PDA

View Full Version : Crafter gitaren



JeStO
3 juli 2006, 09:07
Ik ben opzoek naar een western gitaar voor rond de 400 euro. nou is mijn oog gevallen op het merk crafter. Een vet model vind ik GCL80/BRS

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100013477/sid/!18121995/quelle/listen

heeft iemand hier ervaring mee? en kan iemand mij vertellen of dit goedklinkende gitaren zijn, want ze zien er namelijk wel vet uit.

LaurentB
3 juli 2006, 09:17
Ik ben opzoek naar een western gitaar voor rond de 400 euro. nou is mijn oog gevallen op het merk crafter. Een vet model vind ik GCL80/BRS

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100013477/sid/!18121995/quelle/listen

heeft iemand hier ervaring mee? en kan iemand mij vertellen of dit goedklinkende gitaren zijn, want ze zien er namelijk wel vet uit.

Ik heb een Crafter GAE-30 (550 euro). Ze zijn visueel en kwalitatief absoluut goed afgewerkt, dat is zeker.

Ze hebben potentieel twee minpuntjes:

Die van mij, en wat ik elders al vaker over andere Crafters gelezen heb, stond aanvankelijk nogal hoog afgesteld, waardoor hij wat zwaar speelde. Ik heb de hals iets vlakker gezet en toen ging het wel.

Het tweede is dat het sommige Crafters wat aan laag ontbreekt. Ze klinken heel helder wat op zichzelf mooi is (vind ik) maar let daarop. Het verschilt per exemplaar. Je moet, maar dat geldt eigenlijk voor elke gitaar en zeker akoestische, het exemplaar dat je wilt kopen zelf geprobeerd hebben.

whitecat
3 juli 2006, 17:13
Het is smaak natuurlijk, maar velen hoor ik zeggen dat Crafter een stuk brandhout is.

LaurentB
3 juli 2006, 17:19
Het is smaak natuurlijk, maar velen hoor ik zeggen dat Crafter een stuk brandhout is.

Dat is in het algemeen zeker niet waar. Misschien de goedkoopste exemplaren, daar heb ik inderdaad ook wat minder klinkende gevallen van in handen gehad, maar vanaf een zekere prijs hebben ze beslist een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Flipkoos
3 juli 2006, 17:54
Crafter is zeker geen brandhout! Heb erg goedklinkende exemplaren gehoord! Katie Melua en Staus Quo gebruiken ze ook. Niet dat dat alles zegt, maar die gaan in ieder geval niet op brandhout pingelen!

MonkeyFace
3 juli 2006, 23:30
Ik heb hier 3 Crafters, uit verschillende prijsklassen, en mag mezelf ook een redelijke fan noemen, hetzij een kritieke fan ;)

Crafter D6/N
Het instappertje. Niet alle D6'en zijn goed, maar ik heb geluk gehad en een erg goede getroffen. Niet het beste bovenblad van de wereld maar het geluid is goed, afstelling is nog altijd goed (nooit iets aan veranderd) en zelfs na 4 jaar van mishandeling (scouting, kampvuren, vakantie, etc) is hij nog altijd tiptop in orde. Het is mijn 'kampvuurdoosje' maar dat is zeker geen waarde-oordeel want het is een erg goede gitaar.

Crafter GA8/BK
Mijn black beauty. Heb deze gitaar speciaal voor fingerpicking afgesteld en hij is daar dan ook prima voor geschikt. Afwerking is perfect, en de inlays zijn erg chique, zeker gezien de prijs. Sound is ook prima. Mijn favo oefen gitaar :)

Crafter GAE36/N
Mijn patsobject. Grand Auditorium body met cutaway, Shadow P4 preamp, Headway pickup, super afgewerkt, erg mooi bovenblad en een erg nette klank. Het kostte me een aardige cent maar hij was elke cent dubbel en dwars waard.

Conclusie
Wat mij betreft kun je veilig een Crafter kopen. Brandhout is het absoluut niet, maar goed... volgens sommige lui is alles wat uit Korea komt per definitie brandhout. Een perfect afgestelde gitaar verwachten is prima, maar het feit dat een gitaar dat niet is zegt meer over de winkelier dan over de fabrikant. Het is namelijk onmogelijk om alle gitaren perfect afgesteld in de winkel te krijgen; het is immers hout waar je over praat. Hoe goed je een gitaar ook afstelt, hij moet de halve wereld over, en hout werkt nou eenmaal een beetje. Daarnaast; wat is perfect? De een wil een superlage actie, de ander liever een wat hogere. Je speelstijl bepaalt al voor een groot deel wat je ideale afstelling is. Een gitaarbouwer of winkelier kan niet voor iedereen de gitaar perfect afstellen en zal dus voor een soort gulden middenweg gaan.

Overigens zou je ook eens moeten kijken naar de ArtWood series van Ibanez. Je hebt dan voor 400 euro een erg mooie gitaar met een dito klank. Ik heb er toevallig dit weekend een paar vast gehad, en de klank verbaasde me positief. Een stuk warmer en helderder dan de meeste dreadnoughts die ik heb bespeeld. Goed, dit kan een exemplarisch geval zijn, maar de andere AW's die ik getest heb waren ook erg goed ;)

Little Jay
4 juli 2006, 08:32
Hi,

Ik heb een Crafter DE-7, sinds 2000 of zo. Destijds 750 gulden, nu voor 299 euro bij Musik Produktiv. De Crafter is zeker geen brandhout! Ik heb 'r aangeschaft ter vervanging van een el cheapo Fender akoestische gitaar, die wel degelijk classificeerde als brandhout (vanwege slechte bespeelbaarheid), ondanks de Fender-naam op de kop.

De pluspunten van m'n Crafter:
Het bovenblad is massief hout en de afwerking is erg goed, op wat lijmresten in de klankkast na. Er zit een Shadow pick-up met Crafter pre-amp in en die doet 't ook erg goed (makkelijke constructie om batterij te wisselen!). De stemmechanieken zijn super, gitaar blijft altijd perfect op stemming. De klank is helder met toch redelijk veel bas, "houtig", aangenaam en gewoon goed. Ik speel er voornamlijk thuis op en af en toe met 'akoestische' optredens, waarbij ik haar gewoon rechtstreeks in m'n Fender Blues Deluxe prik, niks geen speciale akoestische amps of effecten. Werkt perfect.

De minpunten:
- bespeelbaarheid kan inderdaad beter, topkam zou iets dieper ingevijld moeten worden, maar ik ben al die jaren te lui geweest om dat te (laten) doen
- de laklaag is wel wat erg dik, wat natuurlijk het akoestische volume iets tegenhoudt (en wellicht ook klank?), maar ingeplugd is dat weer een voordeel i.m.o. want feed-back is nauwelijks een issue
- het akoestisch volume is niet dus zo groot

Hoop dat je hier wat aan hebt bij je aanschaf!

greetz,
Jasper

whitecat
4 juli 2006, 09:10
Hmmm...

Wat ik veelal hoor van verscheidene gitaarwinkeleigenaren is dat een gitaar perfect kan klinken als je hem test in de winkel en laat een, bijvoorbeeld Gibson, de wensen over. Maar wat wil nou, is dat de goedkopere gitaarbouwers je een perfecte eerste indruk willen geven en Gibson zal hierin tegenvallen omdat na 100 uur spelen het hout pas gaat werken en de klanken beter en beter worden, wat je van een minder prijzige gitaar juist niet kan zeggen.

Ik weet niet wat ik allemaal moet geloven hoor? Willen ze mij dan gewoon een dure verkopen dan?

Ok, het is zo dat menig gitaar van 500 netzo goed kan zijn ( zelfs beter ) dan een van 5000... Maar je zal altijd blijven steken met de houtsoort/kwaliteit, wat dan veelal wel in een dure gitaar zit en niet in een goedkopere, dat zorgt voor het goede langdurige geluid...

Wat ik qua uiterlijk altijd een van de mooiste gitaren heb gevonden is toevallig wel een Crafter ;)

De:

Stagg Western Gitaar

http://www.tonika.nl/shop/images/SW206CBB-BK.jpg

Ai, nu haal ik Stagg en Crafter door elkaar denk ik. Ik kom nu tot de conclusie dat ik niet zeker weet welk merk nou ''brandhout'' wordt genoemd. Stagg of Crafter...

Excuus

LaurentB
4 juli 2006, 10:26
Hmmm...

Wat ik veelal hoor van verscheidene gitaarwinkeleigenaren is dat een gitaar perfect kan klinken als je hem test in de winkel en laat een, bijvoorbeeld Gibson, de wensen over. Maar wat wil nou, is dat de goedkopere gitaarbouwers je een perfecte eerste indruk willen geven en Gibson zal hierin tegenvallen omdat na 100 uur spelen het hout pas gaat werken en de klanken beter en beter worden, wat je van een minder prijzige gitaar juist niet kan zeggen.

Ik weet niet wat ik allemaal moet geloven hoor? Willen ze mij dan gewoon een dure verkopen dan?

Ok, het is zo dat menig gitaar van 500 netzo goed kan zijn ( zelfs beter ) dan een van 5000... Maar je zal altijd blijven steken met de houtsoort/kwaliteit, wat dan veelal wel in een dure gitaar zit en niet in een goedkopere, dat zorgt voor het goede langdurige geluid...

Wat ik qua uiterlijk altijd een van de mooiste gitaren heb gevonden is toevallig wel een Crafter ;)

De:

Stagg Western Gitaar

http://www.tonika.nl/shop/images/SW206CBB-BK.jpg

Ai, nu haal ik Stagg en Crafter door elkaar denk ik. Ik kom nu tot de conclusie dat ik niet zeker weet welk merk nou ''brandhout'' wordt genoemd. Stagg of Crafter...

Excuus

Stagg is wel even wat anders, ja. Dat zijn echt instapgitaren.

En wat die prijzen betreft: tussen 500 en 5000 euro merk je doorgaans echt wel een verschil hoor.

Toen ik die Crafter ging kopen pakte ik op zeker moment een gitaar van een rek en sloeg één accoord aan: wow!! Toen pas keek ik naar het merk en de prijs, te weten een Taylor van 3000 euro.

Maar bij kleinere prijsverschillen wordt het minder duidelijk, dat is ook waar.

JeStO
4 juli 2006, 20:03
ok bedankt voor jullie tips en hints, alleen welke zouden jullie aanraden als ik wel lage actie wil?

LaurentB
4 juli 2006, 23:06
ok bedankt voor jullie tips en hints, alleen welke zouden jullie aanraden als ik wel lage actie wil?

Eén leerling van mij heeft een Washburn van vergelijkbare prijs als mijn Crafter, die ik fijn vindt spelen en iets beter klinken dan mijn Crafter.
Een andere leerling heeft een Art & Lutherie (Godin) van ook om en nabij die prijsklasse. Speelt ook fijn, vind ik.

Ik weet de types even niet, maar dat zijn dus ook wel aardige merken.

MonkeyFace
5 juli 2006, 01:33
ok bedankt voor jullie tips en hints, alleen welke zouden jullie aanraden als ik wel lage actie wil?

Ik zou gewoon gaan voor een gitaar die prettig klinkt en waarvan de hals prettig is, de actie is altijd na aanschaf nog af te stellen. Ik vind bijvoorbeeld de afwerking van de halzen van Art&Lutherie niet fijn. Ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar ik vind ze niet fijn. Daar zou ik eerder op letten dan op de actie, want dat is wel te corrigeren.

Rw
5 juli 2006, 13:45
crafters spelen erg fijn vind ik. alleen vind ik de afwerking van deze crafter net iets te. dat rood en zwart vloekt zo ontzettend

JeStO
5 juli 2006, 19:41
hoe verlaag je dan de actie op je western gitaar?

LaurentB
5 juli 2006, 23:04
hoe verlaag je dan de actie op je western gitaar?

Dat ligt eraan waardoor het komt dat de actie te hoog is. Het kan doordat de hals te hol staat (bij te stellen met de zgn. truss rod, maar dat moet voorzichtig gebeuren) maar ook doordat de kam (op het bovenblad) en/of de brug (bij de kop) te hoog zijn.
Het is wel zo dat het geluid meestal wat minder diep wordt als je de actie lager zet.

Op deze site http://webpages.charter.net/bricli/EasyAction/ staat uitgelegd hoe een en ander gemeten en afgesteld kan worden.
Het is bij akoestische gitaren iets wat minder makkelijk gaat dan bij electrische gitaren, en bij twijfel beter aan deskundigen overgelaten kan worden.