PDA

View Full Version : wat zoek ik?



nielsduursma
1 juli 2006, 16:35
ik zoek iets (pedaal of iets dergelijks) wat mijn gitaar (ibanez artist, met humbuckers) wat kan laten klinken of er single coils op zitten. het hoeft helemaal niet precies, als het maar een beetje in de buurt komt. ik heb al wat met de eq gespeelt maar ik mis nog echt de punch en die felle attack van single coils.

ik had zelf al gedacht aan een compressor, of die aphex exitor oid. (ik weet niet precies wat die doet, maar ik had gelezen dat deze iets dergelijks deed wat ik wil) nieuwe gitaar kopen vind ik een beetje overdreven aangezien ik het niet echt persee nodig heb. en uit fase laten zetten van m'n elementen is een mogelijkheid maar liever niet.

Daniël_san
1 juli 2006, 16:46
Wat dacht je van Push-Pull potmeters in je gitaar? Met een pedaal kan het niet denk ik...

robert-gitarist
1 juli 2006, 16:50
Wat dacht je van Push-Pull potmeters in je gitaar? Met een pedaal kan het niet denk ik...

+1
Splitten die humbucker..Heb ik ook op me Fender..werkt prima.heb ook wel eens lopen kloten met een EQ(een Boss Ge-7) maar dat werkt niet..

nielsduursma
1 juli 2006, 16:52
maar kan dat met elke humbucker?? ik wil er niet zelf aan gaan beginnen, en al helemaal geen elementen vervangen. hij klinkt perfect zo. alleen wil ik soms dat strat geluid zegmaar. m'n gitaar heeft te veel waarde voor mij om er zo maar even nieuwe elementen in te proppen of zelf mee te gaan kloten.

robert-gitarist
1 juli 2006, 17:01
Volgens mij moet dat met iedere humbucker kunnen..Die van mij is een DiMazio PAF pro.Anders kijk je na een 2de handse Squier strat ofzo voor niet al te veel poen..Spaar dus dat geld voor pedaal op.maar goed aan jou de keus..

Dirk_Hendrik
1 juli 2006, 17:28
Een coilsplit op een humbucker is inderdaad de makkelijkste optie. Ik gebruik die al jaren op m'n ibbie FGM300 als gemakkelijkste benadering van een single coil. Benadering. Door de constructie van een humbucker, met een permanente magneet onder de poolstaafjes in plaats van losse magnetische poolstaafjes (wat essentieel is voor het functioneren van een humbucker als humbucker) klinkt het jammergenoeg nog steeds niet helemaal als een echte single coil.

Effecten om dat mee te doen? Ik zou gaan voor de combi van een grafische EQ om het "rondere" karakter van de humbucker wat teniet te doen en die combineren met een expander (als zijnde het omgedraaide van een compressor) om de attack toe te voegen... maar ja. Vind maar eens een expander.

fullorder
1 juli 2006, 17:42
Als je het effect toch met een pedaal wilt bereiken:

HWA FA-1 (fetAmp clone). Schijnt het ook prima mee te kunnen.

Jeroenvanhulsteijn
1 juli 2006, 17:53
Het zou ook met een spoeltje kunnen. Om de responsie karakteristiek van de humbucker te veranderen. Staat ergens een schemaatje van op het net. Ik dacht bij AMZ.

Dirk_Hendrik
1 juli 2006, 17:54
Da's toch een gewone preamp?


Maar verder voor de TS,
Bedankt, Ik heb even een ontwerpje wat op deze zelfde computer in wording staat te wezen aangepast ;)

E-J
1 juli 2006, 22:03
Volgens mij zoek je een Stratocaster ;)

Rude Perception
2 juli 2006, 00:26
heb je een goede reden om een nieuwe gitaar te kopen, doe dat dan ook!!!

dml
2 juli 2006, 11:26
In principe kan splitten (of tappen) met elke humbucker. Echter hou er wel rekening mee dat het het makkelijkste gaat met een HB voorzien van 4-conductor-bekabeling, dus 4 aders (+1 aardedraad). Op de verschillende sites van elementenfabrikanten staan genoeg schema's.