PDA

View Full Version : Buizen of transistor!?



clitgrinder
2 juli 2006, 21:25
Kerels of vrouwen!!
Ik speel in een deathmetal band (of eigenlijk grindcore) met zeer laag gestemde gitaren......in G wel te verstaan.......nu ben ik op zoek naar een versterker die dit handeltje aan kan qua laag!!! De versterker moet genoeg vermogen hebben om hem tijdens een repetitie goed open te kunnen zetten zonder dat de speakers uit de kast knallen! Ik heb gelezen op 1 of andere site dat de WARP speciaal ontworpen voor dit soort muziek maar de WARP is een transistor gevalletje en daarvan heb ik weer gehoord dat daar weinig knal in zit. Weet iemand hier iets van!?
Ik heb alles opgenomen met een POD line6 (19") en dat klinkt perfect.....dat is wel opgenomen zonder speakerkast aangezien ik die rechtstreeks in de recorder kan steken.......



Wie heeft een goede tip voor mij!??

Groet,
Clitgrinder

Fumi SG
2 juli 2006, 21:30
Misschien moet je eens wat testen!?!? Ik kan me voorstellen dat je dan best een leuke versterker kunt vinden!! Maar verder...... wij weten natuurlijk ook niet wat voor 'knal' jij precies bedoeld!!! Dus..... !!!!!

tillens
2 juli 2006, 21:43
knalle op de clit?

Shadowrider38
2 juli 2006, 21:45
en dan weer de traditionele vraag.
WAT is je budget?
Heb je genoeg? Koop dan een dual rectifier.
Is het wat minder dan doe je maar een engl powerball.

access
2 juli 2006, 21:49
De enige band die ik ken die in G speelt (meshuggah) speelt met pods.
Ik speel zelf in Bes. Dat gaat retegoed over een (engl) buizenbak.

Gewoon proberen in de dichtstbijzijnde gitaarwinkel lijkt me het beste devies.....

clitgrinder
2 juli 2006, 21:55
Idd knalle op de clit ja!
Budget is niet het probleem......kwil gewoon een goeie "echte" metalversterker waar ik over 5 jaar nog steeds tevreden over ben.
Ik zal eens de shop in duiken!!

Fumi SG
2 juli 2006, 21:58
Engl SE, Mesa Mark IV, Diezel...

Outrage
2 juli 2006, 22:08
Ik heb de warp eens gehoord, en die klonk zeer overtuigend. Ik was eigenlijk een beetje verbaasd toen ik hoorde dat het een transistor was. Ik zou zeggen, waag je kans! ;-)

Jeroenvanhulsteijn
2 juli 2006, 22:12
Waarom gebruik je dan niet gewoon een pod?

Gooi er een krachtige PA Eindversterker achter. Een crossover, een subwoofer en mid/high speaker.
Of misschien een krachtige basversterker of keyboard versterker.

Punt
2 juli 2006, 22:56
Als budget niet het probleem is...Bogner Uberschal?

gradje pbc
2 juli 2006, 23:24
Als budget niet het probleem is...Bogner Uberschal?

mee eens.

iets goedkoper: diezel einstein of een soldano avenger

timgte
2 juli 2006, 23:34
Ik ben niet zo te spreken over de WARP, hij kan wel hard... maar hij wordt er niet echt mooier op dan vind ik. Ik heb hem pas weg gedaan.

Bovengenoemde suggesties sluit ik me verder bij aan, vooral ENGL lijkt me wel wat voor je.

G is wel laag trouwens, damn!

Bins
3 juli 2006, 07:06
Kijk anders eens naar de warp-x/warp-t (ouder model), dat is de warp met buizen. Klinkt imo zeer goed, maar dat hele "speciaal gemaakt voor low tunings" verhaal lijkt me meer een verkoop-slogan. Ik denk dat je met een Recto/Bogner/Diezel/Engl ook wel uit de voeten kan.

Scali
3 juli 2006, 11:11
in G wel te verstaan.......nu ben ik op zoek naar een versterker die dit handeltje aan kan qua laag!!!

Transistor, geen twijfel over mogelijk.
Marshall Mode Four misschien, of een Randall, evt met de Pod ervoor.
Of gewoon een PA-versterker met je Pod ervoor.

Squier4ever
3 juli 2006, 11:14
waarom zou buizen niet gaan in G?
anders zoek je maar een basversterker met een dik pedaaltje ervoor

Scali
3 juli 2006, 11:30
waarom zou buizen niet gaan in G?

Omdat transistorversterkers nou eenmaal strakker zijn en meer vermogen hebben in het laag. De topicstarter zoekt een strak geluid, dus zou ik buizen afraden.
De meeste basversterkers zijn ook transistor, trouwens. Buizenversterkers voor bas zijn voor mensen die die wollige vintage-klank willen hebben, en zijn dus juist niet strak.

AART
3 juli 2006, 11:52
Engl SE, Mesa Mark IV, Diezel...


Over de Mark IV zou ik geen in G gestemde gitaar gooien, daar zou ik toch een moderne bak voor zoeken.

liefst een transistorbak denk ik.

Of zoals ik eerder zei, een basversterker met basspod ervoor ofzo...

idno
3 juli 2006, 12:27
De enige band die ik ken die in G speelt (meshuggah) speelt met pods.

meshuggah gaat nog lager (F) :hippie:
voor de PODs speelden ze over Mesa's dacht ik

Riffcrusher
4 juli 2006, 13:08
Voor Uberschall: zorg dan wel voor een strak cab !
Ik ben aan het uitkijken voor een Ubercab in de plaats van mijn Mesa, dus...

Nine-Inch-Niek
4 juli 2006, 13:16
meshuggah gaat nog lager (F) :hippie:
voor de PODs speelden ze over Mesa's dacht ik

Klopt en nu over vetta's.. Wat je ook zou kunnen proberen is Randall RM100m daar kun je een bogner en recto module in doen en volgens de recenties is hij beter dan de originele rectifier... iuk heb em ook besteld moet er alleen nog ff op wachten maar t zal de moeite waard zijn ik speel zelf in dropped B gaar met randall vet goed :)

guhlenn
4 juli 2006, 13:29
Buizenversterkers voor bas zijn voor mensen die die wollige vintage-klank willen hebben, en zijn dus juist niet strak.

HE, dat is echt extreem door gegeneraliseerd. Als je eens de Ampeg (ik meen SVT classic) 300 watt buizen bak over een 8x 10" hebt gehoord zeg je dta nooit meer.

Dat eindbuizenoversturing een van de aantrekklijekre dingen bij buizenamps is en dat dat NIET samen gaat met super strak laag, daar ben ik het mee eens... maar ik ken weinig mensen die de gemiddelde 100 watt buizenbak verder dan 3 opendraaien...

Emocide
4 juli 2006, 14:09
ik speel zelf in A stemming en ik heb een peavey 5150 nou klinkt SUPER strak hoor ik speel zelf ook grindcore, dus als ik jou was zou ik die ZEKER gaan uittesten

guhlenn
4 juli 2006, 15:00
da's idd. een vaste waard in het genre... leuke amp, ook voor het minder harde werk.

Scali
4 juli 2006, 15:28
HE, dat is echt extreem door gegeneraliseerd. Als je eens de Ampeg (ik meen SVT classic) 300 watt buizen bak over een 8x 10" hebt gehoord zeg je dta nooit meer.

Jawel hoor.


Dat eindbuizenoversturing een van de aantrekklijekre dingen bij buizenamps is en dat dat NIET samen gaat met super strak laag, daar ben ik het mee eens... maar ik ken weinig mensen die de gemiddelde 100 watt buizenbak verder dan 3 opendraaien...

Wie heeft het hier over eindbuisoversturing? Naast oversturing hebben buizen ook een andere frequentierespons en dynamisch bereik, zeker op de manier waarop ze toegepast zijn in gitaar/basversterkers (wat dus ook op de voorversterker van toepassing is).
Tubescreamers en dergelijke zijn niet voor niks zo populair bij strakke metal-gitaristen. Door die transistortjes krijg je een strakheid die de buizenversterker zelf niet heeft.

Eko
4 juli 2006, 17:01
Vreemd dat nog niemand het heeft over een ideaal speakerpakket. 15 inch? stuk of 4 per box, 2 cabinetjes?

Thijssie
4 juli 2006, 19:49
Wie heeft het hier over eindbuisoversturing? Naast oversturing hebben buizen ook een andere frequentierespons en dynamisch bereik, zeker op de manier waarop ze toegepast zijn in gitaar/basversterkers (wat dus ook op de voorversterker van toepassing is).
Tubescreamers en dergelijke zijn niet voor niks zo populair bij strakke metal-gitaristen. Door die transistortjes krijg je een strakheid die de buizenversterker zelf niet heeft.

Dat heeft daar niet zo veel mee te maken, dat is omdat laag overstuurd modderig gaat klinken, de truuk is dus het signaal in de voortrap flink te oversturen waarbij je het laag er uit filtert. Zo kun je dus met veel meer vervorming spelen zonder dat het niet meer strak klinkt.

Met een eenvoudige eq voor de voorversterker (cleanboost dus geen (transistor)vervorming) werkt hetzelfde truukje nl ook. Het laag kun je er dan na de (clippende) voorversterker weer indraaien (maar dat is meestal niet eens nodig als je maar genoeg vervorming gebruikt)

Scali
4 juli 2006, 19:58
Dat heeft daar niet zo veel mee te maken, dat is omdat laag overstuurd modderig gaat klinken, de truuk is dus het signaal in de voortrap flink te oversturen waarbij je het laag er uit filtert. Zo kun je dus met veel meer vervorming spelen zonder dat het niet meer strak klinkt.

Dat weet ik, en dat weten die ampbouwers ook, en toch is het anders als je een transistorbooster gebruikt dan wanneer je het laag eruit schept met alleen buizen (denk aan bv Mesa/Boogie Mark IV).
Ik heb trouwens oversturing niet genoemd. Ook bij clean hoor je deze karakteristieken al terug.

Riffcrusher
4 juli 2006, 21:13
Vreemd dat nog niemand het heeft over een ideaal speakerpakket. 15 inch? stuk of 4 per box, 2 cabinetjes?

Hmmm... Ik noemde al de Ubercab. Schijnt 'retestrak' te zijn, met 2 x celestion V30 en 2 x GT75's in x-patroon op 8 ohm... Dacht ik...

Cheers !

guhlenn
5 juli 2006, 10:23
Tubescreamers en dergelijke zijn niet voor niks zo populair bij strakke metal-gitaristen. Door die transistortjes krijg je een strakheid die de buizenversterker zelf niet heeft.

Eh ja, wat jij wil, metal gitaristen staan natuurlijk helemaal niet bekend om de lading hig gain amps (rectifier, uberschall einstein) van tegenwoordig met een overdaad aan wattjes en dus headroom. Nee, ze willen allemaal een jcm800 (natuurlijk die met diode vervorming he...) en een pedaaltje.

en die SVT is helemaal geen heldere beuk bak die door een hele riedel aan (zwaregenre) bassisten gebruikt word.

Ik bedoel; de situatie die je schetst is een goede optie, maar de stelligheid waarmee andere mogelijkheden en gebruik van apparatuur naar het rijk der fabels word verwezen door jou is van een dusdanig groteske orde dat ik toch even tegenwicht wil bieden. maar ja, wie heeft nuance ndoig als je jouw superieure discussie kwaliteiten hebt?

guhlenn
5 juli 2006, 10:24
ik zou een 4x12"en 2x10" nemen. De 15"heb ik maar hgeeft eerder een wat meer vintage karakter alla fender, althans in mijn geval. 10" knallen als een gek.

Scali
5 juli 2006, 10:43
Eh ja, wat jij wil, metal gitaristen staan natuurlijk helemaal niet bekend om de lading hig gain amps (rectifier, uberschall einstein) van tegenwoordig met een overdaad aan wattjes en dus headroom. Nee, ze willen allemaal een jcm800 (natuurlijk die met diode vervorming he...) en een pedaaltje.

en die SVT is helemaal geen heldere beuk bak die door een hele riedel aan (zwaregenre) bassisten gebruikt word.

Spelen die allemaal in G dan? En klinken ze ook strak? Dat zijn namelijk de randvoorwaarden hier, en zeker geen algemeen geldende voorwaarden in de 'zware genres'.
Ik weet trouwens niet waar die JCM800 vandaan komt, ik had het over hi-gain versterkers (Recto, 5150 etc) met pedaaltjes. Er zijn genoeg gitaristen hier op het forum die dat kunnen beamen. En wie was jij ook alweer?

guhlenn
5 juli 2006, 11:16
ik ben 'Guhlenn' maar dat had je ook links in het hoekje van de post kunnen lezen. lang niet zo bekend als jij en jouw bands , but hey you gotta start somewhere right? :D

Hoe lang heeft u in lage stemmingen gespeeld?

LordRiffenstein
5 juli 2006, 11:17
Jongens, we willen het graag vriendelijk houden!!

Scali
5 juli 2006, 11:24
Hoe lang heeft u in lage stemmingen gespeeld?

Sinds eind 1997, met de hulp van een pitch-shifter ging ik tot E (octaaf lager dus).

guhlenn
5 juli 2006, 11:25
een octaaf? Dat zou ik graag willen horen. Ik neem aan dat je het niet oevr surrogaat bas partijen hebt?

paulusdeBKB
5 juli 2006, 16:47
Ik doe het nooit, maar als je zo laag gaat spelen dan is het klassieke 12" cabje niet meer oke. De volgende setup zou dan wel wat voor je zijn denk ik:
- 15" voor de wind
- 2x10" voor de beuk en de tone
- en als je hoog tekort komt nog een leuke compressiedriver. 1,4 inch ofzo

Ik weet niet meer wie het zei, maar uit een 15" kan je wel een hele mooie strakke sound halen hoor. Je moet die speaker alleen geen hoge frequenties aanbieden, dan gaat het mis. 15" is in principe een subwoofer. Als je hem tot 100Hz aanstuurt dan blijft het wel strak.

guhlenn
5 juli 2006, 17:12
ik zei dat en stuurde hem idd. full-range aan. bizar genoeg gaat ie dan heel veel hoog geven. Klonk erg lekker icm met m'n boogie, maar de marshall werd dan echt een kollone woedende bijen.

paulusdeBKB
5 juli 2006, 19:03
Veel van de hoge frequenties die je dan hoort zullen artefacten zijn... misse frequenties door conus breakup (= ongecontroleerde trillingen bij de rand). Daarom klinkt het zo schel.

Dat een 15" geen hoog kan weergeven is ook niet helemaal waar, maar voor strak laag is het het beste als je hem niet te veel freqs aanbiedt.

guhlenn
6 juli 2006, 09:49
huh? Scali alweer banned?

ANyway, 15" geven prima hoog weer, althans in mijn ervaring. heb idd. nog zitten spelen met ideeën voor een cross-over en dergelijke maar dat werd me te gortig (al is dat rivera cabinet met 2x12"en 1x12"powered sub wel een prachtige poging ... emn dat alles in een 4x12"behuizing)'

MKaar ik doe tegenwoordig ook nisk meer met lage stemmingen dus.

DaveItUp
6 juli 2006, 09:51
Zo laag stemmen kan ook makkelijk met een buizenbak, ik bedoel Entombed bijvoorbeeld heeft gewoon JCM800's(ja ook voor left hand path). Meeste doom bands spelen over buizenbakken of een combinatie.

Ik stem in A over een superlead. Mijn tip zou zijn:

Laney pro tube AOR. Goedkoop. Belachelijk veel gain en laag.

Een Sunn Beta zou ook goed werken voor deathmetal(is wel transistor), maar die zijn niet nieuw/nauwelijks hier te vinden.

15" speakers? Nergens voor nodig. Het kan, maar is niet noodzakelijk.

Brord
7 juli 2006, 13:09
tien tekens

Riffcrusher
7 juli 2006, 13:18
Als budget geen probleem is: high gain lampenhead in het genre van Ultralead, Herbert, Uberschall, Powerball, 5150... met cabinet. Van de line-out van die amp naar een 'simpele' standaard mosfet power amp van - laat ons zeggen - 2 x 300 Watt... Bijhorende speakerkasten en hulpla. (En de poweramp hoeft niet eens voluit...)

clitgrinder
31 juli 2006, 23:12
Enne.....de Randall RH 200?! Heeft iemand hier ervaring mee!?

Brord
2 augustus 2006, 12:00
tien tekens

taylor
2 augustus 2006, 12:18
dit was een mooie topic voor scali hehe.

wat is er eigenlijk gebeurt met onze grote amigo?

PeteRS
2 augustus 2006, 12:23
Taylor, wel langer kijken dan je neus ver is:


Sinds eind 1997, met de hulp van een pitch-shifter ging ik tot E (octaaf lager dus).

taylor
2 augustus 2006, 12:28
dat is al van maand geleden.normaal liet die hier elke dag wel een topic ontsporen is dat ook reden dat hier niet meer is?

punkrockacademyfightsong
2 augustus 2006, 12:29
HE, dat is echt extreem door gegeneraliseerd. Als je eens de Ampeg (ik meen SVT classic) 300 watt buizen bak over een 8x 10" hebt gehoord zeg je dta nooit meer.

Dat eindbuizenoversturing een van de aantrekklijekre dingen bij buizenamps is en dat dat NIET samen gaat met super strak laag, daar ben ik het mee eens... maar ik ken weinig mensen die de gemiddelde 100 watt buizenbak verder dan 3 opendraaien...


even voor de duidelijkheid: als er iets NIET strak klinkt dan is dat wel een ampeg 8x10,die dingen zijn gewoon mega sompig,maar daarom niet minder vet.

voor de topicstarter zou ik zeggen: iig de marshall MF es uitproberen

guhlenn
3 augustus 2006, 10:17
meningen verschillen en de kunst om een amp af te stellen ook. degeen die ik heb gehoord beukte als een gek en was extreem strak.

heavy-metal-thunder
3 augustus 2006, 10:22
Ik heb de warp eens gehoord, en die klonk zeer overtuigend. Ik was eigenlijk een beetje verbaasd toen ik hoorde dat het een transistor was. Ik zou zeggen, waag je kans! ;-)

Randall wordt/werd toch ook aanzien als goeie metalbakken. Is toch transistor. Mijn mening is dat metal gerust met een solidstate kan. Disto wil nog best lukken. Crunch krijg je veel moeilijker uit transistor, maar dat zoek je niet, hé.

BTW: vorige week een Diezel gehoord, met één of andere 7string. Ook al is het mijn genre niet, het was toch wel héél tof (voor 5 minuten). Had wat weg van Rammstein.

BlackSun
3 augustus 2006, 18:50
Randall Rh 200 waar je naar vroeg is een erg gaaf ding.
heeft 2 verschillende zware distortions. 1 is wat meer jcm800 gevoiced, is superstrak, en perfect voor het oudere thrashwerk bijvoorbeeld.
2e distortion is heel erg zwaar met een punch die je goed in je buik voelt :D
Erg goed voor het hele zware werk.

Ik zou je een cab met v30's aanraden, die vond ik het lekkerst met randall transistors klinken.