PDA

View Full Version : Welke pickup standen gebruik je?



Rutger
20 november 2002, 14:24
Hoi,

Ik ben wel nieuwsgierig naar welke element-standen jullie het meest/liefst gebruiken, en waarom?

Wellicht leidt dat nog tot nieuwe inspiratie! :smile:

Ik zelf heb 2 humbuckers. Ik gebruik het halselement het liefst, omdat ie een warm en vol geluid geeft. Clean klinkt ie geweldig en voor een vet Garry Moore sologeluid erg geschikt. Als ik gewoon powercords wil rammen of een schel bluesgeluid wil hebben gebruik ik mijn achterste hum.

De laatste tijd gaat mijn voorkeur steeds meer naar de halshum omdat ie gewoon veel beter klinkt. Alleen als ik niet goed door de band heenkom ga ik over op de brughum, omdat ie meer mid heeft.

Overigens gebruik ik nooit de middenstand (beide hums), dat klinkt me te modderig.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-11-20 16:06 ]</font>

moretel
20 november 2002, 15:04
Ik ben nooit zo een liefhebber geweest van brug elementen, op mijn fender gebruik ik het meest de 2 tussenstanden.
Wat ik weleens tijdens solo's doe is het brugelement gebruiken voor de lage snaren en zodra ik in de hogere regionen kom dan schakel ik naar het hals element, klinkt dan weer een stuk warner.

Op mijn Peavy gebruik ik het brugelement wel veel. Eigenlijk de eerste gitaar die ik in bezit heb gehad die ik dan lekker vind klinken.

sleep_to_saturate
20 november 2002, 15:17
Ik switch vrij vaak, verschilt per nummer. Zelfs tijdens nummers switch ik voor een ander geluid.
Meestal gebruik ik clean de tussenstand en het halselement en met overdrive toch wel de brug voor het betere scheuren. :smile:

BLOK182
20 november 2002, 15:20
Scheuren doe ik op mun halselement, solo's met scheur op mun brug, soms (licht aan nummer) nek. Verder clean slagwerk en solo's steeds meer op brug.

pimmetje
20 november 2002, 15:21
Ik speel meestal op een blueshawk... da's 2 blues90's (p90 met iets minder windingen)... er zit ook een varitone met 6 standen op.

Eigenlijk gebruik ik 3 standen 't meest:
- Beide elementen + varitone op stand 4. Geluid geschikt voor John Lee Hooker achtige grappen.
- Brug-element + varitone uitgeschakeld. Geeft een geluid dat wat meer richting telecaster gaat, maar nog niet helemaal in de twang.
- Hals-element + varitone uitgeschakeld. Een beetje vollere, meer jazzy toon.

PluueeR
20 november 2002, 16:03
Op mijn Les Paul gebruik ik bij slag met clean geluid mijn hals element. Ook gebruik ik mijn hals element bij sommige rustige blues achtige solo's. Brug element gebruik ik met slag met drive. En met solo's.

De tussenstand gebruik ik soms bij clean slag.

Voor mijn ES-335 is dit overigens allemaal hetzelfde.

sash
20 november 2002, 17:26
Op m'n strat gebruik ik alle standen behalve de middelste. Wanneer ik ze gebruik verschilt per nummer en per mood.

Bins
20 november 2002, 18:10
Alles brug (hummie). De hals-stand gebruik ik alleen met tone/vol op 0, dus als een soort "stil-stand".

Moonchild
20 november 2002, 18:23
Op 2002-11-20 15:20, schreef BLOK182:
Scheuren doe ik op mun halselement, solo's met scheur op mun brug, soms (licht aan nummer) nek. Verder clean slagwerk en solo's steeds meer op brug.


hehe, "eigenlijk" is het andersom, brug element wordt ook wel eens rythm element genoemd, en de hals pup, lead element.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat de combi Les Paul model-hals element-mesa overdrive, nog lekker strak klinkt

Bins
20 november 2002, 18:37
Hals heet bij mij "rythm", "treble" is brug.
Ik dacht dat dat bij alle lp/sg modellen zo was?

Ic3gl0vE
20 november 2002, 19:03
ligt eraan wat ik nodig heb welk element ik gebruik

voor clean is hals mooier en voor scheuren brug... maar als ik een 'smooth' leadgeluid à la Slash nodig heb gebruik ik m'n halselement

't Is trouwens leuk om 2 volumeknoppen te hebben :grin:

skabouter
20 november 2002, 22:10
ik heb 2 hums, en 5 standen switch (en nog piezo`s, met 3 standen, maar die laat ik ff buiten schouwing)

ik gebruik voor SKA: de 2 hums, of de halsPU in fase-stand (parallel)
voor scheurwerk meestal alleen de hals (als hum)
en solo`s doe ik op beide hums.

over het algemeen, maar ik bebruik doorgaan alle standen overal wel eens voor...

hoofd
20 november 2002, 22:16
Op mn tele met 2 hums heb ik altijd of brug, of hals hum, niet allebei ofzo, dat vind ik echt niks. Op m'n Ibanez gebruik ik eigenlijk alleen mijn brugelement, zekerz wanneer die vervangen word door een EMG81 :grin:. Op m'n Ibanez zitten trouwens ook 2 single-coils, hals en midden, maar die gebruik ik eigenlijk niet.

Dirk_Hendrik
21 november 2002, 15:07
Ik heb 2 splittable humbuckers en een stacked humbucker daar tussen in. De 5 standenschakelaar doet de gewone schakelcombinaties en de push pull volumepot schakelt de elementen naar enkelspoels. Ik gebruik eigenlijk alle combinaties maar die met uitgetrokken vulumeregelaar het minste.

Negative K3 fan
21 november 2002, 15:14
Op mijn squier 5 standen, maar ze klinken allemaal kut

op mn nieuwe gitaar 2 standen waarvan ik de brug positie het meest gebruik.

FragDaddy
21 november 2002, 16:38
ik gebruik de nek pickup het meest.

Rutger
21 november 2002, 16:41
Als dan toch bijna niemand de brug pickup gebruikt, waarom zetten ze die er dan nog op?

Scheelt weer geld. :smile:

Raffel
22 november 2002, 09:40
ik ben meer een flipperkast als het op pickups aankomt. Mijn favo's zijn beiden uitersten en de parallel geschakelde brughum

Bins
22 november 2002, 09:52
Op 2002-11-21 16:41, schreef Rutger:
Als dan toch bijna niemand de brug pickup gebruikt, waarom zetten ze die er dan nog op?

Scheelt weer geld. :smile:


Dat gevoel heb ik dus over hals elementen :smile:

(Ja, Roadkill, ik vind die sg dus wel mooi. Meer ruimte voor stickers!!!)

Kitaarhiero
22 november 2002, 10:19
Ik gebruik meestal het brug-element, vooral voor punk en rock.
Bij de schoolband speel ik wat meer over de hals pick-up en in de middenstand (funk en soul enzo)

pimmetje
22 november 2002, 10:19
Op 2002-11-21 16:41, schreef Rutger:
Als dan toch bijna niemand de brug pickup gebruikt, waarom zetten ze die er dan nog op?

Scheelt weer geld. &lt;IMG :smile:

Vreemd genoeg ben ik door deze opmerking nog ff serieus gaan nadenken over hoe ik m'n andere gitaren gebruik (naast bijna niet) :grin:.

Bij m'n Iba CN100 gebruik alleen bij de paar rock-optredentjes die ik doe. Daarbij gebruik ik juist vooral 't hals-element (SD '59). Het brug-element (SD JB) gebruik ik eigenlijk alleen in zo'n 50% van de solo's.

FNaRK
22 november 2002, 18:26
ik ben dus sinds kort in het bezit van een Gibson SG-1.......en daar heb ik dat probleem niet;
Er zit maar 1 element op, dus weinig keuze :grin:

Bins
22 november 2002, 19:05
Wat kostte dat ding nou? Ik ga in Januari nieuwe plank kopen, vandaar...

lars
22 november 2002, 19:21
sg-i (of sg-x zoals ie tegenwoordig heet) doen 2ehands zo'n 600-700 pleuros nieuw weet ik niet of ze er nog zijn.
in nijmegen staat een geile sg-z voor 905 euro.

FNaRK
23 november 2002, 12:34
goedkoopste dat ik ze gezien heb is €750,
en bij Kees Dee staat er 1 voor 900

Matje
23 november 2002, 12:43
'K heb 2 hums. Voor gewoon powerchords enzo gebruik ik ze allebij (hals op 0,8 en brug vol open) voor een lekker vet geluid. Voor solo's gebruik ik de brug die is dan net iets scheller.

Anders Destium
23 november 2002, 14:02
Ik gebruik voor elk willekeurig scheurwerk de brughum, en voor clean eigenlijk altijd de halshum. Middel coils zijn niet aan mij besteed...

Barret Wallace
23 november 2002, 14:55
Voor scheurwerk men brughum en voor clean men single coils

Ic3gl0vE
23 november 2002, 16:34
Op 2002-11-23 14:02, schreef Anders Destium:
Middel coils zijn niet aan mij besteed...



ook niet aan mij want dat zit in de weg

rePUNKtative
23 november 2002, 18:52
whieeee ik heb dus mn nieuwe (handgebouwde) tele al een beetje kunnen uit testen, hijs dan ook bijna klaar :grin:

Errrrr, Brughum is een SD Jeff Beck, scheurt best leuk. Die zal ik het vaakste gebruiken dus :smile: