PDA

View Full Version : Paniek bij aflakken en nat schuren



mm80
30 juni 2006, 14:50
Ik doe een poging om een body te voorzien van een sunburst, ik heb met behulp van clou waterbeits de middenkleur gedaan en met een airbrush de rode en zwarte randen gespoten.
Ik ben op zich redelijk tevreden maar ondervind nu problemen met het aflakken.
Ik heb een liter cellulose gekocht en 4 spuitbusjes laten maken. Het probleem is nu dat de lak niet mooi glad op de body komt, als ik een laag gespoten heb voelt het vrij ruw aan en heeft een beetje dat 'sinaasappel effect'. Ik ben bang om te hevig te schuren want al ik door de lak heenga dan zit ik direct op de burst te schuren die ik dan dus verpruts.
Ik schuur tussen de lagen door voorzichtig met 1000 grit maar durf dus niet te lang te schuren.
Hoe kan ik nu het beste te werk gaan?

Een paar plaatjes:

http://img210.imageshack.us/img210/2755/teles20vd.jpg

http://img211.imageshack.us/img211/4782/teles18la.jpg

B_2_the_a
30 juni 2006, 15:15
ik vermoed dat je neit goed genoeg gegrond hebt?

mm80
30 juni 2006, 15:30
Ik ben begonnen met de beits, over de gehele body. Daarna ben ik met blanke cellulose lak aan de slag gegaan om porieen te vullen, het moet immers transparant blijven. Ik heb wat lagen gespoten en tussendoor nat geschuurd, dit ging op zich wel aardig. Ik ben niet doorgegaan totdat alles spiegelglad was omdat ik na de randen te hebben gespoten toch weer op dezelfde voet doormoest met aflakken. De randen dus toen met de airbrush gedaan en nu ben ik bezig met aflakken en heb ik het probleem. Kijk, als ik een stuk 600 grit papier ter hand neem en begin te schuren dan krijg ik de boel wel mooi egaal glad maar het risico dat ik erdoorga lijkt me zo link, dus dat wil ik voorkomen.

Michell

B_2_the_a
30 juni 2006, 15:59
kan je beter laagje extra spuiten en dan schuren ;)

fred dons
30 juni 2006, 19:03
eerste lagen niet schuren daarna bij de volgende lagen een beetje schuren met 400 grit, vanaf laag 6 mag je nat schuren tussen de lagen maar wel met een schuurblokje
als je je body lakt moet je hem plat houden zodanig dat de lak (een beetje) kan uitvloeien, dit voorkomt de sinasappel huid een beetje
(en mijn eerste lagen zijn ook ruw en bobbelig maar het komt altijd goed)

no 1 hops
1 juli 2006, 13:06
misschien helpt dit wat.
leg je waterproof een nacht in water te weken.
1 scheurt minder snel, je kan er langer mee werken
2 word zachter dus ook minder kans dat een harde kant je een kerf in de lak maakt.
vind het trouwens wel mooi worden

nickbongers
1 juli 2006, 13:17
ook ff de spuitbus in warm (toch?) water leggen voor gebruik, dan spuit ie wat beter.

mm80
1 juli 2006, 15:07
Bedankt voor de tips! Daar heb ik zeker wat aan. ik ben al begonnen met gewoon een aantal lagen spuiten zonder schuren tussendoor en het ziet er al beter uit, het gaat weer de goeie kant op.

Er zitten nog genoeg lelijke plekjes maar gelukkig worden die door de slagplaat bedekt:)

Zo een moet het dus worden:

http://img429.imageshack.us/img429/2684/photo1be2f82pt.jpg

maar dan in sunburst. Vandaag ook binnengekregen een Wide range humbucker voor in de halspositie.

Ik zal foto's plaatsen als het ergens op gaat lijken:)

nickbongers
1 juli 2006, 15:12
maar wat ik ervan begrepen heb, en ook vaak genoeg gezien heb bij andere zelfbouw gitaren, is dat je de lak pas echt mooi glad krijgt als je na 6-8 lagen tussendoor gaat schuren, en het geheel goed polijst. met dat polijsten haal je het sinaasappelhuidje weg. dus het zal allemaal wel loslopen. erg mooie sunburst trouwens, erg goed gelukt.

mm80
2 juli 2006, 21:40
Bedankt!

Het gaat nu prima, de sinasappelhuid is praktisch weg en ik heb tussendoor al een keer gepolijst, ziet er al aardig uit.

Vanmiddag ook bezig geweest om de slagplaat (waar oorspronkelijk P90 routings in zaten) aan te passen voor de wide range humbucker die korter en breder is als een P90, heel fraai(not!)
Ik heb met een stuk slagplaat materiaal wat ik nog had het complete gat dichtgemaakt met behulp van secondenlijm en 2 componenten plamuur, daarna de nieuwe routing gezaagd met een figuurzaag en toen de boel geschuurd, zwart geverfd en gelakt.