PDA

View Full Version : Standard of Classic ??



King of the Blues
4 juli 2006, 09:06
Wat is nu precies het verschil tussen Les Paul Standard en Classic ? Ik vind de standard wat opener klinken, wat minder dof/vet. Maar of er kwaliteitsverschil is is voor mij de vraag... ??

fred dons
4 juli 2006, 09:23
verchillen:
de pups, alnico in de standard, ceramisch in de classic (wat feller geluid)
vieze groene inleg op de classic, wit op de standard, indien de classic van na 1992 heeft hij een bredere binding in de cutaway
de neck van de classic heeft een meer 60ties profile (dunner) de standaard heeft een iets dikkere nek

arjanb01
4 juli 2006, 09:26
verchillen:
de pups, alnico in de standard, ceramisch in de classic (wat feller geluid)
vieze groene inleg op de classic, wit op de standard, indien de classic van na 1992 heeft hij een bredere binding in de cutaway
de neck van de classic heeft een meer 60ties profile (dunner) de standaard heeft een iets dikkere nek

De Standard heeft ook een 60ties neck (die heb ik zelf). Verder zijn de hierboven genoemde verschillen de belangrijkste.

Dick Wolkendeck
4 juli 2006, 09:29
gibson.com:


"The Les Paul Classic modernizes the legendary Gibson Les Paul, offering guitarists the combination of the slim-taper neck of a ’60s Les Paul and the supercharged power of ceramic magnet humbuckers. The result is a screaming fast Les Paul – a new classic for rocking through the twenty-first century". Dus. Elementen: 496R keramische magneet, en de 500T Bij de brug, ook keramisch. Heavy elementen, die van de Standard zijn wat meer vintage.

en:

Standard: neck: '50's Rounded or '60's slim taper, je hebt dus de keuze, elementen zijn Burstbucker Pro met alnico V magneten.

Een classic kan dus wat vetter/doffer/dichtgesmeerder klinken, vanwege de elementen, maar dat kan ook aan je versterker liggen.

fred dons
4 juli 2006, 09:29
je hebt gelijk er zijn ook standards met een 60ties nek (naast de 50ties) ik had iets specificieker moeten zijn :(

arjanb01
4 juli 2006, 09:35
je hebt gelijk er zijn ook standards met een 60ties nek (naast de 50ties) ik had iets specificieker moeten zijn :(

Geeft niks, fouten maken is menselijk, dat vind ik juist het mooie van dit topic, we leren van mekaar nietwaar ? :hippie:

FruscianteFan
4 juli 2006, 10:56
Wat is nu precies het verschil tussen Les Paul Standard en Classic ? Ik vind de standard wat opener klinken, wat minder dof/vet. Maar of er kwaliteitsverschil is is voor mij de vraag... ??Ik heb de indruk (niet de ervaring!) dat de kwaliteit op hetzelfde niveau ligt. Dus ik denk dat je het best voor jezelf kunt oordelen want zo te zien heb jij wel ervaring met allebei.

marc_o
4 juli 2006, 11:17
Geeft niks, fouten maken is menselijk, dat vind ik juist het mooie van dit topic, we leren van mekaar nietwaar ? :hippie:


Het is: elkaar.

Zo, weer wat geleerd.

:)

1959SLP
4 juli 2006, 11:24
Nog een belangrijk verschil; de classics hebben een ABR-1 brug terwijl de meeste Standards een Tune-o-matic brug hebben.

arjanb01
4 juli 2006, 12:14
Het is: elkaar.

Zo, weer wat geleerd.

:)

zei ik al dat het topic daarvoor bedoeld was ? :hippie: Nederlands blijft moeilijk voor iemand die 3/4 duitser is ! 8-)

FruscianteFan
4 juli 2006, 12:54
Voor zover ik weet is er niets mis met 'mekaar', dat is gewoon een Nederlands woord hoor.

King of the Blues
4 juli 2006, 13:31
o.k. het is dus eigenlijk gewoon ook een kwestie van smaak.. Ik ga zaterdag een standard en een classic uitproberen beide € 1995 (pffff) .. vind ze beide even gaaf. De een is een LP standard (faded) en de ander een tobacco burst Classic.... heb d'r nu al zin in..

BLOK182
4 juli 2006, 13:35
Ik heb zelf een Classic premium plus, vind em wat schreeuwerige dan een standard, maar wel erg lekker, die highoutput pickups pinchen, scheuren en gillen zo lekker, pushen je amp echt:p

arjanb01
4 juli 2006, 13:50
o.k. het is dus eigenlijk gewoon ook een kwestie van smaak.. Ik ga zaterdag een standard en een classic uitproberen beide € 1995 (pffff) .. vind ze beide even gaaf. De een is een LP standard (faded) en de ander een tobacco burst Classic.... heb d'r nu al zin in..

ga voor de faded, die is echt cool ! Dunnere laklaag dus die relict over een jaartje of 5 ook, heb je een lekkere afgeragde rock axe ! Heb de faded in de handen gehad maar ging toch voor een tweedehands Standard, met een cherry sunburst topje. Vind ik mooier, en de elementkapjes waren chroom en dat vind ik toch wat smaakvoller dan die zebra pickups van die faded.
Verder voor de rest zijn de faded en mn standard hetzelfde, ook burstbuckers erin.

Droffie
4 juli 2006, 14:19
o.k. het is dus eigenlijk gewoon ook een kwestie van smaak.. Ik ga zaterdag een standard en een classic uitproberen beide € 1995 (pffff) .. vind ze beide even gaaf. De een is een LP standard (faded) en de ander een tobacco burst Classic.... heb d'r nu al zin in..

Als je toch gaat uitgeven, neem er dan ook een Twintone bij. Gibson en Koch "A match made in heaven." ;)

arjanb01
4 juli 2006, 14:25
Als je toch gaat uitgeven, neem er dan ook een Twintone bij. Gibson en Koch "match made in heaven." ;)

of een GIbson LP met een Studiotone erbij, HEAVEN !!! :rockon:

Agent_Smith
4 juli 2006, 14:44
Nog een belangrijk verschil; de classics hebben een ABR-1 brug terwijl de meeste Standards een Tune-o-matic brug hebben.

Klopt, maar je bedoelt waarschijnlijk dat de Standard een Nashville brug heeft.
Ik prefereer overgens de ABR-1.
Anyway er zijn wat verschillen, maar in de basis zijn ze eigenlijk gelijk. En ook in kwaliteit. Een Classic doet zeker niet onder voor een Standard. Ik heb ze beiden (gehad).

Agent_Smith
4 juli 2006, 14:46
Oja, bij een Classic wel eerst de pups eruit halen want dat is crap. En dan Duncans erin !

Droffie
4 juli 2006, 15:02
Klopt, maar je bedoelt waarschijnlijk dat de Standard een Nashville brug heeft.
Ik prefereer overgens de ABR-1.
Anyway er zijn wat verschillen, maar in de basis zijn ze eigenlijk gelijk. En ook in kwaliteit. Een Classic doet zeker niet onder voor een Standard. Ik heb ze beiden (gehad).

Classics hebben multiple piece bodies en Standards one piece. Uiteraard hebben de Standards een mooie AA flame top...Classics niet, tenzij je een plus of premium neemt.

Agent_Smith
4 juli 2006, 17:22
Classics hebben multiple piece bodies en Standards one piece. Uiteraard hebben de Standards een mooie AA flame top...Classics niet, tenzij je een plus of premium neemt.

Niet alle Classics hebben een multipiece body. One piece op mijn '94 Classic.
Wat betreft de top: ja je hebt van beiden plaintops en flametops. Ik hou zowieso meer van plaintops.

Droffie
4 juli 2006, 17:38
Niet alle Classics hebben een multipiece body. One piece op mijn '94 Classic.
Wat betreft de top: ja je hebt van beiden plaintops en flametops. Ik hou zowieso meer van plaintops.

Ik wist dat je dat zou posten. Idd de begin '90 Classics zijn ook van andere kwaliteit dan de latere. Daaruit is ook de Historics lijn ontstaan. De beginjaren '90 Classics worden ook wel pre-historics genoemd. Dat wist je natuurlijk allang...;)

BLOK182
4 juli 2006, 18:21
Mijn '94 is ook nog 1 piece. Heb nu een behoorlijke range Gibsons in mijn handen gehad, maar mijn '94 Classic premium+ blijft een heerlijk exemplaar, geen wonder dat de historics vanuit deze lijn gestart zijn. Trouwens, die pups vind ik nog helemaal niet zo slecht, best agressief, maar ze kunnen een oldschool amp wel lekker op zijn flikker geven!

Agent_Smith
4 juli 2006, 22:50
Ik wist dat je dat zou posten. Idd de begin '90 Classics zijn ook van andere kwaliteit dan de latere. Daaruit is ook de Historics lijn ontstaan. De beginjaren '90 Classics worden ook wel pre-historics genoemd. Dat wist je natuurlijk allang...;)

Okee, okee ik moet toegeven: alles van na '95 is mij eigenlijk vrij onbekend. Ik moet dus eigenlijk beter maar mijn mond houden is zo'n geval. Maar ja, Les Paul (of Gibsons in het algemeen).... ik praat er eigenlijk te graag over. Vooral mijn favourite periode: '68-'75.

Maar goed, dat verklaart dus waarom ik die '94er zo goed vind. Alleen de halzen zijn mij helaas te dun van de Classics...

Agent_Smith
4 juli 2006, 22:52
Trouwens, die pups vind ik nog helemaal niet zo slecht, best agressief, maar ze kunnen een oldschool amp wel lekker op zijn flikker geven!

Ja, dat kan ik me dan wel weer indenken idd. Maar ik speel op de modernere Marshalls en zoals je weet is dat hele andere koek. Dan doen Duncans echt wonderen.

Orpheo
5 juli 2006, 01:20
ik heb een classic, en ik heb deze gekozen uit diverse les pauls. standards En classics, nieuw en oud. de mijne is uit '97, maar wel met een singlepiece body. heerlijke gitaar! klinkt super; schreeuwt en brult en pinched als een malle! :D heerlijk!

-=JEROEN=-
5 juli 2006, 11:19
is er ook verschil tussen een epiphone classic of standard?

en hoe kan je zien uit welk jaar ie is?

Droffie
5 juli 2006, 11:43
is er ook verschil tussen een epiphone classic of standard?

en hoe kan je zien uit welk jaar ie is?

Aan 't serie nummer?

-=JEROEN=-
5 juli 2006, 12:11
Aan 't serie nummer?
I98120048

dec 1998 nummer 48?

raar dan, ik dacht dat ik em voor 98 gekocht had

Droffie
5 juli 2006, 12:12
Mijn '94 is ook nog 1 piece. Heb nu een behoorlijke range Gibsons in mijn handen gehad, maar mijn '94 Classic premium+ blijft een heerlijk exemplaar, geen wonder dat de historics vanuit deze lijn gestart zijn. Trouwens, die pups vind ik nog helemaal niet zo slecht, best agressief, maar ze kunnen een oldschool amp wel lekker op zijn flikker geven!

De Classics leken te veel op de Reissues van vσσr '93 en waren qua qualiteit en looks en specs moeilijk te onderscheiden. Op de prehistorics stond ook "model" de headstock en is veranderd naar "Classic".
Later zijn de R0's in de Custom shop als Historics gebouwd.

Je zal wel geen pre historic hebben maar de kwaliteit van de Classics uit die tijd is gewoon erg goed.

Hell's Engl
12 februari 2008, 21:15
verchillen:
de pups, alnico in de standard, ceramisch in de classic (wat feller geluid)
vieze groene inleg op de classic, wit op de standard, indien de classic van na 1992 heeft hij een bredere binding in de cutaway
de neck van de classic heeft een meer 60ties profile (dunner) de standaard heeft een iets dikkere nek

Die ceramische pick-ups... zijn die tov de standard alleen feller? Of hebben ze ook 'n hel ander karakter

Joost

Orpheo
12 februari 2008, 21:20
Die ceramische pick-ups... zijn die tov de standard alleen feller? Of hebben ze ook 'n hel ander karakter

Joost


pff wat een zinloze up is dit....


en die pups hebben een heel ander karakter. alsof je de seymour duncan JB vergelijkt met de '59 of de seth lover.

LP_CL
12 februari 2008, 21:23
Oja, bij een Classic wel eerst de pups eruit halen want dat is crap. En dan Duncans erin !
wat een BS, ik vind net dat er geen Les Paul is met lekkerdere pups dan de Classic. Allemaal smaak man. Dring daarvoor de jouwe niet op.
Bespelen is de enige manier waarbij je echt zal kunnen beslissen hoor. Forums zijn er idd om je wat om weg te zetten, maar laat het aub niet de beslissende factor zijn!

Agent_Smith
12 februari 2008, 21:39
wat een BS, ik vind net dat er geen Les Paul is met lekkerdere pups dan de Classic. Allemaal smaak man. Dring daarvoor de jouwe niet op.
Bespelen is de enige manier waarbij je echt zal kunnen beslissen hoor. Forums zijn er idd om je wat om weg te zetten, maar laat het aub niet de beslissende factor zijn!

Graag een beetje dimmen, dude! IK vind het niks, JIJ vindt het weer het beste... Idd allemaal smaak, gast. Als je mijn posts een beetje kent had je kunnen weten dat ik altijd erg gematigd ben in het spuien van een mening en zet ik er bijna altijd 'imo' bij om aan te geven dat het slecht MIJN mening is en iedereen verder maar moet zien wat hij daar mee doet. Dat heb ik hier niet gedaan, maar je had kunnen proeven dat het met een knipoog gezegd was.
Maar goed, dat is je klaarblijkelijk ontgaan, maar kap jij dan ook met je BS.

Dirkdewaard
12 februari 2008, 22:24
nog helemaal geen foto's?

1990 all gold classic

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/GT.jpg

Orpheo
12 februari 2008, 22:50
@dirkdewaard: oh echt supergaaf ding! heel gave les paul zo. ik had alleen andere knopjes gekozen, maar verder: tof ding!

Dirkdewaard
13 februari 2008, 14:49
@dirkdewaard: oh echt supergaaf ding! heel gave les paul zo. ik had alleen andere knopjes gekozen, maar verder: tof ding!

Thanks, tja die knoppen daar moet ik ook nog even aan wennen.
Zwart staat erg goed bij een goldtop. Nu dit topic toch rustig is kan ik net zo goed nog een foto plakken, classics zijn nu eenmaal een favoriet van me:

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/d72051b7.jpg

(als iemand nog een zwart jackplate over heeft....... :) )

bass blom
13 februari 2008, 14:56
wat zijn dat voor pups? die rare rechte randjes..

+1 voor andere knoppen ja :D

Lexvandoef
13 februari 2008, 15:03
ik zou der black speed knobs op zetten idd, verder wel een vette gitaar.

Dirkdewaard
13 februari 2008, 15:20
wat zijn dat voor pups? die rare rechte randjes..

+1 voor andere knoppen ja :D

Bare Knuckle Mississippi Queens,

zwarte elementen dat is pas raar! :sneaky:

Ik ga inderdaad misschien toch maar een keer "normale" knoppen zoeken......

Het vreemde aan de gitaar is dat de lak al begint te breken.

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/df11b931.jpg

Marc Oblivian
13 februari 2008, 15:29
Lekker snel vintage....

almarvk
13 februari 2008, 15:29
Vreemd, daar zie je niets van op de andere foto's.

Ik vind die draaiknoppen trouwens wel erg gaaf. Past er wel goed bij en is een keer wat anders.

omni
13 februari 2008, 16:26
Classics rule ;)

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/KICX5221.jpg

Maar Customs zijn ook VET!

josszee
13 februari 2008, 16:33
Classics rule ;)

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/KICX5221.jpg

Maar Customs zijn ook VET!


WAAW classic rules inderdaad!! :hippie:

Veekeren
13 februari 2008, 16:36
Hehe, als we dan toch Classics gaan posten, kan ik niet achter blijven :D

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/LP1klein.jpg

Voor mij de beste Les Paul ooit, voelt voor mij persoonlijk zelfs "natuurlijker" aan als ik speel dan mn Class5. Hij is wel behoorlijk aangepast, Tonepros brug en staartstuk, RS Guitarworks electronica, SD APH1 elementen, Tusq topkam, Schaller locking tuners. Maar nu is ie dan ook voor mij perfect :)

Luke-wannabe
13 februari 2008, 16:40
Ik vind die Goltop van Dirkdewaard erg tof. Die knoppen zijn juist cool!

Ook die van Veekeren vind ik erg mooi. Wel erg standaard..

Dirkdewaard
13 februari 2008, 16:46
Ik vind die Goltop van Dirkdewaard erg tof. Die knoppen zijn juist cool!

Ook die van Veekeren vind ik erg mooi. Wel erg standaard..

Voor meer liefhebbers van moderne classic knoppen:

Knoppen (http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Dsteelphon%26meta%3D&url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/131359621-steelphon-top.html%3Fxref%3D1)

Helaas had mijn Steelpan er maar 4.....

mijn amp (http://www.fetishguitars.com/mrt/steelphone/conductor.html)

LP_CL
13 februari 2008, 17:22
+1 voor Classics rule!
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/modern5.jpg

Agent_Smith
13 februari 2008, 21:24
http://img161.imageshack.us/img161/4705/image4smll7bj.jpg

Dirkdewaard
13 februari 2008, 21:53
http://img161.imageshack.us/img161/4705/image4smll7bj.jpg

Prachtig, teaburst?

Agent_Smith
13 februari 2008, 22:21
Prachtig, teaburst?

Dank je! Het is een 94-er honeyburst.

Marc Oblivian
14 februari 2008, 08:57
Kappen nou hoor!:-);-)












(anders ga ik mijn bankrekening weer plunderen....en die is al leeg...)