PDA

View Full Version : Zelfgemaakte waterbeits werkt niet



G.G.
2 juli 2006, 17:13
Heb van de week een ebben toets aan beide kanten ongveer 5 mm smaller moeten schuren. Heb al het stof opgevangen (waarom niet, het lag toch maar op de grond) en in een fles gedaan. Water erbij en 2 dagen laten staan. Het water werd zo zwart als koffie. Nu heb ik met een handdoek diverse proefstukjes hout geprobeert te stainen, maar er gebeurd helemala niets nadat het zwarte vocht opgedroogd is.

Wat doe ik fout?

Keesz
2 juli 2006, 18:14
bindmiddel waardoor het vocht+ kleur beter in het hout trekt?

Javaca
2 juli 2006, 18:47
Je moet hiervoor geen water maar alcohol gebruiken.

Vooral met palissander werkt dit goed.

fred dons
2 juli 2006, 20:04
ik heb eerlijk gezegt nog nooit zelf waterbeits gemaakt (anders dan met een zakje beitspoeder) maar mocht ik ik dat ooit van plan zijn zou ik dat niet met gemalen ebben doen, verbrand ebben (koolstof) zou nog wel effect hebben maar ebben zelf ?
om een goede zwarte stain te krijgen kun je of beter een zwarte inkt gebruiken of een zwarte acryl die je met thinner verdund hebt dit heeft een veel sterker effect dan de door jou gebruikte methode
het ebben poeder kun je beter bewaren als filler te gebruiken

G.G.
2 juli 2006, 20:39
het ebben poeder kun je beter bewaren als filler te gebruiken
Daar was het schuursel te verontreinigd voor, helaas, dus ik dacht: ik probeer dit maar.

ga dat koolstoftrucje ook maar eens proberen.

ernieman
2 juli 2006, 20:42
Het gaat natuurlijk om de kleurstof(molecuul) die je uit het ebben haalt.
Met alcohol lukt dit vrij goed, hoewel het wel heel erg lang duurt en je erg veel ebbenpoeder/krullen nodig hebt om profijt te hebben.
Als je het maar lang genoeg laat staan, daarna filtreerd, en dan de boel laat indampen dan hou je een heel klein beetje kleurstof over die je kunt gebruiken.
Maar echt zwart kleuren gaat het niet doen, hoogstens wat bruine tinten.
Als je zelf zwarte beits wilt maken, gebruik dan eerder een recept met "eikengallen" (van die eierdingen van een bepaalde wespensoort die op eieknbladeren zitten), dat werkt veel beter en maakt echt pikzwart.

Maar dit soort kleurstoffen maak je echt omdat je dat leuk vindt om te doen, want commercieele beitsen/kleurstoffen kosten volgens mij geen $#@}!....

EJ

Enra
2 juli 2006, 20:48
Als beits maken zo eenvoudig was (water en ebbenstof) deden we dat allemaal en zou er geen woord over gerept worden in dit forum. Ik geloof dat ik beits maar gewoon blijf kopen!

G.G.
4 juli 2006, 18:49
Clou waterbeits is bij mij in de buurt goed verkrijgbaar (10 min fietsen) en kost geen drol, maar experimenteren blijft leuk (en leerzaam voor de mensen die iets minder gemakkelijk aan een andresje voor clou kunnen komen).

Dus dacht ik: "Hier doe ik iets mee".


(koolstof) zou nog wel effect hebben maar ebben zelf ?


Als verstokte roker heb je 1 ding altijd op voorraad, namelijk een volle asbak. Na alle peuken eruit gehaald te hebben heb ik de as in een fles gedaan met water. Na 1 nacht zaten er geen kleine stukjes as meer in maar was alles opgelost tot een zwarte vloeistof. Dit heb ik nu getest op multiplex en het hout krijgt een mooie donkere kleur (en stinkt gekgenoeg niet naar een asbak, wat ik eigenlijk verwacht had.) Vanavond nog 2 behandelingen en dan voorzichtig opschuren. Hopelijk blijft de nerf zo donker als ie nu is en wordt de rest weer licht. Als het succesvol is post ik morgen wel een fotootje.

Ik weet het, het is totaal onzinnig, maar wel leuk.

Enra
4 juli 2006, 18:56
Hé GG,

Ja, leuk is het. Maar..., sigarettenpeuken???

Je zou eens op de site van Gunther Dick moeten kijken www.dick-gmbh.de
Bij de boeken over afwerking van oppervlakken zitten ook boeken over het werken met natuurlijke pigmenten. Reken maar dat daar ook in staat hoe je beits maakt.

Javaca
5 juli 2006, 00:08
Bij ambachtelijke drogisterij Wortman aan het Neude in Utrecht kun je de 'ouderwetse' schilderspigmenten kopen. Ook hebben ze oplosmiddelen en schellak.

Simpele manier voor het maken van tempera (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempera) (verf die o.a. Da Vinci gebruikte) is het eigeel van 1 ei en wat water mengen met een pigment.

Tempera is mijns inziens een leuk alternatief voor waterbeits. Het laat geen glans achter, dus het is handig het af te werken met een vernis.

Grondering maak je door het wit van 1 ei op te kloppen, dat geheel zeven en evenveel water toevoegen (een 50/50 oplossing dus). Dit breng je met een kwast aan op het houtoppervlak. Dit is een ideale grondering en sealer. Héél licht opschuren, en klaar is kees.