PDA

View Full Version : Freesbitzoektocht nr.2 - kant vlakken



DarknessAwaits
4 juli 2006, 21:22
Vandaag heb ik met alle moeite en bijkomende frustratie geprobeerd m'n plankje korina te vlakken aan de zijkanten met een schaafmachine en schuurpapier. Hoewel dit wel is gelukt bij m'n vorige project is het een vreselijk onhandige methode, die voor mij ook veel trial-and-error is en aangezien het hout niet aan bomen groeit... o, toch wel...

Nu had ik al een paar keer het vlakken met een bovenfrees voorbij zien komen, maar dat werkt denk ik alleen maar lekker als je een behoorlijk freesbitje hebt waarmee je in 1 keer de gehele dikte van de plank kunt bewerken.

Dat is dus zo'n bitje:
http://home.planet.nl/%7Eburge251/Zaterdag2.jpg

Waar kan ik die vinden? Mijn vorige freeszoektocht is succesvol geslaagd bij de Jong in Rotterdam, maar daar heb ik toen ook nog even verder gekeken en kan me niet herinneren zo'n lange frees te hebben gezien.

Ik zou het ook met een templatebit van ca. 2.5cm aan beide kanten kunnen gaan proberen maar ik denk dat de kans op afwijking dan erg groot is.

Mattia
4 juli 2006, 22:32
Waarom moet 'ie zo lang, dan? Gewoon twee passes, werkt prima.

oknarb180
4 juli 2006, 23:21
Hey D.A.

Je kunt ook eerst langs de template (de ene kant van de body) met de kantfrees met bovenlager en daarna van de andere kant van de body met een kopieerfrees (= is kantfrees met onderlager).
werkt ook prima, daarna met een schuurrol (of blokje) naschuren en voila.

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
4 juli 2006, 23:43
Waarom moet 'ie zo lang, dan? Gewoon twee passes, werkt prima.


Ik zou het ook met een templatebit van ca. 2.5cm aan beide kanten kunnen gaan proberen maar ik denk dat de kans op afwijking dan erg groot is.


Je kunt ook eerst langs de template (de ene kant van de body) met de kantfrees met bovenlager en daarna van de andere kant van de body met een kopieerfrees (= is kantfrees met onderlager).
werkt ook prima, daarna met een schuurrol (of blokje) naschuren en voila.

Daar had ik ook al aan gedacht. Dan ga ik morgen wel een betere kopieerfrees halen, want die van mij is zo'n goedkoop prulletje van een setje van Ferm. Je kent het wel, 12 voor 10 euro ofzo. Toch ben ik bang op afwijken als ik het daarna nog moet naschuren... je wijkt zo snel af heb ik gemerkt.

tnx voor de reply's in ieder geval.