PDA

View Full Version : Marshall DSL401 vraag



mauro
1 juli 2006, 19:01
Hallo boys en girls,

Nu mijn examens achter de rug zijn (geslaagd :D) kan ik me dus terug volop storten op de aankoop van mijn gitaar en amp.
De gitaar ligt wat mij betreft vast, het wordt een Gibson LP Standard. Voor 2200 euro kan ik die kopen.
De amp is een ander paar mouwen. Mijn hoofdbekommernis is de sound, hoe kan het ook anders. Daarom heb ik eigenlijk nog één specifieke vraag voor jullie ;) nl. de volgende:

Is de Marshall DSL401 aan te raden voor de typische Guns N' Roses sound? Indien niet, welke dan wel?

De sound die ik er uit wil kunnen halen is oa van volgende bands: Guns N Roses, Slash's Snakepit, ACDC, ZZTOP, Queen (bohemian rhapsody solo bijvoorbeeld), kortom de betere rock/bluesrock.

Ik zoek een 'versatile' amp, ik weet het nederlandse woord hiervoor niet.

Ik heb heel wat namen zien passeren van amps, met zowel positieve en negatieve ervaringen van forumgangers. Bij de DSL401 las ik bv. dat hij wel erg warm kan worden.

De Marshall DSL401 zou ik overwegen omdat hij binnen mijn budget valt (800 euro +/-). Liefst zou ik een JCM 2000 DSL 100 combo willen (met Vintage 1960 cabinet) maar dat is te 'zwaar' om enkel in huis te gebruiken en bovendien VEEL te duur voor mij op het moment.

De sound heb ik dus in mn hoofd, zie oa. de bands hierboven.

Nu zou ik specifieke modellen willen vinden die deze sound kunnen geven.

Ik kwam reeds Koch tegen, Line6 Flextone, Vox en Marshall. Ik las zodanig veel namen van amps in zoveel threads dat ik op het einde van de rit er nog niet uitben. Marshall staat bij mij voorop, omdat je haast niet naast de link tussen Guns N Roses/Slash en Marshall kunt kijken. Daarom die DSL401.

De sound staat voorop (GNR bv) en dit binnen mijn budget. Ik zou de gitaar en amp aanvullen met een Boss Chorus, omdat dit me aangeraden. Dat moet ik ook nog even opzoeken wat daarmee wordt bedoeld.

Als jullie het beter vinden kan ik hierover een thread openen in de Amps sectie op het forum, je geeft maar een seintje als dit gebruikelijk is. Ik doe het hier omdat mensen dan wat de voorgeschiedenis kunnen lezen.

De tips die ik tot nu toe ontving daarvoor zou ik jullie allemaal, van de eerste tot de laatste willen bedanken. Ik heb het gevoel dat er schot in de zaak komt, en daar heeft gitaarnet.nl een groot aandeel in ;) Bedankt jongens. :satisfie:

mauro
2 juli 2006, 11:46
Misschien dat iemand ook Guns N Roses liefhebber is en deze songs speelt met een Gibson LP Standard
en me kan vertellen welke amp het echt wel doet? :)

Mark_M
2 juli 2006, 11:57
Slash speelt op een JCM 800
Maar die gaat een beetje hard voor alleen thuis
Zou voor alleen thuis gebruik voor iets kleiners gaan

Chroxy
2 juli 2006, 12:01
ik heb al 1,5 jaar een DSL401.

Die hitte problemen kloppen opzich wel: hij wordt enorm heet wanneer je hem fatsoenlijk gebiast hebt. En wanneer ik hem in de auto zet en een half uur later thuis ben, is die nog enorm warm.

De oudere modellen hadden hier dan ook problemen mee, maar na een bepaalde datum *te zien aan het serienummer* is dat opgelost. Gebruik de search even, dan vind je het zo :),

als je dus een model hebt van na die datum is er niks aan de hand: hij wordt dus enorm heet, maar er gebeurt niks mee. Ik heb hem 1,5 jaar lang VEEL gebruikt en nog nooit is hij door de hitte kapot gegaan.

Verder speel ik er met een Epiphone les paul met een SD JB in de brug over de marshall. Een guns n roses rocksound haal je dr vind ik wel uit. Nooit precies hetzelfde natuurlijk, maar het komt opzich wel in de buurt *ik speel zelf ook met zo'n geluid*.

Of jij het geluid kort genoeg ebrij vind liggen, moet je toch echt zelf proberen! :)

THuis is hij nog wel te doen, maar ik vind dat die niet zo heel lekker klinkt op een laag volume: hij leeft pas wanneer hij toch wat harder staat: ik heb hem dus ook vrij hard staan thuis. Verder gaat die meer dan hard genoeg om in een band makkelijk mee te komen, dus das ook wel fijn.

mauro
2 juli 2006, 12:01
Verder speel ik er met een Epiphone les paul met een SD JB in de brug over de marshall. Een guns n roses rocksound haal je dr vind ik wel uit. Nooit precies hetzelfde natuurlijk, maar het komt opzich wel in de buurt *ik speel zelf ook met zo'n geluid*.

Of jij het geluid kort genoeg ebrij vind liggen, moet je toch echt zelf proberen! :)

Ik kan zelf nog niet spelen, is misschien wel handig om te weten, dus ik zal misschien de winkelier (ervaren gitarist) moeten uitdagen om een solo'tje van Slash of een GNR deuntje te spelen :p

Hoe loopt de DSL401 voor solo-werk? Ik heb het dan over de typische GNR solo's, bijvoorbeeld Sweet Child 'O Mine, November Rain, die sound dus. Om maar de bekendste te noemen. De Give in to me -solo (Michael Jackson en Slash) vind ik persoonlijk ook erg lekker, net als The Godfather theme en talloze andere typische gnr solo's.


Slash speelt op een JCM 800
Maar die gaat een beetje hard voor alleen thuis
Zou voor alleen thuis gebruik voor iets kleiners gaan

Zou je me kunnen vertellen welke dan de iets kleinere zijn? Daar ben ik naar op zoek :)

Ik maak deze thread om net te weten te komen welke modellen die sound aankunnen, stevig genoeg zijn maar inderdaad niet TE hard gaan voor thuis. De JCM800 zou ik daarom dus niet nemen voorlopig.

Enig idee of de DSL401 in aanmerking komt? Er zijn vrij veel modellen bij Marshall, DSL, TSL en god weet wat nog allemaal. Eén uit de DSL Serie werd me aangeraden, maar misschien verlies ik daardoor de andere modellen uit het oog die misschien even goed/beter zijn.

Ik hoor het graag van de kenners :)

Chroxy
2 juli 2006, 12:12
Ik vind dus dat de DSL401 icm met mijn Epiphone kortbij genoeg komt bij zijn geluid. Maar misschien vind jij dus van niet.

Je kan het od1 kanaal gebruiken voor slagpartijen en dan voro solo's od2 gebruiken, das een kleine boost *volume + gain* en dat klinkt erg lekker.

Dat typisch solo geluid kan ik niet benaderen, ik speel niet over een echte les paul, met alnico2 humbuckers en ik speel niet/nauwelijks met mijn halshumbucker .. en ik ben natuurlijk niet slash.. je zou het denk ik wel kunnen halen, maar het is echt ene kwestie van horen of jij er tevreden mee bent.

Kamiess
2 juli 2006, 12:21
He, ik heb even een vraag.

Je kan nog niet spelen, maar je schaft je een buizenamp + gibson aan en je praat over slash solo's.

Het zal de meest voorkomende tip zijn, maar begin toch met een akoustiche gitaar>kun je ook GNR sound uithalen > PATIENCE haha.

Maar je vraagt om een reactie over de amp> ik heb wel eens over 1 gespeelt.
Ik vind het geen supergeluid, ik zou kijken naar een JCM800 combo.
Staat nu volgens mij ook 1 op marktplaats(en nee die is niet van mij).
Zo'n 2 kanaalscombo is leuk om mee te beginnen en je haalt er ongetwijfeld wel een GNR sound uit.

Chroxy
2 juli 2006, 12:25
Maar je vraagt om een reactie over de amp> ik heb wel eens over 1 gespeelt.
Ik vind het geen supergeluid, ik zou kijken naar een JCM800 combo.
Staat nu volgens mij ook 1 op marktplaats(en nee die is niet van mij).
Zo'n 2 kanaalscombo is leuk om mee te beginnen en je haalt er ongetwijfeld wel een GNR sound uit.

Alles is een mening, maar ik heb mijn 2kanaals JCM800 combo ingeruild voor de DSL en ik zou die JCM800 nooit meer terugwillen. Hij heeft niks met een 1kanaals jcm 800 te maken en klinkt echt enorm ielig.

mauro
2 juli 2006, 12:25
Patience zal dan ook het enige zijn dat je er uithaalt qua Guns N' Roses. Hoewel, de bootlegs met acoustische sessies die ik liggen heb zijn echt wel lekker ;)

Maar over de amp, een JCM800 Combo zou ik tweedehands moeten kopen. Ik koop liever geen amp tweedehands. De vrees om te weinig kwaliteit te krijgen voor de prijs zit er bij mij altijd in. Ik denk altijd dat iemand een amp wegdoet omdat er iets mis mee is.. misschien een vooroordeel.

Enig idee welke Marshall van rond de prijs (nieuw) van 800-900 euro in aanmerking komt? De JCM800 kan je denk ik niet meer nieuw kopen, enkel tweedehands als ik me niet vergis.

Specifiek naar de DSL serie toe, welke binnen de 900 euro raden jullie aan? En wat is nu precies het verschil met de TSL serie en andere Marshall amps.

Ik wil best met iets kleiners beginnen (minder zwaar) zolang ik er maar de sound kan uithalen.

tillens
2 juli 2006, 12:37
Een tijd terug stond er een tsl60 te koop voor 700 euro.. framus cab erbij van 300 euro en voila, setje klaar...

als je nog niet kan spelen, vind ik het wel vergezocht om een lp te kopen en een half stack of combo van een paar honderd euro maar goed..

Rude Perception
2 juli 2006, 12:41
ik speel zelf over de dsl401, en dat is het maximale voor thuis. Dus ik zou sowieso voor de 401 of 201 gaan. De 201 vond ik zelf alleen ruk. Maar de 20 watt komt meer in de richting van een amp voor thuisgebruik.

mauro
2 juli 2006, 14:53
Onder andere de JCM 900 werd me in mijn originele thread aangeraden. Wordt die nog nieuw verkocht?
De Marshall DSL401 (800 euro), Marshall TSL601 1x12" combo (1050 euro) heb ik voorlopig ook genoteerd.

In de shop waar ik naartoe zal gaan ga ik daarover informeren en vragen om te demonstreren. Voor de TSL600 vind ik voorlopig geen prijs in België/Nederland.

Ik vond ook een Marshall JCM 900 Hi Gain Mk3 50W Head.
6 maand garantie, voor 650 euro. Ik weet niet of dat een redelijke prijs is? En wat ik dan nog nodig zou hebben. (Cabinet?)

De Koch Studiotone zal ik trachten te checken in een shop waar ze die staan hebben, al las ik al van veel mensen dat ze die 20watt net iets te weinig vinden. De shop waar ik normaal zal kopen heeft geen Koch's staan denk ik.

Iemand die nog een amp weet die ik zeker eens moet testen om die typische GNR sound te krijgen?

Rormo
2 juli 2006, 15:09
Had dit verhaal ook in je andere topic geplaatst:

ik hoop dat ik je kan helpen. Allereerst: koop gewoon je droomgitaar. ALs je het geld hebt, gewoon doen. Ik heb het ook gedaan en het werkt alleen maar motiverend. Elke keer als ik naar mijn gitaar keek, dan voelde ik weer het verlangen om beter te leren spelen en het volle potentieel te benutten. Inmiddels speel ik 6 jaar en ben helemaal verslaafd.
Guns n Roses vind ik fantastisch en speel er zelf ook redelijk wat dingen van. Ik speel zelf op een Gibson Les Paul Classic, ik gebruik een BOSS ME33 effect bak en een Marshall JTM 30 buizenversterker. Dit werkt echt perfect. Het geluid van Sweet child of mine of de solos van November rain zijn echt geen probleem en identiek qua klank. De JTM wordt echter niet meer nieuw verkocht. Als je hem bij een winkel tweede hands kunt kopen moet je het echt doen. Hij kost maar tussen de 300 en 400 euro en is het echt waard. Maar je moet geluk hebben om hem tegen te komen.
Ik ben van mening dat een Marshall DSL401 ook perfect zou zijn. Voor 800 euro heb je een hele goede gitaar. Nu een Marshall stack kopen lijkt me belachelijk. Eigenlijk te hard voor thuis en je gaat voorlopig echt nog niet optreden. Een Marshall buizen versterker van 30 of 40 watt is echt zat qua volume.
Bij die JCM 900 die jij noemt heb je idd een cabinet nodig. En een goed cabinet is ook niet goedkoop. Dus uiteindelijk ben je dan toch nog wel wat geld kwijt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

mauro
2 juli 2006, 15:50
Had dit verhaal ook in je andere topic geplaatst:

ik hoop dat ik je kan helpen. Allereerst: koop gewoon je droomgitaar. ALs je het geld hebt, gewoon doen. Ik heb het ook gedaan en het werkt alleen maar motiverend. Elke keer als ik naar mijn gitaar keek, dan voelde ik weer het verlangen om beter te leren spelen en het volle potentieel te benutten. Inmiddels speel ik 6 jaar en ben helemaal verslaafd.
Guns n Roses vind ik fantastisch en speel er zelf ook redelijk wat dingen van. Ik speel zelf op een Gibson Les Paul Classic, ik gebruik een BOSS ME33 effect bak en een Marshall JTM 30 buizenversterker. Dit werkt echt perfect. Het geluid van Sweet child of mine of de solos van November rain zijn echt geen probleem en identiek qua klank. De JTM wordt echter niet meer nieuw verkocht. Als je hem bij een winkel tweede hands kunt kopen moet je het echt doen. Hij kost maar tussen de 300 en 400 euro en is het echt waard. Maar je moet geluk hebben om hem tegen te komen.
Ik ben van mening dat een Marshall DSL401 ook perfect zou zijn. Voor 800 euro heb je een hele goede gitaar. Nu een Marshall stack kopen lijkt me belachelijk. Eigenlijk te hard voor thuis en je gaat voorlopig echt nog niet optreden. Een Marshall buizen versterker van 30 of 40 watt is echt zat qua volume.
Bij die JCM 900 die jij noemt heb je idd een cabinet nodig. En een goed cabinet is ook niet goedkoop. Dus uiteindelijk ben je dan toch nog wel wat geld kwijt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dus vooral op zoek naar mensen die spelen wat ik wil gaan spelen. Ook mensen die andere muziek spelen zijn meer dan welkom, maar ik zoek toch een stuk 'zekerheid' qua sound.

De link heb ik gefixt, misschien kan je nu eens proberen. Er stond 2 keer http in.

Op marktplaats staat een Marshall JTM 30 Stack te koop. 30 Watt buizenversterker. Stack bestaat uit 2 x 12" Celestion Heritage speakers.
Prijs: 500 euro. Misschien is dit wat?

Blij te horen dat een DSL401 het ook moet kunnen Ivm de BOSS ME33, die kost een 355 euro ongeveer. Iemand die in een Guns N Roses tribute band speelt (hollywoodrose.com) zei me dat ik enkel een Boss Chorus nodig heb. Klopt dit? Zo'n BOSS ME33 lijkt wel imposant

Die JCM900 zou ik dan beter niet kopen.

BartL
2 juli 2006, 15:51
Persoonlijk had ik liever de DSL201 dan de 401. Heb ze beiden een aantal maanden gehad en ook met beiden opgetreden. De 401 gaat overigens niet/nauwelijks als de 201. De 201 heeft IMO een betere speaker (die ook een hoger rendement heeft dan die van de 401, vandaar het minieme volume verschil).

mauro
2 juli 2006, 15:56
Persoonlijk had ik liever de DSL201 dan de 401. Heb ze beiden een aantal maanden gehad en ook met beiden opgetreden. De 401 gaat overigens niet/nauwelijks als de 201. De 201 heeft IMO een betere speaker (die ook een hoger rendement heeft dan die van de 401, vandaar het minieme volume verschil).

Die schrijf ik ook op mn lijstje om ze te testen. Ik vind deze wel in weinig shops. De shops waar ik al geweest ben een tijd terug hebben meestal die duurdere staan, maar sommige modellen moeten ze dan bestellen.

Die 201 is nog een stukje goedkoper dan de 401 lijkt me.

tillens
2 juli 2006, 16:53
Daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dus vooral op zoek naar mensen die spelen wat ik wil gaan spelen. Ook mensen die andere muziek spelen zijn meer dan welkom, maar ik zoek toch een stuk 'zekerheid' qua sound.

De link heb ik gefixt, misschien kan je nu eens proberen. Er stond 2 keer http in.

Op marktplaats staat een Marshall JTM 30 Stack te koop. 30 Watt buizenversterker. Stack bestaat uit 2 x 12" Celestion Heritage speakers.
Prijs: 500 euro. Misschien is dit wat?

Blij te horen dat een DSL401 het ook moet kunnen Ivm de BOSS ME33, die kost een 355 euro ongeveer. Iemand die in een Guns N Roses tribute band speelt (hollywoodrose.com) zei me dat ik enkel een Boss Chorus nodig heb. Klopt dit? Zo'n BOSS ME33 lijkt wel imposant

Die JCM900 zou ik dan beter niet kopen.


Die Jtm is een fraaie amp inderdaad.. Ik zelf heb de jtm 30 210 combo en ben erg van gecharmeerd.. de 12" heb ik niet gehoord, en denk erom dat het een 112 is met een 112 cabje eronder.. dus das wel wat extra ruimte.. op zich niet heel duur wel beetje groot... ik heb ook de jtm60 212 en die heeft wat meer eq settings en wat meer power maar de jtm 30 is zeker bruikbaar.. uitproberen maar ! wat je wel in ogenschouw moet nemen is dat de jtm niet de typische hi gain marshall sound heeft... meer een bluesy achtige naturele overdrive, en niet zo higain dus als bijv een jcm800/900... het clean is voor marshall clean zeer tot zeer fender goed te noemen.. belletjes zeg maar!
andere potentiele kandidaat is, maar dat heb ik van horen zeggen de marshall 6101...

BartL
2 juli 2006, 17:08
...de DSL201 wordt niet meer gemaakt. Goed 2dehands zoeken. ALS hij wordt aangeboden dan is 350-400 euro een leuke prijs.

Rude Perception
2 juli 2006, 19:54
...de DSL201 wordt niet meer gemaakt. Goed 2dehands zoeken. ALS hij wordt aangeboden dan is 350-400 euro een leuke prijs.
hmm..
Ik heb 450 betaalt voor m'n 401 ik denk dus dat de 201 wel iets goedkoper kan. 400 zou ik er niet voor over hebben.

BartL
2 juli 2006, 20:18
...maar de DSL201 is beter ;)

Outrage
2 juli 2006, 20:21
En de JCM600? Die klinkt echt wel goed, en volgens mij ook op lage volumes. Deze versterker wordt ook niet meer gemaakt dacht ik. Enige probleem bij die versterkers is dat binnenin alles nogal op elkaar gepakt zit.

mauro
3 juli 2006, 08:41
Valt daar iets aan te doen? Allicht niet zeker? Zolang hij goed klinkt :)
Zijn er nog versterkers die aan te raden zijn (bv Marshall, maar ook andere) die WEL nog nieuw te koop zijn?

Outrage
3 juli 2006, 10:33
Als het geen top+kast moet zijn, kan ik je misschien een laney LC50/30 aanraden. Daar zit een clean op en een distortion, versterker klinkt naar mijn smaak heel overtuigend (en dan hou ik me nog in). En er zit standaard zowat alles op wat je nodig hebt. Het is natuurlijk een buizenversterker, dus dat gaat behoorlijk luid. Je hebt natuurlijk ook de heads van laney, maar enkel de VH100r heeft meerdere kanalen. De GH50/100l zijn eenkanaals versterkers. Over laney staat er wat in 'Laney?'

Wat die JCM600 betreft, als daar iets aan schort, dan kunnen amptechnici nogal eens vloeken op 't feit dat alles binnenin zozeer op elkaar gepakt zit.

Scali
3 juli 2006, 11:02
Tsja, er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden.
Het Marshall-geluid is natuurlijk het klassieke rock-geluid, dus is het ook vaak geimiteerd.
Maar als je nog niet speelt, waarom zou je dan zo enorm investeren in je apparatuur?
Ik dacht vroeger ook dat ik net als Slash wilde spelen, dus schafte ik een Les Paul en een Marshall aan. Weliswaar een Epiphone en een ValveState, want mijn budget was niet zo enorm groot, maar toch.

Maar na een jaar of 2 kocht ik een Ibanez RG, en hoewel ik nog steeds een voorliefde heb voor Marshall-versterkers, heeft mij huidige geluid en speelstijl weinig met Slash meer te maken.

Kortom... waar ik maar mee wil zeggen: zou je niet eerst wat minder duur en professioneel spul nemen? Als beginnend gitarist zul je toch de meerwaarde van een Gibson en Marshall nog niet op waarde kunnen schatten. Sterker nog, het is niet bepaald het makkelijkste spul om op te spelen, dus misschien ben je beter af met wat anders, totdat je goed genoeg bent om je aan de Gibson en Marshall te wagen (of iets heel anders, als blijkt dat je toch geen tweede Slash wilt zijn, zoals bij mij het geval was).
Met een Epiphone, een Zoom G2 en een Marshall MG kun je ook prima als Slash klinken... Het verschil ga je pas merken als je een paar jaar speelt, en jouw techniek zodanig goed is dat je de kleine nuances van de apparatuur kunt horen, ipv je eigen gebreken :)

De suggestie van een Boss ME-33 vind ik trouwens lachwekkend.
Goedkoop en achterhaald kinderspeelgoed... als je dat gebruikt, hoef je ook geen dure Marshall te nemen, de nuances in het geluid worden toch wel opgevreten door de ME-33. Neem dan op z'n minst een Boss GT-6 of GT-8 met de vierkabelmethode. Maar dan nog... veel liever een Zoom G9.2tt :)

taylor
3 juli 2006, 11:31
daar ben ik wel mee eens ja,als je niet kunt spelen maakt het natuurlijk niet uit wat je koopt ook moet je altijd onthouden dat geluid vooral wordt gemaakt door de manier van gitaarspelen dus je klinkt eerder als slash als je zijn stijl gaat analyseren/studeren dan dat je zijn eigen gitaarspullen thuis zo hebben staan.

ik zou gewoon beginners spullen kopen en op les gaan dan veder kijken..

mauro
3 juli 2006, 13:19
Ik denk gewoon dat het me enorm gaat motiveren als ik - na een aantal privé lessen en veel oefenen op basics (strumming, akkoorden, bends, vibrato, hamerons, pulloffs etc en na een tijd misschien wat over scales) - bepaalde solo's kan spelen. Uiteraard moet ik daarvoor spelen zoals hem. Qua technieken.

Zoals ik een kerel met lang haar in een guitar method dvd eens hoorde zeggen: if you wanne sound like Eddy (Van Halen) you gotta play like Eddy. ;)

Ik moet toegeven dat mijn smaak qua muziek ruimer is dan alleen maar Slash en GNR. Daarom dat ik een versatile amp wil, die meerdere zaken aankan zoals ZZTOP, Pink Floyd, Scorpions, Yngwie, Vai,ACDC, etc, heel wat van die goede rock/bluesrock bands die de geschiedenis (en het heden) gemaakt hebben. Maar (om mezelf te motiveren en omdat ik het zelf zo graag hoor) zeker een Amp die me toelaat om de sound van de GNR en Slash solo's heel dicht te benaderen.

Natuurlijk zal ik evolueren. Smaak verandert met de jaren. Zo voel ik dat ik Yngwie Malmsteen echt goed vind. De sound. "Far Beyond The Sun" bv, Vai (de sound). Mijn vraag is dan: moet ik dan zo'n gitaar kopen of kom ik er met een goede amp en effectjes ook? Daarom dat ik een veelzijdige amp zoek ook

Als iemand me kan zeggen wat nu net maakt dat de instructeur op freelicks.net die solo's van diverse artiesten kan spelen met telkens (ongeveer) dezelfde gear (Ibanez guitar en een Line6 Pod 2 oa), ik hoor het graag. Want ik wil dan wel de Slash/GNR sound er uit kunnen halen, het is wel niet de bedoeling dat ik enkel dat van sound zal kunnen.
Is zo'n Pod 2.0 van Line6 iets met settings van amps erin of hoe werkt dat precies? :p

Scali
3 juli 2006, 14:11
Een Pod is een wonderdoos.
Er zit een digitaal processortje in, en software die een grote verzameling legendarische versterkers nabootst. Dit wordt amp modeling genoemd.
Daarom kan hij zo enorm veel geluiden krijgen met dezelfde gear. De Zoom G2 die ik noemde is ook een modeler, het is de goedkoopste uitvoering van de nieuwste generatie modelers. Ik heb zelf de G9.2tt, het topmodel.

Marshall is nou juist NIET een veelzijdige amp. Ik heb zelf een 3-kanaalsversterker van Marshall, het 30th anniversary-model: http://www.marshallamps.com/heritage/anniversary/30_anniversary.asp
Hoewel dat zo'n beetje de meest uitgebreide en veelzijdige Marshall is, die er ooit gebouwd is, klinkt ie op een bepaalde manier toch altijd nog duidelijk als een Marshall.

Aan de andere kant zijn de meeste gitaristen die je opnoemt ook Marshall-gebruikers... dus met een veelzijdige Marshall kom je wel een redelijk eind (maar reken wel dat bijna geen enkele gitarist alleen over een gitaar en versterker speelt. Bijna allemaal gebruiken ze pedaaltjes en andere effecten, en vaak zijn de versterkers ook nog gemodificeerd).
Maar modeling biedt je veel meer mogelijkheden, en het is ook veel goedkoper.
In een modeler zitten ook allerlei pedaaltjes en andere effecten al ingebouwd, zodat je ineens een kant-en-klaar geluid hebt. Je kunt er ook heel makkelijk mee opnemen. 1 kabeltje naar je PC of mp3 recorder of wat dan ook, en opnemen maar.
Bij een Pod of andere losse modeler heb je nog wel een versterker nodig (die dus verder eigenlijk geen opties hoeft te hebben, alleen een eindversterker en speaker is genoeg, de Pod doet de rest), maar er zijn ook versterkers van oa Line6, Vox en Hughes&Kettner die een modeler als voorversterker hebben, zodat je alles in 1 behuizing hebt.

Rormo
3 juli 2006, 15:28
De suggestie van een Boss ME-33 vind ik trouwens lachwekkend.
Goedkoop en achterhaald kinderspeelgoed... als je dat gebruikt, hoef je ook geen dure Marshall te nemen, de nuances in het geluid worden toch wel opgevreten door de ME-33. Neem dan op z'n minst een Boss GT-6 of GT-8 met de vierkabelmethode. Maar dan nog... veel liever een Zoom G9.2tt :)

Ik suggereerde niet dat Mauro deze Boss moest kopen. Ik somde slechts op wat voor gear ik gebruikte. Hiermee kan ik exact Slash immiteren. Het gaat er niet om of ik het potentieel van de versterer al dan niet opvreet, het ging er om of je het Slash geluid kunt creeeren. En dat is dus geen punt. Je zult mij niet horen beweren dat de BOSS ME33 het beste pedaal ter wereld is oid.

Je kunt deze jongen nu ook nog wel een een effectpedaal van 450 euro gaan aanraden, maar hij is al met bakken geld aan het smijten. Denk dat dan ook nog een effectpedaal van 450 euro een beetje veel wordt.

Scali
3 juli 2006, 15:40
Ik suggereerde niet dat Mauro deze Boss moest kopen.

Nee, maar desondanks had hij wel dat idee, volgens mij.


Je kunt deze jongen nu ook nog wel een een effectpedaal van 450 euro gaan aanraden, maar hij is al met bakken geld aan het smijten. Denk dat dan ook nog een effectpedaal van 450 euro een beetje veel wordt.

Daarom raad ik dus de Zoom G2 aan, kost maar 99e, en heeft een geweldige Marshall-crunch aan boord, en een geluidskwaliteit die de ME-33 doet verbleken.

Rormo
3 juli 2006, 15:43
overigens ben ik wel geinspireerd hierdoor om naar zo'n G9 te gaan kijken. Want ik ben mijn BOSS langzaam aan het ontgroeien.
Ik heb ook erg vaak last van het feit dat mijn Gibson LP classic gaat piepen in de oefenruimte als de amp redelijk hard staat. Zou dit met de Zoom minder zijn dan met de ME33, of komt dit gewoon door de elementen van de Gibson (mijn Fender piept niet)?

mauro
3 juli 2006, 16:13
Die Zoom Gx worden inderdaad vaak aangeraden. Weet iemand of ik dan nog een Boss Chorus nodig zou hebben?

Zou deze setup kunnen: Gibson LP Standard --- Zoom G2 --- Marshall DSL401?
Evenals Gitaar - Line6 Pod 2 --- <amp> ?

En wat met zo'n Boss Chorus, kan ik dat daar ook nog ergens tussen hangen of is dat dan overbodig geworden? Zelfde voor Wah stuff :)

Kan ik dergelijke zaken (Zoom G2 ea, Line6 Pod 2.0) aansluiten op eender welke versterker? Of zijn er zaken waarop ik moet letten om te zien of alles wel compatibel is?

Ik neem aan dat een Line6 Pod2xt nog niets voor mij is wegens te advanced, of zie ik dat verkeerd?

Het zou handig zijn mocht ik zo'n pod kunnen aansluiten via usb ofzo, zodat ik mijn probeersels hier op gitaarnet.nl kan posten :p Al is recorden een kostelijke bezigheid heb ik de indruk (constant betere en vaak duurdere manieren zoeken om op te nemen) dus dat laat ik voorlopig als optie voor de toekomst.

gitarist17
3 juli 2006, 16:32
he,

ik denk dat je moet kiezen. Als je veel geld uit wilt geven, dan moet je dat lekker doen, ik zal er niet van wakker liggen als jij na drie maanden opeens stopt en dan met die spullen zit.

Als je dus voor de dure spullen kiest dan denk ik dat je met een line6 pod je versterker een beetje overschaduwd. Het is een goede versterker (heb hem ooit nog eens getest maar voor mij werd het toch fender... ) en daar zou ik liever geen modeling over willen hebben.

Ik denk dat moddeling wel goed voor jouw kan zijn, ivm de brede opties van moddeling. In jouw geval zou ik toch afstappen van het dure spul en kiezen voor een epiphone les paul ofzo (zoals al eerder gezegd, de grote en belangrijke verschillen hoor je toch nog niet..), een moddeling apparaat (geen idee welke, daar ben ik niet zo in thuis), en een bijpassende amp. En dan heb je natuurlijk ook nog de combinaties van moddeling in de amp en dat is misschien wel wat voor jou.

Je houdt dan waarschijnlijk een behoorlijke smak geld over die je dan appart kan leggen zodat je later, als je weet wat je wilt, kunt kopen wat je wilt. Zo denk ik erover, maar zoals ik al zei, ik lig er niet wakker van als je uiteindelijk blijkt dat je graag euro's door de wc spoelt.

erik

mauro
3 juli 2006, 17:06
Ik snap wel je redenering gitarist17. Er zijn er allicht al veel de revue gepasseerd zoals ik. Beginnen vol enthousiasme, 'met geld gooiend' en uiteindelijk een illusie (en vele euro's) armen wanneer ze er na enkele maanden de brui aan geven.

Ik kan alleen maar zeggen dat stoppen nooit in mijn woordenboek heeft gestaan. Waar ik aan begin, dat maak ik ook af en daar volhard ik in. Dat is al wat ik kan zeggen. De statistieken spreken het misschien zeker, maar ik kan je garanderen dat wat ik nu koop, binnen een jaar niet op 2dehands forums te vinden zal zijn. De enige reden waarom ik zou (moeten) stoppen is omdat ik een arm verloren zou hebben. Vergeef me deze laatste zin, maar dat ik hoe ik erover denk.

Dus in principe, als ik een duurdere versterker koop (neem nu de Marshall DSL401 en andere) dan is het niet echt bevorderend om daar een Line6 Pod 2.0 bij te zetten? Dan zou mijn amp in combinatie met bv een Zoom G2 of gewoon een Boss Chorus en een Wah pedal afzonderlijk gewoon volstaan?

Marshall DSL401 + Gibson LP Standard + Zoom G2 komt op 3100 euro in totaal.
Je zult me niet horen zeggen dat ik dit weinig geld vind. 3000 euro is ook voor mij VEEL geld, maar dat is wat ik ervoor over heb.

Scali
3 juli 2006, 17:08
overigens ben ik wel geinspireerd hierdoor om naar zo'n G9 te gaan kijken. Want ik ben mijn BOSS langzaam aan het ontgroeien.
Ik heb ook erg vaak last van het feit dat mijn Gibson LP classic gaat piepen in de oefenruimte als de amp redelijk hard staat. Zou dit met de Zoom minder zijn dan met de ME33, of komt dit gewoon door de elementen van de Gibson (mijn Fender piept niet)?

Dat ligt waarschijnlijk aan je gitaar dan.
Feedback is in principe gewoon een gevolg van te veel gain/compressie en/of volume. Als je wat gain van de ME33 afhaalt, zal het vast afnemen, en als je de G9 met net zo veel gain instelt als de ME33, zal je vast ook last van feedback hebben... Sterker nog, mijn ervaring is dat je meer feedback krijgt, naarmate je apparatuur van hogere kwaliteit is, omdat je apparatuur dan gevoeliger is in de hoge frequenties, waar de feedback dus het gevoeligst is (en ook ruis/storing trouwens).

Probeer eens een stukje schuimrubber onder je elementen te proppen (gewoon even element met ring en al eraf halen, schuimrubber in het gat, en ring er weer op schroeven). Dat helpt meestal wel tegen feedback (ik ga er voor het gemak even vanuit dat die Gibson goede elementen heeft, die gewaxpot zijn). Handige test of het zou helpen, is om met een vinger tegen het element aan te drukken zodra je feedback hebt. Als de feedback dan stopt, weet je dus dat het komt doordat ie trilt in z'n ophanging (algemeen probleem bij humbuckers). En door schuimrubber eronder te proppen, kan het element dus niet meer trillen.

Scali
3 juli 2006, 17:25
Die Zoom Gx worden inderdaad vaak aangeraden. Weet iemand of ik dan nog een Boss Chorus nodig zou hebben?

Er zitten twee chorussen op de G2, waaronder een stereo-chorus, dus in principe ben je voorzien. Maar als je per se het geluid van de Boss Chorus wilt hebben, moet je die kopen, natuurlijk. Naar mijn mening is een chorus een chorus, dus ik heb genoeg aan de Zoom.


Zou deze setup kunnen: Gibson LP Standard --- Zoom G2 --- Marshall DSL401?
Evenals Gitaar - Line6 Pod 2 --- <amp> ?

Dat kan, maar dat is een beetje zonde...
Een G2 is een budget-effect en de DSL401 is een redelijk goede versterker.
De balans is dan een beetje zoek.
De G2 is mooi op een simpel oefenversterkertje als een Marshall MG of een H&K Edition Blue oid.
Als je een DSL401 hebt, zou je die eigenlijk ook beter moeten benutten, dus zou ik een G9 aanraden, zodat je de preamp van de DSL kunt combineren met de effecten van de Zoom (en blijkbaar kijk je niet op een paar centen, dus zou ik dat hier zeker niet doen).
Naar mijn mening kun je beter een goede modeler/effecten hebben met een middelmatige versterker dan een goede versterker met middelmatige effecten.

Pod 2.0 zou ik afraden, omdat dat een verouderd ding is. De PodXT is er al een tijdje, en die is stukken beter... maar ook die begint een beetje verouderd te raken... Het zou me niets verbazen als Line6 binnen een jaar met een nieuwe serie producten komt.


Kan ik dergelijke zaken (Zoom G2 ea, Line6 Pod 2.0) aansluiten op eender welke versterker? Of zijn er zaken waarop ik moet letten om te zien of alles wel compatibel is?

In principe werkt het op iedere versterker waar je een gitaar in kunt pluggen, maar vaak is het het beste om hem in de return van een seriele effectloop te pluggen, en zo als preamp te gebruiken.
Volgens sommigen is het nog beter om een actieve PA monitor of keyboard-versterker te gebruiken bij dergelijke modelers.


Ik neem aan dat een Line6 Pod2xt nog niets voor mij is wegens te advanced, of zie ik dat verkeerd?

Eigenlijk is het vooral voor ervaren gitaristen, omdat je een hele verzameling versterkers en effecten hebt... En je moet wel weten wat je moet gebruiken, en hoe.
Maar je kunt ook geluiden van internet downloaden, dus als je niet weet hoe je zelf geluiden kunt bouwen, is dat ook een optie.


Het zou handig zijn mocht ik zo'n pod kunnen aansluiten via usb ofzo, zodat ik mijn probeersels hier op gitaarnet.nl kan posten :p Al is recorden een kostelijke bezigheid heb ik de indruk (constant betere en vaak duurdere manieren zoeken om op te nemen) dus dat laat ik voorlopig als optie voor de toekomst.

Ik weet niet hoe het bij de Pod is, maar bij de Zoom G2.1u, G7.1ut en G9.2tt krijg je Cubase LE meegeleverd.
Kwestie van installeren, USB-kabel je PC in jassen, en je kunt multitrack opnemen op hoge kwaliteit.
Er is ook ondersteuning voor VST-effecten en dergelijke... dus eigenlijk heb je al een klein thuisstudiootje.
Ik gebruik het zelf nu ook... Ik gebruikte eerst Adobe Audition.

mauro
3 juli 2006, 17:41
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Hoe meer ik naar die Zoom G9 kijk hoe verleidelijker het wordt om er ééntje te bestellen. Echt een indrukwekkend ding als je ziet wat het allemaal kan.

Is er in feite veel verschil tussen de G9.2tt en de G7.1UT? Dat de G9.2tt iets nieuwer is kan ik raden, maar het verschil is ongeveer een 150 euro. Is de G9 dit prijsverschil waard? (Antwoord zal wel ja zijn denkik :p)

Een Marshall DSL401 + Zoom G9 kan ik denk ik voor de komende jaren wel mee verder. Dat zou op een 1150 euro komen in totaal. Plus dan mijn gitaar en ik ben serieus vertrokken qua gear.

Ik besef wel dat ik de belangrijkste input zal zijn in het hele gitaargebeuren ;) Kan niet wachten om privélessen te gaan volgen.

Scali
3 juli 2006, 17:56
Is er in feite veel verschil tussen de G9.2tt en de G7.1UT? Dat de G9.2tt iets nieuwer is kan ik raden, maar het verschil is ongeveer een 150 euro. Is de G9 dit prijsverschil waard? (Antwoord zal wel ja zijn denkik :p)

Puur gelet op het aantal effecten en opties is het verschil niet zo heel groot, maar het zijn wel hele cruciale verschillen. Zo is de G9 de enige die een externe loop heeft, zodat je de preamp van de DSL kunt aansluiten op de juiste plek in de effectenketen (de preamp wil je altijd voor effecten als delay en reverb hebben, omdat ze anders nogal oncontroleerbaar worden, als de preamp er distortion overheen gooit).
Met de G7.1ut ben je in principe gedwongen om de distortion van de G7.1ut te gebruiken, en zit de preamp van de DSL401 er voor spek-en-bonen bij. Vandaar dat je dan net zo goed een goedkopere versterker kunt nemen.

De geluidskwaliteit van de G7 en G9 is identiek, en is dermate hoog dat je in feite prima kunt leven met alleen zo'n G7 of G9 en daaraan een redelijk simpele versterker.
Wat evt ook interessant is, is een Marshall MG250DFX of een AVT275. Dat zijn stereo-versterkers, en aangezien de G7 en G9 ook stereo zijn, kun je daar leuke dingen mee doen, die met de DSL niet kunnen (vooral chorus is een effect dat eigenlijk pas echt tot z'n recht komt in stereo).


Een Marshall DSL401 + Zoom G9 kan ik denk ik voor de komende jaren wel mee verder. Dat zou op een 1150 euro komen in totaal. Plus dan mijn gitaar en ik ben serieus vertrokken qua gear.

Dat kan ja, hoewel een G9 + Marshall 6101 een nog betere combinatie is, natuurlijk :)
Maar het is dat ik al een Marshall 6101 had... (ik gebruikte eerst een Zoom 8080, die weliswaar best geinig klinkt, maar geen authentiek Marshall-geluid produceert). Als ik de G9 had, had ik misschien nooit een 6101 gekocht, omdat het verschil in geluid naar mijn mening verwaarloosbaar klein is, en de 6101 dus net als de DSL ook geen stereo is.

Rormo
3 juli 2006, 18:13
Dat ligt waarschijnlijk aan je gitaar dan.
Feedback is in principe gewoon een gevolg van te veel gain/compressie en/of volume. Als je wat gain van de ME33 afhaalt, zal het vast afnemen, en als je de G9 met net zo veel gain instelt als de ME33, zal je vast ook last van feedback hebben... Sterker nog, mijn ervaring is dat je meer feedback krijgt, naarmate je apparatuur van hogere kwaliteit is, omdat je apparatuur dan gevoeliger is in de hoge frequenties, waar de feedback dus het gevoeligst is (en ook ruis/storing trouwens).

Probeer eens een stukje schuimrubber onder je elementen te proppen (gewoon even element met ring en al eraf halen, schuimrubber in het gat, en ring er weer op schroeven). Dat helpt meestal wel tegen feedback (ik ga er voor het gemak even vanuit dat die Gibson goede elementen heeft, die gewaxpot zijn). Handige test of het zou helpen, is om met een vinger tegen het element aan te drukken zodra je feedback hebt. Als de feedback dan stopt, weet je dus dat het komt doordat ie trilt in z'n ophanging (algemeen probleem bij humbuckers). En door schuimrubber eronder te proppen, kan het element dus niet meer trillen.


Ik zal het eens proberen. Bedankt voor de tip. Je zou echter toch beter mogen verwachten van Gibson?
Hoe schroef ik het element los? Er zitten als het ware vier schroeven op de hoeken in het witte gedeelte wat de humbucker op z'n plaats houdt. Hiertussen in zit an weerszijde 1 schroefje dat iets dichter naar de pickup toe zit. Welke moet ik losmaken of moet ik ze allemaal losmaken?
Overigens is het eigenlijk alleen de bridge pickup die feedback geeft. Als ik de neckpickup gebruik heb ik weinig last.
dank.

Scali
3 juli 2006, 18:41
Je zou echter toch beter mogen verwachten van Gibson?

Het is een algemeen probleem met humbuckers. De beste oplossing is om de elementen gewoon direct op het hout te schroeven (wel met schuimrubber oid ertussen). Dit vind je bij sommige Ibanez gitaren (oa bepaalde RG-modellen) en bij oa de MusicMan Petrucci.
Nadeel daarvan is weer dat ze niet in hoogte verstelbaar zijn.


Hoe schroef ik het element los? Er zitten als het ware vier schroeven op de hoeken in het witte gedeelte wat de humbucker op z'n plaats houdt. Hiertussen in zit an weerszijde 1 schroefje dat iets dichter naar de pickup toe zit. Welke moet ik losmaken of moet ik ze allemaal losmaken?

Alleen die 4 rondom. Die andere 2 zijn om het element in hoogte te verstellen (er zit een veertje tussen... in feite is dat veertje het probleem... je zou ook een sterker veertje kunnen gebruiken, maar het is mij nooit gelukt om het echt goed stil te krijgen op die manier). Dan til je de ring met element er in z'n geheel uit.


Overigens is het eigenlijk alleen de bridge pickup die feedback geeft. Als ik de neckpickup gebruik heb ik weinig last.
dank.

De neckpickup is sowieso wat minder gevoelig voor de hogere frequenties en bijgeluiden, dus heb je daar eigenlijk automatisch minder last.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de brugpickup niet helemaal goed gewaxpot is... hoewel ik bij Gibson eigenlijk wel verwacht dat ze dat goed doen (sommige Gibson-elementen zijn trouwens met opzet niet gepot, maar volgens mij zitten die niet standaard in hun productiemodellen).

tillens
3 juli 2006, 20:19
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Hoe meer ik naar die Zoom G9 kijk hoe verleidelijker het wordt om er ééntje te bestellen. Echt een indrukwekkend ding als je ziet wat het allemaal kan.

Is er in feite veel verschil tussen de G9.2tt en de G7.1UT? Dat de G9.2tt iets nieuwer is kan ik raden, maar het verschil is ongeveer een 150 euro. Is de G9 dit prijsverschil waard? (Antwoord zal wel ja zijn denkik :p)

Een Marshall DSL401 + Zoom G9 kan ik denk ik voor de komende jaren wel mee verder. Dat zou op een 1150 euro komen in totaal. Plus dan mijn gitaar en ik ben serieus vertrokken qua gear.

Ik besef wel dat ik de belangrijkste input zal zijn in het hele gitaargebeuren ;) Kan niet wachten om privélessen te gaan volgen.

Ehm mauro, with all due respect. Je kan niet spelen, toch? Waarom niet gewoon een simpele setup, zoals een (staal) snarige acoustic... kijk eens of je er feel voor hebt... hell je kunt wel willen spelen als slash maar als je geen talent hebt of de kunde, dan klink je nooit echt als hem, als je dat uberhaupt wil... You can put your ego on the line, and work your fingers to the bone, and what do you get....



















bony fingers.

Gearjunkie
3 juli 2006, 20:40
Ehm mauro, with all due respect. Je kan niet spelen, toch? Waarom niet gewoon een simpele setup, zoals een (staal) snarige acoustic... kijk eens of je er feel voor hebt... hell je kunt wel willen spelen als slash maar als je geen talent hebt of de kunde, dan klink je nooit echt als hem, als je dat uberhaupt wil... You can put your ego on the line, and work your fingers to the bone, and what do you get....
bony fingers.



Of een blokfluit....
Nee, niets zo demotiverend als electrisch willen spelen en dan op een akoestische beginnen. Raar om je setup samen te stellen op basis van het idee dat je het binnen de kortste keren beu bent. Ten tweede blijven deze spullen redelijk waarde houden.

mauro
3 juli 2006, 21:11
Of een blokfluit....
Nee, niets zo demotiverend als electrisch willen spelen en dan op een akoestische beginnen. Raar om je setup samen te stellen op basis van het idee dat je het binnen de kortste keren beu bent. Ten tweede blijven deze spullen redelijk waarde houden.

Dat dacht ik ook, dat ze vrij goed hun waarde bewaren. Op het forum hier heb ik het regelmatig eens moeten horen (niets mis mee :)) namelijk 'koop toch goedkopere zaken voor het geval het niets wordt' en ik kan dat voor een stuk begrijpen. Alleen, zo zit ik niet ineen, stoppen is niets voor mij.

En talent, als ik Slash noem, mensen als hem zijn uitzonderlijke talenten. Maar iemand zonder zo'n super aangeboren talent kan goed leren spelen. Ik geloof trouwens niet echt in dat 'je hebt het of je hebt het niet'. Oefening baart kunst als je het mij vraagt. Je moet een stuk gevoel voor ritme hebben enzo, dat klopt. Maar met hard oefenen, de juiste privélessen en volharding kan je een eind ver komen. Zonder daarom de nieuwe Slash te worden, maar dat is dan ook geen doel op zich :)

tillens
3 juli 2006, 21:31
wat jij wil bep.

zoals ik het zie; je vraagt advies, je krijgt het, maar je hoort niet wat je horen wil en je gaat hoe dan ook je eigen gang. prima.. maar blijf dan niet blaten en show volgende week pics van je nieuwe set. . veel speelplezier!

taylor
4 juli 2006, 10:50
waarom wil je dan geen goeie beginnersset en de rest uitgeven aan lessen als je toch zo gemotiveerd bent?
voordat je een beetje als slash(of wie dan ook) kan spelen moet je er rekening mee houden dat je wel 4 a 5 jaar veder bent als je gemotiveerd door blijft gaan ,anders ben je daar na 20 jaar nog niet.

gitaarspelen(op een hogerniveau) is heel veel moeilijker dan het lijkt ,of je als beginner inbeeld, daar kun je je lelijk op verkijken dat heb ik zelf ook gehad toen ik begon en denk velen met mij..

mauro
4 juli 2006, 13:14
wat jij wil bep.

zoals ik het zie; je vraagt advies, je krijgt het, maar je hoort niet wat je horen wil en je gaat hoe dan ook je eigen gang. prima.. maar blijf dan niet blaten en show volgende week pics van je nieuwe set. . veel speelplezier!

Die opmerking vind ik erg kortzichtig eerlijk gezegd, with all due respect. Als je de hele thread leest (en het stuk in de Electrische gitaren-sectie, waar hij oorspronkelijk stond) dan zul je wel lezen dan ik wel advies volg. Zo heb ik qua amps heel wat informatie gekregen waar ik iets mee ga doen.

Het enige waar ik niet op inga is een goedkope kloon te kopen van de gitaar die ik wil. Ik heb daar nooit het nut van ingezien. Vroeg of laat doe je die toch weg en koop je iets anders.

Ik heb trouwens wel gehoord wat ik wou horen...namelijk advies. En naast de mensen met opvattingen als 'Beginners--> goedkoper model; Gibson---> gevorderden' heb ik ook mensen gehoord die positiever waren.

Ik denk dat sommigen het moeilijk hebben met het idee dat een beginner een Gibson LP koopt. Waar dat aan ligt, daarvoor moet je eens in jezelf kijken, ik zie dat toch nog als advies, maar soms ruikt het naar iets anders.

Dat zijn dan 'my two cents' om het in l33t board language te zeggen.

Als je vind dat ik loop te blaten dan verwar je dat met wat een geit doet. Geiten blaten, ik vraag om advies, en tracht zo concreet mogelijk te gaan. Als het even te veel wordt, switch gerust naar een andere thread, er is nog zoveel te lezen op dit forum. Je HOEFT dit niet te lezen hé...

Ik wil niets over het hoofd zien, dus waarom zou ik dan stoppen met vragen en kopen om dan toch nog te zien "Damn, dat had ik moeten vragen/weten".

En foto's zal ik heus wel posten. Ik snap wel dat je wilt dat het vooruit gaat, geen woorden maar daden. Wel, na voldoende woorden komen daden..



voordat je een beetje als slash(of wie dan ook) kan spelen moet je er rekening mee houden dat je wel 4 a 5 jaar veder bent als je gemotiveerd door blijft gaan ,anders ben je daar na 20 jaar nog niet.


Ik denk niet dat ik in één twee drie zo ga klinken. Ik wil dat ook niet. Ik wil gewoon bepaalde solo's kunnen spelen, en daar ga ik lang voor oefenen en lessen nemen. Ik ben niet zo naïef dat ik zo'n torenhoge verwachtingen heb. Als ik Slash vermeld is het omdat ik op termijn die zaken wil kunnen spelen (sound-wise). Niet omdat ik de pretentie heb van dat zomaar eventjes binnen het jaar te spelen.

Ivm beginnerssets, wel, eerlijk gezegd wordt ik misselijk bij het zien van de meeste beginnerssets. Sorry, maar een Washburn van 200 euro die er goedkoper uitziet dan het speelgoed waar mijn neefje van 4 mee speelt in de zandbak, dat motiveert mij niet om erop te spelen en al helemaal niet om er één euro aan uit te hangen. Dan heb ik het dus niet over Epiphone LP's enzo, want dat noem ik geen beginnerssets.

tillens
4 juli 2006, 14:36
dan zijn we eruit toch.

veel speelplezier.

LPplayer
4 juli 2006, 14:48
Gitaar spelen op hoog niveau zit em in de hele kleine dingen. Dynamiek, feeling, sound, tone(vorming en andere dingen), bezieling, attitude, persoonlijkheid en timing. Het klinkt misschien zweverig, maar die dingen bepalen of je echt kan spelen of niet. Sommige dingen kan je oefenen sommige echt niet. Dus je moet het wel degelijk in je hebben. Je kan theorie en technieken leren en alles leren, maar daarmee kan je goed en leuk klinken, maar die andere dingen die ik eerst noemde zorgen toch voor het brengen op het hogere niveau.
In ding zeg ik ook erbij. Koop gewoon dat spul Mauro, want dat nodigt echt, maar echt uit tot spelen en zal je wel degelijk beter doen spelen en zin geven in oefenen. Als je al vroeg met professioneler spul leert werken is dat ook goed voor je feeling.


waarom wil je dan geen goeie beginnersset en de rest uitgeven aan lessen als je toch zo gemotiveerd bent?
voordat je een beetje als slash(of wie dan ook) kan spelen moet je er rekening mee houden dat je wel 4 a 5 jaar veder bent als je gemotiveerd door blijft gaan ,anders ben je daar na 20 jaar nog niet.

gitaarspelen(op een hogerniveau) is heel veel moeilijker dan het lijkt ,of je als beginner inbeeld, daar kun je je lelijk op verkijken dat heb ik zelf ook gehad toen ik begon en denk velen met mij..

tillens
4 juli 2006, 14:50
tja, dat zeggen er een hoop. Maar mauro heeft een andere mening, dus die denkt zonder les of iets in de richting het toch al te weten hoe en wat het gaat lukken.. Das toch ook prima?

Scali
4 juli 2006, 15:48
Sorry, maar een Washburn van 200 euro die er goedkoper uitziet dan het speelgoed waar mijn neefje van 4 mee speelt in de zandbak, dat motiveert mij niet om erop te spelen en al helemaal niet om er één euro aan uit te hangen.

Hee! Geen kwaad woord over Washburn he!
Vind ik erg goede gitaren... en ze hebben hele mooie Les Paul-achtige modellen voor weinig. Spelen als een trein, die dingen.

Scali
4 juli 2006, 15:58
Gitaar spelen op hoog niveau zit em in de hele kleine dingen. Dynamiek, feeling, sound, tone(vorming en andere dingen), bezieling, attitude, persoonlijkheid en timing. Het klinkt misschien zweverig, maar die dingen bepalen of je echt kan spelen of niet. Sommige dingen kan je oefenen sommige echt niet. Dus je moet het wel degelijk in je hebben. Je kan theorie en technieken leren en alles leren, maar daarmee kan je goed en leuk klinken, maar die andere dingen die ik eerst noemde zorgen toch voor het brengen op het hogere niveau.

Doet me denken aan Cruijff en z'n uitspraken over "voetballen zonder bal".
Hierbij denk ik dan aan "gitaarspelen zonder gitaar". Ik denk dat je eerst je gehoor moet trainen, en goed moet kunnen luisteren naar wat goede muziek nou precies goed maakt. Daarna kun je het zelf proberen na te doen (en natuurlijk nog steeds goed luisteren naar jezelf).
Je kunt je gehoor trainen om toonzuiver te kunnen horen, akkoorden te leren herkennen, en de muziek te 'ontleden' in de verschillende instrumenten, intervallen, tegenmelodie, ritmes etc.
Als je luistert naar covers (waarbij men noot voor noot probeert te spelen dan), dan hoor je vaak dat iedereen z'n eigen idee heeft van hoe het nou precies in elkaar zit. Bepaalde timing of noten zijn net anders dan dat jij dacht te horen. Een goede oefening is dan ook om mee te spelen met een nummer en het samen op te nemen. Dan springen de verschillen er beter uit.


Als je al vroeg met professioneler spul leert werken is dat ook goed voor je feeling.

Aan de andere kant is het doodzonde dat iemand met z'n niet-bestaande plectrumtechniek de lak van een mooie dure gitaar af loopt te krabben :P
In het begin heb je veel te weinig controle over je plectrum, dus raak je vaak alles behalve de snaren. Alleen al daarom zou ik een beginnerssetje aanraden.

mauro
4 juli 2006, 16:35
tja, dat zeggen er een hoop. Maar mauro heeft een andere mening, dus die denkt zonder les of iets in de richting het toch al te weten hoe en wat het gaat lukken.. Das toch ook prima?

Zonder les? Ik heb toch al vaak vermeld dat ik minstens één keer per week privéles ga nemen, normaal zelfs twee keer per week. Het klopt dat ik nog geen lessen heb gehad, maar ik ga er wel nemen. Gitaarleraar heb ik al geregeld.

Voor de rest heb ik enkel al veel gelezen over akkoorden, technieken, scales etc. Daarom kan ik het nog niet spelen, maar het helpt wel als je bv al van redelijk wat akkoorden weet hoe ze ineenzitten bv. Het is nog altijd bitter weinig, maar oefenen en privélessen zullen me op weg helpen.

En ja, je hebt het of je hebt het niet. Ik vind alleen dat er weinig is wat je niet kunt leren. Los van gitaar dan. Als je echt wil, en hard oefent, op de juiste dingen, dan kan je veel bereiken. Natuurlijk moet je bv gevoel voor ritme hebben, maar dat kan je volgens mij ook wel trainen. Door de jaren heen - mits voldoende feedback - kan je denk ik wel veel opnemen van betere spelers en een heel eind raken.

En die topgitaristen hebben dan net wat meer van dat alles dan de gemiddelde gitarist op dit forum. Betekent dat we we allemaal onze gitaar aan de haak moeten hangen omdat we toch nooit even goed als Steve Vai etc kunnen worden? Neen toch ? :)

Ik kan toch moeilijk zeggen: ik ga er niet aan beginnen want ik ga toch dat tikkeltje te kort komen om er echt bovenuit te steken? Dat moet je aan niets beginnen in 't leven.

En ik betwijfel of ik de lak van mn gitaar ga spelen. Dat ik weinig controle zal hebben over mijn gitaar in het begin, ja. Maar ik ga niet als een gek tekeer gaan. Daarom neem ik ook lessen. Die gitaar zal voldoende kosten om beredeneerd te werk te gaan. Het is toch geen vaststaand feit dat in de handen van een beginner, een gitaar van 2300 euro in een maand tijd een wrak wordt hé?

Ik weet wel wat ik niet moet doen met een gitaar. Ik kan misschien nog niet spelen, maar waarom zou ik nog niet redelijk wat kunnen weten ivm hoe je een gitaar NIET moet behandelen? :-)

Je kunt leren en weten door het gedaan te hebben, maar gelukkig kan je ook dingen weten zonder dat je het gedaan moet hebben.

Je moet toch niet van een brug springen om te weten dat dit niet goed is voor je gezondheid? Als een gek tekeer gaan op je gitaar als beginner is dus ook niet gezond ;)

gitarist17
4 juli 2006, 18:04
ik vind het ondertussen behoorlijk irritant worden hoe jij schrijft;

gitaarspelen leer je niet door er veel over te lezen, maar door gewoon keihard op je bek te gaan en van de zwaarste fouten te leren...

of heb je leren lopen met een beginnerscursus van de LOI



Koop die gitaar, koop die versterker... en loop niet zo door te drammen je besluit staat toch al vast

erik

mauro
4 juli 2006, 19:59
Jij vind mijn schrijven irritant? Hmm ik zag het even anders.. Sorry voor het ongemak.
Ik denk dat je de clue toch serieus mist. Ik zeg niet dat je door te lezen alles kent. Ik zeg enkel dat je serieus opzoekingswerk moet doen vooraleer je dergelijke aankopen doet.

Ik ga niet over één nacht bij zo'n aankoop. Als dat je stoort, aanpak verschilt nu eenmaal. Mijn besluit staat vast als het over de Gibson LP gaat. De rest daar vraag ik advies voor, mijn volste recht.

En tuurlijk moet je op je bek gaan en leren uit je fouten. Ik zeg toch niet dat dit niet hoeft? Uit je fouten leer je het meest, maar het helpt wel als je een paar fouten kunt voorkomen...

Want leren uit je fouten, daarvan vind ik dat het niet aangeraden is als het gaat om aankopen doen. Je koopt toch niet eerst 6 amps tot je de 7de dan de juiste hebt, terwijl je misschien met testen en lezen en advies vragen sneller de juiste zou kunnen vinden?

tillens
4 juli 2006, 20:16
dan ken jij ons nog niet zo heel goed denk ik... vraag maar eens naar Ieme...

mauro
4 juli 2006, 23:44
Dat ik 'jullie' niet ken, is logisch toch? De mensen hier op dit forum zijn zodanig divers dat je nooit iedereen kunt kennen. Wie of wat Ieme is weet ik niet, en als me dat niet help in deze thread is dat in feite of topic :-)

Ik wil ook niets liever dan die gitaar en amp kopen en oefenen maar. Alleen neem ik liever een mooie aanloop waar ik weinig aan het toeval overlaat. Als dat mensen irriteert, sorry daarvoor.

Desalnietemin ben ik erg tevreden over de reacties die ik gekregen heb, zowel de mensen die in mijn richting denken als degene die dat recht tegenin gingen.

Verder heb ik met niemand een probleem, waarom zou ik, ik ken jullie niet eens. Enkel wat jullie schrijven en hoe jullie het schrijven, maar daar kan je je toch niet op baseren om iemand naar waarde te schatten. Dus wat mij betreft even goede vrienden.

Scali
4 juli 2006, 23:58
Ieme is zo iemand die al veel meer dan 6 versterkers gekocht heeft, en nog steeds de ware niet gevonden heeft.
Die zal ie ook nooit vinden, want het probleem zit niet bij de versterkers, maar bij hem, natuurlijk :P
Zo zijn er nog meer.

Ik ben zelf aan m'n 3e versterker toe in een jaar of 12. Hoewel eentje daarvan niet echt telt. Die had ik gekregen van m'n buurjongen om op te oefenen. Dus 2 versterkers zelf uitgezocht en gekocht. Ik heb ze alledrie nog.
Naar mijn mening maakt je spel ook veel meer uit dan je apparatuur. Met een beetje goede versterker en wat effecten kom je een heel eind als je het als verlengstuk van je spel gebruikt.
Toevallig zag ik gisteren dit clipje: http://www.youtube.com/watch?v=3lSWHh0lFog&search=steve%20lukather
Klinkt duidelijk als Steve Lukather, maar kijk waar hij op speelt: een mini-stack van Marshall, gewoon een transistorversterkertje.
Als hij met zo'n simpel oefenversterkertje zo lekker kan spelen, dan zit het kennelijk niet in de apparatuur.

taylor
5 juli 2006, 10:39
ieder geval ik vind het vrij idioot om iemand die echt niet kan spelen een les paul + een marshall aanraden, bedoel als je misschien al een jaartje ofzo gespeelt had en het is echt serieus 100% wat je wil dan zou ik het doen maar die indruk krijg ik niet.

Scali
5 juli 2006, 11:14
ieder geval ik vind het vrij idioot om iemand die echt niet kan spelen een les paul + een marshall aanraden

Maar niemand raadt het aan, hij kwam er zelf mee, en lijkt vastbesloten.
Als je merkt dat je hem niet in een andere richting kunt sturen, kun je hem maar beter zo veel mogelijk proberen te helpen in de richting die hij wil.

taylor
5 juli 2006, 11:57
sommige raden het hem wel aan of ieder geval er was al een post van dat moet je doen dat is echt goed voor feeling om met "pro" spul te beginnen. daar ben ik het dus totaal niet mee eens,dat ik hem niet op andere gedachten kan brengen dat snap ik ook wel.

dus ja gewoon kopen die hap :)

Scali
5 juli 2006, 12:05
sommige raden het hem wel aan of ieder geval er was al een post van dat moet je doen dat is echt goed voor feeling om met "pro" spul te beginnen. daar ben ik het dus totaal niet mee eens

Ik ook niet. Ik denk juist dat het beter is om op 'slecht' spul te beginnen (niet overdrijven natuurlijk, wel gewoon goed bespeelbaar spul).
Ten eerste zul je dan de meerwaarde van een Gibson en Marshall herkennen, en ten tweede dwingt het spul je om het geluid meer 'uit je vingers' te halen. Hierdoor ontwikkel je dus een betere techniek, naar mijn mening. Je moet hard werken om goed te spelen, en dus krijg je sterke vingers met veel gevoel en controle.
Als je daarna op een Gibson + Marshall gaat spelen, zijn de mogelijkheden ongekend, en zul je een echt goede gitarist kunnen worden, met een herkenbaar geluid, en heel zuiver spel. Iets dat dus de meeste gitaristen niet hebben (bij dat filmpje van Lukather vond ik ook twee filmpjes van Luke en Marty Friedman... Friedman klonk ook nergens naar, gammel vibrato, uitdrukkingsloze noten, veel stringnoise... en Luke was weer geweldig).

taylor
5 juli 2006, 12:27
ja ook, maar wat maakt nou uit wat je koopt als je geen enne noot kan spelen?
klink crap beter op een gibson+marshall dan op een gitaar van 50 euro?

gitaarhaantje
5 juli 2006, 12:58
Ik ook niet. Ik denk juist dat het beter is om op 'slecht' spul te beginnen (niet overdrijven natuurlijk, wel gewoon goed bespeelbaar spul).
Ten eerste zul je dan de meerwaarde van een Gibson en Marshall herkennen, en ten tweede dwingt het spul je om het geluid meer 'uit je vingers' te halen. Hierdoor ontwikkel je dus een betere techniek, naar mijn mening. Je moet hard werken om goed te spelen, en dus krijg je sterke vingers met veel gevoel en controle.
Als je daarna op een Gibson + Marshall gaat spelen, zijn de mogelijkheden ongekend, en zul je een echt goede gitarist kunnen worden, met een herkenbaar geluid, en heel zuiver spel. Iets dat dus de meeste gitaristen niet hebben (bij dat filmpje van Lukather vond ik ook twee filmpjes van Luke en Marty Friedman... Friedman klonk ook nergens naar, gammel vibrato, uitdrukkingsloze noten, veel stringnoise... en Luke was weer geweldig).

ben ik met je eens... leer eerst maar eens spelen en als je nu al hele goeie spullen koopt heb je niks meer om naar uit te kijken...

Mijn eerste gitaar was een squire stratocaster en een klein fender versterkertje van 15 watt toen heb ik een line 6 spider gekocht en nu heb ik een ibanez sz 520 en een marshall jcm 900... ik denk dat je dat gewoon moet opbouwen..
Trouwens anders koop eerst een akoestische gitaar mischien klinkt het wel niet als slash maar je leert er een hoop van...

Nouja dit is in ieder geval mijn mening...

Gr Laurens

mauro
5 juli 2006, 19:28
.....

Nouja dit is in ieder geval mijn mening...

Gr Laurens

Bedankt daarvoor. Echt.

Persoonlijk vind ik het voor mij geen argument om te zeggen: start nou maar met minder en bouw op. Ik wil gewoon een gitaar die erg goed klinkt (of beter: kan klinken), die me uitnodigt om erop te spelen, die goed in mijn handen ligt.
Kijk, je zegt toch ook niet tegen iemand die zicht 3 jaar heeft uitgesloofd in de zomervakanties, soms 2 maand lang, van ja : koop een tweedehands hyundai'tje ipv zo'n volkswagen golfje...als die persoon net daarom zich 3 jaar heeft uitgesloofd, met de bedoeling die volkswagen golf te kunnen betalen.
Dat die Hyundai het best goed doet en een uitstekend wagentje kan zijn, dat staat niet ter discussie. Maar het zal niet niet die VW Golf zijn. Denkik


Ik hou niet van die ongeschreven wetten. Misschien kan je het koppigheid noemen, maar zaken als eerst acoustisch leren, dan pas elektrisch of koop eerst iets minder duurs/goeds en niet een heuse Gibson LP want ja, dan begin je met materiaal die je niet naar waarde kan schatten. Ik kan me daar niet in vinden, ik vind dat flauwe argumenten.

Waarmee ik niet zeg dat akoustisch oefenen en starten je niet hard vooruit kan helpen. Ik ken iemand die daardoor een hele goede linkerhandtechniek ontwikkelt heeft, door zijn klassieke opleiding. Dus dat zal wel zo zijn.

En ivm advies negeren. Oorspronkelijk kwam ik met een vraag voor advies ivm een Gibson LP. Studio, classic, standard en nog andere vragen.
Welnu, als ik naar de winkel ga en het blijkt dat die Gibson LP me nu echt slecht in de handen lig of te zwaar zou zijn, dan ga ik wel kijken naar jullie advies. Misschien neem ik wel een PRS, een Fender, een Epiphone in mijn handen die me wel erg goed aanvoelt.

That's where the advice kicks in. Wie weet staat er wel een leuke Koch in promotie in de winkel, die me hier ook aangeraden is. Of een superkorting op de laatste Epiphone LP. Dus ik zou niet zeggen dat ik oordopjes in heb als het niet over een Gibson LP gaat.

Scali
5 juli 2006, 19:36
En ivm advies negeren. Oorspronkelijk kwam ik met een vraag voor advies ivm een Gibson LP. Studio, classic, standard en nog andere vragen.
Welnu, als ik naar de winkel ga en het blijkt dat die Gibson LP me nu echt slecht in de handen lig of te zwaar zou zijn, dan ga ik wel kijken naar jullie advies. Misschien neem ik wel een PRS, een Fender, een Epiphone in mijn handen die me wel erg goed aanvoelt.

Het punt is een beetje dat je dat allemaal nog niet weet.
Je speelt nog geen gitaar, dus in feite is iedere gitaar gewoon 'een stuk hout' in je handen.
Je weet nog niet wat je smaak is... Wil je een geschroefde nek.. of een gelijmde? Wil je een lange mensuur of een korte? Wil je humbuckers of single-coils? Wil je een esdoorn toets, of toch palissander? Etc.

Een hoop dingen kun je ook nog niet weten... Je weet nog niet wat voor gitarist je gaat worden. Zoals ik al zei... ik dacht ook dat ik Slash koel vond. Maar 2 jaar later stond ik daar met m'n Ibanez RG570CT... toch een hele andere gitaar (en ik speelde al iets van een jaar toen ik m'n Les Paul kocht, dus dat was ook niet geheel zonder enige ervaring).

mauro
5 juli 2006, 20:16
Ik begrijp je.
Ik vind het persoonlijk weggegooid geld mocht ik eerst een goedkopere gitaar kopen en dan na een jaar toch een LP of ander gitaar zou kopen. Maar ik snap je wel dat er een hoop zaken zijn die ik nog niet weet. Het gaat dan om voorkeuren qua materiaal, elementen etc. Dat klopt inderdaad.

Misschien wordt ik wel een PRS man, Ibanez of welke gitaar dan ook. Time will show. Ik vind dat deze spullen die ik (aanvankelijk) wou wel hun waarde houden. Mocht het ooit blijken dat ik liever op een Ibanez speel, dan kan ik een mooie Gibson LP Standard wel terug kwijt zonder al te veel verlies.

Qua pickups kan ik inderdaad nog geen stevige argumentatie hebben. Ik kan enkel aanhalen wat ik lees. Daarbij denk ik wel dat de standaard elementen tock dik ok moeten zijn. Ik weet niet of ik zo zal worden dat ik enkel pickupx goed zal vinden. wie weet :)

Ik vind niet alleen slash cool, het is de sound. Ik vind de typische Vai sound of dat van Yngwie echt super. Maarja, moet je daarom geen Les Paul kopen? Je kan zo telkens voor een artiest zeggen: Slash, das LP. Vai das .... etc. Ik zoek een gitaar die veel aankan, dus die verschillende sounds. Met een goede amp en effectjes erbij eventueel moet dat lukken. Waarmee ik (!) niet zeg dat ik dat zal kunnen spelen, het gaat om de sound. Sommige stukken uit songs van hen zijn zeker haalbaar voor beginners-intermediates. Het is maar als het supersnel spel bovenkomt dat velen moeten passen. Maar dat is een persoonlijke mening.

Om het met een vraag duidelijk te maken: Ik vind Vai lekker klinken (niet enkel zijn gekkenwerk, maar ook het rustige) net als Yngwie, zaken als The Eagles, Pink Floyd etc. Is een Gibson LP dan een goede keuze of niet? Ik weet dat je veel uit je eigen haalt (techniek, ervaring etc) maar de gitaar speelt toch ook mee. Net als amp en effecten.

Scali
5 juli 2006, 20:30
Een Gibson Les Paul is eigenlijk maar goed in 1 ding: klinken als een Les Paul.
Erg veelzijdig is ie niet.
Je hebt 3 basisklanken (de 3 standen op de schakelaar), en dat is het dan. Die basisklanken liggen ook niet zo heel ver uit elkaar.
Er zit ook geen tremolo op (en kun je er ook niet opzetten... alleen een Bigsby, maar dat is niet genoeg om Vai/Malmsteen te kunnen spelen).

Je zou naar een Ibanez Jem kunnen kijken (de signature van Steve Vai).
Daar zit een van de beste tremolos op, die je kunt krijgen. En er zitten zowel single-coils op als humbuckers, zodat je zowel Les Paul-achtige geluiden als Strat-achtige geluiden hebt.
Mijn RG570CT is ongeveer hetzelfde als de Jem.
Kan ik zeker aanraden als je een veelzijdige gitaar zoekt. Die dingen spelen super, zien er fantastisch uit, en klinken geweldig (vooral de Jem7V dan, die heeft een elzen body, net als mijn RG570CT. De meeste Jems zijn van lindehout, dat vind ik minder mooi).
Het enige nadeel is dat het tremolosysteem nogal ingewikkeld is te stemmen... Dat is voor een beginner niet handig. Eventueel kun je het tremolo (laten) blokkeren, met wat blokjes hout... het schijnt dat 9v-blokken ook precies passen.
En als je eenmaal een beetje doorhebt hoe je moet stemmen en spelen, kun je het tremolo gaan ontdekken.

gitarist17
5 juli 2006, 20:34
In je voorbeeld zeg je dat iemand die drie jaar voor iets spaart gewoon moet kopen wat hij wil. Als jij ook drie jaar gespaard hebt voor de setup die je nu in gedachte hebt, dan kijk ik je heel raar aan.

Je had dan namelijk al drie (!!!!) jaar ervaring op kunnen doen en dan had je nu echt een idee van wat je wilt hebben. Je had dan alles ontdekt op een mindere (goedkopere gitaar) maar dan had je wel kennis van zaken en die heb je nu niet

als ik het mis heb, excuse my French
erik

taylor
6 juli 2006, 09:59
Kijk, je zegt toch ook niet tegen iemand die zicht 3 jaar heeft uitgesloofd in de zomervakanties, soms 2 maand lang, van ja : koop een tweedehands hyundai'tje ipv zo'n volkswagen golfje...als die persoon net daarom zich 3 jaar heeft uitgesloofd, met de bedoeling die volkswagen golf te kunnen betalen.
Dat die Hyundai het best goed doet en een uitstekend wagentje kan zijn, dat staat niet ter discussie. Maar het zal niet niet die VW Golf zijn. Denkik


hmm nee dat is niet raar als je een(tijd) rijbewijs hebt, het hele punt is hier dat je die in niet hebt en ook niet weet of je die ooit gaat halen.op het moment van kopen weet je dus absoluut niet wat goed is of wat bij je past enz dus maakt het niks uit wat je koopt het is net wat scali zei of je nou een bezemsteel in je handen hebt of een les paul.

maar goed ik zou gewoon tot koop overgaan.

Fumi SG
6 juli 2006, 10:40
Een Gibson Les Paul is eigenlijk maar goed in 1 ding: klinken als een Les Paul.
Erg veelzijdig is ie niet.


Agluhm...:roll:


@Mauro: Koop gewoon die zooi, kom er over 2 jaar achter dat je totaal geen gevoel hebt voor een gitaar en ga balen als een stekker. Whatever, maar blijf hier dan weg. Fucking 70 posts, waarvoor?? Voor niks, je luistert toch niet!!

Rormo
6 juli 2006, 11:40
Als je Mauro niet interessant vindt, hou dan op met posten hier. Het is zijn goed recht om dingen te vragen. En zolang mensen antwoord blijven geven kan hij blijven vragen als hij daar behoefte aan heeft.

marc_o
6 juli 2006, 12:20
Mauro, koop gewoon wat je wil hebben. Neem wel even iemand mee met verstand van zaken en die speelt in een stijl die jij leuk vindt. Een miskoop is snel gemaakt en ook Gibson levert crap-gitaren af. Heb er ooit 5 tegelijk gekocht (Les Paul standards) en er zate 3 klotebakken bij, een goede en een hele goede....laat je niet enkel leiden door merk model en kleur.

Vind ik het verstandig wat je van plan bent? Nee, eigenlijk niet, maar he, ik kan niet in jouw hoofd en portemonnee kijken....niets zo verschrikkelijk als ergens lang voor sparen en het gevoel hebben dat je bekocht bent. Waardevast of niet, je raakt het ook weer niet zo makkelijk kwijt hoor, ligt er maar net aan wat er "in" is.

Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar wellicht is het juist de taak van een forumlid om met je mee te gaan naar een winkel...waar woon je?
Ik ben van de generatie schade en schande en heb me vaak kwaad gemaakt in de beginjaren over wat ik nu feitelijk had aangeschaft, puur omdat de verhouding verkoper en klant niet optimaal was.

Dus: Go for it, maar pas op.


En lessen.....goed je best doen en speel samen met gasten die het al kunnen, daar leer je nog veel meer van.

mauro
6 juli 2006, 12:20
Je had dan namelijk al drie (!!!!) jaar ervaring op kunnen doen en dan had je nu echt een idee van wat je wilt hebben. Je had dan alles ontdekt op een mindere (goedkopere gitaar) maar dan had je wel kennis van zaken en die heb je nu niet

als ik het mis heb, excuse my French
erik

Het probleem met deze thread is dat hij verplaats is. Ik had reeds vermeld dat het door diverse zaken voor mij niet haalbaar was om gitaar te leren spelen. Ik wou geen gitaar spelen als ik zware studies had, werkte in het weekend en me handen vol had met andere zaken, die ik geen van allen (op dat moment!) kon laten vallen. Dat is de reden waarom ik WEL gespaard heb maar nog niet begonnen ben met spelen. In het leven heb je bepaalde zaken niet te kiezen. Nu kan ik WEL kiezen om voluit voor gitaar te gaan. Toen kon dat niet.

Doordat deze thread verplaatst werd (was deel van mijn thread in gitaar sectie) moet ik telkens zaken herhalen als er weeral iemand komt die zegt: waarom koop je geen beginnersset of waarom speel je dan nog niet x jaar.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is erik.

@ Rormo: akkoord

@ marc_odijk: Dat bepaalde gibsons niet zijn wat je ervan verwacht, dat las ik dikwijls. Daarom ook de vraag naar advies. Ik ben van Brugge (België) dus dat maakt het moeilijker om iemand te vinden die het ziet zitten om met mij een aantal gitaren te checken. De persoon die me zo een plezier wil doen, wil ik gerust zijn onkosten betalen. Als ik daarvoor eerlijk advies krijg over gitaren in de winkel waar ik ga kopen, graag.

Eveneens zou ik het nog zien zitten om in Nederland een gitaar te kopen, als ik dan weet dat een gerespecteerd lid van dit forum met heel wat koop-ervaring achter de keuze staat. Zo weet ik zeker dat ik waar krijg voor mijn geld. De best klinkende LP uit 5 LP's kiezen, dat kan ik dus zelf nog niet. Als de prijs hetzelfde is als in België dan zou ik evengoed bij mijn noorderburen kunnen kopen.

@ Tayler: Ik ga tot koop overgaan. Ik luister trouwens wel. Hou er ook rekening mee dat dit in feit een extra thread over een bijpassende amp is - naast mijn thread over de elektrische gitaar. Je mag van mij aannemen dat ik zeker jullie advies meeneem naar de winkel. Als je denkt van niet dan heb je stukken van de thread gemist.

tillens
6 juli 2006, 12:29
Er zitten wel wat Belgen op het forum hoor... Key's in St Niklaas heeft dacht ik een aardige collectie gibson, evenals Nederland Muziek. Deur verder zit de importeur van Gibson dus je hebt wat uit te kiezen. Die zaak zit in Almere. En Wizz van het forum is er baas dacht ik zo. gr peter

taylor
6 juli 2006, 12:38
koop gewoon die les paul en marshall,suxxes met de lessen.

PeteRS
6 juli 2006, 12:44
Een Gibson Les Paul is eigenlijk maar goed in 1 ding: klinken als een Les Paul.

Maar dat kan ie dan ook als de beste.

Verder zeg ik gewoon die marshall en een LP kopen, fuck die azijnpissers, het is jou geld, maar overweeg toch 2e hands (niet in de laatse plaats omdat het aanbod van LP's en Marshalls gigantisch is). Je kent vast wel een gitarist die verstand van zaken heeft en anders krijg je iemand van dit forum wel zo gek om een 2ehandsje te scoren.

mauro
6 juli 2006, 12:52
Bedankt voor de shop (Key)
Ik ben ook tweedehands aan het kijken (bv gitaarmarkt en marktplaats) maar ik weet dan vaak niet of het een goede prijs is, bv voor een custom uit 1996, in nieuwstaat, ziet er leuk uit etc. Maar wat is dan een goede prijs.
Er staan regelmatig mooie Gibsons op, maar de foto's tonen dan enkel de voorkant en hals, maar niet de achterkant etc en dan ben ik iemand die denkt: die achterkant daar heeft men waarschijnelijk iets te verbergen :)

Die Vai Signature vind ik ook erg mooi. Klinkt interessant, maar niet bepaald goedkoop ook.

Mocht ik in Nederland kopen, dan zou ik een warme oproep doen aan forumgebruikers die me willen bijstaan. Ook tweedehands, als iemand echt een koopje ziet staan (Gibson LP Standard/custom ofzo) dan mag je het me altijd zeggen. Als je weet dat de verkoper betrouwbaar is, dan zal ik ook geruster slapen.

Als ik in Nederland koop, dan liefst waar er een groot aanbod is en met scherpe prijzen, dan kan ik de best klinkende kiezen. Kleur is niet zo belangrijk.

Ik ga zeker mijn best doen bij mijn lessen.

Ik kan me voorstellen dat het irritant is als ik niet lijk te luisteren of als deze thread nogal lang wordt. Dus ik begrijp wel dat mensen denken: kopen die shit en spelen maar. Ik wil ook graag kopen, maar hou mezelf wat in zodat ik geen belangrijke zaken vergeet.

marc_o
6 juli 2006, 14:02
@Mauro
Ik woon in Axel, zeeuws vlaanderen en ben wel bekend in Brugge (woonde vroeger in Sluis, u vast bekend).
Mocht je naar St. Niklaas willen, wil ik je best vergezellen hoor. Let wel dat de prijzen in Belgie hoger liggen dan in Nederland op het moment, dat was in mijn beginjaren net andersom.
En je treft het, ik kan ook nog Guns and Roses deuntjes pielen hoor..ik hoor het wel.


Ken je Filip Bollaert ook uit Brugge? Een van de beste gitaristen die ik ken, is een ouwe maat van me.

mauro
6 juli 2006, 17:34
Leuk voorstel. Ik heb je ondertussen gecontacteerd.
Hulp kan ik inderdaad gebruiken.

Rormo
6 juli 2006, 20:07
Als ik in Nederland koop, dan liefst waar er een groot aanbod is en met scherpe prijzen, dan kan ik de best klinkende kiezen. Kleur is niet zo belangrijk.


Feedback Rotterdam. Meer Gibsons bij elkaar kun je niet vinden denk ik in de buurt. Daar hangen er toch wel 15 ofzo standaard. Meerdere standaards zowel met 50's als 60's neck en verschillende kleuren. Ook de goedkoopste zaak die ik ken.
www.feedback.nl

tillens
7 juli 2006, 00:47
Nederland Muziek in Almere. Iets verder weg maar zit naast de importeur. als ie dan iets wil testen kan ie de deur platlopen...

marc_o
17 juli 2006, 11:08
En het is gelukt, we hebben werkelijk een erg goede Les Paul gevonden bij Limit in Herenthals.

Geweldige klank en feel. Van de 6 of 7 Les Pauls uit het rek vond ik er 2 zeer teleurstellend, maar Mauro heeft precies de gitaar die hij wilden, want dat was ook direct de beste die er hing. Mazzelpik!

Grote verschillen onderling overigens, en dat vind ik best zorgwekkend als je de prijs ziet, want die liegt er niet om.

Mauro! Binnenkort om een versterker?

Mitch
17 juli 2006, 11:24
Heel, heel erg cool. Het forum op zijn allerbest. Mauro gefeliciteerd en een grote duim omhoog voor marc :satisfie:

BLOK182
17 juli 2006, 11:28
Top, veel plezier met je Gibson! Een goede gitaar vind ik een mooie investering. Qua amp, misschien kan er een forumlid meegaan om je te helpen met een amp kiezen. Kunnen jullie buizenamp versus modelling testen. Wie weet kom je erachter dat een modellingamp eigenlijk ook je ding doet, en je zo weer een paar honderd euro bespaart. Geloof me, er zijn èrg goede amp voor weinig geld! Een aangezien je beginner bent (en nog niet in een band speelt), is een modellingamp ook fijn voor thuis. Buizenamp moet je behoorlijk hard opengooien. Ook al heb je geen buren, tis gewoon niet echt prettig op podiumvolume te spelen als je nog weinig kan, hoop gepiep en gefeedback en gefluit. Een modellingamp klinkt thuis vaak net zo goed of beter als een buizenbak!

marc_o
17 juli 2006, 11:32
Zal allemaal wel meevallen Blok, hij wil vooralsnog de DSL401, wat me een prima keus lijkt en komaan, we spelen thuis toch allemaal met onze buizentrots? Ja, veel harder klinkt ie beter, maar klinkt thuis nog altijd erg goed hoor...

BLOK182
17 juli 2006, 11:38
DSL401 is zeker een prima amp, maar misschien wel handig als hij iemand bij heeft die een paar goeie ampdemo's kan laten horen:-) Verkopers hebben nogal de neiging te demonstreren wat ze graag willen verkopen:p

marc_o
17 juli 2006, 11:49
DSL401 is zeker een prima amp, maar misschien wel handig als hij iemand bij heeft die een paar goeie ampdemo's kan laten horen:-) Verkopers hebben nogal de neiging te demonstreren wat ze graag willen verkopen:p


Als hij het vraagt, ga ik graag weer mee, vond het leuk om te testen en zodoende te kunnen helpen.

Josdevos
17 juli 2006, 13:34
Foto's dan maar? :p

marc_o
17 juli 2006, 14:44
Ik weet niet of Mauro die maakt, maar het is een Les Paul Cayenne met een soort vaan see through rode finish met een lichte tigerstripetop. Mooi ding hoor...

Rormo
17 juli 2006, 15:17
na al die vragen en al die hulp van de forumleden eis ik fotos van Mauro :D

Buizenbak hoeft thuis echt niet zooo hard om goed te klinken hoor. Die DSL401 zou echt geen probleem moeten zijn. Maar ja het is ook maar net wat je hard vind. Nogal een subjectief begrip. Ben wel blij dat ik iig niet in een rijtjeshuis woon :D (zeker met het oog op de DSL100 of TSL100 die ik binnenkort ga aanschaffen).

mauro
22 juli 2006, 13:16
Hallo jongens,

Ik wens Marc nogmaals te bedanken om me te vergezellen naar Limit. Bleek wel erg handig te zijn om iemand mee te hebben met ervaring. Dus Marc, bedankt ;)

Ik denk dat het bezoek aan de winkel een echt succes was. De gitaar die ik het mooist vond qua looks en waarvoor ik eigenlijk naar Limit was gegaan, bleek gewoon de beste te zijn. Inderdaad vrij grote verschillen in sound tussen de verschillende Gibson LP's. Dat gaf Marc onmiddelijk aan en het was voor mij ook duidelijk na één keer luisteren. Dus het waren best wel grote verschillen aangezien ik het ook duidelijk merkte. Ik ging het denk ik niet gehoord hebben zonder onze virtuoos Marc :)

Limit had toch een tiental LP's staan, normaal 25. We hebben er toch redelijk wat getest. Vriendelijke mensen trouwens bij Limit en ook gitaarliefhebbers dus wat wil je meer.

Ik ga zeker een aantal foto's plaatsen op gitaarnet, ik denk dat er hier wel ergens een thread is à la "Show your guitar!" dus dat zal ik zeker doen. Ik wou nog even wachten tot ik mijn amp erbij had. Mijn gitaar is echt wel een beauty.

Mocht je je nogmaals kunnen vrijmaken Marc dan had ik graag met je enkele amps gaan testen. Dan moeten we even een winkel afspreken. Deze keer misschien iets dichter bij huis voor jou zodat je niet anderhalf uur moet rijden. Dan moet ik wel nog uitzoeken of men die amp kan verzenden op één of andere manier aangezien ik geen auto heb om hem in te vervoeren. Ik kan natuurlijk ook dezelfde amp kopen dicht bij huis na ze eerst elders te testen.

Ik ga deze middag alvast eens een kijkje nemen bij Rudy's Music Shop in Oostende. Ik ga uitleg vragen en men gaat mij de verschillen tussen verschillende amps demonstreren. Dat moet me al een idee geven. Voor het echte testwerk spreken we dan af Marc.

Modelling is bij mij zeker nog niet afgeschreven. Ik heb voorkeur voor de Marshall DSL401 omdat ik al wat sound samples enzo gehoord heb. Nu, mocht er een leuke combo zijn die het voor mij ook doet, dan is dat zeker een optie.


Nogmaals bedankt iedereen voor de handige tips, to do's en not to do's ivm de aankoop van een gitaar en bijhorende amp. Sommige posts van mij irriteerden soms mensen, waarvoor mijn excuses. Toch denk ik dat dit niet zou gebeuren mocht het face to face gebeuren omdat je in geschreven tekst nu eenmaal nuances mist enzo :) Dus no hard feelings.

Mauro

mauro
22 juli 2006, 14:41
Even kleine update.

De Marshall DSL401 die ik wou gaan testen hebben ze niet in de winkel. Wel de Marshall TSL-601 waar momenteel 30% korting op staat. normale prijs (NLmuziek) zou een 1000 euro zijn. Lijkt me een mooie kans of niet?

Volgens de winkel lijkt die een stuk op de DSL 401. Klopt dit? Men zei dat het een Triple is die 601, nu, wat dat inhoudt moet ik even opzoeken.

De Marshall DSL401 kan besteld worden, dat zou zo'n 10 dagen duren.
Er zijn ook andere Marshalls aanwezig in de winkel, alsook Vox ed. Dus ik ga er zometeen een paar gaan beluisteren.

Over de TSL serie las ik soms posts zoals: Blijf weg van TSL, maar is er dan iets slechts aan die TSL amps? Ze is ook een stuk duurder dan de DSL401 dus zou je denken ze is ook iets beter of kan iets meer? (Al klopt dit niet altijd met amps enzo)

Misschien heeft iemand van het forum beide amps reeds gehoord (DSL en TSL series) en speelt hij ook met een Gibson LP Standard. In dat geval, zeker iets laten weten ;)

Tot later

zjanke
22 juli 2006, 16:13
Toen ik mijn versterker kocht heb ik een aantal Marshall's geprobeerd.
DSL401 is een goede rockversterker met EL84 buizen, die dus een stukje richting Vox gaat (makkelijk omschreven, je moet ze eigenlijk naast elkaar horen) en dit is een ander geluid dan de DSL50, DSL100 en de TSL's welke EL34's hebben en dus wat "rauwer" klinken, waarbij de TSL wat meer high-gain gericht is dan de DSL.
De DSL serie wordt over het algemeen als een goede versterker gezien (wat ook zo is), maar het is blijkbaar "cool" om te roepen dat een TSL niks is, dat het een krasserige schelle bak is en je zult dus veel negatieve verhalen tegenkomen, terwijl veel bezitters die wel de moeite nemen om aan knoppen te draaien (of erop te drukken) en er vaak wel tevreden over zijn. Het kost wat moeite om je geluid te vinden, maar dat betekent niet dat het een slechte versterker is. Ook qua volume is het een echte Marshall, vol open klinkt ie het beste :rockon: en met een (in mijn geval) Hotplate of een loadbox ook op een acceptabel volume.
Ik heb zelf een TSL602 combo en een ding is absoluut waar, de standaard speakers zijn erg slecht. Ik heb deze vervangen door een celestion classic lead80 en een V30 en dat was een grote stap vooruit. Bij een losse top zul je hier zoiezo geen last van hebben omdat je een speakerconfiguratie zult kiezen die het beste klinkt.

Ik heb geen les paul, maar een Godin LG met Tetrads (Mahonie met high-output humbuckers) en een LC tele met SD Quarterpounders (stevige singlecoils) en ik weet dus niet wat een les paul exact doet op mijn amp.

Verder ben ik aan het experimenteren met oude buizen en heb mijn V2 en V3 vervangen door oude philips 12AT7 (was 12AX7) buizen waardoor mijn crunch en lead minder heftig zijn en dus beter te regelen zijn, ook is het geluid hierdoor wat voller, rijkere harmonics etc.
Net zozeer als dat voor veel andere versterkers geldt is er winst te behalen door wat onderdelen aan te passen aan je persoonlijke smaak, maar het is een goede basis die wel bij je moet passen.

mauro
23 juli 2006, 13:59
Ik heb de TSL601 gisteren eens kunnen horen. De winkelier heeft een kwartiertje gespeeld en ik vond de TSL601 echt goed klinken. De crunch vond ik erg mooi en de rest eigenlijk ook. Hij kon er in ieder geval weg mee (knopjes draaien :) ) en sommige stukken die hij speelde kwamen toch wel erg in de buurt van de sound die ik wil.

De TSL601 die hij staan heeft (met 30% korting op de Benelux prijs van Marshall) is al een paar keer gebruikt in de winkel om gitaarles te geven. Daarom de 30% korting ipv 20.

Nu, is 970 € een mooie prijs voor die TSL601? Ik weet ook niet hoe vaak hij gebruikt is, ik vermoed toch redelijk veel gezien hij waarschijnelijk vaak gebruikt werd om les te geven. Dit is wel slechts een vermoeden.
Heeft iemand een idee wat de levensduur is van de buizen die daar in zitten? Als hij langere tijd intensief gebruikt is, kan ik dan geen problemen krijgen? Zoals bv vrij snel nieuwe buizen moeten steken?

Verder zei de verkoper dat de DSL401 vrijwel hetzelfde klinkt als de TSL 601 en dat het verschil bijna enkel de drie kanalen is bij de TSL.

Iemand die daar evaring mee heeft?

Wat de speaker betreft in de combo's, ik weet niet of het voor een beginner met weinig kennis van amps/speakers en dus nog geen echte voorkeur op het vlak van speakers, aangeraden is om meteen al de speaker te vervangen.

De DSL401 (incl footswitch) zou 870 € gaan kosten. Voor 100 € meer zou ik dus een TSL601 hebben (weliswaar al een paar keer gebruikt). Lijkt jullie dat de moeite?

andoni
23 juli 2006, 16:56
Ik heb de TSL601 gisteren eens kunnen horen. De winkelier heeft een kwartiertje gespeeld en ik vond de TSL601 echt goed klinken. De crunch vond ik erg mooi en de rest eigenlijk ook. Hij kon er in ieder geval weg mee (knopjes draaien :) ) en sommige stukken die hij speelde kwamen toch wel erg in de buurt van de sound die ik wil.

De TSL601 die hij staan heeft (met 30% korting op de Benelux prijs van Marshall) is al een paar keer gebruikt in de winkel om gitaarles te geven. Daarom de 30% korting ipv 20.

Nu, is 970 € een mooie prijs voor die TSL601? Ik weet ook niet hoe vaak hij gebruikt is, ik vermoed toch redelijk veel gezien hij waarschijnelijk vaak gebruikt werd om les te geven. Dit is wel slechts een vermoeden.
Heeft iemand een idee wat de levensduur is van de buizen die daar in zitten? Als hij langere tijd intensief gebruikt is, kan ik dan geen problemen krijgen? Zoals bv vrij snel nieuwe buizen moeten steken?

Verder zei de verkoper dat de DSL401 vrijwel hetzelfde klinkt als de TSL 601 en dat het verschil bijna enkel de drie kanalen is bij de TSL.

Iemand die daar evaring mee heeft?

Wat de speaker betreft in de combo's, ik weet niet of het voor een beginner met weinig kennis van amps/speakers en dus nog geen echte voorkeur op het vlak van speakers, aangeraden is om meteen al de speaker te vervangen.

De DSL401 (incl footswitch) zou 870 € gaan kosten. Voor 100 € meer zou ik dus een TSL601 hebben (weliswaar al een paar keer gebruikt). Lijkt jullie dat de moeite?
De TSL en DSL serie klinken vrij anders hoor. Ik zou toch beiden eens beluisteren en dan pas beslissen. En de DSL401 heeft ook 3 kanalen, of beter gezegd, 2 kanalen + een 3e boostkanaal (handig voor solo's).

De TSL heeft heel wat meer features dus op dat gebied is zijn prijs gerechtvaardigd. Maar ik blijf er bij: het zijn echt verschillende versterkers, dus beluister beide.

mauro
23 juli 2006, 17:39
De TSL en DSL serie klinken vrij anders hoor. Ik zou toch beiden eens beluisteren en dan pas beslissen. En de DSL401 heeft ook 3 kanalen, of beter gezegd, 2 kanalen + een 3e boostkanaal (handig voor solo's).

De TSL heeft heel wat meer features dus op dat gebied is zijn prijs gerechtvaardigd. Maar ik blijf er bij: het zijn echt verschillende versterkers, dus beluister beide.

Goed om te weten. De TSL lijkt inderdaad meer features te hebben. Ik heb de DSL401 nog niet gehoord. Dat moet ik eerst zeker eens doen. Ik moet dan wel een winkel vinden (liefst in België) waar ze hem staan hebben, wat echt niet makkelijk is.

Mocht iemand mp3's hebben van opgenomen stukjes muziek, zoals solo's met een DSL401, dan mag je die altijd eens posten :) Erg benieuwd.

Piens heeft ook de DSL401 en TSL 601. Misschien kan ik eens bij hen langsgaan om ze te testen en echt het verschil te zien.