PDA

View Full Version : Beginnersadvies



de_bink
4 juli 2006, 17:32
Ik heb me net aangemeld bij dit forum, en ik wou graag advies over m'n eerste gitaar.
Ik heb nog nooit gitaar gespeeld ook geen akoustische, maar wil graag toch gaan beginnen met een elektrische omdat dat mij meer trekt, vooral ook omdat ik ook alleen dat soort muziek luister. Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan 190 €, met alles erbij, versterkers, kabels enzo.
Nou weet ik dat je daar niet echt veel voor kan kopen, maar aangezien ik ook pas ga beginnen, wil ik niet meer uitgeven.
De soort muziek die ik wil spelen is: Queens of the stone age, blink182, sum41, System of A down,Red hot chili peppers,Unwritten Law,Story of the year, killradio,Ministry,POD, .
Ik snap dat deze heel verschillende soorten muziek zijn, en dat dit voor een beginner onmogelijk is. Maar dan weten jullie tenminste wat voor soort muziek ik het leukste vind.
Alvast bedankt.

Blen-D*?
4 juli 2006, 17:36
uhm...ik wil niks zeggen hoor maar je kan beter op nylon akoestisch beginnen ten eerste je hoort je fouten beter. en tweede het doet minder pijn als je speelt.

maar je moet het zelf weten hoor

de_bink
4 juli 2006, 17:41
uhm...ik wil niks zeggen hoor maar je kan beter op nylon akoestisch beginnen ten eerste je hoort je fouten beter. en tweede het doet minder pijn als je speelt.

maar je moet het zelf weten hoor

doet minder pijn als ik speel ??? nou dat intereseert mij niet zo veel, en wat is dan precies nylon akoestisch .... sorry hoor maar ik ben een n00b :)

de_bink
4 juli 2006, 17:47
oh je bedoelt gewoon een akoustische gitaar , met nylon snaren ??? .... ja maar ik wil echt met een elektrische gitaar beginnen

gitarist17
4 juli 2006, 17:56
je moet ook gewoon beginnen met een elektrische gitaar. Als jij geinspireerd wordt door elektrische muziek dan moet je die muziek ook spelen en maken. Geen acoustische gitaar kopen en dan altijd met het idee zitten dat je het doet om uiteindelijk elektrische te gaan spelen. Je kunt echt beter gelijk elektrisch gaan, want dat is toch wat je uiteindelijk wilt

erik

de_bink
4 juli 2006, 18:17
je moet ook gewoon beginnen met een elektrische gitaar. Als jij geinspireerd wordt door elektrische muziek dan moet je die muziek ook spelen en maken. Geen acoustische gitaar kopen en dan altijd met het idee zitten dat je het doet om uiteindelijk elektrische te gaan spelen. Je kunt echt beter gelijk elektrisch gaan, want dat is toch wat je uiteindelijk wilt

erik

ja nee dat was eigenlijk ook de reden dat ik meteen elektrisch wou gaan spelen. Maar ik heb nou een beetje het forum door gekeken, maar volgens mij zijn dan de Squier en de Richwood het meest betaalbare maar toch met een relatief goede kwaliteit. Of zie ik andere over het hoofd?

Noid
4 juli 2006, 23:40
Squier en Richwood kunnen voor dat geld zeker goede gitaren zijn, meer info kun je vinden helemaal bovenaan in de lijst met onderwerpen: Belangrijk: Koopadvies: Gitaren onder 250 euro (showthread.php?t=57658) ( images/misc/multipage.gif 1 (showthread.php?t=57658&page=1) 2 (showthread.php?t=57658&page=2) 3 (showthread.php?t=57658&page=3) ... Laatste Pagina (showthread.php?t=57658&goto=lastpost) )

FruscianteFan
4 juli 2006, 23:53
uhm...ik wil niks zeggen hoor maar je kan beter op nylon akoestisch beginnen ten eerste je hoort je fouten beter. en tweede het doet minder pijn als je speelt.

maar je moet het zelf weten hoorDie pijn is na een paar weken of maanden ook helemaal weg, als je eenmaal wat eelt hebt. Bovendien:
Mijn vader heeft al 26 jaar een akoestische gitaar. Ik heb er in het begin wat op geleerd, maar ik wilde gewoon een elektrische en ik ben ook pas echt op dreef gekomen, toen ik er een had.
Gewoon voor elektrisch gaan dus :)

Een Squier is best aan te raden, Richwood schijnt ook okay te zijn net als London City. Maar vergeet niet dat een versterkertje ook wat kost.

iwamoto
5 juli 2006, 00:03
je moet ook gewoon beginnen met een elektrische gitaar. Als jij geinspireerd wordt door elektrische muziek dan moet je die muziek ook spelen en maken. Geen acoustische gitaar kopen en dan altijd met het idee zitten dat je het doet om uiteindelijk elektrische te gaan spelen. Je kunt echt beter gelijk elektrisch gaan, want dat is toch wat je uiteindelijk wilt

erik
vind ik ook, blendertje moet beter op zn woorden letten, ik had namelijk een vergelijkbare situatie, ik kon voor 200 een opknap JCM800 combo kopen, maar nu heb ik op een peavey XXX gespeeld, en die was echt helemaal te gek, ik had toen een klein dilemma, maar ik bedacht me, ik ga toch niet eerst een jcm800 kopen als ik eigenlijk een xxx wil, om dan op die 800 te spelen en te denken "had ik mar die XXX", dan kan ik gewoon beter doorsparen, maare, ik ben ook gewoon elec. begonnen, ik hou niet van het spelen op acousten, tot nu toe op veel te lompe modellen gespeeld, enigste nylon stringer die ik wil is deze
http://www.parkerguitars.com/images/models/nylon_popup.jpg

Javaca
5 juli 2006, 00:40
kijk hier eens:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57658

-=JEROEN=-
5 juli 2006, 00:58
een dean of een squier

en doorsparen voor een 2e hands versterker

beide voor 190 euro dan koop je dubbele bagger, niet echt de beste manier om kennis te maken met de gitaar

met een koptelefoon kan je ook electries spelen trouwens, vooral als je er een stereo>mono plug tussen zet (anders hoor je maar aan één kant gitaar)

Jesse v.d
5 juli 2006, 01:12
Met een koptelefoon hoor je toch alleen maar wat als je een soort van voorversterker of wat dan ook in je gitaar hebt? =\

Misschien is dan een volume pedaaltje en een Mono Jack plug naar sterio minijack dan een leukere optie. Kan je hem op je computer line in zetten. En wat grattis software googlen. Kan je misschien wel wat leuke modulatie dingen vinden :)

Dan heb je dus nodig een gitaar + volumepedaal + male mono jack -> male mono jack + male mono jack -> male stereo mini jack

Tot je geld heb om een echte versterker te kopen :)

-=JEROEN=-
5 juli 2006, 11:11
ja das waar ook, was ff in de war... ik sluit em vaak aan op mn minidiscrecorder en dan hoor ik em wel over mn koptelefoon (duh)

maar goed, in dat geval adviseer ik een pedaaltje erbij te kopen:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=505II
http://www.feedback.nl/?id=55&b=URRP50PS

en dan doorsparen voor een 2ehands versterker... als je een goedkope nieuwe gaat kopen, eindig je meestal met zo'n 15watt shit amp waar amper geluid uit komt

de_bink
5 juli 2006, 12:58
hey, bedankt voor al jullie advies, ik ga nu zeker voor een elektrische gitaar , en de squier is toch mijn favoriet omdat ik deze het mooiste vind.
Natuurlijk gaat het over het geluid, maar aangezien toch bijna iedereen positief is over de squier ga ik dus daar denk ik voor.

@Jesse v.d : Ik snap hier dus helemaal niets van , ben echt een n00b :sssh: maar wat ik ervan snapte was dat die pedaaltjes het volume versterken , en die kan je dan weer met zo'n jack aan m'n computer zetten. Maar kan je hem dan dus aan elke stereo instalatie zetten ? Ik bedoel ik heb een crappy stereo instalatie hier thuis met een ingang voor een DC JACK, dus zou ik hem daaraan kunnen zetten? Mijn stereo installatie heeft maar 30 Watt , maar ik denk wel dat dat genoeg is.

En ik zat nou ook zo te denken aangezien ik nog nooit elektrische gitaar heb gespeeld, mischien is het dan wel handig om een paar lessen te nemen op een muziekschool ofzo, om te kijken of het me bevalt en een beetje praktijk te krijgen. Want het zou zonde zijn als ik een squier zou gaan kopen om heb dan niet te gebruiken. Wat denken jullie ? en als je in de omgeving van Breda/Tilburg nog een muziekschool weet laat het me dan ook maar meteen weten, want ik kan nu niet gaan informeren, omdat ik nu namelijk in portugal woon.
alvast bedankt

Jesse v.d
5 juli 2006, 18:25
je kan van alles proberen het leuke als je hem op je computer aansluit (en daarna met een minijack naar tulp op je sterio set. Je de computer als een soort modelling amp / effectmachine kan gebruiken. ^^

Een echte versterker is natuurlijk beter, maar met je budget kan je best een aardig gitaartje vinden. Gitaar + versterker wordt al wat vervelender. Daarom gewoon als tijdelijke oplossing een computer aansluiten.

Met een volume pedaaltje ofzo kan je hem in de lineout van je pc stoppen of (in je audio set). Zonder volume pedaaltje kan je hem in je microfoon ingang van je pc stoppen maar moet je het volume op je gitaar best veel dichtdraaien.

Kweet ook niet hoeduur pedaaltjes etc zijn voor het zelfde geld kan je misschien al een klein maar leuk 5 watt oefenversterkertje al best goedkoop krijgen.

Blen-D*?
5 juli 2006, 18:57
oke maar ik had in het begin heel gevoelige vingers toen ik bij een vriend op les zat. toen besloot ik nylon akoestische te kopen. en zo zijn er toch veel en veel meer begonnen maar inderdaad als je toch al eelt op je handen heb haalt het niet uit.

sorry jongens :chicken:

de_bink
5 juli 2006, 20:36
je kan van alles proberen het leuke als je hem op je computer aansluit (en daarna met een minijack naar tulp op je sterio set. Je de computer als een soort modelling amp / effectmachine kan gebruiken.

dat lijkt me idd wel handig.
maar nou snap ik het nog niet helemaal, want in mijn geval heb ik dus een stereo met 30 watt, maar word het max volume nou bepaalt door het volume pedaaltje of m'n stereo ? Want de links die Jeroen had gegeven:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=505II
http://www.feedback.nl/?id=55&b=URRP50PS

staat niets over aantal watt....

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 03:17
het gaat hier om dat je jezelf kan horen... alleen een elec.gitaar maakt niet zo veel geluid... vandaar onze adviezen over hoe je toch je gitaar kan horen zonder versterker... een gewone hifi versterker raad ik niet aan trouwens, klinkt niet geweldig en waarschijnlijk blaas je de boel nog op ook... dus een pedaaltje met koptelefoon aansluiting is een goedkope oplossing, en dan kan je gelijk wat experimenteren met verschillende sounds (scheur, echo, etc)

er zijn genoeg sites die je als beginner op weg kunnen helpen... begin met de 8 basis akkoorden, met juiste vingerzettingen... zodra je die onder de knie hebt, begin je met barré akkoorden en toonladders... check vervolgens de tab sites, speel een berg covers na, en al doende leert men

ik kan zelfs proberen je via dit forum wat les te geven :hippie:

Jesse v.d
6 juli 2006, 04:26
Die pedaaltjes kan je met een male jack naar dubbele tulp op je stereo aansluiten. als je dat wilt.

Great
6 juli 2006, 09:17
Hmmm kweetniet, je moet wel zeker zijn of je echt gitaar gaat blijven spelen.
Je kan beter wat meer uitgeven, tenslotte, een gitaar+amp+kabels is voor een tijdje!
Voor 500-600 heb je wel goed materiaal.

de_bink
6 juli 2006, 13:03
Hmmm kweetniet, je moet wel zeker zijn of je echt gitaar gaat blijven spelen.
Je kan beter wat meer uitgeven, tenslotte, een gitaar+amp+kabels is voor een tijdje!
Voor 500-600 heb je wel goed materiaal.

500-600 ? , is dit niet een beetje te veel ? Ik bedoel ik ben nog maar een beginner, en ik weet wel zeker dat ik gitaar ga spelen, maar die lessen zijn meer om gewoon een beetje de basis te hebben zodat, als ik mijn gitaar ga kopen, toch wel een beetje kan spelen om te kijken(luisteren) naar het geluid, ik heb trouwens al iemand gevonden.

En ik heb op marktplaats een versterker gevonden van 30 watt voor €45, een combi voor gitaar en keyboard. advertentie (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/mp3_spelers_en_ipods/41016395.html) is dit iets? is denk ik dan toch wel beter dan zo'n pedaaltje, want ik denk dat ik dat na een tijdje weer weg wil doen omdat het niet hard genoeg gaat :satisfie: , maar 30watt is wel genoeg, vergelijkbaar met mijn stereo installatie dus dat is meer dan zat

JulesKr
6 juli 2006, 13:30
30 watt is zeker meer als zat voor thuis, maar je geeft nu een link naar een ipod :).

Butger
6 juli 2006, 13:33
Als je echt zeker weet dat je elektrisch gitaar wil spelen is 500-600 niet veel, maar echt zeker weten kun je dat zowieso niet voordat je echt ermee bezig bent, vind ik. Heel verstandig is wel om eerst wat lessen te nemen zodat je zelf ook kunt beoordelen welke gitaar jij wilt kopen. Mischien vind jij een squier wel helemaal niet fijn, maar als je nog niet kunt spelen zul je dat zelf niet kunnen beoordelen.

Een ding is zeker: Als je goedkope apparatuur koopt kan je motivatie wel eens helemaal wegzakken, omdat je er in de verste verte geen mooi geluid uit krijgt. Of je nou een beginner bent of niet, op een gitaar van 1000 euro + een Versterker van 1000 euro is veel leuker/mooier/gaver.

Een squier is opzich een leuke gitaar, maar een goede versterker is minstens zo belangrijk, en je versterker bepaalt ook in sterke mate je geluid!
Als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke versterker kun je dus beter zo'n Zoom pedaaltje kopen wat al eerder langskwam en dan over je koptelefoon spelen. Overigens kun je zon pedaal ook best op je stereo aansluiten.
Je kan in ieder geval niet je gitaar direct in je stero pluggen want dan komt er geen scheurgeluid uit wat voor de rockmuziek altijd gebruikt word.

En ff doorsparen voor een fatsoenlijke versterker, maar hier kan ik je verder weinig advies voor geven. Die 30 watt combi op marktplaats dat klinkt iig heel slecht... een combi voor gitaar&keyboard dat lijkt mij iets wat niet voor een eletrische gitaar bedoelt is, maar voor een akoustische.
Over een echte elektrische gitaar versterker kun je echt geen keyboard spelen.

JulesKr
6 juli 2006, 13:35
bedoel je deze (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/41047856.html%3Freturn%3DeJwlyuEKgyAUhuF7CeqnphkLR WK7k8MWU7Q6qLC2sXvfkX69zwcfaKG%252FXvcma6Em3eQF0t0 ZVwpqzsOOy8ZWSKFgBCiZbZGfF4YO5yNa0T2yjaIdrhc5tcMty ko1Vhbix2PlQax9n8WVqvoqII1V4UV6%252BgKQaO3Z05QdWtG Y3x8lnDHx%26df%3D1) versterker?

de_bink
6 juli 2006, 13:53
Als je echt zeker weet dat je elektrisch gitaar wil spelen is 500-600 niet veel, maar echt zeker weten kun je dat zowieso niet voordat je echt ermee bezig bent, vind ik. Heel verstandig is wel om eerst wat lessen te nemen zodat je zelf ook kunt beoordelen welke gitaar jij wilt kopen. Mischien vind jij een squier wel helemaal niet fijn, maar als je nog niet kunt spelen zul je dat zelf niet kunnen beoordelen.

Een ding is zeker: Als je goedkope apparatuur koopt kan je motivatie wel eens helemaal wegzakken, omdat je er in de verste verte geen mooi geluid uit krijgt. Of je nou een beginner bent of niet, op een gitaar van 1000 euro + een Versterker van 1000 euro is veel leuker/mooier/gaver.

Een squier is opzich een leuke gitaar, maar een goede versterker is minstens zo belangrijk, en je versterker bepaalt ook in sterke mate je geluid!
Als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke versterker kun je dus beter zo'n Zoom pedaaltje kopen wat al eerder langskwam en dan over je koptelefoon spelen. Overigens kun je zon pedaal ook best op je stereo aansluiten.
Je kan in ieder geval niet je gitaar direct in je stero pluggen want dan komt er geen scheurgeluid uit wat voor de rockmuziek altijd gebruikt word.

En ff doorsparen voor een fatsoenlijke versterker, maar hier kan ik je verder weinig advies voor geven. Die 30 watt combi op marktplaats dat klinkt iig heel slecht... een combi voor gitaar&keyboard dat lijkt mij iets wat niet voor een eletrische gitaar bedoelt is, maar voor een akoustische.
Over een echte elektrische gitaar versterker kun je echt geen keyboard spelen.


oeps verkeerde link :eek:, ja JulesKr dat is hem.

ja 500-600 is voor jullie mischien niet zo veel, maar voor mij wel! Ik kan momenteel echt niet meer dan 200€ uitgeven.

En dan snap ik het toch nog steeds niet, met zo'n zoom pedaaltje, als ik die dan op mijn stereo zou aansluiten, heb ik dan het aantal watt van mijn stereo (30watt)? Als dat zo is dan heeft het geen zin om die versterker te kopen aangezien hij ook 30 watt is, dan ga ik gewoon verder sparen voor een betere.

JulesKr
6 juli 2006, 14:09
Als je echt niet meer als 200 te besteden hebt, is het mischien een optie om een versterker+gitaar te huren. En dan zou je na een bijv. een half jaar die gitaar die gehuurt hebt kunnen kopen. Soms krijg je dan het geld wat je betaalt hebt voor het huren als korting.
Verschijnlijk is het niks voor je, maar ik zeg het toch maar.

de_bink
6 juli 2006, 14:22
Als je echt niet meer als 200 te besteden hebt, is het mischien een optie om een versterker+gitaar te huren. En dan zou je na een bijv. een half jaar die gitaar die gehuurt hebt kunnen kopen. Soms krijg je dan het geld wat je betaalt hebt voor het huren als korting.
Verschijnlijk is het niks voor je, maar ik zeg het toch maar.

Nee dat lijkt mij idd niet zo'n goed idee, ik woon namelijk in Portugal en wou in Nederland een gitaar gaan kopen omdat ze in Nederland veel goedkoper zijn. En ik woon hier ook een beetje afgelegen, en ken hier geen muziekwinkel, een beetje normale muziekwinkel heb je alleen in Lissabon, dat is hier 200Km vandaan. Ps is deze (http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=4642) Richwood een beetje te pruimen? Ik bedoel 99€ is echt nix, maar Richwood blijkt toch wel goed te zijn, voor zover ik op dit forum heb gelezen (voor zijn prijsklasse)

Butger
6 juli 2006, 14:33
oeps verkeerde link :eek:, ja JulesKr dat is hem.

ja 500-600 is voor jullie mischien niet zo veel, maar voor mij wel! Ik kan momenteel echt niet meer dan 200€ uitgeven.

En dan snap ik het toch nog steeds niet, met zo'n zoom pedaaltje, als ik die dan op mijn stereo zou aansluiten, heb ik dan het aantal watt van mijn stereo (30watt)? Als dat zo is dan heeft het geen zin om die versterker te kopen aangezien hij ook 30 watt is, dan ga ik gewoon verder sparen voor een betere.

Ja dit heb je goed :)
Maar het wattage geeft alleen min of meer het volume aan, zelfs verschillende versterkers die 30 watt zijn kunnen heel erg verschillen in volume.
Hoe dan ook, zo hard als jou stereo kan zo hard kun je dan ook gitaar spelen als je via je stereo gaat spelen.

G.G.
6 juli 2006, 14:34
Ps is deze (http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=4642) Richwood een beetje te pruimen? Ik bedoel 99€ is echt nix, maar Richwood blijkt toch wel goed te zijn, voor zover ik op dit forum heb gelezen (voor zijn prijsklasse)

Lijkt me een prima begin voor je. Ook een leuk detail is dat die dingen erg gemakkelijk te verbeteren zijn in de toekomst door de mindere zaken even los te schroeven en te vervangen met betere exemplaren. Misschien later een nieuwe nut en stemmechanieken. Humbuckertje in railsformaat in de brug met een pushpullschakelaar....... etc....

de_bink
6 juli 2006, 14:41
@butger : Ok dan dat is goed nieuws dat word dus een volume pedaaltje kopen ! :rockon:

@G.G.: ja dat had ik ook gehoord, ik ben nou toch nog wat verder aan het zoeken als ik nog een paar leuke gitaren zie laat ik het weten.

Butger
6 juli 2006, 14:43
@butger : Ok dan dat is goed nieuws dat word dus een volume pedaaltje kopen ! :rockon:

@G.G.: ja dat had ik ook gehoord, ik ben nou toch nog wat verder aan het zoeken als ik nog een paar leuke gitaren zie laat ik het weten.

Maar dan geen volume pedaaltje, maar een Effecten pedaaltje.
Het gaat er dan vooral om dat er Distortion op je pedaaltje zit, anders krijg je geen scheurgeluid. :D

Beste kun je waarschijnlijk ergens 2dehands een Boss (DS-1 ofzo)pedaaltje kopen o.i.d. als je het écht goedkooop wilt.
Zon Zoom pedaal is het leukst denk ik want daar zitten ook nog andere effecten op die je nu niets zullen zeggen maar wel leuk zijn als je wat verder bent met gitaar spelen.

LaurentB
6 juli 2006, 14:44
Ja dit heb je goed :)
Maar het wattage geeft alleen min of meer het volume aan, zelfs verschillende versterkers die 30 watt zijn kunnen heel erg verschillen in volume.
Hoe dan ook, zo hard als jou stereo kan zo hard kun je dan ook gitaar spelen als je via je stereo gaat spelen.

Ja, maar daar moet je toch mee opletten. Het signaal uit zo'n apparaat heeft vaak meer dynamiek dan dat van b.v. een CD-speler. Daar kun je soms toch je installatie mee beschadigen. Op hoofdtelefoon niet, volgens mij, maar met je speakers moet je een beetje opletten.
En een gitaarversterker van 30 Watt gaat inderdaad een stuk harder dan een HiFi-versterker van 30 Watt (omdat een gitaarversterker niet zo nauwkeurig hoeft te zijn).

de_bink
6 juli 2006, 15:16
Ja, maar daar moet je toch mee opletten. Het signaal uit zo'n apparaat heeft vaak meer dynamiek dan dat van b.v. een CD-speler. Daar kun je soms toch je installatie mee beschadigen. Op hoofdtelefoon niet, volgens mij, maar met je speakers moet je een beetje opletten.
.

echt waar joh ? het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn cd-speler kapot gaat ! .... is er een manier om er achter te komen of dat mijn stereo dat volhoud ?

@Butger : jah ik bedoelde een effectenpedaaltje, en die zoom lijkt me idd wel leuk

de_bink
6 juli 2006, 16:43
hey ik heb nou een selectie gemaakt van mijn favo gitaren:

Richwood stratocaster model
http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=4642

Squier Bullet stratocaster
http://www.musicstreet.co.uk/images/BIG/squier_bullet_blk.jpg

Squier Strato Special Sunburst LTD
http://www.comparestoreprices.co.uk/images/fe/fender-squier-affinity-strat-sunburst.jpg

Squier 51'
http://www.ultimate-guitar.com/reviews/images/8_183_4567.jpg

Squier 51 Vintage Modified
http://www.fretmusic.co.uk/uploads/images_products/3476.jpg

Epiphone SG special
http://www.hudobne-nastroje.sk/img_products/Epi%20SG%20special.jpg

Epiphone SG special II
http://img.shopping.com/cctool/PrdImg/images/pr/100X100/00/01/60/a7/59/23111513.JPG

Fender Affinity Telecaster
http://www.comparestoreprices.co.uk/images/fe/fender-squier-affinity-telecaster-red.jpg

en ik neig niet echt naar deze gitaren, maar zit wel in mijn prijsklasse, wat vinden jullie?:

Epiphone Les Paul special
Ibanez GAX 30


ehm nou had ik een vraagje, wat is nou eigenlijk het verschil tussen een telecaster en een stratocaster ? en welke zouden jullie kiezen ? ... Ik heb echt geen flauw idee

Lies
6 juli 2006, 18:51
hey ik heb nou een selectie gemaakt van mijn favo gitaren:

Squier Bullet stratocaster
http://www.musicstreet.co.uk/images/BIG/squier_bullet_blk.jpg

Deze gitaar heb ik zelf een aantal weken gekregen als beginner zijnde..
ik ben er zeer tevreden over!
misschien kan je eens kijken voor een starterset van squier?

de_bink
6 juli 2006, 19:25
Deze gitaar heb ik zelf een aantal weken gekregen als beginner zijnde..
ik ben er zeer tevreden over!
misschien kan je eens kijken voor een starterset van squier?

ok! +1 voor de bullet :dance: Toch is vreemdgenoeg de bullet een van de "slechtste" gitaren van squier volgens veel reviews die ik lees op het internet.

ehm nou een starterset is denk ik niets voor mij aangezien ik dus met een zo'n zoom pedaaltje ga werken.Maar toch bedankt.

de_bink
7 juli 2006, 14:23
ehm nou had ik een vraagje, wat is nou eigenlijk het verschil tussen een telecaster en een stratocaster ? en welke zouden jullie kiezen ? ... Ik heb echt geen flauw idee

Ik weet nu al wat het verschil is tussen een stratocaster en een telocaster, ik ga dus voor een STRATOCASTER.

Nou zat ik weer een beetje te kijken voor info over Richwood's maar blijkbaar zijn die dingen toch echt goed, alleen maar goede reacties over dit merk, maar nou zat ik zo te denken:
Als die Richwood stratocaster's toch wel een soort "namaak" zijn van de Fender, zou dan Squier niet beter moeten zijn dan Richwood? Aangezien Squier toch een onderdeel is van Fender!

Jesse v.d
7 juli 2006, 20:38
Zoek ff naar richwood en lees dat topic door ^^, vind je vast ook wel wat vergelijkingen met andere gitaren. Het richwood topic is lekker ff wat leesvoer voor een tijdje :p

de_bink
8 juli 2006, 14:55
:seriousf: ja idd , maar ik heb het nou wel ongeveer allemaal gelezen, maar geen echte concrete vergelijkingen vinden, maar ik zag wel dat Richwood gitaren geen garantie hebben, en Squier gitaren WEL. Dit is natuurlijk wel belangrijk voor mij, aangezien ik 200Km moet rijden voor een reparatie. :nervous:

FruscianteFan
8 juli 2006, 16:50
Het schijnt dat die Squier '51 erg goed is voor de prijs.

sjoerd5
8 juli 2006, 17:05
jeroen is de roland cube 15 een 15 watt shit amp?????

d'oh
8 juli 2006, 17:11
en dan doorsparen voor een 2ehands versterker... als je een goedkope nieuwe gaat kopen, eindig je meestal met zo'n 15watt shit amp waar amper geluid uit komt

gelul, 15watt op je slaapkamer of in de woonkamer is hard genoeg, dat is geen probleem en er zijn goede beginnersversterkers tegenwoordig, dus wat dat betreft lul je uit je nek

@de_bink: schroef je budget op naar 350-450 euro en je zult zien, dat je in eens veel meer kan: London City strat of tele, OLP's, Epiphone's; vox/marshall/cube/fender/hiwatt versterkertje 2dehands

mocht je dan toch weinig willen uitgeven dan zou ik een squier '51 kiezen, het model is zo lelijk dat ze mooi zijn en voor het geld klinken ze heel behoorlijk

Blen-D*?
8 juli 2006, 17:32
jeroen is de roland cube 15 een 15 watt shit amp?????

aan 15 watt heb je meer als genoeg aan als beginner hoor maak je daar maar niet druk over ;)

de_bink
8 juli 2006, 20:09
mocht je dan toch weinig willen uitgeven dan zou ik een squier '51 kiezen, het model is zo lelijk dat ze mooi zijn en voor het geld klinken ze heel behoorlijk

squier '51? Hmmm dan zie ik nu dus officieel "door de bomen het bos niet meer" ... Maar heeft de '51 niet 3 single-coils ? Ik zat namelijk zo na te denken maar het zou wel handig zijn als ik een humbucker er bij heb, is ie kwa geluid toch wat uitgebreider denk ik... zoals bijvoorbeeld de squier affinity fat strat, met 2single-coils en een humbucker (ik had er een gezien voor 156€ , nieuw) Is toch wel een zacht prijsje!
Maar ik heb ook veel gelezen dat de Affinity-series crap zijn, en dat alleen de standard versies van squier wel goed te pruimen zijn. Maar een standard series + versterker + effecten pedaaltje word wel heel erg moeilijk.

Blen-D*?
8 juli 2006, 20:19
squier '51? Hmmm dan zie ik nu dus officieel "door de bomen het bos niet meer" ... Maar heeft de '51 niet 3 single-coils ? Ik zat namelijk zo na te denken maar het zou wel handig zijn als ik een humbucker er bij heb, is ie kwa geluid toch wat uitgebreider denk ik... zoals bijvoorbeeld de squier affinity fat strat, met 2single-coils en een humbucker (ik had er een gezien voor 156€ , nieuw) Is toch wel een zacht prijsje!
Maar ik heb ook veel gelezen dat de Affinity-series crap zijn, en dat alleen de standard versies van squier wel goed te pruimen zijn. Maar een standard series + versterker + effecten pedaaltje word wel heel erg moeilijk.

hier op valt volgens mij maar een ding te zeggen als je iets beters wil dan dit spaar dan door. dat is volgens mij het beste want zo te horen wil je een goed instrument en het beste is dan om gewoon door te sparen ;)

d'oh
8 juli 2006, 20:54
squier '51? Hmmm dan zie ik nu dus officieel "door de bomen het bos niet meer" ... Maar heeft de '51 niet 3 single-coils ? Ik zat namelijk zo na te denken maar het zou wel handig zijn als ik een humbucker er bij heb, is ie kwa geluid toch wat uitgebreider denk ik... zoals bijvoorbeeld de squier affinity fat strat, met 2single-coils en een humbucker (ik had er een gezien voor 156€ , nieuw) Is toch wel een zacht prijsje!
Maar ik heb ook veel gelezen dat de Affinity-series crap zijn, en dat alleen de standard versies van squier wel goed te pruimen zijn. Maar een standard series + versterker + effecten pedaaltje word wel heel erg moeilijk.

nope de '51 heeft 1 humbucker en 1 single coil en klinkt heel aardig voor een goedkope gitaar

maar ik blijf bij me standpunt dat je beter nog even kunt doorsparen en wat betere gear kan kopen

Orpheo
8 juli 2006, 21:31
@ topicstarter: je kan beter wat doorsparen, en een OLP kopen. een lukather olp of een petrucci OLP. dan liever even geen amp en een verdraaid fijne gitaar waar je een lange tijd lekker op kunt beuken, en de gitaar goed leert kennen, dan een gitaar dat in mijn ogen een stuk wrakhout is, en een amp die eigenlijk niets meer is dan een koektrommel, een stuk of wat weerstandjes, transistortjes, opampjes, en van alles en nogwat, met een blikken geluid.

scheelt je ook gelijk kabel and stuff. heb ik ook gedaan. half jaar spelen onversterkt, en in de tussentijd gespaard voor een leuke amp. beviel t spelen me niet na t half jaar, kon ik de gitaar doorverkopen, en wat anders doen, maar t beviel wel. Dus ampie gekocht. Ik heb 'm nog steeds :cheerup: ware t niet dat ie een beetje dood begint te raken :P

Axelll
8 juli 2006, 21:49
Je eerste amp was een JCM 800?

Hoe rock 'n' roll!:dance:

de_bink
8 juli 2006, 22:05
HUH ????? :???:

kan spelen zonder een versterker ? :nervous: , hoe hard gaat zo'n ding dan ?

FruscianteFan
8 juli 2006, 23:04
Niet hard, maar bijvoorbeeld 's nachts is het hard genoeg. Je hoort alleen wel je fouten minder duidelijk.

Orpheo
8 juli 2006, 23:57
Je eerste amp was een JCM 800?

Hoe rock 'n' roll!:dance:

nja, zo ongeveer. er heeft wel wat tussen gezeten, maar dat was meer een leenamp. ik had er geen geld voor neergeteld (per saldo).

@ t.s.: op een elec. gitaar kan je heus wel onversterkt spelen, en imo leer je daardoor juist strakker spelen. je moet bv hamer ons en pull offs beter spelen dan met n amp. met een amp klinkt t al snel ok, en onversterkt is het een hel als je even een foutje maakt met een snelle lick. dan valt de snaar gewoon dood.

JER00N
9 juli 2006, 00:09
Mja zonder versterker is het natuurlijk veel minder leuk. Je moet ook wel de motivatie hebben (oftewel SCHEUREN!!! :P).

Ik zou kijken naar een tweedehands gitaar onder de 100 euro, en dan een nieuwe versterker erbij. Staar jezelf niet blind op geluidskwaliteit, tuurlijk zijn er goeie en slechte versterkers maar je hoeft echt geen superübergeile versterker te hebben met subliem geluid enzo aangezien je dat als beginner toch amper hoort. En ja, misschien wil je na een jaar ofzo wel een nieuwe versterker. Maar dan kan je je ouwe meestal wel doorverkopen voor een paar tientjes.

Wattages moet je ook niet naar kijken, 10 watt is ruim voldoende om de buren tot wanhoop te drijven ;)

Oja en je moet ook eens op www.harmony-central.com kijken bij de reviews, daar kan je vaak wel een aardig beeld krijgen van gitaren, versterkers, effecten etc.

-=JEROEN=-
9 juli 2006, 13:18
verwend als ik ben zeg ik dat 15 watt versterkers zuigen

bij mn eerste electriese gitaar kocht ik gelijk ff een beest van een 100 watt versterker

later de peavey bandit gekocht omdat die zo'n lekkere warme sound heeft

dan kwam ik bij vrienden thuis en die hadden zo'n shit versterkertje staan

en dan dacht ik: jezus wat een kut geluid

maar waarschijnlijk zijn 15 watt versterkers heel wat beter geworden in tussen tijd :soul:

FruscianteFan
9 juli 2006, 15:31
Als je net begint met spelen is een 100 watt versterker niet alleen onverstandig, maar ook behoorlijk aso te noemen.

de_bink
9 juli 2006, 15:41
Als je net begint met spelen is een 100 watt versterker niet alleen onverstandig, maar ook behoorlijk aso te noemen.

ja idd 100watt is een beetje overdreven, zo'n Roland cube 15 is wel een goeie denk ik om mee te beginnen...heb er een gezien op marktplaats voor 65€ ...

-=JEROEN=-
9 juli 2006, 18:49
ik had net een erfenisje gehad en dacht laat ik 't gelijk goed aanpakken

arme buren, hahaha :seriousf:

de_bink
10 juli 2006, 12:22
hey ik heb iets gevonden, maar snap er niets van....

gitaar (http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100032044/sid/!x10ptptc/quelle/listen)

dit is een hele mooie gitaar, de showmaster series zijn ook erg goed volgens reviews op het internet, maar die zijn dan van Fender, maar deze is van Squier...maar als ik op de site van squier kijk, maken ze nog niet eens showmasters :???:

en 155,42€ in plaats van 389,00€ is ook geen slechte deal.... is deze site te vertrouwen???, deze squier is de best verkochte squier op hun site! Maar vreemd genoeg is er geen info over deze gitaar

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/10/00/32/100032044xl.jpg

de_bink
11 juli 2006, 18:46
sorry klein foutje van mij :sssh: ... blijkbaar staat er wel iets over de showmaster, over hoe je de snaren er opnieuw in moest doen ofzo, maar dus niet bij "GEAR" betekent dit dat ze niet meer gemaakt worden? Zo ja weten jullie ook waarom, mij lijkt dit namelijk wel een goede gitaar...