratje ook een linkshandige kop komt (en dat RED van SRV ook zo'n hals heet speelt een beetje mee).




Ik vraag me ook al jaren af hoe dat met die Fatfinger nou zit.


Die is verplaatsbaar zodat je zogenaamde deadspots kan elimineren door de juiste positie te vinden. Ik vind dat ding alleen erg lelijk. Lijkt op zo'n tafelkleed klem dat je in de tuin gebruikt in de wind.


Overigens, refererend aan de topictitel: ik heb mijn plaat meestal voor mijn kop.


Ja, vond ik een leike titel, lekker dubbelzinnig.

fred dons
6 juli 2006, 12:33
je zou inderdaad (om uit te proberen) een tafel klem en een bronzen munt aan de kop van gitaar kunnen klemmen en kijken of je echt verschil merkt

G.G.
6 juli 2006, 13:02
je zou inderdaad (om uit te proberen) een tafel klem en een bronzen munt aan de kop van gitaar kunnen klemmen en kijken of je echt verschil merkt


Ik ga gewoon zo het podium op:


http://img84.imageshack.us/img84/4937/image000343cu.jpg

:rockon:




Wel grappig dat je je geluid op veel manieren kan beinvloeden. Moest weer denken aan vroeger. Toen zat ik op mijn slaapkamer altijd gitaar te spelen in de vensterbank. Als ik dan onversterkt speelde zette ik de kop van de gitaar tegen het glas van het raam aan. Klonk altijd super.

fred dons
6 juli 2006, 13:27
subtiel :seriousf: