PDA

View Full Version : I-VI-II-V theorie



dimitri
2 juli 2006, 12:31
Kan er me misschien iemand uitleggen hoe je de I-VI-II-V theorie in de jazz kunt toe passen?
Ik kan er niet meer aan uit, een bleus scheme lukt me nog wel maar voor jazz is het me te ingewikkeld...
Alvast bedankt

thefox
2 juli 2006, 15:09
Wat wil je nou weten?! Wat bedoel je met I-VI-II-V theorie?! hoe je hierover moet improviseren?! Je weet wel hoe je er met pentatoniek over kunt soleren ofzo?! Leg eens uit?! :)

dimitri
2 juli 2006, 17:30
sorry voor de onduidelijkheid,

Ik zou graag willen weten welke akkoorden bij elkaar passen.
Als ik bv begin met een Bb7, welke andere passen hierbij vanuit deze theorie gezien...

thefox
3 juli 2006, 01:09
Ok C majeur toonladder:

I II III IV V VI VII
C D E F G A B

afstanden tussen de grondtonen: 1 1 1/2 1 1 1

Als je tertsen gaat stapelen zul je zien dat trap II III en VI mineur zijn (in toonsoort C krijg je dus Dm (II), Em (III) en Am (VI)

B Majeur wordt dan (als je dezelfde formule toepast

B Cis Dis E Fis Gis Ais (afstanden 1 1 1/2 1 1 1)

en dan vervolgens

B C#m D#m E F# G#m A#

En als je nog een terts gaat stapelen krijg je alle 7 klanken etc

I VI II V wordt dan:

B(maj7) - G#m(7) - C#m(7) - F#(7)

Dit is even heel snel uitgelegd, als je meer hierover wilt leren, moet je gewoon even een goed boek kopen (chords and scales, David Mead bv)

-=JEROEN=-
3 juli 2006, 11:59
en dat is nog maar 't tipje van de sluier, heb ik pas geleden ontdekt... er zijn dus meerdere mogelijkheden... het best is te beginnen bij het begin:

http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

in het geval van een Bb7 kan je er dus (bijna) vanuit gaan dat dit het V (5e trap) akkoord is uit de maj7 progressie van Eb:

I II III IV V VI VII
Ebmaj7 Fm7 Gm7 Abmaj7 Bb7 Cm7 Dm7b5wil je dus I IV II V spelen, dan begin je niet met Bb7, maar speel je:

Ebmaj7 - Abmaj7 - Fm7 - Bb7

om 't allemaal nog wat leuker te maken, hebben ze ontdekt dat je bepaalde akkoorden kan vervangen... zo kan je een min akkoord vervangen door een maj (en andersom)... neem de jazz klassieker Autumn Leaves:

Am7 - D9 - Gmaj7 - Cmaj7 - F#m7b5 - B7 - Em7

gebaseerd op de Gmaj7 progressie waar de iii dus eigenlijk Bm7 is, en de V een D7... hier is dus de Bm7 vervangen door de B7 en aan de D7 is nog een 9 toegevoegd... dit noemen ze chord substitutions (tip: google ;))

je kan dus de Bb7 ook zien als de vervanging van het Bbm7 akkoord en dan komen er ineens wat mogelijkheden bij:

I ii iii IV V vi vii
maj7 m7 m7 maj7 7 m7 m7b5dus kan de Bb7 ook nog de vervanging van het ii, iii of vi akkoord zijn

tot slot:
hier een handige tool voor progressies (plus nog veel meer handige dingen op die site):
http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

thefox
3 juli 2006, 12:34
ik probeerde het nog een beetje basic te houden, voordat hij door de bomen het bos niet meer zou zien :P Maar je hebt helemaal gelijk, substituties zijn cool :)

-=JEROEN=-
3 juli 2006, 12:40
tja ach, ik dacht ik doe het erbij voor de volledigheid :soul:

dimitri
3 juli 2006, 12:54
Ik zal met the fox zijn theorie gaan beginnen en zo verder gaan met de rest... hopelijk lukt het en kan ik weer verder...

-=JEROEN=-
4 juli 2006, 08:05
nou ik zou hier beginnen

http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

net ietsje uitgebreider dan thefox, maar daardoor misschien net iets duidelijker 8-)