PDA

View Full Version : De gitaar van Metheny



TMKXL
3 juli 2006, 15:59
http://video.google.com/videoplay?docid=3664813820872776276&q=Pat+Metheny

In dit filmpje speelt Pat Metheny niet in een gewone tuning, te zien aan de snaren en ook wel te horen.
Een vriend van mij beweert dat het Nashville tuning is, alleen ik weet het niet zeker, gezien de verschillende diktes van de snaren.
Kan iemand vertellen wat het is?

ps: Metheny is de shit. :D

Flipkoos
3 juli 2006, 17:58
Leuk van hem, dattie Norah Jones covert. Klinkt erg fijn!
Is het niet gewoon DADGAD?

Enra
3 juli 2006, 18:17
In een vluchtige blik op het filmpje kreeg ik de indruk dat de bassen wel erg laag zijn. Is het niet eerder iets met een lage C; open C-stemming wellicht? Voor de rest kan een gitarist natuurlijk naar believen zijn setjes snaren customizen...

MonkeyFace
3 juli 2006, 23:41
Hij heeft dan ook een rare set snaren op zijn gitaar liggen. De 'B-snaar' lijkt aanzienlijk dikker dan de 'G-snaar'.

Overigens : mocht iemand een tab hebben/vinden/maken van deze performance, PM graag :)

gertdm
4 juli 2006, 07:51
Beste mensen, Pat speelt hier op een baritongitaar. Het nummer komt van het album 'One quiet night', een van de beste en ook meest verkochte gitaar-cd's van de laatste jaren....de tuning is normaal maar de pitch is natuurlijk veel lager....

TMKXL
4 juli 2006, 16:45
tuning is normaal maar de pitch is natuurlijk veel lager....

Hoe weet je nou of het normale tuning is? De b-snaar is veel dikker dan de g-snaar, dan lijkt me het geen normale tuning.

Enra
4 juli 2006, 18:31
Een bariton gitaar... Toen ik het filmpje zag vond ik de hals van de gitaar al langer dan normaal, of die vent klein, maar filmpjes zijn zo bedriegelijk. Ik denk dat je gelijk hebt.

zoon van Piet
4 juli 2006, 18:31
Nashville is het zeker niet, met zulke dikke kabels.
Nashville - the poor man's twelve string- is EADGBE, uitgezonderd die laatste twee allemaal een octaaf boven normaal, oftewel de zes extrasnaren van een twaalfsnarige set.

nielsduursma
4 juli 2006, 18:59
die ene gitaar van pat is wel meesterlijk. een harp-gitaar-bas-mandoline-banjo 1 een ofzo:D op video google staat er ook een filmpje van, er komt echt een meesterlijk geluid uit dat ding.

Koekjes zijn lekker
4 juli 2006, 20:14
Het is baritone én nashville. Hij heeft een heel album op die manier gemaakt. Ik zal zo de link opzoeken waar het staat.

Koekjes zijn lekker
4 juli 2006, 20:19
Ik had niet helemaal gelijk, maar dit is het antwoord van Pat Metheny hemzelf:

And I remembered a way of tuning and restringing a baritone guitar that I had messed with many years before, that's kind of like a half Nashville tuning. You take off the middle strings and tune them up an octave. (e.g. Nashville Tuning is where you string your 6-guitar with just the octave strings of a 12-string guitar set. In other words, the low E, A, D and G strings are all tuned up an octave. The B and high E are the same as in normal tuning. This was initially a studio trick so that you could record a normally strung 6-string acoustic guitar, along with a Nashville strung acoustic guitar and it would sound like a really large 12-string guitar.) And I thought, well maybe I'll try that with the Baritone. And I did it. And it instantly came alive. It was sort of like, oh, now this opens up a whole different set of possibilities. I had just gotten a CD burner that day and it had come with three blanks CD's. And I thought, you know what, I'm going to fill up these three CD's with music.

Bron: http://www.musiciansfriend.com/document?doc_id=92016&g=home&s=articles&src=3SOSWXXA

TMKXL
4 juli 2006, 20:19
Het is baritone én nashville. Hij heeft een heel album op die manier gemaakt. Ik zal zo de link opzoeken waar het staat.

Nee, want dan zouden de B en E dus de lage baritone snaren zijn, en de rest normaal. Dat klopt dus niet.

Koekjes zijn lekker
4 juli 2006, 20:21
Guitar.com: As we talked about earlier, you tuned the Bari much like a regular Baritone, down a fifth (A-D-G-C-E-A) but you used a semi-Nashville tuning. So to better understand that, you left the "E and A" as bass strings.

Pat Metheny: Right.

Guitar.com: And what gauge would you be using for this application?

Pat Metheny: .060 to .070

Guitar.com: What is the scale on the Bari?

Pat Metheny: 27 3/4' but you can check that on her website as well.

TMKXL
4 juli 2006, 20:23
Edit: Ik snap er niks van. Hij laat de bovenste 2 snaren (de hoogste) als bas-snaren gestemd? Huh? Ik vat het niet meer. De onderste 2 snaren zijn de bas-snaren, lijkt me toch?

Mattia
4 juli 2006, 22:30
Manzer Baritone inderdaad. Dat verhaal over de tuning volg ik ook niet helmaal...

MonkeyFace
5 juli 2006, 02:15
ik heb het filmpje nog maar eens bekeken en het lijkt erop dat zijn 5e snaar lager gestemd staat dan de 6e, en zo zijn er wel meer onlogische zaken aan ;)

Even wat gezocht op ons wereld wijde wonder en het volgende lijkt de juiste stemming te zijn:

A - D - G - C - E - A

Waarbij de G en C een octaaf hoger gestemd zijn. Dat verklaart alleen niet waarom het lijkt alsof de D snaar lager gestemd staan dan de lage A... zo nog maar eens kijken...

Koekjes zijn lekker
5 juli 2006, 13:45
Dat zou inderdaad wel kunnen kloppen. En over die D en die A: volgens mij is de A gewoon lager dan de D hoor, kijk en luister maar eens op 0:44.

Harald
5 juli 2006, 14:54
Die laatste stemming van Monkeyface is de juiste voor deze clip. Metheny heeft in het verleden ook de normale Nashville stemming gebruikt (de poor mans twelve string versie) o.a. te horen op de cd New Chautauqua. Het nummer Country Poem is daarin gespeeld (het geheel dan in Eb gestemd ipv in E), bij een paar andere nummers speelt hij backing partijen in die stemming.

TMKXL
5 juli 2006, 18:09
Bedankt voor de reacties allemaal. :)

gertdm
6 juli 2006, 13:01
Het album heet 'One quiet night'....de gitaar die hij gebruikt is een bariton-gitaar. Dat een snaar dikker lijkt zegt verder niets.
Pat speelt zelden in alternatieve stemmingen. Vanzelfsprekend staat hij niet in een normale pitch gestemd want dat kan een bariton helemaal niet aan. Het is een gitaar die tussen een gewone akoestiese en een basgitaar inzit.
Dus dat de 'lage E' in A staat lijkt me heel logisch.
Degenen die er meer over willen weten moeten gewoon googlen. Zoals al gezegd is dat album een van de best verkochte (akoestiese)gitaaralbums aller tijden geworden.

Zelf heb ik een semi-bariton laten bouwen, mede omdat ik zelf vaak lager gestemd sta en wel in open stemmingen speel.
O.a die cd van Pat Metheny heeft me toen op dat idee gebracht. De mogelijkheden van een bariton-gitaar zijn enorm omdat je veel kunt doen met die lage tonen. Vooral ook het samenspel tussen de bassen en de hogere snaren maakt het geluid erg aantrekkelijk.

Rw
19 september 2006, 21:36
het blijft een walgelijk goed album. heeft iemand the tabs van "song for the boys"?

hij moet eens samen werken met tommy emmanuel. kan leuk worden.