PDA

View Full Version : Vermogen Marshall cabs



Mister X
1 juli 2006, 19:38
bij de MG412 cabinets van Marshall staat er altijd aangeduid dat ze 120Watt RMS zijn,
maar hoeveel watts geeft deze dan omgerekend naar muziekvermogen?
en welke versterker mag ik er dan op aan sluiten

greetz

dml
2 juli 2006, 11:21
120 watt is 120 watt, er valt niets om te rekenen.

Mister X
2 juli 2006, 11:29
er is toch wel een verschil tussen RMS vermogen en muziekvermogen,
ik heb et ergens opgezocht en muziekvermogen is ong 1,5 tot 2 maal het RMS vermogen,
RMS vermogen is dan het vermogen als men een constante spanning aansluiten, en muziekvermogen, als men een audiosignaal aansluit,

armageddon
2 juli 2006, 11:57
RMS = Root Mean Squared, wat een statistische/physische term is wat gebruikt wordt om pieken uit een signaal te halen (niet direct audio). Bij een sinus houdt dit in dat het RMS niveau ongeveer 70,7% is van het piekniveau. Aangezien je over het algemeen iets niet de hele tijd wil belasten op piekniveau is een versterker met de output die gelijk is aan de RMS wel wat verstandiger.

Vaak zie je ook wel eens kwalitatiek slechtere boxjes die duur over willen komen en dan zeggen ze 'Vermogen van 150WATT!!!!!' en dat is dan het piekvermogen dat ie aankan. Dan moet je er nog ff 30% van afhalen en dan zit je op het RMS ongeveer. (Dus ongeveer 100Watt).

Althans...dit denk ik :)

@Mister X: Muziekvermogen? Audiosignalen zijn er ook in alle soorten en maten.

Mister X
2 juli 2006, 12:21
oké, op men versterker staat er dus het volgende:
140W music power @ 8Ohm
70W rms power @8Ohm

en ik had gedacht om een marshall MG412 cab er aan te hangen,
en op die staat er 120W rms, 8Ohm

dus normaal gezien zou dit moeten gaan?

greetz

AART
2 juli 2006, 17:10
Kan ie makkelijk aan.

Fox
2 juli 2006, 22:41
oké, op men versterker staat er dus het volgende:
140W music power @ 8Ohm
70W rms power @8Ohm

en ik had gedacht om een marshall MG412 cab er aan te hangen,
en op die staat er 120W rms, 8Ohm

dus normaal gezien zou dit moeten gaan?

greetz

Die 140 W is inderdaad het piekvermogen wat je versterker kan leveren, maar in praktijk geraak je daar bijna nooit aan omdat je versterker reeds lang op voorhand zal gaan clippen. Die 70W is dus het constante vermogen wat je versterker kan leveren en is dan ook een vrij goede indicatie hoeveel watt je versterker nu eigenlijk kan leveren.

Mvg,

Tim