PDA

View Full Version : marshall head DSL of TSL?



Rormo
5 juli 2006, 00:18
Vandaag een dagje doorgebracht bij Rockpalace Den Haag (zoals altijd met liefde ontvangen).
Ik heb daar lange tijd op een Marshall DSL100 gespeeld met een vintage cabinet. Gewldig geluid ik kan niet anders zeggen. Prijzig, maar echt helemaal verliefd op. Ik heb echter een groot probleem. Er zit maar 1 equalizer op, deze is voor zowel de distortion als het clean kanaal. Ik wil toch echt verschillende eq instellingen en als ik tijdens een nummer beide kanalen gebruik, dan heb ik dus een probleem. Hoe los ik dit op?
Uiteraard zou ik ook een Marshall TSL kunnen kopen omdat deze wel meerdere eq's heeft. Deze is echter nog een stukje duurder dus ik hoop dat iemand een betere oplossing heeft.

marc_o
5 juli 2006, 09:56
Vandaag een dagje doorgebracht bij Rockpalace Den Haag (zoals altijd met liefde ontvangen).
Ik heb daar lange tijd op een Marshall DSL100 gespeeld met een vintage cabinet. Gewldig geluid ik kan niet anders zeggen. Prijzig, maar echt helemaal verliefd op. Ik heb echter een groot probleem. Er zit maar 1 equalizer op, deze is voor zowel de distortion als het clean kanaal. Ik wil toch echt verschillende eq instellingen en als ik tijdens een nummer beide kanalen gebruik, dan heb ik dus een probleem. Hoe los ik dit op?
Uiteraard zou ik ook een Marshall TSL kunnen kopen omdat deze wel meerdere eq's heeft. Deze is echter nog een stukje duurder dus ik hoop dat iemand een betere oplossing heeft.

Je zou 2e hands kunnen kijken natuurlijk...
Velen zweren bij de DSL omdat ie beter zou klinken, maar ik vind ze beide wel wat hebben ...maar er zijn toch 2 kanalen op de DSL met ieder hun eigen EQ?

Agent_Smith
5 juli 2006, 11:01
Je zou 2e hands kunnen kijken natuurlijk...
Velen zweren bij de DSL omdat ie beter zou klinken, maar ik vind ze beide wel wat hebben ...maar er zijn toch 2 kanalen op de DSL met ieder hun eigen EQ?

Nee, de DSL heeft shared EQ controls.

Rormo
5 juli 2006, 11:49
2e hands is geen optie voor me. Ik wil een nieuwe.

Les Paul
5 juli 2006, 11:57
Shared EQ maakt de DSL in de basis een 1-kanaals versterker. De TSL is een echte 3-kanaals versterker. Verschillende mensen zijn van mening dat meer-kanaals Marshalls minder klinken dan de 1-kanaals versie.
Zelf heb ik een DSL100. Ik heb hem uitvoerig vergeleken met de TSL100. Het verschil was voor mij erg duidelijk.
Als ik andere EQ settings wil hebben, dan doe ik dat met een pedaaltje.

Rude Perception
5 juli 2006, 12:03
de dsl401 heeft wel een aparte eq voor clean en overdrive

Rormo
5 juli 2006, 12:06
Shared EQ maakt de DSL in de basis een 1-kanaals versterker. De TSL is een echte 3-kanaals versterker. Verschillende mensen zijn van mening dat meer-kanaals Marshalls minder klinken dan de 1-kanaals versie.
Zelf heb ik een DSL100. Ik heb hem uitvoerig vergeleken met de TSL100. Het verschil was voor mij erg duidelijk.
Als ik andere EQ settings wil hebben, dan doe ik dat met een pedaaltje.

pedaaltje heb ik wel aan gedacht ja als oplossing. Maar krijg ik dan niet het probleem dat ik zowel op de footswitch als op de EQ tegelijk moet drukken als ik wissel van clean naar distortion of andersom?

Les Paul
5 juli 2006, 16:12
Ik gebruik zelf het lead kanaal eigenlijk nauwelijks. Ik heb het clean kanaal afgesteld op max gain. Met Overdrives (Alberta, Red Snapper) zorg ik voor de crunch geluiden. Door met enkele zeer verschillende overdrives te werken is het net of je meerdere amps hebt. De Alberta geeft een mooie warme drive, terwijl de Red Snapper wat moderner en bijteriger klinkt.

maestro_nl
5 juli 2006, 17:51
TSL is echt vreselijk (rasperig)... laat met repetitie op gespeeld als backline.

DSL heb ik gehad en vind ik de beste mastervolume Marshall.
Shared EQ was geen enkel probleem. 2 kanaals(footswitchable).
Per kanaal 2 modes (niet footswitchable).
De mijne had ik de 1 mode ook schakelbaar laten maken. Dus 3 sounds die ook echt van karakter verschillen!

1 belangrijk punt is dat Marshalls in mijn optiek (gehoor) met greenbacks pas lekker gaan klinken.

guhlenn
6 juli 2006, 09:50
idd. een dsl met een 1960 tv klonk erg lekker. No matter wat alle fijnproevers ervan vinden...

marc_o
6 juli 2006, 10:29
Ik vind de TSL ook erg goed hoor, je moet 'm alleen niet 1 op 1 vergelijken met de DSL, want dat lijkt wel een heel andere versterker. TSL is helderder en feitelijk een prima allrounder.

guhlenn
6 juli 2006, 10:59
idd. gewoon een hele andere versterker. ik vond hte niks. maar ach...

zjanke
7 juli 2006, 07:24
Ik heb een TSL602 met een classic lead 80, een V30 en 2 oude Philips 12AT7 buizen in V2 en v3.
Hotplate zodat hij voluit kan (en dat scheelt enorm veel, dan gaat ie pas echt leven) en dan is een TSL een prima veelzijdige versterker

Orpheo
7 juli 2006, 09:16
ik zou zeker voor de dsl gaan. de tsl vind ik veel te schel, te rasperig, te 'nu-metal'. de DSL vind ik een lekkere knalbak, een van de betere 'nieuwe' versterkers. lekkere opvolger van de jcm800 ook. geen vervanging, maar aanvulling op een jcm800 zeg maar. veel ronder, meer ballen. het hele schakelgedoe is ook heel simpel. 1 kanaal met wat kleine schakeloptietjes waardoor het lijkt alsof je meerdere kanalen hebt. althans, dat is mijn idee bij de dsl. de tsl vind ik een verkapte 30th anniv. en zo klinkt ie eigenlijk ook wel.

@ t.s.: als je ECHT een allround marshall wilt, ga dan kijken en zoeken naar de 30th anniversary. die is echt meesterlijk. maar je moet wel van de voicing houden. tis namelijk echt niet zo (in mijn oren) dat ie alle marshalls in 1 huissie gooit. maar hij is wel de meest allrounde en lekker klinkende marshalls die ik gehoord heb (en dat zijn er flink wat...)

Rormo
7 juli 2006, 15:06
maj het DSL geluid was helemaal fantastisch. Ik heb geen enkele twijfel wat het geluid betreft. Probleem is alleen dat er maar 1 eq op zit. Daar ging het me een beetje om. En met een voet eq kan dat wel opgelost worden, maar als ik dan van kanaal switch, moet ik ook op de eq duwen met mijn voet en dat is misschien een beetje ingewikkeld (twee pedalen tegelijk indrukken).

Orpheo
7 juli 2006, 15:26
maj het DSL geluid was helemaal fantastisch. Ik heb geen enkele twijfel wat het geluid betreft. Probleem is alleen dat er maar 1 eq op zit. Daar ging het me een beetje om. En met een voet eq kan dat wel opgelost worden, maar als ik dan van kanaal switch, moet ik ook op de eq duwen met mijn voet en dat is misschien een beetje ingewikkeld (twee pedalen tegelijk indrukken).

misschien moet je dan eens kijken naar de hughes and kettner trilogy of triamp. ook lekker marshall-like gevoiced, maar scheurt en klinkt als een tiet. en 3 volledig gescheiden kanalen. of de engl sovereign. ook top. als je natuurlijk perse een multichannel wilt met gescheiden eq en de tsl niets voor je is :)

Rormo
7 juli 2006, 15:27
TSL is een beetje prijzig. Dus ik weet niet wat deze genoemde amps kosten...?