PDA

View Full Version : plectrums:$



hudson
3 juli 2006, 23:16
hey, akkoord hoewel het hier overal over gitare bouwen gaat, zou ik eens graag zelf plectrums bouwe^^ miss past het hier niet maar het is toch zelfbouw... hoe moet je dat dan doen? ik heb al gehoord met een bankkaart maar dat lijkt me redelijk hard, en ik gebruik meestal H-L van Jim Dunlop dus zoek ik ook iets in die aard te maken, wat hebbik hier voor nodig?

Javaca
3 juli 2006, 23:32
Gewoon knippen of met een figuurzaagje. Dan met een vijl/schuurpapiertje/bandschuurmachine oid bijwerken.

Heb er zelf weleens 1 gemaakt van vinyl (stuk langspeelplaat) helaas was dit voor mij te dik, aangezien ik altijd met thin plectrums speel.

Bluesbreaker
4 juli 2006, 01:37
Waarom zou je plectra zelf gaan maken, je bent tijdenlang bezig met één stom stukje plastic dat je in veel minder tijd al weer kwijt bent. Bovendien zijn er zo veel plectra verkrijgbaar dat er altijd een ideale voor je bij is.

B_2_the_a
4 juli 2006, 09:58
de heer akkerman die maakt tegenwoordig z'n eigen jazzplectra van restjes toets :P

JER00N
4 juli 2006, 10:22
Ik heb er wel eens een gemaakt van een flippo. Was opzich wel goed maar hij slijtte heel snel, met als gevolg dat én je plectrum zo op was, én de gitaar helemaal onder het witte stof zat :P

strat 91
4 juli 2006, 10:48
je hebt ook van dat plastic spul bij de intertoys.
Dan heb je zo'n vel dat 9 keer kleiner wordt en 3 keer dikker.
Dan teken je er een plectrum op , knip je hem eruit met eventueel nog wat versiering.
Dat gooi je dan een paar minuten in de oven...ik meen het...
en dan heb je een plectrum.

Ik zal nog wel ff vragen hoe dat spul heet

Kim Wilson
4 juli 2006, 11:57
je hebt ook van dat plastic spul bij de intertoys.
Dan heb je zo'n vel dat 9 keer kleiner wordt en 3 keer dikker.
Dan teken je er een plectrum op , knip je hem eruit met eventueel nog wat versiering.
Dat gooi je dan een paar minuten in de oven...ik meen het...
en dan heb je een plectrum.

Ik zal nog wel ff vragen hoe dat spul heet
Hè!? :???:

strat 91
4 juli 2006, 12:21
vaag maar het werkt wel
ik zal het van de week wel ff vragen.

Kim Wilson
4 juli 2006, 12:26
Nee, ik snap helemaal niet wat je bedoelt. Een vel dat 9 keer kleiner wordt en 3 keer dikker? Als je er iets mee doet? Of in het water gooit? Hoe? Wat? Ik niet begraipen. :???:

fred dons
4 juli 2006, 12:28
dat heb ik zo'n 20 jaar geleden ook gedaan (eerste keer dat ik dan probeerde was de plectrum meer geschikt voor madurodam maar aldoende leert men,
het was geen goedkope optie btw

je kunt ookt (dikke) plectrums maken van restjes ebbenhout, dik parelmoer of je kunt verschillende materialen lamineren (bijvoorbeeld oude ivoren piano toetsen, die zijn minder dan 1 mm dik)

Marcel2
4 juli 2006, 13:51
je hebt ook van dat plastic spul bij de intertoys.
Dan heb je zo'n vel dat 9 keer kleiner wordt en 3 keer dikker.
Dan teken je er een plectrum op , knip je hem eruit met eventueel nog wat versiering.
Dat gooi je dan een paar minuten in de oven...ik meen het...
en dan heb je een plectrum.

Ik zal nog wel ff vragen hoe dat spul heet

Krimpy Dinky.

strat 91
4 juli 2006, 14:07
+1 !!

Ik zie nu dat het maar 4 keer kleiner wordt

Javaca
4 juli 2006, 15:21
krimpy

10 tekens

Bluesbreaker
4 juli 2006, 15:28
dinky

10 tekens

Keesz
4 juli 2006, 19:10
ik beunde ze vroeger altijd in mekaar uit die kapjes die het schermpje van een klein rekenmachintje afsloten...zagen vijlen...perfect

hudson
7 juli 2006, 11:48
wtf noemt dat echt krimpy dinky? best wel stoer:p zal ik ff nakijken in de lokale allemaal-rare-en-brol-dingen-winkel, waar die ook is...:p hehe aangezien ik geen gitaren, te lui en heb 2 extreem linkse handen... dus dacht ik laat ik dan maar plectra bouwen:p om me toch een beetje bezig te houden(a)...

mdb
7 juli 2006, 17:40
Ik heb ooit plectrums gemaakt uit bey blades (die soort van flippos), kan ook uit flippo's. Nu koopi k ze liever alleen raak ik ze zo vaak kwijt

Dirk W
7 juli 2006, 17:56
moet je eens plectra gaan kopen van 12 euro. Dan leer je het snel af.

Kim Wilson
8 juli 2006, 09:46
Waarom koop je dan ook plectrums van 12 euro, terwijl er de wereld aan keus is á weinig per stuk? (geen idee eigenlijk wat ze kosten, ik denk dat ik een jaar geleden voor het laatst 5 plectrums heb gekocht)

hudson
10 juli 2006, 19:29
12 €? zo duur! Is dat dan zo een set van zoveel plectra? In de Key in Sint-Niklaas is het 0.45 € ... als het daar goedkoper is:p

JulesKr
10 juli 2006, 19:42
12 €? zo duur! Is dat dan zo een set van zoveel plectra? In de Key in Sint-Niklaas is het 0.45 € ... als het daar goedkoper is:p

Er zijn honderden zoniet duizenden verschillende plectrums te krijgen. Dus ook van 12 euro :speed: :) .

hudson
13 juli 2006, 15:30
maar 12 € voor 1 plectrum?! wow, dan is dat een plectrum die ooit in de handen van SLash of zo heeft gezeten zeker?!:p

by the way kan je ergens plectrums laten maken met een speciale print erop?
bv. de naam van een groep of een logo ofzo erop?

B_2_the_a
13 juli 2006, 16:32
jah dat kan
maar dan is het een minimale oplage van 200 stuks om ze per stuk betaalbaar te houden

mdb
15 juli 2006, 15:45
Tja er waren ook zo'n dure bij mijn locale muziekwinkel soort metaal ofzo en dan met mooie opprint. Niks voor mij ik raak die dingen veel te snel kwijt.

Dirk W
15 juli 2006, 17:07
maar 12 € voor 1 plectrum?! wow, dan is dat een plectrum die ooit in de handen van SLash of zo heeft gezeten zeker?!:p

by the way kan je ergens plectrums laten maken met een speciale print erop?
bv. de naam van een groep of een logo ofzo erop?

Nah, tis een tonepick ze staan op vintagegitaar.nl. Ik vind ze heerlijk spelen...
ja echt, heerlijk. Het buigt helemaal niet, daar houd ik wel van. Maar zon metaal ding dat klinkt bagger en sloopt je snaren.
Deze slijten ook niet.