PDA

View Full Version : het polijstproces, hoe en wat?



mm80
5 juli 2006, 10:28
Ik vraag me dus af hoe nu het best te werk te gaan,

Ik heb een body gelakt met cellulose, ik heb nu alles geschuurd tot 1200 grit als fijnste korrel. Ik heb al even met commandant 4 gepolijst en ik moet zeggen er komt al glans maar er blijft een doffe waas en als ik het oppervlak van de body in een bepaalde hoek houd dan zie ik nog heel veel krasjes.

-Is commandant 4 het juiste middel?
-hoelang uitharden alvorens 'serieus' te polijsten?
-ik gebruik oude t-shirts ed, is dat ok materiaal?
-is het aan te raden om nog fijner te schuren?

Alvast bedankt,

Michell

fred dons
5 juli 2006, 10:52
je zult altijd nog met een fijner polijstmiddel moeten afsluiten omdat commandant inderdaad een waas achterlaat (ik gebruik johnson speedshine hier voor)
t-shirts zijn ok om mee te beginnen (mits 100 % katoen) maar ik gebruik liever poetsdoeken van super de boer omdat die zelf geen krassen achterlaten in verse lak, als laatste poets ik met katoenen watjes

tegenwoordig polijst ik mijn commandant 4 (de blauwe niet de groene) met deze dingen op mijn boormachine van stewmac (2 minuutjes polijsten en geen enkel krasje meer op mijn gitaar!!! ipv half uur poetsten met een doek)

http://www.stewmac.com/catalog/images_1sm/3414_1sm.jpg

fred dons
5 juli 2006, 10:55
en oh ja, afhankelijk van het aantal lagen (3-4 minimaal 1 week uitharden, bij meer lagen 2 tot 3 weken uitharden) kun je met polijsten beginnen

en 1200 grit is voldoende (hoewel ik zelf 2000 gebruik)

mm80
5 juli 2006, 11:43
Geweldig, bedankt.

Hoe monteer je die doeken aan je boormachine? Op een speciale kop ofzo?

Michell

fred dons
5 juli 2006, 11:51
nee die doeken gebruik ik alleen nog maar voor de speedshine (met de hand)maar daarvoor heb ik gewoon met de blote sponskop van stewmac de body gladgepolijst, eerst even de body inwrijven met een laagje commandant
(body wel eerst even klem zetten in een hoek) dan de sponskop met hoge toeren over de body halen en een minuut later zijn alle krassen weg
http://www.stewmac.com/catalog/images_1sm/3414_1sm.jpg

Pun
5 juli 2006, 14:23
Als je hem na het polijsten ook nog even in de wax zet (ik heb bij mijn enige repaint turtle wax gebruikt), gaat ie nog mooier glimmen.

Mattia
5 juli 2006, 17:22
nonpaint.nl heeft ook diezelfde polijstkoppen (3M), dacht ik. Heb die van mij bij StewMac gehaald, maar prima ervaringen met Nonpaint.nl

fred dons
5 juli 2006, 17:41
ik moet weer nieuwe bestellen (ze slijten nogal als je over pickup cavities gaat met die dingen) dus dat nonpaint.nl klinkt wel als een goede optie
thanks!

mm80
6 juli 2006, 07:08
Zijn het deze dingen bij nonpaint.nl?
3M Finesse-it Roloc Finishing pad 3" (4011473601)
Finishing schijfje 76 mm, sponsrubber steunschijfje met Roloc aansluiting. Snel en gemakkelijk te gebruiken.


http://img58.imageshack.us/img58/884/3752wg.jpg

Kun je ze zo op de boormachine monteren? Lijkt me ideaal!

Bedankt weer!

Mattia
6 juli 2006, 07:26
Zijn het deze dingen bij nonpaint.nl?
3M Finesse-it Roloc Finishing pad 3" (4011473601)
Finishing schijfje 76 mm, sponsrubber steunschijfje met Roloc aansluiting. Snel en gemakkelijk te gebruiken.


http://img58.imageshack.us/img58/884/3752wg.jpg

Kun je ze zo op de boormachine monteren? Lijkt me ideaal!

Bedankt weer!

Ja, die. Je zou even aan hun moeten vragen/uizoeken hoe het zit met de 'Roloc' aansluiting. Da's namelijk te wat anders, maar er zal vast een tussenstuk bestaan.

Mattia

mm80
6 juli 2006, 07:36
Ga ik doen,

Bedankt!

rinaldo
8 juli 2006, 18:53
ben vanmiddag met het polijstproces begonnen op mijn gitaar,eerst geschuurd met korrel 1000 en 1200 en daarna gepolijst met brasso koperpoets.(heb ik van charlotte afgekeken) het ziet er allemaal prachtig uit alleen krijg ik op de randen een witte verkleuring dus ik ben bang dat ik door de lak heen geschuurd heb. ik heb de randjes maar weer voorzichtig gespoten, en laat het maar weer een weekje rusten, en ga volgende week weer vrolijk verder. ik ben alleen wel verbaasd dat er zo weinig voor nodig is om door de lak te schuren, ik heb erg voorzichtig gedaan en heel licht geschuurd.nja mischien moeten de randen iets meer gespoten worden als de rest? iemand ervaring mee? tips zijn zeer welkom.

fred dons
8 juli 2006, 21:55
ik heb het zelf nooit geprobeerd maar brasso is om metaal te polijsten dus misschien te agressief?
ik gebruik zelf commandant 4 hier voor (en afhankelijk van mij bui polijstpasta's van stew mac) deze zijn ook bedoeld voor lakken

overigens heb ik ook wel eens dat ik door de lak heen polijst met name als ik met acryl gespoten heb

rinaldo
9 juli 2006, 11:46
het was niet zo zeer het polijsten, maar eerder door het schuren dat ik al door de laag heen ging. en idd het is acryl wat ik gebruikt heb dus dat zal wel de oorzaak zijn.maar geen nood de aanhouder wint,volgende week gewoon weer verder.

mm80
9 juli 2006, 13:35
Bij de Telecaster waar ik nu mee bezig ben heb ik bewust steeds de randen overgeslagen bij het nat schuren. Dus wel steeds gespoten maar als ik dan ging schuren meed ik de randen, omdat ik eerder ook steeds dit probleem had.
Pas toen ik klaar was met aflakken heb ik voorzichtig de randen meegeschuurd.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat je (in vergelijking met bv de vlakke stukken van de body) veel druk uitoefend op een relatief klein oppervlak, nl de randen. Met als gevolg dat hier het snelst doorheen schuurt.

Michell

charlotte
9 juli 2006, 15:17
Hey Luitjes,

Idd, ik heb eerst met brasso gewerkt, omdat het weekend was, en ik niets anders in huis had, maar dat was op de proefstukjes, als je mijn site goed gelezen had, had je kunnen zien dat ik later commendant en turtle wax gebruikt heb.


groetjes Charlotte. :lp:

rinaldo
10 juli 2006, 21:35
je hebt gelijk charlotte, maar zoals eerder gezegd, het was niet zo zeer de brasso waar mee ik er doorheen ging maar,het nat schuren met korrel 1000 en 1200. het polijsten op zich ging wel goed, dat kan zelfs wel met tandpasta heb ik mij laten vertellen. ik denk dat mm80 wat dat betreft gelijk heeft, de randen zijn extra kwetsbaar, dus daar moet je extra voorzichtig zijn.