PDA

View Full Version : fender superchamp.



koella
2 juli 2006, 23:02
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een superchamp.

Ik ben alleen niet zo kapot van dat 10" speakertje.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk versterkertje aangesloten op bv een 12"speaker ? Kan dat uberhaupt ?

Mijn dank is alvast groot !

koella

alfred
3 juli 2006, 00:10
De Superchamp is een leuke versterker, je kunt niet te veel verwachten van het kleine kastje en de 10 inch speaker. De mijne heeft een speakeruitgang waardoor je de interne speaker los kunt koppelen en een andere kast aan kan sluiten.
Op bv. een Koch 1 x12 die ik heb klinkt het echt stukken beter en kun je er best mee optreden.

alfred

koella
3 juli 2006, 00:16
Ja te gek, dat wilde ik weten. Je kunt hem dus gewoon op een grotere speaker aansluiten.

Nou mee optreden hoeft niet. Ik wil hem vooral gebruiken om dingetjes op te nemen.

Jij noemt Koch. Toevallig is ie ook door Koch gecustomized :)

jacky
3 juli 2006, 12:50
gecustomized ....nieuwe buizen en een stickertje ????

koella
3 juli 2006, 13:09
Ja, stickertje met "modified by".

O.a. 2 extra pedalswitches en een send return. Hij heeft ook meer gain mogelijkheden dan de originele.

Chris Winsemius
3 juli 2006, 17:44
Ja te gek, dat wilde ik weten. Je kunt hem dus gewoon op een grotere speaker aansluiten.

Nou mee optreden hoeft niet. Ik wil hem vooral gebruiken om dingetjes op te nemen.

Jij noemt Koch. Toevallig is ie ook door Koch gecustomized :)

Koch deed "puik" mod-werk tot 'n aantal jaren geleden terug (sinds 'n jaar of 4 niet meer wegens drukte met produktie eigen amps).
De std. 10" speaker is redelijk ok maar ik heb al wat opgeblazen exemplaren in SuperChamps meegemaakt. Celestion Tube10 (betaalbaar) of Vintage 10 (beter qua sound) zijn goeie opties, Jensen P10Q moet ook gaan als je van (extra) helderheid houdt.

12"/8 ohm is zeer 'n goeie optie!

edit: spelfout

koella
3 juli 2006, 18:05
Heel erg bedankt, Chris. Ik word steeds wijzer.

PeeVee
3 juli 2006, 19:45
ik heb al wat opgeblazen exemplaren in SuperChamps meegemaakt.
Ze komen ze bij jou echt aan de lopende band brengen volgens mij he Chris? Althans, die indruk lijk je te willen wekken. Enfin, back on-topic, de SuperChamps die ik allemaal thuis heb gehad (eentje, of mag ik Champ II ook meetellen?) gaven onvervormd (voor clippen) 15W op de scope en trokken dan nog even door tot krap 17W. Het originele speakertje is niet bijzonder qua klank maar dat vermogen pakt ie fluitend met twee vingers in de neus.

12" is overigens absoluut een verbetering en de suggesties die je doet lijken me prima, zijn we het toch nog beetje eens :)

Chris Winsemius
3 juli 2006, 19:51
Ze komen ze bij jou echt aan de lopende band brengen volgens mij he Chris? Althans, die indruk lijk je te willen wekken.

Hoi Pleun

Leg even uit wat je nou bedoelt.

Chris

jacky
3 juli 2006, 20:01
Als je dan toch een super champ zoekt maar eigenlijk een 12 inch wil kan je beter de princeton 2 pakken nagenoeg de zelfde amp alleen een grotere kast en speaker..

Kijk ook hier even een erg leuke site voor de super champ liefhebbers

http://www.superchamp.dk/

Of hier voor de princeton 2

http://www.geocities.com/princerev2/


Tja en een andere speaker voor de superchamp ik zit ook aan onze celestion vrienden te denken.
Ik heb er zelf een weber alnico en een jensen in gehad maar die zijn voor mij ongeschikt (wordt met de jensen P10R te helder schreeuwerig en met de weber P10Q werd het wel erg snel rafelig) Je moet deze amp toch een beetj in het boogie hoekje zien en dus ook zodanog de speakers kiezen

Er was ook een versie met een EV force 10 zal wel erg hard geweest zijn en je moet denk ik ook gynacoloog zijn om M er in te krijgen (zeer klein kastje).

Verder leuke ampjes voor thuis of in de studio ennnnnn niet te vergeten voor harmonica :-)

PeeVee
3 juli 2006, 20:26
+1, een PRII vind ik ook net effe leuker! Van zichzelf al leuk maar is op vele punten nog te verbeteren en een prima klinkende versterker van te maken.

Als ik me niet vergis speelde Al ooit (pro) op twee blackface Deluxe Reverbs maar omdat dat toch wat te hachelijk werd (beschadiging bij transport / opbouwen / diefstal etc.) is hij overgeschakeld op twee PRII's. Ik heb het helaas nooit mogen aanschouwen maar Al kennende zal dat prima setje geweest zijn. Ik heb er zelf eentje gehad om mijn 2 x 2 stackje van Princeton Reverbs compleet te maken maar dat leek toch niet werkbaar dus heb die PRII weggedaan, tot op de dag van vandaag spijt van maja... zo gaat dat toch.

Een andere speaker (b.v. G12H) geeft in zo'n PRII al een veel beter resultaat. Eventueel even de 500 pF cer. capjes weghalen op V1A en V1B wanneer je de lead/boost stand verder niet/nauwelijks gebruikt (beter een 100 Euro pedaaltje ervoor zetten, dat klinkt beter); is lokale terugkoppeling die oscilatie voorkomt in het hoog bij hogere gain setting en harmonische vervorming tegengaat. Dat laatste dat wil je eigenlijk niet; gaat steriel en synthetisch klinken in het hoog. De capjes zitten op het buisvoetje gesoldeerd. Je kunt ze vrij eenvoudig "pootje lichten"; gewoon 1 pootje los te solderen (maakt niet uit welke, waar je het makkelijkst bij kunt) en even wegbuigen en aftapen; veel meer leven in de brouwerij. Is in een kwartier gepiept incl. in- en uitbouwen chassis, vrij gemakkelijk zelf te doen maar je kunt er natuurlijk ook mee naar een (al dan niet fulltime) tech ;). Samen met andere speaker heb je dan al een heel tof ampje (letop: gewicht 25 kg!).

Oh... hier nog een link naar het circuit:
http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_rev_II_boost.pdf

P.S. Denk dat voor in SuperChamp een C10Q geen verkeerde keuze is (bovendien budget speakertje, 4 a 5 tientjes bij jukebox-revival.nl als ik me niet vergis), een ceramische Weber Signature 10 (ook budget) ook niet verkeerd en betaalbaar alternatief. De Vintage 10 heb ik ooit in een MusicMan Sixty Five gehad maar vond ik erg strak, is toch een high power speakertje (65W als ik me niet vergis) wat bij zo'n vermogentje nauwelijks los komt.

jacky
3 juli 2006, 20:34
Tja nog een keer +1

Wat ik ook nog gedaan heb is de filtering lager gemaakt van de voeding.
Dat kan vrij simpel door de voedings draden te verschuiven op de elco

Wel even opletten maar dat lijkt me duidelijk.

80 /40/20/20 wordt dan 40 /20/20/20 weet niet meer precies of het alleen door schuiven was of ook nog een bij plaatsing

Geeft wat lossere feel

PeeVee
3 juli 2006, 20:46
+1, wat zijn we het weer eens hahaha, niet slecht voor een on-the-side-tech Jack ;)

koella
3 juli 2006, 23:08
Die superchamp site is trouwens gesloten.

jacky
4 juli 2006, 08:32
Die superchamp site is trouwens gesloten.

alleen het forum de site werkt

@Nico >>>>vroeg op

Mr.Jay
4 juli 2006, 09:17
05:00 heh.....06:30 beginnen....

Had je maar fulltime prof moeten worden, kun je lekker uitslapen.

JaY

Mitch
4 juli 2006, 11:14
Pee, wat is nou je probleem ? Als Chris uit ervaring spreekt mag hij dat toch vermelden ? Nou geef jij de voorzet en hap-hap nico en Jay springen weer meteen in met sarcastisch geneuzel. Kunnen we weer van voren af aan beginnen.
:stop:

Mitch
4 juli 2006, 11:28
Ik zit niet te zoeken, ik reageer op PeeVees opmerking over Chris' post.

Ze komen ze bij jou echt aan de lopende band brengen volgens mij he Chris? Althans, die indruk lijk je te willen wekken
De volgorde was me verder duidelijk, ik zie nu echter wel dat inderdaad alleen Jay sarcastisch was (full time, on-the-side, het zal allemaal wel). Mijn excuses.

harrie-beton
4 juli 2006, 11:46
laten we gewoon on topic blijven. Superchamps