PDA

View Full Version : Brommend "auto" geluid



Henk_De_Wombat
4 juli 2006, 23:28
Sorry voor de vreemde topic titel, ik kon het niet op een betere manier omschrijven. :D

Ik ben nog maar net begonnen met gitaar spelen dus ik zal deze techniek nog lang niet leren, maar ik ben benieuwd hoe men zoiets doet.

In veel rockmuziek hoor je een soort "brommend" geluid, het lijkt wel een beetje op het geluid van een auto die gas geeft.

Pak het mp3'tje van Jimi Hendrix' Voodoo Chile erbij, en forward hem naar 40 seconden. Dat "vrooomm" geluid naar beneden is waar ik op doel.

Hoe doe je zoiets? Gewoon een akkoord aanslaan en dan je vingers snel over de nek naar de headstock bewegen? Of met een tremolo arm? Wat als je die niet hebt?

Ik weet dat het een vreemde vraag is, maar ik vind dat altijd zo vet klinken. :)

thomazzbootzz
4 juli 2006, 23:47
het heet een dive-bomb

dit geluid krijg je als je de tremmolo arm indrukt.

cheers
thomas

Henk_De_Wombat
6 juli 2006, 21:42
Aaah .. dive-bomb heet zoiets dus, bedankt. Volgens mij kun je dit ook wel zonder tremolo arm doen... toch?

Emocide
6 juli 2006, 22:25
Aaah .. dive-bomb heet zoiets dus, bedankt. Volgens mij kun je dit ook wel zonder tremolo arm doen... toch?

dat zie ik je dan graag doen :P

Blen-D*?
6 juli 2006, 22:40
Aaah .. dive-bomb heet zoiets dus, bedankt. Volgens mij kun je dit ook wel zonder tremolo arm doen... toch?

dat zou nog eens leuk worden :seriousf:

Henk_De_Wombat
6 juli 2006, 23:23
En deze (http://video.google.com/videoplay?docid=4656808344167063317&q=Sweet+Child+O+Mine) dan? Ik zou toch zweren dat die gast geen trimolo arm gebruikt (ik zie er geeneen tenminste). Of ben ik nou gek?

Trocar
7 juli 2006, 00:30
En deze (http://video.google.com/videoplay?docid=4656808344167063317&q=Sweet+Child+O+Mine) dan? Ik zou toch zweren dat die gast geen trimolo arm gebruikt (ik zie er geeneen tenminste). Of ben ik nou gek?

Je bent niet gek, maar wat hij doet is geen dive-bomb.

Dit geluid doe je, inderdaad zoals je zelf zei in je eerste post, door snel je hand te bewegen over de dikke snaren; van de kop omhoog en weer terug, of alleen omhoog of omlaag.

Bij een dive-bomb druk je de tremolo zo ver in dat de snaren langer en lager van toon worden totdat ze rammelen op het fretboard (en laat hem langzaam weer opkomen voor het omgekeerde effect). Dit kan in principe wel zonder tremoloarm (door de tremolo zelf vast te grijpen, niet echt handig als je toch zo'n armpje hebt) maar niet zonder tremolo (of je moet aan je stemmechaniek draaien onder het spelen).

Izegrim
7 juli 2006, 12:28
Ik heb ergens in een magazine een artikeltje staan waarin Zakk Wylde uitlegt hoe je zonder trem een divebomb kunt simuleren. Ik zal het wel even opsnorren als ik het niet vergeet. ;)

Vonk
7 juli 2006, 12:38
Dat zou ik wel leuk vinden om te lezen!

Emocide
7 juli 2006, 13:24
Ik heb ergens in een magazine een artikeltje staan waarin Zakk Wylde uitlegt hoe je zonder trem een divebomb kunt simuleren. Ik zal het wel even opsnorren als ik het niet vergeet. ;)

jah als je geen lock hebt dan bij de kop de snaren naar beneden drukken ? maar dan knapt je snaar redelijk snel en das tut wehhhh

sjoerd5
7 juli 2006, 13:36
Nee het is geen tremelo het is iets op de lage snaren

Gearjunkie
8 juli 2006, 01:05
zoiets heet 'slide'

sjoerd5
8 juli 2006, 10:04
en toch is het weer net iets anders dan een slide

Izegrim
9 juli 2006, 00:45
Ik heb het staan in de april 2005 issue van Guitar
World. Samengevat kwam ik het ook op het web tegen:


Mr. Zakk Wylde. In a guitar world magazine, he tells how to make a dive bomb effect byt using Finger tap on a high fret, bending it off, and then relasing the tap on a low fret... Example: B string = Bend second fret up a step, hammer on fret 21, bend it up, relase it, and then lower the second fret back to normal.

Nog een beetje meer geduld en ik post wel een screenie van het artikeltje.

Gearjunkie
9 juli 2006, 00:57
en toch is het weer net iets anders dan een slide


Een slide is niets anders dan van de ene toon naar de andere schuiven. Soms doe je dit maar over de afstand van een paar fretten, maar in het geval waar dit topic over gaat doe je dat over een grotere afstand. In tablatuur wordt het daarom ook op dezelfde wijze genoteerd.

Guitarik
10 juli 2006, 18:30
Ik heb het staan in de april 2005 issue van Guitar
World. Samengevat kwam ik het ook op het web tegen:



Nog een beetje meer geduld en ik post wel een screenie van het artikeltje.

Zie dit nog niet helemaal voor me, maar heb nu ook geen gitaar bij de hand.

Henk_De_Wombat
18 juli 2006, 21:56
Ik heb het staan in de april 2005 issue van Guitar
World. Samengevat kwam ik het ook op het web tegen:



Nog een beetje meer geduld en ik post wel een screenie van het artikeltje.

Heb je het artikel nog kunnen scannen of iets dergelijks? :)

-=JEROEN=-
18 juli 2006, 22:11
dive bomb op E snaar zonder tremelo: draai je stemknop heel snel los, en weer vast

truuk zo oud als hendrix :hippie:

marter544
18 juli 2006, 22:18
En jij houdt dan ook nog je gitaar in stemming??

-=JEROEN=-
18 juli 2006, 22:25
kwestie van luisteren

sla een open E akkoord aan, draai je E snaar omlaag en dan weer terug naar E

toch nie zo moeilijk?