PDA

View Full Version : Laney?



Axelll
1 juli 2006, 22:09
Hey!

Weet er iemand toevallig een winkel waar veel Laney's staan, het liefst dichtbij Alkmaar.

Ik ben vooral geintereseerd in de GHL50, ik zoek eigenlijk een JCM-800 achtige versterker maar dan met iets meer gain en een versterker die goed klinkt ook op lage volumes. Ik vond de DSL-100 ook heel vet. Eigenlijk het liefst een 2 kanalige top i.v.m veelzijdigheid.

Iemand nog tips over versterkers, of over de Laneys?


Groet'n Axl

Orpheo
1 juli 2006, 23:34
Hey!

Weet er iemand toevallig een winkel waar veel Laney's staan, het liefst dichtbij Alkmaar.

Ik ben vooral geintereseerd in de GHL50, ik zoek eigenlijk een JCM-800 achtige versterker maar dan met iets meer gain en een versterker die goed klinkt ook op lage volumes. Ik vond de DSL-100 ook heel vet. Eigenlijk het liefst een 2 kanalige top i.v.m veelzijdigheid.

Iemand nog tips over versterkers, of over de Laneys?


Groet'n Axl

ala 800? eitje: budda amps. maar ja die kosten ook wel wat! waar je in NL laney kon testen, ik dacht een zaak in leiden! moet je even googlen denk ik.

maar wat is er mis met de 800 als je die sound super vind? ik gebruik 'm ook met een ts9 ervoor. stel de 800 is op lichte crunch, zodat je 'm met je gitaarvolume clean kunt krijgen, en met de ts9 kan je m strakker maken en veel meer gain geven en 'm lekker over z'n nek laten gaan. of een ander pedaal (eerste die in me op komt is de jekyll and hyde, of de H2O). kan je echt wel wat mee doen qua veelzijdigheid, als je de sound van de 800 super vindt.

guitartub
2 juli 2006, 11:15
maar wat is er mis met de 800 als je die sound super vind? ik gebruik 'm ook met een ts9 ervoor. stel de 800 is op lichte crunch, zodat je 'm met je gitaarvolume clean kunt krijgen, en met de ts9 kan je m strakker maken en veel meer gain geven en 'm lekker over z'n nek laten gaan. of een ander pedaal (eerste die in me op komt is de jekyll and hyde, of de H2O). kan je echt wel wat mee doen qua veelzijdigheid, als je de sound van de 800 super vindt.

Idd
Als je Marshall te gek vindt kijk dan NIET naar Laney. Ik heb zelf een Laney buizenkombo maar hoor hier met de beste wil van de wereld geen Marshall in.
Ook gebruik ik de Jekyll&Hyde, die voor vervormde LEAD sounds uitstekende resultaten geeft, maar waar ik ook de cleane sounds VETTER/DIKKER mee laat klinken.

Axelll
2 juli 2006, 11:46
Ik vind dat de Marshall te hard moet om echt lekker te klinken, het is voor podium gebruik (later) maar óók voor thuis!


Mijn budget is maximaal 1700 euro nieuw.

treblemaster
2 juli 2006, 12:49
Idd
Als je Marshall te gek vindt kijk dan NIET naar Laney. Ik heb zelf een Laney buizenkombo maar hoor hier met de beste wil van de wereld geen Marshall in.

Dat zou ik toch enigzins nuanceren! Ik weet niet welke buizencombo je hebt, maar niet alle Laney's zijn hetzelfde uiteraard. De AOR pro tube schijnt toch erg dicht in de buurt te komen van een JCM 800. Ik heb zelf een Laney uit de jaren 60 en die lijkt qua geluid erg sterk op een MArshall plexi (maar dan beter ;)). Ik heb ooit een GHL50 getest en daar was ik niet erg over te spreken...

vinni
2 juli 2006, 13:54
Ik zou maar eens de Peavey Valveking proberen.
100 watt buizen met een hele goeie sound.
Alleen de reverb is kut.

Ca Eur 500 nieuw geloof ik.....echt geen geld.
Twee kanalen....net zoals de DSL overigens hoor.

Vinni

Axelll
2 juli 2006, 14:00
Maar niet het 800 geluid.


DUS! Ik zou een 800 achtige, niks anders :)

guitartub
2 juli 2006, 14:44
Dat zou ik toch enigzins nuanceren! Ik weet niet welke buizencombo je hebt, maar niet alle Laney's zijn hetzelfde uiteraard. De AOR pro tube schijnt toch erg dicht in de buurt te komen van een JCM 800..

Ik heb zelf een VC30 van Laney die meer te vergelijken valt met de Vox AC30 (Vind ik persoonlijk ook niet zo!) maar een Marshall is dat dus zeker niet!

EpiCenturiesAWAy
2 juli 2006, 15:06
Doe toch gewoon zoals Orph zegt; koop een Jcm 800 en een paar pedaaltjes erbij of gewoon een loadbox ? Dan heb je perfect wat je wilt!

Outrage
2 juli 2006, 15:24
Ik heb een GH50l, ik ben er heel erg tevreden van. Hoe het geluid zich verhoudt tot een JCM 800 kan ik niet zeggen. De versterker klinkt heel goed (vind ik toch). Wat de lager volumes betreft: ik speel er thuis héél weinig op, maar als ik erop speel,dan speel ik met het volume op 1 (als mijn ouders niet thuis zijn, speel ik met volume op 2). Volume op 1 klinkt echt niet zo goed vind ik. Je kunt het wel gebruiken voor de meer punkgerichte genres (en dan nog), maar om 'm goed te laten klinken vind ik dat je het volume toch minstens naar 3 moet draaien.
Veelzijdig of niet: ik vind 'm zeker veelzijdig, alleen kan je (zonder een pedaaltje) niet snel wisselen van ultraclean naar zware overdrive, het is een eenkanaals versterker. Maar je kan er met een beetje knoppen spelen heel wat stijlen uithalen. De versterker reageert heel erg goed op de volumeknop van je gitaar, die kan je ten volle benutten.
De controls op de versterker zijn: presence, bass, middle, treble, master volume, gain. Er zit een resonance switch op, heeft the maken met de 'damping control of the amplifier on the speaker enclosure'. Ik heb 'm in elk geval aan staan, klinkt bijzonder goed. Dan is er nog een drive switch, die je ook met een footswitch (niet bijgeleverd) kan schakelen, en die drive heeft nog eens een extra drive knop, zodat je ook die drive naar smaak kan afstellen. Je hebt ook een Hi en Lo input.
Aan de achterzijde heb je een footswitch jack, een 'in' en 'out' voor de effectsloop, die je op Insert, Bypass en Side chain kan zetten. Voor mijn reverb en delay klinkt side chain erg goed. Ook de aanwezigheid van je effecten kan je bepalen met een draaiknop (1-10). Er is ook een mogelijkheid om verschillende heads te 'slaven (/sleev/)', maar dat heb ik nog nooit uitgetest. Er is ook een bias switch (EL34/6L6), maar daar kom ik niet aan omdat ik zelf niet aan mijn versterker pruts. Er zijn ook verschillende Ohm opties (16, 8, 4).
Qua pedalen gebruik ik een reverb pedaal (van digitech, klinkt voor mij echt goed), eventueel wat delay en een kleine equalizertje om het signaal bij solostukken te boosten.
Hij schijnt erg goed te reageren op distortionpedaaltjes, maar aangezien ik er geen gebruik, kan ik daar niet veel over zeggen (ik gebruik voor hardrock gewoon de overdrive van de versterker zelf). Hij zou ook goed reageren op andere buizen. Dat laatste ga ik nog wel eens uittesten later.

Maar ik ben er dus erg tevreden over. Nog geen problemen gehad met de versterker (ik draag er wel zorg voor natuurlijk). En,nog eens, 50 watt is echt al heel luid.

Axelll
5 juli 2006, 12:05
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een DSL50/100 of een JCM-800

andoni
5 juli 2006, 12:26
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een DSL50/100 of een JCM-800

JCM800: oudere, onhandige versterker met killer rock sound
DSL100: modernere, bijna-handige versterker met bijna-killer rock sound.

Heb zelf een DSL. Was een compromis tussen een lekkere rock bak en een high gain head (denk Engl, Mesa...) (voor beiden tegelijk geen geld, helaas).
Best nog wel veelzijdig als je niet te veel moet channel switchen en kan toch redelijk dicht bij een JCM800 komen qua sound, maar is het uiteraard net niet. Over mijn versterker ben ik zeker tevreden, klinkt nog redelijk op lage volumes, ik zou zeggen: test ze beide en kijk wat het beste voor je werkt.